Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:07

Is het niet die typische schommel beweging? Even vanuit mijn eigen generatie gezien, ik ben 31
De oudere generatie (grootouders) werd heel streng opgevoed, met ook fysieke straffen.
Zij hebben hun kinderen(ouders) juist heel erg losgelaten of deze hebben zich vrijgevochten(punkers en hippies), omdat ze het vreselijk vonden hoe streng het was.
De generatie daarna(mijn generatie) probeert weer te veel de kinderen te sturen, omdat ze vroeger geen begeleiding kregen
En dan komen we bij de huidige kinderen die alles maar mogen met ouders die alles willen regelen voor hun kinderen

rien10

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:10

Ouders van tegenwoordig (bblleeh, rot term) werken alle twee 40 uur per week. Kinderen worden door de BSO opgevoed. Ik vind dat geen goede zaak.
Zodra de ouders thuis zijn, zijn ze moe. Geen tijd en of aandacht voor de kinderen.
Gechargeerd, ik weet het, maar vaak gebeurt dit wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:12

fleurtjeuh schreef:
Is het niet die typische schommel beweging? Even vanuit mijn eigen generatie gezien, ik ben 31
De oudere generatie (grootouders) werd heel streng opgevoed, met ook fysieke straffen.
Zij hebben hun kinderen(ouders) juist heel erg losgelaten of deze hebben zich vrijgevochten(punkers en hippies), omdat ze het vreselijk vonden hoe streng het was.
De generatie daarna(mijn generatie) probeert weer te veel de kinderen te sturen, omdat ze vroeger geen begeleiding kregen
En dan komen we bij de huidige kinderen die alles maar mogen met ouders die alles willen regelen voor hun kinderen

Eens. Dit zie ik ook wel terug. Ik ben zelf erg vrijgelaten en achteraf gezien vind ik het ‘te’ vrijgelaten dus ook weinig sturing en dan vooral qua school/studie/toekomst maar ook wel op andere vlakken.
Ik let er daarom bij mijn dochter nu op dat ik wel wat meer sturing geef. Maar die wil juist dat ik me nergens mee bemoei. Grappig eigenlijk om zo die generatieverschillen te zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:19

Die schommel beweging denk ik ook. :j

Maar werd maar 1 ding van mij quote uitgepikt

DuoPenotti schreef:
Zou het zijn van, zoals ik opgevoed ben gun ik mijn kinderen niet?
Maar als je zelf streng opgevoed bent hoe weet je dan maat te houden in niet te soft worden?

Daarnaast is de hele samenleving wel veranderd niet alleen met ziek zijn.
Kreeg je vroeger straf op school moest je opletten of je kreeg het er thuis dubbel bij.
Nu gaan de ouders verhaal halen bij de leraar want stormpje kan er echt niks aan doen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:34

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:
Ik vraag me wel een beetje af wat de bedrijfsarts hier dan van zegt :?

Daar weet ik de ins and outs niet van, maar hij/zij is hier wel bij betrokken. Geen idee of de bedrijfsarts hier een oordeel over heeft.
Ik vind er zelf wel wat van in ieder geval. Ik heb zelfs met een gebroken pols nog gewerkt en met 1 hand getypt. Ja ik ging langzamer, daar was ook alle begrip voor. Maar ik werkte wel door, ik kon nog steeds bellen en vergaderen en had nog 1 hand om mee te typen.
Jezelf 4 maanden volledig ziek melden omdat je een gebroken pink hebt is wat mij betreft echt heel sneu. Dat is profiteren in mijn ogen. Gebruik maken van. En je collega’s opzadelen met extra werk.

Ligt eraan, denk ik. Een collega heeft er ook heel lang uitgelegen door zenuwpijnen na een breuk in de arm.

Die is nu weer aan het opbouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:50

Ik weet niet of het in golven gaat, mijn ouders hadden geleerd niet door grote mensen gesprekken heen te janken, mijn ouders hebben dat aan mij geleerd, maar als ik met vrienden/kennissen ben die kinderen mee hebben, jenken / schreeuwen / praten ze állemaal door het gesprek heen 'mama mama mama mama ik wil ik heb ik moet huuuiiilllll'... :+
geen idee welke generatie dat is, maar het komt op mij heel erg over als de 'ouders die het te druk hebben'-generatie.
maar ik heb geen kinderen dus ik heb er geen verstand van :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:55

rien10 schreef:
Ouders van tegenwoordig (bblleeh, rot term) werken alle twee 40 uur per week. Kinderen worden door de BSO opgevoed. Ik vind dat geen goede zaak.
Zodra de ouders thuis zijn, zijn ze moe. Geen tijd en of aandacht voor de kinderen.
Gechargeerd, ik weet het, maar vaak gebeurt dit wel.

Voor jou dan de feiten:
Citaat:
Arbeidsdeelname van ouders
In 2023 werkt bij meer dan de helft (55,5 procent) van de paren met minderjarige kinderen de ene partner in voltijd en de partner in deeltijd. In veruit de meeste gevallen (52,1 procent) is het de man die voltijd werkt.

Bij 15,8 procent van de paren met minderjarige kinderen werkt één partner voltijds, terwijl de ander niet werkt. Die paren bestaan meestal uit een man met en een vrouw zonder betaald werk.

Kleiner van omvang is het aantal paren waarbij beide ouders voltijds (14,1 procent) of beide in deeltijd werken (12,3 procent). Bij 2,4 procent van de paren met minderjarige kinderen hebben beide ouders geen betaald werk (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2024).

M.a.w. in slecht 14,1% werken beiden ouders voltijds en gaat je bewering op. Bij 85.9% is dit dus niet het geval.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:00

OK, dan zit ik mis.
Zo zie je maar, niks mis met feiten. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:01

Hoe gaat dat met gescheiden ouders? Want van de kinderen die naar de BSO gaan die ik ken, zijn er een aantal omdat de, in dit geval moeder, alleenstaand is..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:31

En dan moet je bij de voltijd werkende ouders ook nog meenemen dat voltijd niet hetzelfde is als beide een 9-5 baan. Als de ene werkt van ma-vr 6-2 en de ander dinsdag tot zaterdag 2-10, zijn de kinderen dus alleen de reistijd van beide ouders alleen thuis (danwel is er iemand die oppast) op dinsdag t/m vrijdag.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:36

Cer schreef:
Hoe gaat dat met gescheiden ouders? Want van de kinderen die naar de BSO gaan die ik ken, zijn er een aantal omdat de, in dit geval moeder, alleenstaand is..

Denk dat het percentage bewust alleenstaande ouders enorm laag is, ergo alleenstaand kinderen opvoeden zou bijna per definitie geen bewuste keuze zijn geweest. Hoe is het dan relevant in deze discussie?

Het is niet alsof die alleenstaande moeders ineens zomaar een tweede ouder erbij kunnen toveren om hun kinderen niet door de BSO te laten opvoeden, anders zouden de meeste het echt wel gedaan hebben hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:48

Fly_high schreef:
Cer schreef:

Denk dat het percentage bewust alleenstaande ouders enorm laag is, ergo alleenstaand kinderen opvoeden zou bijna per definitie geen bewuste keuze zijn geweest. Hoe is het dan relevant in deze discussie?

Het is niet alsof die alleenstaande moeders ineens zomaar een tweede ouder erbij kunnen toveren om hun kinderen niet door de BSO te laten opvoeden, anders zouden de meeste het echt wel gedaan hebben hoor.

Dat blijkt een beetje tegen te vallen, tussen de 20 en 30% van de vrouwen met kinderen is alleenstaande ouder. Bij mannen is dit zo te zien 2-3%.

https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/gezond-leven/#:~:text=Meer%20vrouwen%20dan%20mannen%20alleenstaande,jaar%20is%20dit%20percentage%20hoog.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:09

Maar hoeveel daarvan zijn bewust alleenstaand?

Dus willens en wetens ervoor gekozen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:23

Fly_high schreef:
Maar hoeveel daarvan zijn bewust alleenstaand?

Dus willens en wetens ervoor gekozen?

Had ik het over 'bewust'? (ik lees nog even terug.. hm, nee, ik had het niet over bewust)

ik vroeg het me gewoon af...
degene die ik ken, zijn niet bewust 1 ouder, die zijn gescheiden, al dan niet met ruzie (meestal met ruzie)
die kunnen soms niet anders dan naar de BSO brengen vanwege werk of opleiding of iets...

Citaat:

Oh nou pardon hoor :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:32

Nogmaals dus, als ze niet bewust alleenstaand zijn, wat maakt het uit voor de discussie over ouders van tegenwoordig die hun kinderen maar door BSO laten opvoeden :?

Het alternatief is dan wel samen blijven "voor de kinderen". Nou denk dat meeste kinderen liever door hun BSO worden opgevoed dan door vechtende ouders zoals men het vroeger deed :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:38

Fly_high schreef:
Nogmaals dus, als ze niet bewust alleenstaand zijn, wat maakt het uit voor de discussie over ouders van tegenwoordig die hun kinderen maar door BSO laten opvoeden :?

Het alternatief is dan wel samen blijven "voor de kinderen". Nou denk dat meeste kinderen liever door hun BSO worden opgevoed dan door vechtende ouders zoals men het vroeger deed :')

Ook voor situaties waar beide ouders fulltime werken vraag ik me af hoe bewust die keuze is. Wij hebben geen kinderen, maar het zou toch aardig krap worden op minder dan 2 salarissen met een kind.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:52

Ja dat ook nog. Al denk ik dat een parttime salaris al snel in 100% opgaat in de opvangkosten dus of het nou zoveel scheelt? Is tenminste indruk die ik krijg o.b.v. bedragen die mijn collega's noemen, heb zelf geen kinderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:58

Fly_high schreef:

ja, ik las het :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:43

DuoPenotti schreef:
Nee, ik zeg ook niet dat dat goed was. Maar ook daar dat het nu door geslagen is naar verhaal gaan halen.
Dus dat het niet alleen met ziekmelden is veranderd maar op meer vlakken.

Denk dat als ik nu moeder zou zijn niet extra zou gaan straffen, en zeggen dan zul je het wel verdient hebben. En het daar bij laten.
Dat dan iets tussen de leerkracht en de leerling.

Fly_high schreef:
En is iemand er ooit beter van geworden, dat dubbel afgestraft worden?

Vroeger kreeg je ook draai om je oren als je iets verkeerd deed, is daar iemand beter van?

Wat is er mis met verhaal halen? Ik wil weten wat er op school gebeurt met mijn kind. En als mijn kind zich onbehoorlijk gedraagt wil ik dat weten.
Daarnaast zijn meesters en juffen ook niet alleswetend en worden vaak de verkeerde kinderen gestraft. Bv het kind dat net uit z’n vel springt als de juf kijkt en dan straf krijgt als hij al de hele dag geneterd wordt.
Daarnaast vind ik bepaalde straffen ook gewoon belachelijk dus daar wil ik het dan over hebben over het beleid van school. Dan kan ik keuzes maken bv.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:48

Ik denk dat er best gesnapt wordt wat er bedoelt wordt met 'verhaal halen', maar goed, dat is een aanname van mij.
Het zal niet zijn "goh kunt u wat meer vertellen over wat er voorgevallen is?"

maar het zal gaan, zoals mijn vriendinnen leraressen aangeven, om mensen die komen om je op je bek te slaan omdat ze het gore lef hebben gehad tegen hun kind te zeggen dat ie niet met stoelen mocht smijten. (de precieze situatie van het kind weet ik niet meer ,maar de bedreigingen van de ouders waren niet echt gezellig iig).
Of kunnen jullie je niet voorstellen dat dit gebeurt?

Er zijn ook gewoon protocollen enzo voor, lees ik
https://www.google.com/search?q=agressi ... e&ie=UTF-8

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:49

Dat Cer :j

Maar goed had daar ook al op gereageerd dus ga er ook niet meer verder op in.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:52

Wat dubbel straffen betreft; ik was vroeger 'banger' voor een boze moeder, dan voor strafwerk op school. :')

En nee, ik ben niet zwaar getraumatiseerd en tot in het diepst van mn ziel beschadigd hierdoor. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:25

DuoPenotti schreef:
Mungbean
je kent je kind toch
als je weet dat die al lange tijd getreiterd word zeg je dat natuurlijk niet.

Maar om dan elke uitzonderingen te gaan benoemen op een stelling omdat er anders een bokker het weer eens niet (wil) begrijpen, dat vind ik dan weer heel vermoedend :O
En dan vergeet je bij 3 uitzonderingen net nummer 4 ook nog...verdorie weer iemand over de flos.
en dat gebeurt wel erg vaak -O- (en daar bedoel ik jou nu niet mee maar even algemeen bokt gedrag)

Vast ook uo :+

Yeah, ik had een UO :P *\o/*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:27

Verootjoo er is van alles mis met verhaal halen. Verhaal halen is not done, moet niet, is belachelijk.
In gesprek gaan met de betreffende leraar, concierge of wat dan ook is prima. Maar dat is geen verhaal halen.
Google: Wat is verhaal halen?
om genoegdoening te zoeken voor grieven. compensatie, genoegdoening of herstel voor onrecht, letsel, enz . verlichting van armoede of gebrek .

In de praktijk: Vader gaat naar school "Hoe haal jij het in je botte harses om Chayendey Jaxx straf te geven als hij zijn woede koelt op de stoelen in de klas en daarbij Vlinder een gebroken arm geeft!?"

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:28

UO Tokkies halen verhaal, gewone mensen gaan in gesprek.