Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:20

Van mij mag de hele f1 exit en dan alleen nog maar fe. (elektrische formule 1)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:28

Gypsy schreef:
Van mij mag de hele f1 exit en dan alleen nog maar fe. (elektrische formule 1)

:oo

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:52

Ik vind sowieso dat autosport alleen maar milieuvervuiling is, hoeveel brandstof en rubber daar niet in 1 race verbruikt wordt en wat voor afstanden ze vliegen met hun spullen ervoor. Snap ook echt niet dat mensen het leuk vinden om ernaar te kijken :x

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:19

Magrathea schreef:
Laten ze een rijstrook reserveren voor elektrische wagens waar je wel 130 mag (en fikse boetes bij ongeoorloofd gebruik.) Moet je zien hoe snel iedereen ineens een elektrische auto wil :=

Ik denk dat veel mensen best een elektrische auto willen, het is alleen voor veel mensen niet haalbaar.
Met het aantal kilometers wat ik rijd zou een goedkopere elektrische auto ook niet willen. Ik denk wel dat dit komt maar je moet het wel de tijd gunnen, En of je hier nou leningen voor moet stimuleren...
OV is naar mijn werk geen optie (noorden van het land, stuk minder geregeld dan in het westen) we carpoolen wel maar ook dat is niet altijd haalbaar met wisselende roosters.
Ik vind maatregelen prima maar het moeten wel haalbaar zijn.

Hier in de omgeving zijn ze aan het werk aan de weg en daarom stimuleren ze fietsen en spits vermijden. Allemaal leuk en aardig maar ik werk in het onderwijs. Ik kan de spits niet vermijden want schooltijden staan nou eenmaal vast. Ik zou best na 9 uur willen beginnen en dan na 6 uur naar huis maar worden die kinderen en ouders niet zo blij van. Die zeuren al als ze vast in hun rooster 1e 2 uur vrij zijn maar dan wel tot 16.05 (of zelf 16.55 naar school moeten tja..)
Die F1 verbieden daar zou ik wel wat in zien :')
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-11-19 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:34

Ik zou met alle liefde elektrisch willen rijden zodra deze 500 km bereik heeft en 1300 kg mag trekken :x

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:45

Kijk het is dus niet dat de overige autos niet meer de weg op mogen. Het is gewoon eerlijk dat de bestuurders die niet bijdragen aan het specifieke probleem van de stikstofdepositie niet beperkt worden.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:13

Magrathea schreef:
Kijk het is dus niet dat de overige autos niet meer de weg op mogen. Het is gewoon eerlijk dat de bestuurders die niet bijdragen aan het specifieke probleem van de stikstofdepositie niet beperkt worden.

Dat heb ik meer met mensen die in oude auto's rijden... Die gevallen die gewoon oud en lelijk zijn, en slecht onderhouden... Dat je achter zo'n Citroen van begin jaren 90 voor het stoplicht staat te wachten... En die optrekt terwijl je bent vergeten je binnenventilatie uit te zetten. En je dan ruikt dat het écht GEEN liefhebber van het merk is, en ook zeker niet van plan is om zijn auto fatsoenlijk te onderhouden...
En dat is dan vrijgesteld van belasting... _-:( _-:( _-:(

Ik ben nog geen voorstander van elektrisch rijden omdat de prijs de afschrijving in het geheel niet behelst in mijn ogen. Zelf jaren geleden vanuit school onderzoek gedaan naar het recyclen van mobieltjes... En volgens mij is dit probleem nog altijd niet opgelost... Wanneer dit spul niet gerecycled wordt, worden er constant nieuwe grondstoffen aangesproken, wat een enorme belasting voor moeder aarde is. En ook voor de mensen (of moet ik zeggen kinderen in het geval van kobalt) die deze grondstoffen winnen...

Daarom zet ik mijn geld liever op waterstof... Daarbij verwacht ik dat we daarvoor niet onze volledige autovloot hoeven in te ruilen, je kan een auto hier relatief eenvoudig tot laten ombouwen. Ook een stuk duurzamer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:20

Magrathea schreef:
Laten ze een rijstrook reserveren voor elektrische wagens waar je wel 130 mag (en fikse boetes bij ongeoorloofd gebruik.)Moet je zien hoe snel iedereen ineens een elektrische auto wil :=

Beetje tegenstrijdig, als je het mij vraagt. Aan de ene kant moet de brandstofauto langzamer 'vanwege het milieu', maar aan de andere kant worden er elders op de wereld hele natuurgebieden verwoest voor het winnen van lithium voor de accu's van de elektrische auto's.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 29-11-19 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:22

Janine1990 schreef:
Magrathea schreef:

Dat heb ik meer met mensen die in oude auto's rijden... Die gevallen die gewoon oud en lelijk zijn, en slecht onderhouden... Dat je achter zo'n Citroen van begin jaren 90 voor het stoplicht staat te wachten... En die optrekt terwijl je bent vergeten je binnenventilatie uit te zetten. En je dan ruikt dat het écht GEEN liefhebber van het merk is, en ook zeker niet van plan is om zijn auto fatsoenlijk te onderhouden...
En dat is dan vrijgesteld van belasting... _-:( _-:( _-:(

Ik ben nog geen voorstander van elektrisch rijden omdat de prijs de afschrijving in het geheel niet behelst in mijn ogen. Zelf jaren geleden vanuit school onderzoek gedaan naar het recyclen van mobieltjes... En volgens mij is dit probleem nog altijd niet opgelost... Wanneer dit spul niet gerecycled wordt, worden er constant nieuwe grondstoffen aangesproken, wat een enorme belasting voor moeder aarde is. En ook voor de mensen (of moet ik zeggen kinderen in het geval van kobalt) die deze grondstoffen winnen...

Daarom zet ik mijn geld liever op waterstof... Daarbij verwacht ik dat we daarvoor niet onze volledige autovloot hoeven in te ruilen, je kan een auto hier relatief eenvoudig tot laten ombouwen. Ook een stuk duurzamer.

Dit is al heel lang niet meer. Je betaald geen wegenbelasting als een auto 40 jaar of ouder is. Er bestaat voor de tussenperiode vanaf 25 jaar wel een kortingsperiode maar dan mag je auto volgens mij 3 maanden per jaar (winter dacht ik) niet de weg op.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:31

lenaa_tje schreef:
Dit is al heel lang niet meer. Je betaald geen wegenbelasting als een auto 40 jaar of ouder is. Er bestaat voor de tussenperiode vanaf 25 jaar wel een kortingsperiode maar dan mag je auto volgens mij 3 maanden per jaar (winter dacht ik) niet de weg op.

Oh echt? Goeie zaak!
Maar wat mij betreft mag de wegenbelasting per leeftijdsklasse en gewichtsklasse gaan.
Hoe ouder en vervuilender de auto, hoe hoger de belasting.
Of deel het op in wegenbelasting (want komt ten goede aan de wegen) en milieubelasting (ten behoeve van onderzoek ofzo). Het moet niet goedkoper worden om zo'n stinkbak te rijden.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:50

Janine1990 schreef:
lenaa_tje schreef:

Oh echt? Goeie zaak!
Maar wat mij betreft mag de wegenbelasting per leeftijdsklasse en gewichtsklasse gaan.
Of deel het op in wegenbelasting (want komt ten goede aan de wegen) en milieubelasting (ten behoeve van onderzoek ofzo). Het moet niet goedkoper worden om zo'n stinkbak te rijden.

Er zijn ook mensen die geen duurdere nieuwe auto kunnen betalen. Die naai je dan alleen maar extra door ook dure wegenbelasting te doen.

Ik hou zelf ook niet van elektrische auto's en denk niet dat dat de toekomst is. Er gaat veel kapot om dat lithium te winnen voor de batterijen. En ik heb gehoord dat die auto's verscheept worden en dat dat net zoveel uitstoot als jaren in een benzine auto rijden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:54

Janine1990 schreef:
lenaa_tje schreef:

Oh echt? Goeie zaak!

Ook dat is toch zo? Voor een diesel betaal je meer, hoe zwaarder en meer vervuilend ook meer. Op leeftijd niet inderdaad volgens mij. Ik rijd een nieuwere diesel in een hogere klasse dus betaal ook minder. En logischerwijs natuurlijk meer dan een benzine maar goed dat kan uit voor mij..

Betaalde eerst ongeveer 100 euro per week aan benzine nu 50 en vaak nog minder en ik krijg niet al m’n kilometers die ik rijd vergoed. Dus ja dit kan gemakkelijk uit.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:56

MaTuMi schreef:
Er zijn ook mensen die geen duurdere nieuwe auto kunnen betalen. Die naai je dan alleen maar extra door ook dure wegenbelasting te doen.

Ik hou zelf ook niet van elektrische auto's en denk niet dat dat de toekomst is. Er gaat veel kapot om dat lithium te winnen voor de batterijen. En ik heb gehoord dat die auto's verscheept worden en dat dat net zoveel uitstoot als jaren in een benzine auto rijden.

Op de korte termijn wel... op de lange termijn is het voor iedereen beter...
Als je je een auto kan veroorloven, heb je het niet heel slecht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:58

Janine1990 schreef:
MaTuMi schreef:

Op de korte termijn wel... op de lange termijn is het voor iedereen beter...
Als je je een auto kan veroorloven, heb je het niet heel slecht.

Nou ja in sommige gevallen heb je je auto nodig voor je werk en heb je niet meer dan een minimum inkomen. Ov is ook echt niet goedkoop.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:58

lenaa_tje schreef:
Ook dat is toch zo? Voor een diesel betaal je meer, hoe zwaarder en meer vervuilend ook meer. Op leeftijd niet inderdaad volgens mij. Ik rijd een nieuwere diesel in een hogere klasse dus betaal ook minder. En logischerwijs natuurlijk meer dan een benzine maar goed dat kan uit voor mij..

Betaalde eerst ongeveer 100 euro per week aan benzine nu 50 en vaak nog minder en ik krijg niet al m’n kilometers die ik rijd vergoed. Dus ja dit kan gemakkelijk uit.

Die oude stinkbak die ik eerder aanhaalde, die betaalt mogelijk minder wegenbelasting dan jouw nieuwere diesel... Terwijl jouw auto minder uitstoot...
Die belasting vind ik onevenredig...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:02

Janine1990 schreef:
lenaa_tje schreef:

Die oude stinkbak die ik eerder aanhaalde, die betaalt mogelijk minder wegenbelasting dan jouw nieuwere diesel... Terwijl jouw auto minder uitstoot...
Die belasting vind ik onevenredig...

Echt? Mijn vader had een oudere diesel (30) en die betaalde echt wel meer maar nu is het volgens mij meer gebaseerd op gewicht. Maar dit is wel een tijd geleden. Hij heeft de auto nu nog wel maar hij is geschorst dus betaald geen wegenbelasting maar goed hij is trots op z’n oldtimer.

En ook mijn oom betaald meer. We hebben dezelfde auto maar hij heeft een zwaardere motor en dus een andere energieklasse.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:04

lenaa_tje schreef:
Nou ja in sommige gevallen heb je je auto nodig voor je werk en heb je niet meer dan een minimum inkomen. Ov is ook echt niet goedkoop.

Snap ik, en dat is natuurlijk vervelend, daarom is het waarschijnlijk ook een unpopular opinion ;)

Ik denk alleen dat het minder impact heeft op de economie in Nederland dan het nieuwe stikstof- en PFAS regels... Want als je die oude auto nodig hebt en besluit die paar tientjes per jaar extra te betalen, creëer je werkgelegenheid met het financieren van onderzoek, draag je ook nog je steentje bij aan een duurzamer Nederland door het financieren van het onderzoek.
Daarnaast is er sprake van bronbestrijding, namelijk de verkoop van die oudere auto's minder aantrekkelijker maken en ze gefaseerd van de weg krijgen.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:06

lenaa_tje schreef:
Echt? Mijn vader had een oudere diesel (30) en die betaalde echt wel meer maar nu is het volgens mij meer gebaseerd op gewicht. Maar dit is wel een tijd geleden. Hij heeft de auto nu nog wel maar hij is geschorst dus betaald geen wegenbelasting maar goed hij is trots op z’n oldtimer.

En ook mijn oom betaald meer. We hebben dezelfde auto maar hij heeft een zwaardere motor en dus een andere energieklasse.

Ja natuurlijk...
Stel dat die 30-jaar oude stinkauto 1300 kilo weegt en benzine is, en jouw auto 1700 kilo weegt... Dan betaal jij zeker meer... Terwijl je zeer waarschijnlijk minder uitstoot... A. Omdat je een zuiniger en nieuw blok hebt. B. omdat die stinkauto een slechte verbranding (veel km's, weinig onderhoud) heeft en daardoor meer uitstoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 02:54

Maddy_Paola schreef:
Ik vind sowieso dat autosport alleen maar milieuvervuiling is, hoeveel brandstof en rubber daar niet in 1 race verbruikt wordt en wat voor afstanden ze vliegen met hun spullen ervoor. Snap ook echt niet dat mensen het leuk vinden om ernaar te kijken :x

Zelfde met de paardensport.
Dat beest stoot zelf natuurlijk al 24/7 uit, en het dan ook nog eens de wereld rond laten vliegen om aan wedstrijden mee te doen.

Ga lekker thuis rijden in de bak en stuur het filmpje naar het olympisch comité, dan bepalen die wel wie de winnaar is dat jaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:44

Maar dat geldt toch voor alles waar men voor moet reizen: voetbal wedstrijden, concerten en zelfs verjaardagen.
Allemaal maar afschaffen dan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:11

Een oude auto oprijden is natuurlijk het allerbeste voor het milieu. Je gaat niet iets slopen wat nog goed is. Want juist sloop is zeer slecht.
Nieuwere auto's zijn niet per definitie beter. Ze zijn vaak wel lichter en kleinere motoren, maar door al die elektronica is 4-6 ton rijden vaak ook onmogelijk geworden. Dus zit je weer sneller aan sloop vast. Daar wordt nooit naar gekeken. Een oudere auto hoeft echt geen slechte verbranding te hebben. Dat zijn ook vooroordelen. Ik had tot een paar weken terug een Golf diesel uit 2003. Dat beestje verbruikte GEEN olie, had geen lekkages, heeft me nooit laten staan en reed naar Frankrijk met 130km/u over de snelweg gewoon 1 op 20. Dat haalt de Octavia ondanks veel zuinigere specs van de fabrikant absoluut niet. Ook net mijn eerste ritje met de trailer gemaakt deze week, ook dan is de Octavia niet zuiniger dan de Golf, beiden reden 1:12. De golf heb ik tot 4 ton gehad. Helaas afscheid moeten nemen omdat de kosten voor onderhoud (4 nieuwe schokdempers, 1 band kwam gewoon los van het wegdek, en een sensor die de brandstoftoevoer regelt en hierdoor dus te weinig inspoot waardoor er geen vermogen inzat) te hoog werden. Maar aan deze auto heb ik een afschrijving van minder dan 1000 euro per jaar gehad. En de auto tuft nu gewoon weer ergens rond (is niet eens geexporteerd volgens de RDW site).

Er zijn echt genoeg mensen met een minimum inkomen die net een auto kunnen betalen en die hebben inderdaad niet het geld voor een nieuwere. Je kunt zeggen je hebt het goed als je een auto kunt betalen, maar een auto heb je al voor minder dan 1000 euro, soms betaalt de familie een auto. En als je een handige sleutelaar hebt, dan kreeg je mijn oude auto voor weinig weer veilig de weg op. Altijd onderhoud gehad conform advies fabrikant. Maar zonder auto ben je met sollicitaties beperkter. Dus die auto is heel vaak noodzaak. Hier is het ov niet zo best hoor. In de randstad misschien wel, hier niet. En ik weet inderdaad dat familie in sommige gevallen de auto van een minima betaalt.

Wat verder een nadeel is van de moderne auto is dat mensen slechter gaan rijden. Vorige week in Mexico hadden we een huurauto zonder poespas. Ik heb nog nooit met parkeersensoren, parkassist en camera's gewerkt. Maar kennelijk, als je dit eenmaal gewend bent, kun je niet meer achteruit rijden zonder deze hulpmiddelen. Ook was er vorige week nog ergens in het nieuws dat iemand op de linkerbaan van de snelweg tegen een vrachtwagen was aangeknald omdat de automatische sensoren die snelheid regelen niet gereageerd hadden toen een vrachtwagen in ging halen. Dus voor de verkeersveiligheid zijn sensoren niet direct beter. Dit is zeker een punt van aandacht. Te veel elektronica.

Elektrisch rijden is het gewoon niet. En het wordt het ook niet. Het word je opgedrongen waardoor je mogelijk over 20 jaar niet meer anders kan. Maar het blijft gewoon zeer veel nadelen houden. Ze moeten wat doen aan de actieradius. Die moet naar 1000 km (en dan moet de fabrikantswaarde ook de daadwerkelijke waarde worden, dat is nu ook niet het geval). Ook moet het opladen sneller kunnen, 20 minuten is gewoon te veel bij een vakantierit. En het moeten trekauto's worden. Maar elektrisch stoot ook enorm veel fijnstof uit. Dat is echt meer dan een moderne EUR6 diesel.
Ik denk dat als ze wat willen dat je naar waterstof moet kijken. Dat kan tegenwoordig ook veilig en is goedkoop.

Vergeet verder niet dat een kilometer wandelen meer CO2 uitstoot genereert dan diezelfde kilometer afleggen met een auto. Uiteraard zul je meer kilometers afleggen met een auto dan lopend, maar alleen naar een uitstoot per kilometer kijken helpt natuurlijk niet. Een mens, een hond, een paard, allemaal CO2 uitstoters. Zo simpel is het. We zouden dan zelfs moeten stoppen met sporten, want ook dat is extra CO2 uitstoot.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:18

germie schreef:
Een oude auto oprijden is natuurlijk het allerbeste voor het milieu. Je gaat niet iets slopen wat nog goed is. Want juist sloop is zeer slecht.

Je zegt dit vaker maar dit is dus gewoon niet waar. Het verschilt echt van geval tot geval, maar over het algemeen wordt mensen die én veel kilometers maken én het kunnen betalen gewoon geadviseerd om over te stappen naar elektrisch, of op zijn allerminst hybride.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:47

Magrathea schreef:
germie schreef:

Je zegt dit vaker maar dit is dus gewoon niet waar. Het verschilt echt van geval tot geval, maar over het algemeen wordt mensen die én veel kilometers maken én het kunnen betalen gewoon geadviseerd om over te stappen naar elektrisch, of op zijn allerminst hybride.

Die vallen gebruikt ver buiten budget. En dat is bij velen zo. Er is een grote groep die gebruikte autos tussen de 3000 en 5000 zoekt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:02

Shenavallie schreef:
Magrathea schreef:
Laten ze een rijstrook reserveren voor elektrische wagens waar je wel 130 mag (en fikse boetes bij ongeoorloofd gebruik.)Moet je zien hoe snel iedereen ineens een elektrische auto wil :=

Beetje tegenstrijdig, als je het mij vraagt. Aan de ene kant moet de brandstofauto langzamer 'vanwege het milieu', maar aan de andere kant worden er elders op de wereld hele natuurgebieden verwoest voor het winnen van lithium voor de accu's van de elektrische auto's.

Om het nog maar niet te hebben over de kinderarbeid en het uitbuiten van mensen die er mee gemoeid is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:06

Ehm en die accu’s in jouw auto dan? :=