Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 03:17

Zo weet ik nog dat een docent van het MBO zich afvroeg hoe iemand (klasgenootje) niet naar school kon komen omdat die te ziek was, maar wel huiswerk kon maken.... :+ . Nou, omdat je je mega beroerd kan voele op het ene moment en je je een paar uur later alweer wat beter? En wat moet je anders doen op zo'n moment? "Mag" je dan niks omdat je ziek bent?

Ik ben ook zo iemand die altijd dacht; als ik mn bed uit kan komen, kan ik gaan werken. Totdat ik dus in een burn-out en depressie raakte.... Van ellende hele dagen hangen op de bank.... Nou top idee! Dan liever af en toe een dagje ziek waarbij ik op de bank hang en kan netflixen en de dag erna vaak alweer goed genoeg voel om te gaan werken ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:49

Nou ik heb het idee dat de nieuwe generatie totaal het tegenovergestelde is geworden. Die melden zich echt om alles ziek bij me (planner in de zorg). Van onze vakantiekrachten is er bijna geen één die deze zomer twee maanden gewerkt heeft zonder ziekmelding. Ik krijg letterlijk via WhatsApp een foto van een grote muggenbult met daarbij: ik kan niet werken vandaag. Hoofdpijn is ook een reden om je een week ziek te melden. Bij slecht weer zien we ook een stijging in afmeldingen.

Aangezien er kwetsbare ouderen op je hulp zitten te wachten denk ik dan wel eens: neem een paracetamol en gaan. Een middenweg zou leuk zijn. :D

Electra63

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:01

Laatst heeft een collega een week rustig aan gedaan omdat er 1 moedervlek op haar borst was weggehaald. Ze had 1 hechting.
Ik kan dat niet begrijpen.
Gewoon een (hybride) kantoorbaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:09

Jildau schreef:
Nou ik heb het idee dat de nieuwe generatie totaal het tegenovergestelde is geworden. Die melden zich echt om alles ziek bij me (planner in de zorg). Van onze vakantiekrachten is er bijna geen één die deze zomer twee maanden gewerkt heeft zonder ziekmelding. Ik krijg letterlijk via WhatsApp een foto van een grote muggenbult met daarbij: ik kan niet werken vandaag. Hoofdpijn is ook een reden om je een week ziek te melden. Bij slecht weer zien we ook een stijging in afmeldingen.

Aangezien er kwetsbare ouderen op je hulp zitten te wachten denk ik dan wel eens: neem een paracetamol en gaan. Een middenweg zou leuk zijn. :D

Ik denk niet dat dit een generatieding is maar een leeftijdsding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:11

Electra63 schreef:
Laatst heeft een collega een week rustig aan gedaan omdat er 1 moedervlek op haar borst was weggehaald. Ze had 1 hechting.

OMG. Bij mij zijn er twee verdachte plekken in mijn gezicht verwijderd en de volgende dag stond ik alweer als gids in de bergen. :+ Beurs en blauw maar het deed geen pijn.

Ik vind ook dat ziekmelden om niks lijkt, tegenwoordig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:18

Daarom had ik het ook over de tussenweg.
Dat doorgaan tot je erbij neervalt is niet goed, denk dat er nu idd is doorgeslagen in ziekmelden voor een dwarse scheet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:19

Ik (als genX) kom uit een bedrijf met een super lage gemiddelde leeftijd en de werk ethiek onder de 20-30 jarigen is daar super hoog. Daarnaast ook rustig een masters doen naast een voltijd baan.
Ik ben nu ergens anders en heb een 25 jarige onder me die naast zijn eerste voltijd baan nog even een online MBA gedaan heeft.
Dus waarschijnlijk is het maar net wat je referentiekader is en wie je treft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:22

Electra63 schreef:

Ach joh hier hebben we iemand die zich maanden ziek heeft gemeld om een gebroken pink.
Ze doet gewoon kantoorwerk, geen stratenmaker of kapster ofzo. Nee achter de laptop.
Dat je dan aangeeft op je werk dat je waarschijnlijk wat minder productief bent, minder snel kunt werken, oké. Maar je hebt nog steeds 9 andere vingers waar je mee kunt typen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:00

Suzanne F. schreef:
Electra63 schreef:

Ach joh hier hebben we iemand die zich maanden ziek heeft gemeld om een gebroken pink.
Ze doet gewoon kantoorwerk, geen stratenmaker of kapster ofzo. Nee achter de laptop.
Dat je dan aangeeft op je werk dat je waarschijnlijk wat minder productief bent, minder snel kunt werken, oké. Maar je hebt nog steeds 9 andere vingers waar je mee kunt typen.

Ik vraag me wel een beetje af wat de bedrijfsarts hier dan van zegt :?

Dat snel ziekmelden herken ik wel van jongere collega’s. Ziekmelden bij de baas die je moet doorbetalen omdat je overwerkt bent, en je eigen bedrijf wat je ernaast doet kan wel doorgaan. Ik vind daar dan toch iets van merk ik. Als het je allemaal zo veel is, doe er dan niet zoveel naast.
En druk druk, stress stress terwijl men niet kijkt naar de eigen levensstijl.
Ms is het gewoon niet zo’n goede keuze om 40u p/w te werken, daarnaast ook voor jezelf klussen te doen, drie sporten te willen beoefenen en een rijk sociaal leven te onderhouden.
Keuzes, keuzes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:05

Meestal zit er een reden achter. Doorgaans domweg een slappe manager en een motivatie niveau van -3 in het team of bij die specifieke medewerker.
Soms gewoon domweg omdat de structuur zo slecht is dat het niemand eigenlijk echt iets kan schelen behalve de mensen die het werk opvangen maar toch niet gehoord worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:08

JudithGigi schreef:
Jildau schreef:

Nee. Er zijn doorzettende tieners. Slappe dertigers. Het zijn mensen, individuen.
Ik vind wel dat de generaties over het algemeen slapper worden. Maar echt niet allemaal. Ik ken echte doorzetters.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:11

rien10 schreef:
JudithGigi schreef:

Nee. Er zijn doorzettende tieners. Slappe dertigers. Het zijn mensen, individuen.
Ik vind wel dat de generaties over het algemeen slapper worden. Maar echt niet allemaal. Ik ken echte doorzetters.

en die generaties zijn opgevoed door de generaties erboven. Je ziet gewoon een cyclus (''ik mocht nooit ziek zijn --> generatie erna meldt zich ''te'' snel ziek''). Dat ouderen de generaties van nu lui, gepamperd of wat dan ook vinden, kijk je leeftijdsgenoten of oudere/jongere broers/zussen maar aan hoor

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:15

Tuurlijk zijn meer dan genoeg uitzonderingen, maar ik zie absoluut niet dat generaties slapper worden. Maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik (samen met vele anderen) zelf keihard werk en onder een zogenoemde "luie" generatie val. En dan aan moeten horen dat mensen het gek vinden dat mensen zich niet ziek durven melden 8)7

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:19

Dat gezeik over volgende generaties die maar lui, slap en zwak zijn is van alle tijden en reinste onzin. "Die jeugd van tegenwoordig" werd duizend jaar terug net zo over geklaagd :=

Weet zeker dat de oudere generaties allemaal net zo slap zijn, jullie hebben de hongerwinter niet eens mee hoeven te maken niet zo zeuren joh! :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:21

Zou het zijn van, zoals ik opgevoed ben gun ik mijn kinderen niet?
Maar als je zelf streng opgevoed bent hoe weet je dan maat te houden in niet te soft worden?

Daarnaast is de hele samenleving wel veranderd niet alleen met ziek zijn.
Kreeg je vroeger straf op school moest je opletten of je kreeg het er thuis dubbel bij.
Nu gaan de ouders verhaal halen bij de leraar want stormpje kan er echt niks aan doen....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:27

En is iemand er ooit beter van geworden, dat dubbel afgestraft worden?

Vroeger kreeg je ook draai om je oren als je iets verkeerd deed, is daar iemand beter van?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:31

DuoPenotti schreef:
Maar als je zelf streng opgevoed bent hoe weet je dan maat te houden in niet te soft worden?

Kreeg je vroeger straf op school moest je opletten of je kreeg het er thuis dubbel bij.
Nu gaan de ouders verhaal halen bij de leraar want stormpje kan er echt niks aan doen....

Ja terug gaan naar kinderen slaan als straf :7 En pa Jan mag Marietje ook een mep verkopen als ze wegloopt van het fornuis. Toptijd toen die kinderen nog luisterden op school

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:32

Nee, ik zeg ook niet dat dat goed was. Maar ook daar dat het nu door geslagen is naar verhaal gaan halen.
Dus dat het niet alleen met ziekmelden is veranderd maar op meer vlakken.

Denk dat als ik nu moeder zou zijn niet extra zou gaan straffen, en zeggen dan zul je het wel verdient hebben. En het daar bij laten.
Dat dan iets tussen de leerkracht en de leerling.

Fly_high schreef:
En is iemand er ooit beter van geworden, dat dubbel afgestraft worden?

Vroeger kreeg je ook draai om je oren als je iets verkeerd deed, is daar iemand beter van?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:32

„Dat zul je dan wel verdient hebben“
En vervolgens verteld het kind nooit meer iets thuis.

Vaak is een oordeel en bijbehorende berisping een moment opname. Slinkse kinderen (mensen) zullen er altijd voor zorgen dat de sociaal net wat minder snelle kinderen (mensen) als dader geprojecteerd worden.

Kind van een vriendin werd aangeklaagt door ouders en school vanwege een gebroken teen.
Pas toen het hele verhaal boven water kwam bleek joch met de gebroken teen al weken systematisch te treiteren en hield een deur dicht (waar hij vervolgens zelf met zijn teen tussen kwam).

En Ja, soms heb je het gewoon verdient inderdaad.
Ook dat mag gezegd worden natuurlijk. Maar niet als auto-reply.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:48

Opvoeden is gewoon retemoeilijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:52

Suzanne F. schreef:

Dat is denk ik een feit en geen mening :D :P :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:53

verootjoo schreef:
Ik vraag me wel een beetje af wat de bedrijfsarts hier dan van zegt :?

Daar weet ik de ins and outs niet van, maar hij/zij is hier wel bij betrokken. Geen idee of de bedrijfsarts hier een oordeel over heeft.
Ik vind er zelf wel wat van in ieder geval. Ik heb zelfs met een gebroken pols nog gewerkt en met 1 hand getypt. Ja ik ging langzamer, daar was ook alle begrip voor. Maar ik werkte wel door, ik kon nog steeds bellen en vergaderen en had nog 1 hand om mee te typen.
Jezelf 4 maanden volledig ziek melden omdat je een gebroken pink hebt is wat mij betreft echt heel sneu. Dat is profiteren in mijn ogen. Gebruik maken van. En je collega’s opzadelen met extra werk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:53

Mungbean schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is denk ik een feit en geen mening :D :P :')

Sorry ik zal hem in een ander topic plaatsen, het ergernissentopic. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:54

Aight schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja terug gaan naar kinderen slaan als straf :7 En pa Jan mag Marietje ook een mep verkopen als ze wegloopt van het fornuis. Toptijd toen die kinderen nog luisterden op school

Tuurlijk joh. Want iets er tussenin bestaat toch niet? Meppen of pamperen. Jij mag kiezen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:00

Mungbean
je kent je kind toch
als je weet dat die al lange tijd getreiterd word zeg je dat natuurlijk niet.

Maar om dan elke uitzonderingen te gaan benoemen op een stelling omdat er anders een bokker het weer eens niet (wil) begrijpen, dat vind ik dan weer heel vermoedend :O
En dan vergeet je bij 3 uitzonderingen net nummer 4 ook nog...verdorie weer iemand over de flos.
en dat gebeurt wel erg vaak -O- (en daar bedoel ik jou nu niet mee maar even algemeen bokt gedrag)

Vast ook uo :+