Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:26

Nee zelfs geen spaarlamp. Maar gelukkig maar een 1 malige vervanging.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:28

Ik vind het van de zotte dat er echt huishoudens zijn die verwachten dat je op hun huis en dieren komt passen en vervolgens geen geld of eten achter laten.
Alsof het zo fantastisch is om iemand anders zijn huis te zitten, ik snap niet wat daar zo leuk aan is? Ik ben studente, ik zou het nog wel geinig vinden om een weekendje met een vriendin een huis voor ons alleen te hebben maar wanneer je zelf een huis of een kamer hebt is dat toch niet speciaal ofzo? :+

Ik heb vorige zomer 1 nachtje op het huis van een vriendin gepast, zij had gewoon de koelkast en kastjes vol liggen dus dan is het toch prima? En natuurlijk weet je niet wat iemand lekker vind, maar liever een volle koelkast dan helemaal niks toch? (En denk dat de 'standaard' dingen gewoon prima te eten zijn toch?)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:34

Vroeger toen ik nog thuis woonde pastte ik ook weleens op huizen, maar voor mij was het een soort vakantie. Lekker een huis even voor jezelf. Dat is misschien een andere soort situatie dan wanneer je iemand echt uit de brand helpt terwijl je zelf je eigen huishouden ook nog hebt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:02

Charlotte446 schreef:
Jaren geleden bij mijn schoonouders tijdens Oud en Nieuw. Zij wonen op een boerderij in een hechte omgeving, een hoop buren zijn er dan. Toentertijd woonden de broertjes van mijn vriend nog thuis. Eten hoeft niet meegenomen te worden, er is altijd te veel. Een bijdrage willen ze ook niet, alleen gezelschap. Wij namen toch altijd champagne mee.

De vrienden van de broertjes hebben beide een grote vriendengroep die daar ook altijd langskwamen met O&N. Had een stel zelf appelflappen gebakken en meegenomen. Voor 24:00 uur (zodat iedereen er nog is) gaan ze samen bij iedereen langs om geld te innen voor de appelflappen. Ik had er niet van gegeten maar toch wilden ze geld zien. Uiteindelijk heeft mijn vriend betaald voor de appelflap die ik niet heb gegeten.

Geloof me, ze hebben winst gemaakt. Ze vroegen €2 per (kleine) appelflap.

Oja, nog een leuke. Op vakantie samen met mijn moeder, zussen, tante en nichtjes gaan lunchen. Rekening verdeeld en mijn moeder legt nog een nette fooi neer. Vond mijn tante maar belachelijk, pakt het geld/de fooi en stopt het in haar portemonnee :+

Ik zou zeggen “alsjeblieft, het geld voor de appelflap die ik heb gegeten “ (toont lege hand)... “ huh maar er is geen geld?” ... “precies, net zoals dat ik geen appelflap heb gegeten, fijne jaarwisseling!”

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:32

De eerste huisoppas hebben we niet betaald. Jong koppel die in een grote verbouwing zat en bij haar mama inwoonde. Mijn huis was dichter bij hun werk en dan konden ze 24 dagen alleen wonen ipv bij mama en mijn kat had gezelschap. Win-win dus, en dus geen vergoeding van beide kanten. We hebben ook gewoon de poetshulp laten komen 4u per week dus qua huishouden hoefde er niets te gebeuren.

Tweede keer hebben we 10 euro pd betaald maar waren niet zo tevreden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:16

daar was in mijn geval dus geen sprake van; geen vakantie en zeker geen wederzijdse gunst.

Een vriend van hun ging in die periode trouwen, echter woont in Polen. Ze hadden het erover en dat ze het zo jammer vonden dat ze waarschijnlijk niet heen konden vanwege de dieren.
Omdat ze dus nooit weg gaan vanwege de paarden en weinig geld hebben, dus iemand professioneel inhuren zat er ook niet in en ik ze ook eens een paar dagen weg gunde, bood ik spontaan aan om dan wel voor ze op te passen. Begeleidende met de woorden; kunnen jullie ook eens een keer een paar dagen er tussen uit.

Zorgen dat er dan eten en drinken is en bij thuiskomst nog een keer face to face een bedankje was dus wel het minste dacht ik zo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:40

Shaggy09 schreef:
Ik vind het van de zotte dat er echt huishoudens zijn die verwachten dat je op hun huis en dieren komt passen en vervolgens geen geld of eten achter laten.
Alsof het zo fantastisch is om iemand anders zijn huis te zitten, ik snap niet wat daar zo leuk aan is?Ik ben studente, ik zou het nog wel geinig vinden om een weekendje met een vriendin een huis voor ons alleen te hebben maar wanneer je zelf een huis of een kamer hebt is dat toch niet speciaal ofzo? :+

Ik heb vorige zomer 1 nachtje op het huis van een vriendin gepast, zij had gewoon de koelkast en kastjes vol liggen dus dan is het toch prima? En natuurlijk weet je niet wat iemand lekker vind, maar liever een volle koelkast dan helemaal niks toch? (En denk dat de 'standaard' dingen gewoon prima te eten zijn toch?)

Nu ja, hangt ook van het huis af, en hoe je zelf woont denk ik :+

Mijn neef heeft hier ook een week op een deel van de hondjes gepast en in ons huis gewoond, wij wonen veel mooier als hijzelf, hij heeft een gehorige duplex, zonder iets echt groens in de omgeving, hier een vrijstaand rustig gelegen huis met een luxe badkamer en keuken, in een prachtige landelijke omgeving waar hij graag wandelt.
Dus die week oppassen is voor hem ook vakantie geweest, zegt ie zelf, hij had zalig genoten van de rust.
Ik had voor vertrek het hele huis goed gepoetst, hij heeft hier de hele week niks anders hoeven doen als de honden eten geven en buiten in de tuin/wei laten.

En ja, een heel goed gevulde ijskast/vriezer en kelder waar de nodige flessen wijn en ander drinken/voorraad ligt. We kennen hem goed genoeg om te weten wat ie lekker vindt.
Heeft een heel behoorlijk kado gehad als bedankje.
Daarbovenop heeft is hij de tweede vakantieweek nog op onze kosten meegeweest op allerlei uitstapjes en etentjes. Dus dikbetaald zou ik zeggen.

Heb hem niet horen klagen in elk geval ;)

Ik kon na die week opnieuw beginnen schoon te maken, boodschappen doen en opruimen.
Als ik een betrouwbaar iemand professioneel zou kunnen inhuren zou ik daar wel over nadenken, geloof niet dat ik dan veel duurder uit zou zijn eerlijk gezegd.

Iemand vragen op te passen zonder eten/drinken of geld voor boodschappen achter te laten vind ik dan weer niet kunnen.
Wij zijn misschien te gek daarin, maar dat is dan weer het andere uiterste.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:48

Ik vertrouw niet zoveel mensen de zorg van mijn paarden (aan huis) toe dus het meisje dat bij ons in huis kwam voor een weekeind (3 nachten) heeft €50,- gekregen en naderhand heb ik haar nog een kaart en een chocolade telegram gestuurd. Meisje is 16 en woonde nog thuis. Ze heeft alles echt geweldig gedaan en hoop heel erg dat ze nog een keer wil als we een weekeind weggaan.

De koelkast heb ik niet aangevuld. Wij eten heel gezond, vegan en zij is een jongere die gek is op cola, chips en vlees :') Ga ik echt niet kopen. Maar goed daar was die €50,- denk ik wel genoeg voor aangezien ze overdag werkte in een restaurant en ze daar altijd eet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:52

Ik vind dat eigenlijk wel karig. Ze moest dus met de verdiensten nog eten en drinken kopen. Ze werkt wel in een restaurant, maar dat zijn geen 3 maaltijden per dag.

Ik had dan 50,- als beloning gegeven en nog een envelopje met huishoudgeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:00

-O- Wauw..
Ik pas meerdere keren per jaar enkele dagen tot een week op mn ouderlijk huis (half uur/ 30 km rijden vanaf mn eigen huis) waarbij ik ook meermaals per dag heen en weer moet rijden omdat we thuis zelf ook dieren hebben en kindlief ook gewoon naar school moet. Het is dus verre van ideaal voor mij, kost me een boel benzine ook (auto rijdt 1 op 11), en ik krijg er nooit wat voor terug op een “bedankt voor het oppassen” na. Mag inderdaad wel eten en drinken pakken wat ik wil, al wordt er niet speciaal voor mij gewinkeld. Ik doe het niet graag, maar wel met liefde..! Als ik dit zo lees zijn mijn ouders dus eigenlijk hartstikke gierig? :oo
Of ben ik gewoon super gul?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:13

Ik heb eens ruim een half jaar voor iemands paard heb gezorgd omdat diegene ernstig ziek was, zelf een groot deel van de kosten gedragen, ik had gezegd dat ze het paardje ook wel bij mij neer mochten zetten zodat ze zelf geen werk hadden en ik niet drie keer per dag bij hun op het erf liep, dat leek me namelijk niet prettig als je al ernstig ziek bent. Oh wat vonden ze dat een fijne oplossing. Ze was me zó dankbaar en ik zou nog een groot cadeau krijgen.... Paard heeft hier een half jaar gratis gestaan, toen hij terug ging waren ze heel blij dat er zo goed voor hem gezorgd was, sindsdien nooit meer wat van gehoord en een bedankje of tegemoetkoming in de kosten die ik heb gemaakt heb ik nooit gehad.

Als ik oppas nodig heb zorg ik dat ik van tevoren al mijn slowfeeders maximaal vol stop, daar doen ze ruim een week mee, dus dan heeft de oppas daar geen werk mee. Die moet dan dus water verversen, uitmesten, brokjes geven en de stalkatten voorzien van water en voer en veeeel knuffelen :D Mijn oppas kreeg €120 en een grote doos merci voor 5 dagen (of eigenlijk waren we 5 dagen weg, heeft ze er 4 dagen voor gezorgd). Ze moet er toch steeds voor rijden en heeft zo goed voor de paarden gezorgd. Lekker afgespoeld toen het zo bloedheet was, ze stonden er echt super bij. Dat is me echt wel wat waard. :)) Ik wil ook echt niet te weinig geven, heb zelf veel opgepast en dan krijg je soms €60 voor een week, terwijl je er niet woont, drie keer per dag erheen moet en er veel tijd aan kwijt bent. Ja, dan zeg ik de volgende keer ook nee. Dus ik vind het belangrijk om goed te betalen, zodat iemand er ook een goed gevoel aan overhoudt en het nog een keer weer zou willen doen.

@Shanna, voor je ouders vind ik iets anders dan voor buren of kennissen. Voor mijn ouders of broer en zussen zou ik er ook geen geld voor hoeven. Overigens ook niet als het een vriendendienst is en je met buren bijvoorbeeld afspreekt dat je in elkaars vakantie oppast.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:37

Je ouders vind ik echt iets heel anders hoor. Mijn dochter heeft wel eens opgepast op 2 honden van mensen omdat die honden niet geschikt waren om in een pension te doen. Ze kreeg daar een vergoeding voor die vergelijkbaar was aan de kosten van een pension. Koelkast was ook goed gevuld. Zo hoort het in mijn ogen ook.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:51

Voor ouders/ familie die dichtbij staat vind ik het ook echt iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:52

Als ik iemand laat oppassen op mijn dieren krijgen ze een uurloon. Willen ze inwonen is dat ok. Willen ze over en weer rijden ook goed. Ik betaal in overleg tussen de €7.5 en €10 per uur. Meestal een 2 uur werk. Dus een €15 tot €20 per dag. Als ze kiezen om in te wonen vul ik de koelkast ook niet aan. De uren zijn betaald in mijn ogen en wat ze voor de rest doen is hun zorg.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:53

Persoonlijk hoef ik ook niet overal geld voor hoor. Soms wil je mensen toch ook gewoon helpen, gewoon omdat je mensen iets gunt? Daar hoeft toch niet altijd iets tegenover te staan?
Met een welgemeend dankjewel kan ik ook al erg blij zijn. Wetende dat je iets hebt kunnen doen voor een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:01

Dat hoeft inderdaad niet Saskia, maar ik vind de meeste diereneigenaren anderen soms echt uitbuiten. Een hond of paard op pension kost al snel €15 per dag. Eigenaars gaan op vakantie, laten 3 paarden en 2 honden achter. Normale kostprijs = €75 per dag. Wat krijgt de verzorgende in de praktijk vaak = €50 (als ze dat al krijgen!) voor de volledige week. Dat vind ik persoonlijk enorm gierig. Want ze rijden er speciaal voor, doen het werk etc.

Vaak onder de noemer: Ja maar ze vinden dat leuk! Dan stel ik voor dat iedereen die zijn job graag doet en leuk vindt zijn loon laat vallen. Dan klinkt het opeens anders.

Ik doe het niet meer. 3/4 uur per dag werken om 10 paarden en meer te doen en op het einde van de rit €50 + een fles wijn krijgen...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:37

Het ligt denk ik heel erg aan de verwachtingen en afspraken die je maakt en of je het voor je eigen plezier doet (vakantie) of om iemand een plezier te doen. In het ene geval is het een uitwisseling van diensten: oppas voor vakantiehuis, in het andere geval eenzijdig. En in het laatste geval mag je verwachten dat je er iets voor terug krijgt. Of dit nu gevulde koelkast/huishoudgeld is of een bedankje achteraf.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:54

DeMolenhoek schreef:
Dat hoeft inderdaad niet Saskia, maar ik vind de meeste diereneigenaren anderen soms echt uitbuiten. Een hond of paard op pension kost al snel €15 per dag. Eigenaars gaan op vakantie, laten 3 paarden en 2 honden achter. Normale kostprijs = €75 per dag. Wat krijgt de verzorgende in de praktijk vaak = €50 (als ze dat al krijgen!) voor de volledige week. Dat vind ik persoonlijk enorm gierig. Want ze rijden er speciaal voor, doen het werk etc.

Vaak onder de noemer: Ja maar ze vinden dat leuk! Dan stel ik voor dat iedereen die zijn job graag doet en leuk vindt zijn loon laat vallen. Dan klinkt het opeens anders.

Ik doe het niet meer. 3/4 uur per dag werken om 10 paarden en meer te doen en op het einde van de rit €50 + een fles wijn krijgen...

Ik ben ook wel verbaasd over wat mensen hier geven/betalen. Ik durf niet meer te zeggen wat ik er voor krijg hoor. Maar laten we zeggen dat er zeker gewoon een gevulde koelkast bij hoord en dat ongeveer de helft van de mensen speciaal voor mij nog wat haalt (en dus weet of van te voren vraagt wat ik lekker vind).

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:08

Ik had er trouwens een tijdje geleden ook nog een! Een van mijn beste vriendinnen, dus ik kon het wel hebben, maar vond het wel gek.
Ze ging verhuizen en ik heb de hele dag geholpen, met mijn eigen auto meerdere keren heen en weer gereden, vol geladen met spullen. (plus nog een andere auto + een aanhanger volgeladen) Spullen van de tweede verdieping halen en later weer 2 trappen op.

Rond lunchtijd grapte haar vader dat het wel tijd was voor een broodje. Zei ze doodleuk 'Lunch is niet inbegrepen'. Ik dacht :oo Hoe kan je dat zeggen, tegen mensen die je de hele dag helpen met verhuizen. Gelukkig had ik thuis even een broodje gesmeerd en meegenomen, want ik had al zon vermoeden :P
Ze zei nog, je krijgt van mij nog iets leuks als bedankje voor het verhuizen. inmiddels een jaar geleden, nooit meer een bedankje ontvangen.
Hoeft ook niet hoor, maar op dat moment vond ik het best heftig haha.

Misschien is het niet normaal, maar ik zou als mensen mij zouden helpen met verhuizen zorgen voor wat lekkere bolletjes tijdens de lunch.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:28

Met verhuizen lijkt het mij vanzelfsprekend dat je iets haalt. Toen ik van A naar B ging heb ik tussen de middag de snackkaart rond laten gaan en iedereen kon bestellen wat hij/zij wilde. Ook stond er onbeperkt koffie/thee/fris klaar.

Bedenk mij wel dat ik binnenkort weer eens een bosje bloemen mee wil nemen naar mijn ouders. Eet er vaak op de vrijdag en dan is een bosje bloemen als bedankje best wel even leuk.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:43

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat als je ergens gaat oppassen er iig iets in huis is. Wij hebben hier een grote voorraadkast en vriezer vol vlees die ze mogen plunderen.

Jeetje wat gierig dat je zelf de lunch moest regelen met die verhuisdag...

Ik heb het hier nog een soort van zoiets meegemaakt. We gingen ons oerwoud (voor- en achtertuin) snoeien en hadden een bomenklimmer nodig. Bedrag per uur afgesproken van tevoren en gaan met die banaan. Tussen de middag een patatje met snack(s) voor iedereen gehaald. Einde van de dag afrekenen met die bomenklimmer, had hij de pauzes doorgerekend en €10 per uur meer gerekend. Aangegeven dat we ander bedrag hadden afgesproken en pauze is pauze maar meneer ging helemaal uit zijn dak. Prima, betaald. Leuk feitje, mijn vriend kent hem goed (opgegroeid in zelfde woonplaats) en heeft een eigen hoveniersbedrijf en dus regelmatig een bomenklimmer nodig. Wat heeft hij zichzelf in zijn voet geschoten. Het is nu 4-5 jaar geleden en elke keer als hij mijn vriend of mij ziet heeft hij het over die mooie klus bij ons en vraagt hij of we nog werk voor hem hebben of als we een klimmer nodig hebben hem kunnen bellen. Ja joh is goed... NOT :+

Dat is dan die paar tientjes wel waard, hij is ook een collega van mijn schoonvader dus we horen er regelmatig iets over :D

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:54

Britt_Sisi schreef:
Ik had er trouwens een tijdje geleden ook nog een! Een van mijn beste vriendinnen, dus ik kon het wel hebben, maar vond het wel gek.
Ze ging verhuizen en ik heb de hele dag geholpen, met mijn eigen auto meerdere keren heen en weer gereden, vol geladen met spullen. (plus nog een andere auto + een aanhanger volgeladen) Spullen van de tweede verdieping halen en later weer 2 trappen op.

Rond lunchtijd grapte haar vader dat het wel tijd was voor een broodje. Zei ze doodleuk 'Lunch is niet inbegrepen'. Ik dacht :oo Hoe kan je dat zeggen, tegen mensen die je de hele dag helpen met verhuizen. Gelukkig had ik thuis even een broodje gesmeerd en meegenomen, want ik had al zon vermoeden :P
Ze zei nog, je krijgt van mij nog iets leuks als bedankje voor het verhuizen. inmiddels een jaar geleden, nooit meer een bedankje ontvangen.

Misschien is het niet normaal, maar ik zou als mensen mij zouden helpen met verhuizen zorgen voor wat lekkere bolletjes tijdens de lunch.

:oo Ik had dit echt niet zomaar geaccepteerd.. Die mensen maken een hele dag vrij om zwaar fysiek werk voor haar te doen en dan kan er niet eens een broodje vanaf!
Als er hier verhuisd wordt zorgen we altijd voor soep & broodjes in de middag en in de avond halen we vaak een flinke bak chinees. Vind ik niet meer dan normaal om je hulp van energie te voorzien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:05

Britt_Sisi schreef:

Bij ons helpen de mannen van de vriendengroep altijd elkaar verhuizen en na afloop eten ze dan altijd friet en staan er kratten bier klaar :') Lijkt me niet meer dan normaal.
En de laatste keer dat wij verhuisden was mn man jarig dus hadden we taart bij de koffie

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:21

Shanna schreef:
-O- Wauw..
Ik pas meerdere keren per jaar enkele dagen tot een week op mn ouderlijk huis (half uur/ 30 km rijden vanaf mn eigen huis) waarbij ik ook meermaals per dag heen en weer moet rijden omdat we thuis zelf ook dieren hebben en kindlief ook gewoon naar school moet. Het is dus verre van ideaal voor mij, kost me een boel benzine ook (auto rijdt 1 op 11), en ik krijg er nooit wat voor terug op een “bedankt voor het oppassen” na. Mag inderdaad wel eten en drinken pakken wat ik wil, al wordt er niet speciaal voor mij gewinkeld. Ik doe het niet graag, maar wel met liefde..! Als ik dit zo lees zijn mijn ouders dus eigenlijk hartstikke gierig? :oo
Of ben ik gewoon super gul?

Als jouw ouders gierig zijn dan was mijn moeder dat ook toen ik daar 3 weken op de dieren paste. :Y)
Niet dat ik dat heel erg vond, de afspraak was (en is) gewoon dat onze dieren met elkaar mee kunnen eten.
Voer etc dat speciaal voor ze gekocht moet, dierenartskosten en schade veroorzaakt door het logeetje/oppasdier worden vergoed en verder gaat alles met gesloten portemonnee.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:56

Mijn schoonmoeder hebben we een maand geleden verhuisd.
Heeft ons veel geld en tijd gekost.
Kregen een bedankje, geen lunch.
Zij hielp niet mee, want ze was moe.
Zelfs de aanhanger is op onze kosten gehuurd.

Dat mijn man instortte na werken voor zijn baas en vloer uit oude huis halen vond ze wel erg.
Krijg het niet over mijn lippen om te zeggen, dat het niks geeft.
Geeft namelijk wel.

Wij nemen iets lekkers mee van vakantie voor de buren die onze katten eten geven.
Als zij op vakantie zijn let ik op hun huis en tuin.