Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:53

In theorie zou het virus gestopt kunnen worden als iedereen zich strikt 3 weken thuis isoleert.

Geloof niet dat er een Europees land is die dit gaat instellen.

In Wuhan duurde het langer dan drie weken voordat het daar uitdoofde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:05

Ik merkte het vanavond ook weer, dat als je niet echt met Corona te maken hebt gehad dat er toch wat lichter mee om gegaan wordt. Schoonouders wilden eigenlijk wel langskomen op mijn verjaardag zondag. Nou nee, ik vier het niet, te riskant en zeker ook omdat ik dagelijks bij de buren binnen loop (man is inmiddels al bijna 2 weken klachten vrij, maar gaat nu wel dagelijks naar zijn vrouw op de IC). Tja, hun zitten in regio Groningen wat nu ook risico is maar hadden nog steeds niet gehoord van iemand met Corona. Mooi, houden zo en zeker niet hier op bezoek komen waar er zoveel zijn. :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:07

tienus63 schreef:
In theorie zou het virus gestopt kunnen worden als iedereen zich strikt 3 weken thuis isoleert.

Dat denk ik ook wel eens.
De mensen die nu het meeste vrijheid nemen zorgen juist dat we straks weer minder vrijheid hebben.

Heb een beetje het idee: gelaten zien we het gebeuren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:10

Neonlight schreef:
Ik merkte het vanavond ook weer, dat als je niet echt met Corona te maken hebt gehad dat er toch wat lichter mee om gegaan wordt. Schoonouders wilden eigenlijk wel langskomen op mijn verjaardag zondag. Nou nee, ik vier het niet, te riskant en zeker ook omdat ik dagelijks bij de buren binnen loop (man is inmiddels al bijna 2 weken klachten vrij, maar gaat nu wel dagelijks naar zijn vrouw op de IC). Tja, hun zitten in regio Groningen wat nu ook risico is maar hadden nog steeds niet gehoord van iemand met Corona. Mooi, houden zo en zeker niet hier op bezoek komen waar er zoveel zijn. :+

Kan de buurman het een beetje bevatten allemaal?
Ik vind het ook raar dat je schoonouders gewoon willen komen zeker omdat je toch denk ik ietsjes extra risico loopt met je buren. Hoewel het natuurlijk scheelt dat je buurman het al gehad heeft.
Het lijkt steeds meer of mensen niet (willen) nadenken over het risico.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 06:44

Miepmiept schreef:
bigone schreef:
50 % van besmettingen hebben hun bron achter de voordeur. Van gewone gezinnen, van studenten, van de kaartclub enzenz .

Van 22.7% van alle positieve testen is de bron bekend. Van die 22,7% is iets meer dan 50% de thuissituatie. Laatste verslag ging het dus om 1703 mensen van de 13.000 en nog iets positieve testen.

Een heel groot deel, ruim 77% is dus onbekend of niet vermeld.

Maar hoe wordt de thuissituatie een bron? Iemand zal het van buiten dat gezin binnen gebracht hebben, die is dan de bron?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 06:46

Maar dat percentage ligt dan veel lager CharleyT Als 1 , 7 huisgenoten besmet. Zijn er 7thuis besmet. Zeker in studentenhuizen een probleem (op ook nog kleinere ruimtes)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:25

Zelfs al hou je iedereen thuis voor een aantal weken...er zullen toch boodschappen gedaan moeten worden, en bepaalde beroepen kun je ook niet stilzetten. Er blijven altijd wel wat bewegingen zeg maar.

En als ten tijde van het ingaan van zo'n lockdown net de dag ervoor iemand "Corona heeft ingeademd" en dat dan op zijn gemakje ontwikkelt, pas na een poosje persoon nr. 2 in het huishouden besmet, daar ontwikkelt het ook weer op zijn gemakje, naar persoon nr. 3.

En tegen de tijd dat persoon nr. 4 het wellicht klachtenvrij heeft gooien we de boel weer lekker open.

Er blijft altijd wel wat "doorlekken" natuurlijk. Dus helemaal weg krijgen zal niet meevallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:52

Ik geloof die thuisbesmettingen niet zo. Dat bronnen en contactonderzoek is een farce, ze kunnen het gewoon echt niet met zekerheid zeggen.

Wegkrijgen lukt alleen als het wordt aangepakt zoals in Nieuw Zeeland. En dat gaat hier never nooit niet lukken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:58

CharleyT schreef:
Miepmiept schreef:

Van 22.7% van alle positieve testen is de bron bekend. Van die 22,7% is iets meer dan 50% de thuissituatie. Laatste verslag ging het dus om 1703 mensen van de 13.000 en nog iets positieve testen.

Een heel groot deel, ruim 77% is dus onbekend of niet vermeld.

Maar hoe wordt de thuissituatie een bron? Iemand zal het van buiten dat gezin binnen gebracht hebben, die is dan de bron?

Ook dat. Daarnaast is thuissituatie natuurlijk het gemakkelijkst te achterhalen als één in het gezin een positieve test heeft.

Ik heb nog eens in een verslag gekeken van van de maand juli toen er minder besmettingen waren en ze nog beter bron en contact onderzoek deden, toen was van 44,4% (424 mensen, waarvan 233 thuis) van de mensen de setting bekend. Maar interessanter is natuurlijk waar heeft die 55,6% het opgelopen? (532 mensen)

Maar de helft in thuissituatie is iig niet correct. De helft van de besmettingen die ze kunnen linken aan iemand wat helaas maar een klein gedeelte is van het totaal aantal.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:42

tienus63 schreef:

Bij de eerste lockdown had ik die gedachte ook ..joh sluit ons gewoon 3 weken op helemaal niets ,wil best 3 weken pasta eten als het daarna klaar is maar dat is dus gewoon niet haalbaar ..ziekenhuizen ,dokters en verplegers die naar zieke mensen moeten ,thuishulp ,brandweer moeten blijven draaien
Mensen moeten naar hun dieren ,honden uitlaten
Je kan gewoon niet even alles stilleggen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:49

Virologen en wetenschappers hebben hier in Belgie ook steeds blijven beweren ( en nog steeds ) dat thuis en met name je nauwe contacten de grootste bron van besmetting was
Toen je 2 maand niemand behalve met wie je thuis woonde mocht zien gingen de cijfers naar beneden ..telkens de bubbel groter mocht waren er meer besmettingen
Werk stond op 2 dacht ik daarom dat ook echt thuiswerk zoveel als kon verplicht werd
Horeca en sport stond echt onderaan ( maar bij ons is mm in de bediening verplicht en ook mag je mm pas af als je zit aan tafel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:51

Je gaat als regering inderdaad niet alles stilleggen. Maar van de andere kant, zoals het nu gaat zitten we over drie weken met 5 tot 10.000 besmettingen per dag. Geen enkele mogelijkheid meer om contactonderzoek te doen, ziekenhuizen overvol en dan alsnog totale lockdown. Wanneer er nu ingegrepen word en het R getal weer onder de 1 komt houden we grip, die zijn we nu in een heel snel tempo aan het verliezen .

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:57

Ik ben ook heel benieuwd wat er allemaal voor maatregelen gaan komen.

Heb er net 10 dagen thuisisolatie opzitten vanwege mijn collega met corona (die geljkkig goed opknapt) en ben blij dat ik morgen weer gewoon even de deur uit mag.

Mijn werk heeft eigen tests ingekocht. Als we dan niet binnen 24 uur bij de GGD terecht kunnen, kunnen we in aanmerking komen voor een test van het werk. Uitslag dezelfde dag of de dag erna en dan kunnen we weer aan het werk bij een negatieve uitslag. Het water staat ons ook aardig aan de lippen (kinderdagverblijf) namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:18

Wij hebben een lab op ons werk en die zijn nu bezig om vanaf volgende week ons eigen personeel te kunnen testen. Nu zijn mensen zo een week bij huis voordat ze eens getest zijn en een uitslag hebben..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:41

Relaxed schreef:
Ik snap niet dat ze niet gewoon mondkapjes gaan verplichten, is in zoveel landen normaal, maar hier lijkt het not done..

Vind mondkapjes weinig toevoegen als mensen gewoon voldoende afstand houden en als je echt ziek ben gewoon thuis blijven. Met dat je dan nog zit met mensen die benauwd worden met een mondkapje op die zouden dan niet meer de deur uit kunnen.

Trouwens paar weken terug weer eens voor het eerst longfunctie gehad, maar wel tot de conclusie gekomen dat de 10% die ik vorig jaar december kwijt ben nog steeds kwijt ben. Nu is gelukkig 90% longinhoud nog niet schrikbarend, maar wel iets om in de gaten te houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:44

besita schreef:
tienus63 schreef:

Bij de eerste lockdown had ik die gedachte ook ..joh sluit ons gewoon 3 weken op helemaal niets ,wil best 3 weken pasta eten als het daarna klaar is maar dat is dus gewoon niet haalbaar ..ziekenhuizen ,dokters en verplegers die naar zieke mensen moeten ,thuishulp ,brandweer moeten blijven draaien
Mensen moeten naar hun dieren ,honden uitlaten
Je kan gewoon niet even alles stilleggen

Het kan zeker wel, in een land als China doen ze dat gewoon :j
Alleen in een democratisch land kan het niet, daar heb je gelijk in.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:51

na ja vind de Chinezen in niks een voorbeeld dus laat maar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:00

De vraag is natuurlijk of het daar ook daadwerkelijk weg is. De schatting was dat 87% van de daadwerkelijke gevallen ongedetecteerd was. Als Chinees pas je misschien ook wel op met in het openbaar hoesten en onder de jongeren kan het uitstekend zonder symptomen verlopen. Ik zou nog niet te vroeg juigen eerlijk gezegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:04

Ik ben benieuwd hoe Nederland dat straks gaat doen met kerst? Blijven jullie dan vooral thuis of gaan jullie op bezoek bij familie etc?
Ik zie hier het debat namelijk al aankomen. Mijn ouders wonen in Noord-Holland en daar gaan we normaal gesproken ieder jaar heen.

Het is natuurlijk nog niet zover, maar stel dat we dan ook nog middenin deze situatie zitten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:08

Ik ga er zelf vanuit dat rond de kerst de maatregelen weer behoorlijk scherp gaan zijn.
Meestal komen mijn ouders naar ons toe voor een week en dekken daarmee een week schoolvakantie af. Ik ga er vanuit dat het dit jaar niet kan. NL zit nu dik over alle limieten heen dus ga ik er vanuit dat ze niet eens naar ons toe mogen (CH) zonder quarantaine.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:10

Cayenne schreef:
Ik ben benieuwd hoe Nederland dat straks gaat doen met kerst? Blijven jullie dan vooral thuis of gaan jullie op bezoek bij familie etc?
Ik zie hier het debat namelijk al aankomen. Mijn ouders wonen in Noord-Holland en daar gaan we normaal gesproken ieder jaar heen.

Het is natuurlijk nog niet zover, maar stel dat we dan ook nog middenin deze situatie zitten?

Ik heb het makkelijk. Ik ben alleen en zie mijn ouders minimaal 3 keer per week omdat ze me helpen in huis bijvoorbeeld. Ik zal daar gewoon gaan eten, alleen ik denk dat het dit jaar niet met broer en zijn gezin erbij is. Die zie ik alleen op afstand buiten, dus aan dezelfde tafel is niet zo slim en zal ook niet gebeuren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:11

Cayenne schreef:

Ik mag dit jaar werken met kerst, dus dat is lekker makkelijk :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:16

Mijn ouders (of met name mijn moeder) is wat dat betreft behoorlijk traditioneel ingesteld en wil met de familie aan tafel zitten tijdens kerst. Maar ik vind het risico inderdaad heel groot. Als we daar niet heen zouden gaan, gaan we uiteraard ook niet naar mijn schoonouders toe..
Ik vind het lastig pfff.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:16

Cayenne schreef:

Scheelt volgens mij een helehoop ongewenste verplichte nummertjes :D

Ik eet met kerst sowieso alleen met mijn moeder. Enig kind en kindvrij, dus lekker kleinschalig en relaxt. Geen verplichtingen zoals schoonfamilie.

Mensen hebben al vanaf februari kunnen wennen aan 't idee dat grote familiebijeenkomsten geen goed plan zijn, dus hopelijk houdt men z'n fatsoen door niet met hele families bij elkaar te gaan klitten in december. Ga om en om naar (schoon)ouders en hou afstand.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:17

https://nos.nl/artikel/2349725-eerste-p ... rtier.html

Ze gaan beginnen met een proef met sneltesten in Utrecht. De personen worden door de huidige test manier getest , en door een sneltest. Daaruit hopen ze te kunnen zien / vergelijken dat de sneltesten hopelijk werken.