Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:25

Denk vooral doordat de vakantie in het zuiden eerder was en mensen met carnaval gingen skien. Mijn Italiaanse lerares heeft ook Corona gehad. Was in die week familie op Sicilie gaan bezoeken. Twee dagen voor ze ziek werd nog les van haar gehad, maar het niet over gekregen gelukkig. Dat was net de week voordat de horeca en scholen dicht gingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:27

Bloodymary schreef:
Denk vooral doordat de vakantie in het zuiden eerder was en mensen met carnaval gingen skien. Mijn Italiaanse lerares heeft ook Corona gehad. Was in die week familie op Sicilie gaan bezoeken. Twee dagen voor ze ziek werd nog les van haar gehad, maar het niet over gekregen gelukkig. Dat was net de week voordat de horeca en scholen dicht gingen.

Later bedoel je?

Noorden had eerder vakantie. Toch is het waarschijnlijk ook een samenloop van de omstandigheden waar je achteraf niks aan kan doen. Zo zat collega ook tegenover het hotel op ik geloof Tenerife wat daarna in quarantaine moest.

Wat ik wel gek vond was dat een lockdown zou zijn in Brabant en alle scholen waren dicht volgens de berichtgeving. Mijn neefjes zaten gewoon op school. Dus dat was dan nog niet zo strikt als het nu was.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 30-04-20 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:28

raket schreef:
Ik wist toch echt wel dat carnaval een risico kon zijn. Wij hebben daarom gekozen om buiten carnaval te vieren.
Niet dat het geholpen heeft, maar we hebben het echt wel besproken.

Ik wist dat toen eerlijk gezegd nog niet. Echt niet. De eerste officiele besmetting in NL was 27 februari. Carnaval was de week daarvoor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:34

Bij de lockdown van Brabant waren de scholen nog wel open. Scholen zijn pas dicht gegaan toen heel nederland in lockdown zat (voor zover je over lockdown kunt spreken).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:39

Neonlight schreef:
Bij de lockdown van Brabant waren de scholen nog wel open. Scholen zijn pas dicht gegaan toen heel nederland in lockdown zat (voor zover je over lockdown kunt spreken).

Dan waren veel scholen denk ik dicht vanwege uitval vanwege ziekte denk ik? Ingeval was dat toen het gesprek per lesuur. Waarom zij (mijn leerlingen) nog wel naar school moesten.

Nou in het begin van dit alles werd alles lockdown down genoemd tenslotte .. dus daarom die term gebruikt.

Mijn leerlingen waren toen ook nog enthousiast over geen school. :')
En wij waren als school (in het noorden, dat wel!) toen echt nog wel in een ontkenning.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:45

Bloodymary schreef:
raket schreef:
Ik wist toch echt wel dat carnaval een risico kon zijn. Wij hebben daarom gekozen om buiten carnaval te vieren.

Ik wist dat toen eerlijk gezegd nog niet. Echt niet. De eerste officiele besmetting in NL was 27 februari. Carnaval was de week daarvoor.

Maar al wel in Europa. En gezien de incubatietijd kon je er wel van uit gaan dat....
Ik volgde het toen al een beetje.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:47

Wij vlogen op 18 februari naar Florida en kregen bij het inchecken al vragen over waar we geweest waren. We vlogen vanaf Barcelona waar die week al een groot internationaal congres was afgelast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:05

In Italie verwachten ze dat meer dan 10 miljoen mensen door de Corona lockdown onder de armoede grens komen %)

In Amerika al 30 miljoen werkelozen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:18

PSvanLot schreef:
Brabant en Limburg hadden op zijn kop gestaan als carnaval afgelast werd met de gegevens de er op dat moment waren.
Helaas was het net carnaval. Was het virus vandaag of over 8 weken ergens in de wereld geopenbaard dan waren festivals in Nederland of zelf Tomorrowland de 'boosdoener' geweest.

Heel simpel, het is jammer maar helaas dat het gebeurt is.

Ik vind het dus nog steeds gek dat de uitbraak in Limburg minder is dat in Brabant terwijl daar misschien nog wel meer carnaval gevierd wordt.

Wat betreft reizen, ben begin maart naar Dubai geweest. Zowel daar als op schiphol er amper wat van gemerkt, dat kwam pas een week later.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:35

Nee hoor, alle scholen zijn tegelijk dicht gegaan. De eerste "lockdown" maatregel was de oproep om vanuit thuis te werken, die was op 6 maart. Vanaf 16 maart zijn de scholen dicht gegaan op aandringen van de scholenorganisaties.
Wel is het zo inderdaad dat op 9 maart scholen leerlingen naar huis moesten sturen omdat er teveel leraren uit vielen, door de maatregelen van 6 maart.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:56

Josien_ schreef:
PSvanLot schreef:
Brabant en Limburg hadden op zijn kop gestaan als carnaval afgelast werd met de gegevens de er op dat moment waren.
Helaas was het net carnaval. Was het virus vandaag of over 8 weken ergens in de wereld geopenbaard dan waren festivals in Nederland of zelf Tomorrowland de 'boosdoener' geweest.

Ik vind het dus nog steeds gek dat de uitbraak in Limburg minder is dat in Brabant terwijl daar misschien nog wel meer carnaval gevierd wordt.

Wat betreft reizen, ben begin maart naar Dubai geweest. Zowel daar als op schiphol er amper wat van gemerkt, dat kwam pas een week later.

Misschien meer buiten of minder mensen in noord optie geweest.
En of er in Brabant minder carnaval gevierd wordt vraag ik me af.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 03:56

Bloodymary schreef:
raket schreef:

Wij waren met carnaval nog grapjes aan het maken toen over het glazen spoelen en de drukte in een kroeg, ‘als er een hier Corona heeft, heeft iedereen het’ en de grootste lol daar ook nog mee. Nog geen idee dat die grapjes ook echt waren. :Y)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 03:58

Josien_ schreef:
PSvanLot schreef:

In Limburg vieren ze toch veel in de buitenlucht carnaval of loop ik nu achter? Ik denk wel dat de twee provincies gelijk staan kwa carnaval vieren en ik denk dat in Brabant veel mensen van boven de rivieren komen wat nu kwa Corona nog erger is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 06:44

sureido schreef:
Josien_ schreef:

In Limburg vieren ze toch veel in de buitenlucht carnaval of loop ik nu achter? Ik denk wel dat de twee provincies gelijk staan kwa carnaval vieren en ik denk dat in Brabant veel mensen van boven de rivieren komen wat nu kwa Corona nog erger is.

Hoe, wat, waarom zullen we natuurlijk nooit weten maar ik vind het een interessant verschil!
Stel dat het met de buitenlucht te maken heeft dan zouden in theorie buiten festivals of bv onoverdekte terrasjes veel eerder weer open kunnen :) . Of andere groepsactiviteiten in de buitenlucht.

Niet dat je dat nu per se moet willen maar gewoon interessant hersenspinsel ;) .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:13

Neonlight schreef:
Nee hoor, alle scholen zijn tegelijk dicht gegaan. De eerste "lockdown" maatregel was de oproep om vanuit thuis te werken, die was op 6 maart. Vanaf 16 maart zijn de scholen dicht gegaan op aandringen van de scholenorganisaties.
Wel is het zo inderdaad dat op 9 maart scholen leerlingen naar huis moesten sturen omdat er teveel leraren uit vielen, door de maatregelen van 6 maart.

Even opgezocht op 11/12 maart ook vo scholen dicht. Wij hadden op 11 maart nog ouder spreekavond. Dus die berichten kwamen niet helemaal uit de lucht vallen.
En daarvoor veel leerlingen naar huis of leerlingen thuis. Toen begonnen leerlingen bij ons met ik heb keelpijn mogen wij ook naar huis.
Zo is de berichtgeving ingeval bij de nos. Dat gold toen nog niet in de rest van het land.

11 maart was er ook een persconferentie onder schooltijd. Waar iedereen toen boos was dat po/vo niet sloten. Uiteindelijk is er toen zondag besloten van wel.

Hier is trouwens wel uitgebreid carnaval gevierd maar na Rosenmontag is dat altijd wel klaar. Vinden leerlingen altijd onhandig want ze moeten dinsdag gewoon naar school. Heb je in de bovenbouw dus leerlingen die schor zijn en sommigen met een kater :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:24

Josien_ schreef:
PSvanLot schreef:

Misschien toch het fijnstof dat hier al eerder werd genoemd. Ik neem aan dat ze dat verder gaan onderzoeken.
https://www.trouw.nl/a-b2b5487d

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:54

Fijnstof de boosdoener, zou kunnen. Wat ook duidelijk erg is afgenomen nu er geen vliegverkeer is en de auto's een stuk minder rijden.
Het weer op de ammoniak daarvan gooien nee.
Tenminste ik heb gemist dat in Wuhan, Bergamo en New York intensieve veelteelt is.

Dat Carnaval nog flink gevierd word in ook dat deel dat intensieve veeteelt heeft dat weer wel.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:13

Zouden er in Limburg ook niet minder mensen wonen dan in Brabant?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:14

Noord Limburg waar de uitbraak in Limburg volgens mij het meest erg was is niet heel dicht bevolkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:19

_Penotti schreef:
Fijnstof de boosdoener, zou kunnen. Wat ook duidelijk erg is afgenomen nu er geen vliegverkeer is en de auto's een stuk minder rijden.
Tenminste ik heb gemist dat in Wuhan, Bergamo en New York intensieve veelteelt is.

Dat Carnaval nog flink gevierd word in ook dat deel dat intensieve veeteelt heeft dat weer wel.

De regio Lombardije kent wel veel veeteelt maar deze discussie heb ik verder niet gevolgd dus daar weet ik niet veel van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:23

Hebben jullie de beelden uit Amerika gezien, die protesten tegen de maatregelen? Echt onvoorstelbaar. Zwaar gewapend gaan protesteren tegen maatregelen die niemand leuk vind, maar die in het leven zijn geroepen ter bescherming van diezelfde burgers. En dat allemaal aangemoedigd door die idioot van een president.

Dan mogen wij onze handen écht dichtknijpen met onze regering hoor.. de getallen in Amerika zijn ook echt onvoorstelbaar. Wat een verschrikking :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:30

Berdien, ik snap de protesten wel hoor met 30 miljoen werkelozen zonder uitkeringsstelsel.
Dan ben je banger om op straat te komen dan om dood te gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:39

Sorry maar er is imo geen enkel excuus om zwaar gewapend een gebouw binnen te dringen en je op deze manier te gedragen :n Daarnaast gok ik zomaar dat de protestanten aanhangers zijn van de zittende president, en die staat niet perse voorop om voor diezelfde werklozen te zorgen. Of om de crisis op de juiste manier aan te pakken. In plaats daarvan raaskalt hij over de kracht van licht en desinfectants en heeft hij verkondigd dat hij bewijs heeft gezien dat het virus gemaakt door mensen is.

En denk je nou echt dat de protesten waren toegestaan als de protestanten niet-blank waren geweest? Dan was het een bloedbad geweest. Terwijl juist de minderheden hard getroffen worden door het virus én de economische gevolgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:42

Sizzle schreef:
Berdien, ik snap de protesten wel hoor met 30 miljoen werkelozen zonder uitkeringsstelsel.
Dan ben je banger om op straat te komen dan om dood te gaan.

Er zijn wel uitkeringen... daarbij stemmen ze zelf op mensen die bezuinigen op sociale zekerheid. Jammer dan...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:43

_Penotti schreef:

Wuhan en Bergamo hebben veel industrie en daarom veel fijn stof. New York uiteraard door de enorme verkeersdruk. Zie dit artikel op nu.nl over Noord-Italië:
Coronavirus kon meeliften op luchtvervuiling boven Noord-Italië
https://www.nu.nl/klimaat/6047747/coron ... talie.html

Vergeet ook vooral niet de laatste alinea te lezen:
Het kan ook nog gaan om een schijnverband. Gebieden met slechte luchtkwaliteit zijn doorgaans dichter bevolkt. Bij hoge bevolkingsdichtheid is de kans op directe overdracht van mens op mens ook groter. Ook kan er een link bestaan via de volksgezondheid. Waar luchtkwaliteit slecht is, komen long- en hart- en vaatziekten meer voor, waardoor coronabesmettingen wellicht ernstiger uitpakken.