Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:43

MarlindeRooz schreef:
Sizzle schreef:
Berdien, ik snap de protesten wel hoor met 30 miljoen werkelozen zonder uitkeringsstelsel.
Dan ben je banger om op straat te komen dan om dood te gaan.

Er zijn wel uitkeringen... daarbij stemmen ze zelf op mensen die bezuinigen op sociale zekerheid. Jammer dan...

Dit is wel bijzonder kort door de bocht...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:43

Ja mijn idee. En ook daarom moeten maatregelen per land bekeken worden. Ik kan me voorstellen dat je in Amerika naar hele andere dingen kijkt dan in NL (tenminste, als er iemand met verstand zou zitten -O- ). En dat staat los van wat jij zegt Berdien, want zo'n protest met wapens is (zeker in onze cultuur) echt niet te bevatten.

Gisteren lag ik op twitter een berichtje van een Amerikaan hoe goed ze het gedaan hadden "want wij hebben meer dan genoeg IC-bedden, bij ons is er geen sprake van risico op tekorten!"
Nee vriend, omdat bij jullie de meeste mensen geen geld hebben om gebruik te maken van een IC-bed... }:0

Verder las ik vandaag op de NOS een bericht over de salarisverhogingen die waarschijnlijk moeilijk gaan worden. 2 dingen sprongen daar voor mij uit. In Juni is er (als ik me niet vergis) afgesproken dat de zorg een salarisverhoging krijgt van 2(?) procent. Ik hoop toch ganserhart dat die door gaat en ze niet wordt afgepakt.

En daarnaast lag ik in het artikel

Citaat:
De supermarktsector is een van de eerste sectoren waar weer onderhandeld gaat worden. Dat beloven moeizame gesprekken te worden. FNV gaat erin met een eis van 5 procent meer loon, werkgevers zeggen dat er nauwelijks ruimte is voor extra geld.
https://nos.nl/artikel/2332368-loonsverhoging-op-de-lange-baan-werknemers-gaan-de-pijn-voelen.html

Hoe dan? De supermarkt-sector is 1 van de weinige die profiteert van de crisis, kranten koppen dagelijks hoe bizar groot de omzet is in de supermarkt. Hoe kan daar geen loonsverhoging voor de medewerkers tegenover staan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:44

Ik praat geen geweld goed.
Wel dat ik snap dat ze andere problemen hebben dan wij. Nee, er is geen fatsoenlijk vangnet.
30 miljoen werkelozen is bijna 2x heel Nederland.
Stel je voor dat heel Nederland bijna op straat komt te staan, dan blijft de bevolking ook niet lief afwachten.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:47

In het Eindhovens Dagblad staat vandaag een groot artikel met als titel: 'Carnaval als verspreider virus blijft niet overeind' Het gaat er over dat deze verklaring steeds meer begint te wankelen omdat het op lijkt dat de ellende zich concentreert in het veedichte Oost-Brabant en Noord-Limburg. Hetzelfde gebied als waar de Q-koorts toen flink om zich heen greep.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:52

Sizzle schreef:
In Italie verwachten ze dat meer dan 10 miljoen mensen door de Corona lockdown onder de armoede grens komen %)

In Amerika al 30 miljoen werkelozen.

En in Nederland?
Ik denk dat er hier ook flink wat de doodsteek krijgen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:54

Sizzle schreef:
Ik praat geen geweld goed.
Wel dat ik snap dat ze andere problemen hebben dan wij. Nee, er is geen fatsoenlijk vangnet.
30 miljoen werkelozen is bijna 2x heel Nederland.
Stel je voor dat heel Nederland bijna op straat komt te staan, dan blijft de bevolking ook niet lief afwachten.

Dat is natuurlijk geen vergelijking. De VS had in 2019 328 miljoen inwoners, Nederland heeft er 17 miljoen. Dus nee, niet de hele VS staat op straat. Neemt niet weg dat er zonder meer hele forse problemen zijn, maar laten we wel appels met appels vergelijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:59

Las dat 1/5 deel nu al werkloos is door de crisis (of ik moet het verkeerd onthouden hebben). Dat is wel vreselijk. En wordt meer. Maar maakt inzet van zoveel geweld niet ok natuurlijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:50

De VS is een heel libertijn land, je moet voor jezelf zorgen, want niemand anders doet dat voor jou. Vandaar dat ze heel anders tegen wapenbezit (voor zelfbescherming) of bijvoorbeeld werkloosheidsuitkeringen aankijken. Maar ook hier heb je weer extremen in en er is een behoorlijke groep Amerikanen, die vinden dat de NRA hun recht op het dragen van wapens niet voldoende bewaakt en dus een foute organisatie is, die hun grondrechten helpt te schenden. Dit zijn die gewapende mensen, die je bij dit soort demonstraties ziet. Het is een doorgeslagen uitwas van hun libertijnse cultuur. Voor alle duidelijkheid, wel een gevaarlijke uitwas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:02

Citaat:
Ik vind het dus nog steeds gek dat de uitbraak in Limburg minder is dat in Brabant terwijl daar misschien nog wel meer carnaval gevierd wordt.

Een goede vraag: hoe zit dit...?

Het zou aan de verschillen in carnaval viering kunnen liggen.
De vrienden die ik heb uit het Limburgse hebben het over een feest in je eigen dorp.
Mijn Brabantse vrienden gaan een dagje naar hun eigen woonst, maar daarna een dag Oeteldonk of Lampegat.

En er zijn ook verdenkingen rondom fijnstof en ammoniak.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:06

SusanH schreef:
Noord Limburg waar de uitbraak in Limburg volgens mij het meest erg was is niet heel dicht bevolkt.

Volgens mij is dat stukje net zo dicht bevolkt dan net over de grens in Brabant.
Ik denk dat het zuidelijker pas wat minder druk word.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:07

*\o/* de Limousin heeft gisteravond klasse groen gekregen van de minster van volksgezondheid. Zo tof, dat betekent dat we na 11 mei stapje voor stapje ontsloten gaan worden. NOg onduidelijk is het wat dit voor het toerisme betekent. Ik kreeg gisteravond bericht van vrienden dat op RTL nieuws de boodschap kwam dat vakantie parken in Frankrijk niet toegankelijk zijn dit jaar voor Nederlanders en andere buitenlanders. Dus of die lijn ook naar de huisjes doorgetrokken gaat worden weet ik niet en dat is allemaal koffiedik kijken want volens mij weet de regering dat ook nog niet.
Dus het blijft hier spannend.

Wat Karl66 schrijft over VS klopt.
Daarnaast kent de VS nu een ongekend hoog aantal werkelozen. De VS kent totaal geen vangnet voor deze mensen, dus als je in VS werkeloos wordt dan zijn de gevolgen gelijk vernietigend als het gaat om het betalen van je hypotheek , het kopen van voedsel en het verkrijgen van gezondheidszorg etc. Dat kunnen wij ons helemaal niet voorstellen.

Dus daarmee keur ik die acties zeker niet goed, want zoals Karl schrijft er is een zeer militante uiterst rechtse gevaarlijke groep die vindt dat de wapen wetgeving niet ver genoeg gaan en die een gevaarlijke uitwas vormen binnen die samenleving en die bereid is zelfs de wapens op te nemen tegenover hun eigen regering.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:12

Roodvos schreef:
_Penotti schreef:
Fijnstof de boosdoener, zou kunnen. Wat ook duidelijk erg is afgenomen nu er geen vliegverkeer is en de auto's een stuk minder rijden.
Het weer op de ammoniak daarvan gooien nee.
Tenminste ik heb gemist dat in Wuhan, Bergamo en New York intensieve veelteelt is.

Dat Carnaval nog flink gevierd word in ook dat deel dat intensieve veeteelt heeft dat weer wel.

Wuhan en Bergamo hebben veel industrie en daarom veel fijn stof. New York uiteraard door de enorme verkeersdruk. Zie dit artikel op nu.nl over Noord-Italië:
Coronavirus kon meeliften op luchtvervuiling boven Noord-Italië
https://www.nu.nl/klimaat/6047747/coron ... talie.html

Vergeet ook vooral niet de laatste alinea te lezen:
Het kan ook nog gaan om een schijnverband. Gebieden met slechte luchtkwaliteit zijn doorgaans dichter bevolkt. Bij hoge bevolkingsdichtheid is de kans op directe overdracht van mens op mens ook groter. Ook kan er een link bestaan via de volksgezondheid. Waar luchtkwaliteit slecht is, komen long- en hart- en vaatziekten meer voor, waardoor coronabesmettingen wellicht ernstiger uitpakken.

Precies.
Ik geloof best dat fijnstof zeker niet gezond is en er mee te maken kan hebben.
En daarom dus ook in die genoemde steden.
Maar dat even op de veelteelt af te schuiven gaat mij wel erg ver. Ze zullen zeker óók een aandeel hebben, maar niet zoveel wat Nederland maar steeds wil doen geloven.
Lijkt me ook niet te kloppen met die steden, daar is de fijstof niet afkomstig uit veeteelt.
Kijk ook hier de fijnstof kaartjes eens veranderen sinds de corona. Ja de ammoniak die nu ineens extra word genoemd, werd voorheen ook niet uitgesplitst op de kaartjes, maar nu ineens nu de vliegtuigen en het verkeer de schuld kunnen krijgen zijn die kaartjes niet meer representatief.
Nee als men aan de heilige koe vakantie en auto komt is het op de boer afschuiven wel erg gemakkelijk.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:13

SusanH schreef:
Noord Limburg waar de uitbraak in Limburg volgens mij het meest erg was is niet heel dicht bevolkt.

De eerste golf was in Sittard e.o., dat ligt tegen Heinsberg in Duitsland aan, waar in Duitsland een behoorlijke uitbraak was.

Daarna de meeste besmettingen in Peel en Maas en Leudal, twee gemeentes die in Midden-Limburg liggen en vrij landelijk zijn. Peel en Maas grenst aan Deurne in Brabant. Wel telt Limburg relatief veel oudere mensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:15

Het probleem met Brabant is dat het altijd harder wordt geraakt met ziektes zowel bij het vee als bij de mens als andere regio's. Het is dus een hele goede zaak omdat eens goed te onderzoeken. Is het het fijn stof van de veeteelt? Is het iets anders? Is het een combinatie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:17

Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 01-05-20 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

pien_2010 schreef:
Het probleem met Brabant is dat het altijd harder wordt geraakt met ziektes zowel bij het vee als bij de mens als andere regio's. Het is dus een hele goede zaak omdat eens goed te onderzoeken. Is het het fijn stof van de veeteelt? Is het iets anders? Is het een combinatie?

Er is al een onderzoek geweest dat als we alle veelteelt en auto's zouden stoppen we nog boven de Nederlandse stikstof norm uit zouden komen in Brabant.
Dat komt voor een groot deel uit Antwerpen en het rurhgebeid.

beert

pien_2010 schreef:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020043 ... eehouderij

Stond gisteravond wat over in de Limburger. Dat zal nu verder onderzocht worden inderdaad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:24

pien_2010 schreef:

...als geboren Rotterdamse denkt ik altijd: "Rijnmond heeft echt rottige lucht!"
Nu, ik heb de kaarten...
(liveblog nos, klik op een gemeente - de rode kaart is het aantal doden, de groene kaart het aantal besmettingen, blauw is ziekenhuisopname)
...er eens bij gepakt. In absolute aantallen staat de grootste havenstad bovenaan - maar omgerekend 'per 100.000 bewoners' komt Rotjeknor toch beter uit de bus dan bijvoorbeeld Meierijstad.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:26

_Penotti schreef:
SusanH schreef:

Volgens mij is dat stukje net zo dicht bevolkt dan net over de grens in Brabant.
Ik denk dat het zuidelijker pas wat minder druk word.

Ik zit er, en ook nog eens in de gemeente uit dat gebied die vaak in het nieuws is gekomen vanwege het hoge aantal besmettingen. Men denkt dat het hier ontstaan is op een groot ALS feest. Want vooral in het dorp waar dat was waren de meeste besmettingen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020033 ... -de-andere

En de carnaval is daar ook nog eens bij gekomen. Al is het inderdaad zo dat carnaval de laatste jaren hier veel meer op de buiten zittingen plaats vindt. Maar daar staan de mensen wel hutje mutje.
Hier wonen zat mensen. Ik denk als je verder naar het zuiden gaat dat het dan in gebieden wel rustiger is.
Laatst bijgewerkt door Scum op 01-05-20 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:27

De longarts van mijn man (SFG Rotterdam) zegt: "Ik kan zo mijn patiënten op postcode selecteren. Ik heb hele straten in de regio die patiënt zijn bij mij". Wonen in en rond Rotterdam is ook niet het allerbeste voor je gezondheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:49

beert schreef:
pien_2010 schreef:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020043 ... eehouderij

Stond gisteravond wat over in de Limburger. Dat zal nu verder onderzocht worden inderdaad.

2 dagen eerder is er ook al zo'n artikel geplaatst.

Ik vind het alleen maar goed dat er onderzocht wordt of er een verband is of niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:08

Onderzoek is zeker goed. :j
Maar niet alles op de boer zijn bordje gaan schuiven zoals het afgelopen jaar ook is gedaan. En daar ben ik wel bang voor.
Kijk eens hoe zuiverder de lucht nu is geworden. Dat zal ook niet zo best zijn voor onze longen wat er eerst aan andere troep rond ging.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:21

Electra63 schreef:
Ik vind het alleen maar goed dat er onderzocht wordt of er een verband is of niet.
Dat vind ik dus ook.

Ik weet nog goed dat 40!! jaar geleden ongeveer op de radio (ik was toen student in Den Bosch en woonde op kamers) een huisarts aangaf dat hij geen gehoor kreeg bij de instanties en de overheid als het ging om zijn verhaal dat teveel mensen in de buurt van geitenboerderijen ziek werden. Hij waarschuwde dat het een ziekte was die echt onderzocht moest worden, want dat hij zich zorgen maakte.
Pas in 2007 https://www.rivm.nl/q-koorts-in-nederla ... -tot-heden kwam er een naam en echte erkenning voor deze ziekte. Dit omdat de belangen van de boeren boven het belang van de volksgezondheid gesteld werd.
Ik vind het goed dat ze nu goed kijken hoe het werkelijk zit in Brabant met de volksgezondheid. Want dat hele gedoe rondom die Q koorts heeft veels te lang geduurd voordat dit eens serieus onderzocht werd en de boeren en overheid maar zeggen dat het niets met hun bedrijf te maken had -O-

De lucht is zuiverder geworden maar het stikstof probleem in relatie tot de boeren is daarmee niet van de baan, maar dat gaat te ver voor dit corona topic. Zie hier dit wetenschappelijk stuk.
https://resource.wur.nl/nl/show/Kaart-l ... oeren-.htm

Zoals we ook zagen bij het corona virus gaat de overheid altijd in de ontkenning in eerste instantie. China is daarin echt niet slechter als andere landen. De economische belangen zijn zo groot tegenwoordig van wie dan ook.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:43

Langs de andere kant: agribashing is nogal in laatste jaren.
Boer kan het nooit goed doen met z'n pesticiden en dierenmishandeling maar ondertussen gaan 'we' wel systematiek voor het goedkoopste stukje vlees of verwegistan-groente in de supermarkt.

Was laatst ook een reportage op het nieuws dat de mensen zich druk maakten over sproeiende boeren en dat zou toch verboden moeten zijn tijdens de lockdown nu de mensen verplicht thuis moeten zitten.
Inclusief dramatisch beeld van moeder met guitig zoontje op een veldweg met een sproeiende boer op de achtergrond.
Ik krijg daar jeuk van (vooral van het mooi staaltje 'journalistiek').
Lockdown of niet, als de boeren niet nù op hun velden zitten is er simpelweg geen oogst.
Nugoed, ze lieten gelukkig ook de andere kant zien erna. Met uitleg, hoe wat en waarom er gesproeid wordt, dat er regels zijn en dat die ook gewoon nageleefd worden. Het is niet omdat je een boer 'iets' ziet uitrijden over z'n veld dat hij in overtreding is.

Al ben ik het er verder wel mee eens dat het niet fout is om dergelijke onderzoeken uit te voeren. Om duidelijkheid te krijgen en bij een onbekend virus als covid is het idd goed om alle puzzelstukjes te bestuderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:46

Thioro schreef:
Langs de andere kant: agribashing is nogal in laatste jaren.
Boer kan het nooit goed doen met z'n pesticiden en dierenmishandeling maar ondertussen gaan 'we' wel systematiek voor het goedkoopste stukje vlees of verwegistan-groente in de supermarkt.
Helemaal mee eens Thioro en het een (goed onderzoek) hoeft het ander niet uit te sluiten.