Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Magrathea schreef:Laten ze een rijstrook reserveren voor elektrische wagens waar je wel 130 mag (en fikse boetes bij ongeoorloofd gebruik.) Moet je zien hoe snel iedereen ineens een elektrische auto wil
Magrathea schreef:Kijk het is dus niet dat de overige autos niet meer de weg op mogen. Het is gewoon eerlijk dat de bestuurders die niet bijdragen aan het specifieke probleem van de stikstofdepositie niet beperkt worden.
Magrathea schreef:Laten ze een rijstrook reserveren voor elektrische wagens waar je wel 130 mag (en fikse boetes bij ongeoorloofd gebruik.)Moet je zien hoe snel iedereen ineens een elektrische auto wil
Janine1990 schreef:Magrathea schreef:Kijk het is dus niet dat de overige autos niet meer de weg op mogen. Het is gewoon eerlijk dat de bestuurders die niet bijdragen aan het specifieke probleem van de stikstofdepositie niet beperkt worden.
Dat heb ik meer met mensen die in oude auto's rijden... Die gevallen die gewoon oud en lelijk zijn, en slecht onderhouden... Dat je achter zo'n Citroen van begin jaren 90 voor het stoplicht staat te wachten... En die optrekt terwijl je bent vergeten je binnenventilatie uit te zetten. En je dan ruikt dat het écht GEEN liefhebber van het merk is, en ook zeker niet van plan is om zijn auto fatsoenlijk te onderhouden...
En dat is dan vrijgesteld van belasting...![]()
![]()
![]()
Ik ben nog geen voorstander van elektrisch rijden omdat de prijs de afschrijving in het geheel niet behelst in mijn ogen. Zelf jaren geleden vanuit school onderzoek gedaan naar het recyclen van mobieltjes... En volgens mij is dit probleem nog altijd niet opgelost... Wanneer dit spul niet gerecycled wordt, worden er constant nieuwe grondstoffen aangesproken, wat een enorme belasting voor moeder aarde is. En ook voor de mensen (of moet ik zeggen kinderen in het geval van kobalt) die deze grondstoffen winnen...
Daarom zet ik mijn geld liever op waterstof... Daarbij verwacht ik dat we daarvoor niet onze volledige autovloot hoeven in te ruilen, je kan een auto hier relatief eenvoudig tot laten ombouwen. Ook een stuk duurzamer.
lenaa_tje schreef:Dit is al heel lang niet meer. Je betaald geen wegenbelasting als een auto 40 jaar of ouder is. Er bestaat voor de tussenperiode vanaf 25 jaar wel een kortingsperiode maar dan mag je auto volgens mij 3 maanden per jaar (winter dacht ik) niet de weg op.
Janine1990 schreef:lenaa_tje schreef:Dit is al heel lang niet meer. Je betaald geen wegenbelasting als een auto 40 jaar of ouder is. Er bestaat voor de tussenperiode vanaf 25 jaar wel een kortingsperiode maar dan mag je auto volgens mij 3 maanden per jaar (winter dacht ik) niet de weg op.
Oh echt? Goeie zaak!
Maar wat mij betreft mag de wegenbelasting per leeftijdsklasse en gewichtsklasse gaan.
Hoe ouder en vervuilender de auto, hoe hoger de belasting.
Of deel het op in wegenbelasting (want komt ten goede aan de wegen) en milieubelasting (ten behoeve van onderzoek ofzo). Het moet niet goedkoper worden om zo'n stinkbak te rijden.
Janine1990 schreef:lenaa_tje schreef:Dit is al heel lang niet meer. Je betaald geen wegenbelasting als een auto 40 jaar of ouder is. Er bestaat voor de tussenperiode vanaf 25 jaar wel een kortingsperiode maar dan mag je auto volgens mij 3 maanden per jaar (winter dacht ik) niet de weg op.
Oh echt? Goeie zaak!
Maar wat mij betreft mag de wegenbelasting per leeftijdsklasse en gewichtsklasse gaan.
Hoe ouder en vervuilender de auto, hoe hoger de belasting.
Of deel het op in wegenbelasting (want komt ten goede aan de wegen) en milieubelasting (ten behoeve van onderzoek ofzo). Het moet niet goedkoper worden om zo'n stinkbak te rijden.
MaTuMi schreef:Er zijn ook mensen die geen duurdere nieuwe auto kunnen betalen. Die naai je dan alleen maar extra door ook dure wegenbelasting te doen.
Ik hou zelf ook niet van elektrische auto's en denk niet dat dat de toekomst is. Er gaat veel kapot om dat lithium te winnen voor de batterijen. En ik heb gehoord dat die auto's verscheept worden en dat dat net zoveel uitstoot als jaren in een benzine auto rijden.
Janine1990 schreef:MaTuMi schreef:Er zijn ook mensen die geen duurdere nieuwe auto kunnen betalen. Die naai je dan alleen maar extra door ook dure wegenbelasting te doen.
Ik hou zelf ook niet van elektrische auto's en denk niet dat dat de toekomst is. Er gaat veel kapot om dat lithium te winnen voor de batterijen. En ik heb gehoord dat die auto's verscheept worden en dat dat net zoveel uitstoot als jaren in een benzine auto rijden.
Op de korte termijn wel... op de lange termijn is het voor iedereen beter...
Als je je een auto kan veroorloven, heb je het niet heel slecht.
lenaa_tje schreef:Ook dat is toch zo? Voor een diesel betaal je meer, hoe zwaarder en meer vervuilend ook meer. Op leeftijd niet inderdaad volgens mij. Ik rijd een nieuwere diesel in een hogere klasse dus betaal ook minder. En logischerwijs natuurlijk meer dan een benzine maar goed dat kan uit voor mij..
Betaalde eerst ongeveer 100 euro per week aan benzine nu 50 en vaak nog minder en ik krijg niet al m’n kilometers die ik rijd vergoed. Dus ja dit kan gemakkelijk uit.
Janine1990 schreef:lenaa_tje schreef:Ook dat is toch zo? Voor een diesel betaal je meer, hoe zwaarder en meer vervuilend ook meer. Op leeftijd niet inderdaad volgens mij. Ik rijd een nieuwere diesel in een hogere klasse dus betaal ook minder. En logischerwijs natuurlijk meer dan een benzine maar goed dat kan uit voor mij..
Betaalde eerst ongeveer 100 euro per week aan benzine nu 50 en vaak nog minder en ik krijg niet al m’n kilometers die ik rijd vergoed. Dus ja dit kan gemakkelijk uit.
Die oude stinkbak die ik eerder aanhaalde, die betaalt mogelijk minder wegenbelasting dan jouw nieuwere diesel... Terwijl jouw auto minder uitstoot...
Die belasting vind ik onevenredig...
lenaa_tje schreef:Nou ja in sommige gevallen heb je je auto nodig voor je werk en heb je niet meer dan een minimum inkomen. Ov is ook echt niet goedkoop.
lenaa_tje schreef:Echt? Mijn vader had een oudere diesel (30) en die betaalde echt wel meer maar nu is het volgens mij meer gebaseerd op gewicht. Maar dit is wel een tijd geleden. Hij heeft de auto nu nog wel maar hij is geschorst dus betaald geen wegenbelasting maar goed hij is trots op z’n oldtimer.
En ook mijn oom betaald meer. We hebben dezelfde auto maar hij heeft een zwaardere motor en dus een andere energieklasse.
Maddy_Paola schreef:Ik vind sowieso dat autosport alleen maar milieuvervuiling is, hoeveel brandstof en rubber daar niet in 1 race verbruikt wordt en wat voor afstanden ze vliegen met hun spullen ervoor. Snap ook echt niet dat mensen het leuk vinden om ernaar te kijken
germie schreef:Een oude auto oprijden is natuurlijk het allerbeste voor het milieu. Je gaat niet iets slopen wat nog goed is. Want juist sloop is zeer slecht.
Magrathea schreef:germie schreef:Een oude auto oprijden is natuurlijk het allerbeste voor het milieu. Je gaat niet iets slopen wat nog goed is. Want juist sloop is zeer slecht.
Je zegt dit vaker maar dit is dus gewoon niet waar. Het verschilt echt van geval tot geval, maar over het algemeen wordt mensen die én veel kilometers maken én het kunnen betalen gewoon geadviseerd om over te stappen naar elektrisch, of op zijn allerminst hybride.
Shenavallie schreef:Magrathea schreef:Laten ze een rijstrook reserveren voor elektrische wagens waar je wel 130 mag (en fikse boetes bij ongeoorloofd gebruik.)Moet je zien hoe snel iedereen ineens een elektrische auto wil
Beetje tegenstrijdig, als je het mij vraagt. Aan de ene kant moet de brandstofauto langzamer 'vanwege het milieu', maar aan de andere kant worden er elders op de wereld hele natuurgebieden verwoest voor het winnen van lithium voor de accu's van de elektrische auto's.