Ik zal maar eens beginnen met de volgende mededeling. Het hek is eruit!
Maar hoe we daar gekomen zijn is nog een lang en ingewikkeld verhaal! We waren natuurlijk bezig met de opdracht te geven aan het kadaster om de orginele splitsing (waarbij beide partijen de helft van 15.000 vierkante meter zouden moeten krijgen) opnieuw te laten uitvoeren om daarmee alle onduidelijkheid uit de wereld te helpen. Hiervoor was tussen beide partijen tijdens een zitting voor het hoger beroep een schikking getroffen en op papier gezet. Maar de buren liepen weer onwijs te rekken.
Toen ontvingen we post van de rechtbank dat de buren het kadaster aangeklaagd hadden en dat wij door de rechtbank waren aangemerkt als belanghebbende partij. Wij mogen daar dus aan deelnemen als we dat wilde. De buurman zijn bezwaren waren erg rommelig en gingen weer over een andere grens die volgens hem ook verkeerd geregistreerd stond bij het kadaster. En omdat deze grens niet zou kloppen zouden zijn vierkante meters niet kloppen en dat zou dan weer invloed hebben op de betwiste grens met ons.
Daarna kwam er een reactie van het kadaster. Kort gezegd veegde ze de argumenten van de buurman van tafel. De grens waar hij nu over klaagde had hij immers nooit laten uitzetten door het kadaster. Dus gek dat hij zegt dat deze niet klopt zonder te weten waar het kadaster deze zou uitzetten. MAAAAAAAR.... Er was wel iets anders boven tafel gekomen. Want nu bleek er toch iets niet goed gegaan te zijn in de orginele splising in 1994. Er was in de praktijk met een andere grens geschoven om beide percelen even groot te maken dan dat er later verwerkt was is in de kaart. Dus de grens die het kadaster sinds 2018 voor ons uitzet klopt ook NIET! Nou daar vielen wij ook wel even achterover van. Want ondertussen zijn we al jaren bezig met het kadaster. Er hebben vele landmeters naar gekeken en niemand heeft dit opgemerkt. In 2015 was er voor een ruiling een landmeter die wat andere grenzen vastgelegd had. Die zag wel dat er iets geks aan de hand was maar die heeft gewoon de kaart gecorrigeerd en niks gemeld bij ons of de buren hierover. Al met al dus opeens weer super veel onduidelijkheid over waar de grens dan wel zou liggen. En wij kregen het natuurlijk ook even benauwd. Want watnou als je dit gezeik hebt doorstaan om er achter te komen dat je geen gelijk hebt.
Dus wij gingen ook maar naar de zitting tussen de buren en het kadaster om meer duidelijkheid hierover te krijgen. Omdat de rechtbank onwijs uitliep hadden we van te voren tijd om het kadaster te spreken. Ze gaven aan dat ze berekeningen gedaan hadden en tot de conclusie waren gekomen dat de kadastrale grens ongeveer 5 meter onze kant op moest komen om te voldoen aan de partijbedoelingen uit 1994. Het hek stond 10 meter verder. Dus al met al kregen wij nog steeds een flinke lap terug, maar minder. We baalde natuurlijk onwijs dat dit nu pas boven water was gekomen. Maar we waren vooral opgelucht dat we nog steeds een heel stuk terug zouden krijgen. En het is nooit onze intentie geweest om meer grond van de buren te eisen dan onze helft van de 15.000 vierkante meter. Het kadaster stelde voor om dit kosteloos recht te zetten door de splitsing uit 1994 opnieuw te doen. En dat is natuurlijk precies waar wij al een schikking voor hadden staan. Dat bespaarde ons heel wat geld uit. Dit zou voor de kerst uitgevoerd zijn maar in het nieuwe jaar konden we er alsnog achteraan. Gelukkig kwam het kadaster toen snel. Grens uitgezet en laten zien. Met de buren gesproken om te peilen of ze nu wel de intentie hadden om het snel op te leveren. Dat leken ze wel te hebben. Vervolgens duurde het weer heel lang voordat het kadaster eindelijk de bijhoorde papieren opstuurde (wegens ziekteuitval beweerde ze). Maar die zijn nu binnen en vorige week heeft de buurman het oude hek verwijderd. Ze hebben er nog een hele berg snoeiafval liggen van verwijderde struiken. Dus officeel ingeleverd is het nog niet helemaal. Maar het meeste leed lijkt geleden.
Al met al krijgen we zo'n 400 vierkante meter terug. De ligging is voor ons ook heel fijn en geeft ons meer privacy. En dan hebben wij ook echt de vierkante meters+percelen in ons bezit die wij gekocht hebben.
Het werd allemaal zo ingewikkeld dat ik even afgewacht had tot we alle feiten hadden voor ik jullie zou updaten. Vandaar het lange wachten.
Buurvrouwlief spreekt mij nu aan met mijn boktnaam via Whatsapp. Geen idee waarom, waarschijnlijk denkt ze dat dit een soort geheim topic is en dat ik het erg vind dat ze hier leest. Maar ik denk dat het enkel hun wereldbeeld kan verbreden