Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:23

Popstra schreef:
Binnenkort wellicht testen hier te koop in de supermarkt a 10€/stuk.

Handig om op zak te hebben

Had het goedkoper gehoopt. Dit is toch niet te betalen voor mensen die bijvoorbeeld een paar keer per week naar een kroeg / uit eten willen. -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:31

Paar keer per week?
Misschien tevreden zijn met 1 keer?
En dan een drankje minder geld weer terug.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:31

SusanH schreef:
We worden het op dit punt niet eens. Ik vind het gebrek aan info over ventilatie een groot gemis. Veel besmettingen op scholen, in verpleeghuizen en andere zorginstellingen hadden voorkomen kunnen worden. In andere landen is er veel meer aandacht voor. Het WHO onderkent ook de rol van aerosolen. Alleen het RIVM blijft stug volhouden dat besmetting vooral via die grote druppels plaats vindt.

Het is jammer dat het nu alleen gaat over of Maurice een betrouwbare bron is. Terwijl het over de inhoud zou moeten gaan, en de vraag welke rol aerosolen spelen bij de besmettingen.

Alleen onderkent het WHO de rol van aerosolen in het algemeen niet:

Citaat:
Current evidence suggests that the main way the virus spreads is by respiratory droplets among people who are in close contact with each other.

Aerosol transmission can occur in specific settings, particularly in indoor, crowded and inadequately ventilated spaces, where infected person(s) spend long periods of time with others, such as restaurants, choir practices, fitness classes, nightclubs, offices and/or places of worship. More studies are underway to better understand the conditions in which aerosol transmission is occurring outside of medical facilities where specific medical procedures, called aerosol generating procedures, are conducted.

https://www.who.int/news-room/q-a-detai ... ransmitted

En laat dat nou net zijn wat het RIVM ook zegt op hun website:

https://lci.rivm.nl/aerogene-verspreidi ... derbouwing

Dat is toch niet te vergelijken met Maurice de Hond, die claimt de oplossing te hebben, namelijk als je de aerosolen aanpakt, dan is het probleem opgelost. Waarbij hij voor het gemak maar vergeet dat het grootste deel van de verspreiding in ieder geval niet door aerosolen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:43

Tegen grote druppels kun je een masker dragen, tegen aerosolen niet.

Mensen denken ook teveel aan de voorkant terwijl een besmette scheet vergeten wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:05

Sizzle schreef:

Mensen denken ook teveel aan de voorkant terwijl een besmette scheet vergeten wordt.

Och, gewoon nudistenstrand niet bezoeken en voor de rest hopen dan mensen hun broek aanhouden in de supermarkt, houd je de grote druppels tegen }> :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:18

Popstra schreef:
Precies en die kids lopen hier in de supermarkten ook allen zonder mondkapjes met meerdere tegelijk waar jij als volwassen persoon alleen moet komen met kap op.

Ik vind dat als men al kinderen mee naar de winkel neemt ze ook gewoon een mondkapje op moeten. Ze blijken een enorme besmettingsbron te zijn en dan laat men dat gewoon vrij rondlopen in winkels waar ook kwetsbaren hun boodschappen doen. Laat ze gewoon thuis of sluit ze op in de auto en stel een mondkapjesplicht in voor als ze toch meegenomen worden.

En die scholen kunnen ook beter weer sluiten net als in Belgie. Sinds de scholen hier open gingen zijn de cijfers alleen maar opgelopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:25

DuoPenotti schreef:
Paar keer per week?

Oké. Wel zo fijn om ieder zijn leefstijl te accepteren. Als je 1x gaat lunchen en 1x naar de kroeg gaat is dit al 20 euro extra kosten. Kan je die lunch van betalen. Vind ik buitenproportioneel en onnodig. Verplicht (op eigen kosten) testen mag van mij echt niet ingevoerd worden tot iedereen gevaccineerd is. Dan kan je tenminste kiezen of je per test wil betalen of een vaccin neemt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:59

elnienjo schreef:
Popstra schreef:
Precies en die kids lopen hier in de supermarkten ook allen zonder mondkapjes met meerdere tegelijk waar jij als volwassen persoon alleen moet komen met kap op.

Ik vind dat als men al kinderen mee naar de winkel neemt ze ook gewoon een mondkapje op moeten. Ze blijken een enorme besmettingsbron te zijn en dan laat men dat gewoon vrij rondlopen in winkels waar ook kwetsbaren hun boodschappen doen. Laat ze gewoon thuis of sluit ze op in de auto en stel een mondkapjesplicht in voor als ze toch meegenomen worden.

En die scholen kunnen ook beter weer sluiten net als in Belgie. Sinds de scholen hier open gingen zijn de cijfers alleen maar opgelopen.

Sluit ze op in de auto??? Voel je je wel goed? Mijn kinderen zijn oud genoeg om thuis te blijven, maar niet iedereen heeft kinderen in die leeftijd. Een 5 jarige laat je niet even alleen thuis om boodschappen te gaan doen. Het is gewoon bij wet geregeld dat kinderen vanaf 13 jaar een mondmasker op moeten. Jongere kinderen hoeven dit niet.

Soms gaat één van de kinderen wel eens mee omdat het zo loopt. De jongste heb ik eens een mondmasker laten dragen, maar je merkt gewoon dat ze dan allemaal extra aan hun gezicht gaan zitten. Dus zij draagt er gewoon geen en hoeft dit ook niet. De oudste is 13 en draagt er wel netjes een.

Daarnaast houden mijn kinderen netjes afstand. Laatst waren ze toevallig een keer beide mee. Houden ze netjes afstand tot vervolgens een oudere vrouw zo voorlangs mijn kinderen gaat hangen om iets te pakken. Je kunt het nu bij de kinderen leggen, maar heel veel mensen in de kwetsbare leeftijd zie ik enorm laks omgaan met de afstand. En ook zie ik ze vaak met een mondmasker onder hun neus getrokken. Ergens houdt het dan op hé. Ik laat mijn kinderen afstand houden, de oudste draagt een masker, ze gaan bijna nooit mee en ik/we gaan nooit tijdens de uurtjes gereserveerd voor kwetsbaren.

En ze zijn helemaal niet een enorme besmettingsbron, ze kunnen een bron van besmetting zien net als ieder ander mens van welke leeftijd dan ook.
Verder hebben veel winkels 1 of 2 keer per dag een uur speciaal gereserveerd voor de kwetsbaren. En het advies is ook om als kwetsbare de boodschappen door iemand anders te laten doen of te laten bezorgen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-03-21 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:05

Ze lijden er niks van om even 10 minuten in de auto te moeten zitten terwijl de moeder de boodschappen haalt. En ook in de ouderen uurtjes zie ik regelmatig vrouwen met kind(eren). Een kassiere zei dat ze plots allemaal alleenstaande moeder zijn om die kinderen maar mee te kunnen slepen en er wordt niet op gehandhaafd ondanks de 'kom alleen' regel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:12

elnienjo schreef:
Ze lijden er niks van om even 10 minuten in de auto te moeten zitten terwijl de moeder de boodschappen haalt. En ook in de ouderen uurtjes zie ik regelmatig vrouwen met kind(eren). Een kassiere zei dat ze plots allemaal alleenstaande moeder zijn om die kinderen maar mee te kunnen slepen en er wordt niet op gehandhaafd ondanks de 'kom alleen' regel.

Ik zou mijn jong kind nooit alleen in de auto laten zitten. Ze kunnen dan prima even mee. Ben jij er ook regelmatig dan tijdens de oudere uurtjes, omdat je aangeeft op dat tijdstip regelmatig vrouwen met kinderen te zien?

Het lijkt me niet aan de caissière om te oordelen over de reden waarom mannen of vrouwen een kind meenemen naar de supermarkt. Wellicht heeft de partner een vitaal beroep en werkt niet vanaf huis? Als het echt regelmatig gebeurd tijdens de ouderenuurtjes kunnen ze beter hun regels weer eens goed onder de aandacht brengen en mensen hierop wijzen i.p.v. oordelen. Kom alleen moet zoveel mogelijk worden nageleefd, maar kleine kinderen kun je gewoon niet zomaar zonder toezicht ergens achterlaten. Nogmaals mijn kinderen zijn oud genoeg en 18 van de 20 keer ga ik alleen. Maar niet voor iedereen is dit mogelijk vanwege jongere kinderen. Iemand die het te druk vindt of teveel kinderen in de winkel kan ook omdraaien en op een rustiger tijdstip terugkomen hoor.

Hier valt het echt mee met de kinderen en de meesten gedragen zich keurig. Als ik kijk naar de mensen die laks omgaan met de regels, zijn het verbazingwekkend juist met regelmaat de ouderen die gewoon met zijn tweeën komen, mondkapje onder de neus en die lak hebben aan de afstand.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 03:41

elnienjo schreef:

Ik word er ook niet blij van, maar hoop dan maar gewoon dat het niet anders kon en dat er over nagedacht is. Wat ik veel vervelender vind is stelletjes die samen komen en samen een kar delen, hele gezinnen met allemaal een eigen kar (soms in polonaise, vaak als complete wegversperring :') ). Of mensen die hun winkelwagentje ergens midden in een pad parkeren en zonder kar de hele winkel door banjeren. Ook een paar keer meegemaakt dat er ineens iemand over mijn kar hangt om bij het schap te kunnen, ik wil best aan de kant gaan als je het even vraagt.

Of, een paar weken terug- twee kinderen van 11 die gillend door de supermarkt renden zonder mondkapje terwijl er een in de winkelwagen geklommen was. 'Wij mogen dit want wij zijn nog geen 12!'. Oke, gefiliciteerd maar je kan dan toch nog wel normaal doen :')

Een hele belevenis tegenwoordig, de supermarkt... :Y)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 07:03

Werkzaam in het PO en de besmettingen lopen enorm op. Veel ouders, maar ook heel veel kinderen. De kinderen beginnen vaak met verkoudsheidsklachten, moeten thuisblijven en evt. testen. Dit wordt gelukkig veel gedaan en de kinderen blijken positief. Paar dagen later krijg je bericht van ouders, ook niet fit, laten testen en ook positief.
De werkdruk is enorm. Gemiddeld 20 kids op school en 8 thuis. Afwezige collega's door bijv. andere ziekte of begrafenis of collega's die getest worden, kunnen niet vervangen worden, er is gewoon niemand. Voortdurend pakketten maken met boeken, chromebook en lessen online zetten. Daarnaast de vele extra berichten van ouders die ongerust zijn en de kinderen. Je bent voortdurend aan het schakelen.
Op school werken wij in een cohort zoals gevraagd door de overheid, lastig, is te doen. Na school spelen kinderen samen en mogen sporten, weg cohort.....
Wij zijn gewoon aan het wachten op het moment dat de school moet sluiten door het aantal besmettingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:12

Elnienjo, kinderen doen zelf boodschappen. Ik heb het niet over 5 jarigen maar over 10,11..12 jarigen

Ik mijd overigens de Hoogvliet hier bij ons. Daar loopt echt veel te veel volk.
Gelukkig heb ik nog 3 opties maar het is wel bijzonder hoe druk de supers doordeweek zijn waar voor corona geen sprake van was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:33

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Paar keer per week?

Oké. Wel zo fijn om ieder zijn leefstijl te accepteren. Als je 1x gaat lunchen en 1x naar de kroeg gaat is dit al 20 euro extra kosten. Kan je die lunch van betalen. Vind ik buitenproportioneel en onnodig. Verplicht (op eigen kosten) testen mag van mij echt niet ingevoerd worden tot iedereen gevaccineerd is. Dan kan je tenminste kiezen of je per test wil betalen of een vaccin neemt.

En die leefstijl is dan duurder als je vaker wilt gaan.
iedereen moet keuzes maken.
Ik zou zeggen ben blij als het weer kan. :j Ipv zeuren dat het niet vaak genoeg kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:34

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:40

Sizzle schreef:

Door middel van praten alleen al scheidt je besmette virusdeeltjes uit. Als die lang genoeg ergens kunnen blijven hangen en iemand anders is in diezelfde ruimte, dan ga je al. Je kan zelfs nog besmet raken als die besmette persoon al weg is. Of niet eens in dezelfde ruimte als jij is geweest, als die lucht vrolijk het gebouw door gaat via zo'n mooi recirculatie systeem.

@Sizzle als ik dat zo lees....dan zitten we nog wel even volgens The Lancet :+ . Dat is toch geen doen??

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:49

Ik neem jongste ook nergens mee naar toe. Kan gelukkig al alleen thuisblijven. Vroeger wilde hij nooit mee en nu wel, ziet het als uitje.
Een enkele keer als hij ijsje gaat halen of iets haalt voor mij dan doet hij, ondanks voor hem nog niet verplicht, een mondkapje op, mogen er geen vriendjes mee en hij weet hoe hij daar karretje en handen moet ontsmetten.
Ik zie hier trouwens bijna nooit grote families of jeugd in supermarkt. Is klein dorp, misschien scheelt dat. Wel veel kletsende ouderen met mondkapje op half 7. Ga er dan maar vanuit dat ze ingeënt zijn :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:09

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:10

Vayo schreef:
elnienjo schreef:

Het lijkt me niet aan de caissière om te oordelen over de reden waarom mannen of vrouwen een kind meenemen naar de supermarkt. Wellicht heeft de partner een vitaal beroep en werkt niet vanaf huis? Als het echt regelmatig gebeurd tijdens de ouderenuurtjes kunnen ze beter hun regels weer eens goed onder de aandacht brengen en mensen hierop wijzen i.p.v. oordelen. Kom alleen moet zoveel mogelijk worden nageleefd, maar kleine kinderen kun je gewoon niet zomaar zonder toezicht ergens achterlaten. Nogmaals mijn kinderen zijn oud genoeg en 18 van de 20 keer ga ik alleen. Maar niet voor iedereen is dit mogelijk vanwege jongere kinderen. Iemand die het te druk vindt of teveel kinderen in de winkel kan ook omdraaien en op een rustiger tijdstip terugkomen hoor.

Hier valt het echt mee met de kinderen en de meesten gedragen zich keurig. Als ik kijk naar de mensen die laks omgaan met de regels, zijn het verbazingwekkend juist met regelmaat de ouderen die gewoon met zijn tweeën komen, mondkapje onder de neus en die lak hebben aan de afstand.

Ik ben een cassière, ik oordeel niet, maar er komen hier opvallend vaak hele gezinnen aan mijn kassa (of in vakantieperiodes hele families :') ). Als ik in deze tijd een kind had gehad, had ik gevraagd of een buurvrouw(of buurman) even een half uurtje wil opletten, dan kun je alleen gaan en daarnaast ook nog sneller en efficiënter boodschappen doen. (Of is dat alleen bij mij in de buurt, dat kinderen OVERAL aanzitten, als je ze aanspreekt gaan ze door, en het op een janken zetten als ze niet mogen helpen of hun zin niet krijgen.. )
En zeker, wbt ouderen heb je gelijk, die zie ik hier zelden alleen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:20

Tsja, mijn kinderen zijn 1 en 3 en die gaan over het algemeen gewoon mee naar de supermarkt. De ene in het karretje en de ander staat dan op het rek van de bierkratten. Het is ze óf doordeweeks meenemen wanneer het rustig is, óf alleen op zaterdag en me dan door een drukke winkel heen worstelen. We wonen buitenaf dus een buurman even vragen is geen optie en als ze ‘s avonds op bed liggen is het ouderenuurtje.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:23

elnienjo schreef:

Wat doe jij in het ouderen uurtje? Volgens je profiel ben je nog een jonge blom onder de 60. Beetje pot verwijt de ketel?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:29

CharleyT schreef:
elnienjo schreef:

Wat doe jij in het ouderen uurtje? Volgens je profiel ben je nog een jonge blom onder de 60. Beetje pot verwijt de ketel?

Het is het kwetsbaren uurtje en daar val ik ook onder.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:30

secricible schreef:
Sizzle schreef:
Volgens dit artikel in de Lancet moeten ook alle covid regels in stand blijven voor de UK versie nadat 85% ingeent is. Ik hoop vooral dat hun modellen ongelijk hebben.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00143-2/fulltext?utm_campaign=tlcoronavirus21&utm_content=158465155#%20

Kom er niet doorheen sizzle. Is dat om de 15% niet gevaccineerden te beschermen?
Want daar vind ik wel wat van...

Even voorlopige eerste indruk.

Ik zou het artikel nog even echt goed moeten lezen, maar zo te zien maken ze een grote virologische denkfout. En had dit artikel wat mij betreft niet door de peer review moeten komen...

Ze lijken er in hun berekeningen van uit te gaan dat het virus zelf net zo aanwezig blijft als het nu ís. En kijken dus naar wat de vaccinaties zouden doen als de infectiedruk ongeveer gelijk blijft met afgelopen jaar.

Maar door het enten gaat die infectiedruk automatisch een stuk omlaag. Is er dus gewoon kortgezegd minder virus in omloop.

Kortom die vaccins beschermen niet alleen rechtstreeks door mensen minder ziek te maken, maar óók doordat er minder ruimte is voor het virus zelf.
Als je die factor volledig mist, dan klopt er uiteindelijk niets van je voorspelling.

Daarnaast lijken ze te zijn uitgegaan van 1 beschermingswaarde. Namelijk van de ongeveer 65%-80 bescherming die niet besmet raken.
Die waarde is niet fout, maar ik zie nergens die tweede waarde terug.

Namelijk dat het deel dat uiteindelijk toch besmet wordt, een veel minder ernstig verloop van de ziekte kent dan degenen die helemaal niet geënt zijn.

Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het alleen vlot doorgelezen heb.

Mocht iemand het wel gedetailleerd lezen, en die twee zaken die ik noem wél terugzien in hun berekeningen, please do let me know.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:53

Mijn peuter gaat ook gewoon mee. Geloof niet dat ik hoef te verantwoorden waarom dat nodig is.
Zeker niet aan iemand die gewoon een hekel heeft aan kinderen en denkt dat je ze wel kan opsluiten in de auto.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:55

Sizzle schreef:
Volgens dit artikel in de Lancet moeten ook alle covid regels in stand blijven voor de UK versie nadat 85% ingeent is. Ik hoop vooral dat hun modellen ongelijk hebben.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00143-2/fulltext?utm_campaign=tlcoronavirus21&utm_content=158465155#%20

en voeg daarbij dat de overóvergrote meerderheid van de gezonde mensen geen of nauwelijks last heeft van Covid19.

Ondertussen worden vaccins volop geleverd aan de landen die het meeste betalen.

De %s in Europa zijn om je te benatten van het lachen als het niet zo dramatisch zou zijn. Zelfs als de levering op gang zou komen en alles er fluks in zou gaan dan gaan we naar de herfst voor we over de helft van de bevolking zitten.

Ah en de UK. Hozanna op tv want 50% zou geënt zijn. Voetnoot; 8% twee keer....

Ondertussen stromen de toeristen uit het buitenland binnen en mogen wij de provincie niet uit.
Mij té veel list en bedrog in dienst van het managen en exploiteren van de sheeple.
Het is zonnig; ik ga zo mijn zoon ophalen een provincie verderop en heb een date onderweg in de buurprovincie; in de cabrio, kap omlaag {:}