Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:03

Dat ziet er prima uit :j
Zonde van die anderen maar helaas kan je ook niet alles redden en dat moet je denk ik ook niet willen.

En wat een prijzen voor ooien jou :wow: ik ga maar een handeltje naar belgie beginnen denk ik.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:04

Wat sneu DMH... Maar wel fijn dat de andere 2 nesten het wel goed doen. Jullie hebben zo veel pech gehad ;( .
Ik ben er inmiddels achter dat mijn blauwe (3 jarige) haan stiekem ook het gen voor parelgrijs draagt. Ik heb me 2 weken lopen verbazen over een wit (lichtgrijs) kuiken met een gele snavel waar ik eigenlijk alleen zwarte en blauwe kuikens had verwacht _O- altijd leuk, de natuur :') Het is wel een mooi kuiken dus die blijft nog even!

Edit: ik heb geen blauwe hennen. Dus vuilwit kan niet :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:08

Ach gossie schattig. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:14

lizy29 schreef:
Dat ziet er prima uit :j
Zonde van die anderen maar helaas kan je ook niet alles redden en dat moet je denk ik ook niet willen.

En wat een prijzen voor ooien jou :wow: ik ga maar een handeltje naar belgie beginnen denk ik.

Het is wel met stamboek, geen idee of dat verschil maakt. De moeder is een ooi van 130 kilo en was kampioen in Alden Biezen in haar klasse :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:21

Zal vast verschil maken ja. Maar voor ons is puur ras niet interessant. Dan leveren we of in op productiviteit of kwaliteit. Dus alles wat wij puur fokken is met de hoop op een mooi ramlam om aan te houden voor onszelf, al hebben we uit de lichting van december 2019 ook 2 interessante kruisingen aangehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:16

DMH, sneu van de konijntjes. Soms kan je er gewoon niks aan veranderen. Wel heel fijn dat het met de andere nesten zo goed gaat!

Tuin is hier bijna helemaal gereed (tot aan de zwarte waterbak)
Afbeelding
Half mei nog wat kruiden erbij halen en de tomaten naar buiten en nog paar laatste dingen zaaien. Ben benieuwd hoe het dit jaar bevalt, we hebben wat meer variatie erin staan vergeleken vorig jaar. Toen de meest basic dingen erin. Nu wat meer uitproberen. Ook een klein veldje naaktzadige haver. Ooit worden we zelfvoorzienend qua groente en fruit... stapje voor stapje. Nu vooral veel leren :+

Ben alleen de mais vergeten voor de kippen :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:15

Mais zaai ik voor mezelf de mislukte kolven mogen ze wel hebben mits ongeschikt als zaad. Heb wel weer tarwe staan voor de kippen, maar nog geen kippen.

En weet eigenlijk niet wat ik wil met kippen daarbij dat hok en ren nog niet klaar zijn. Huidige hok (3,6 lang en 0,80 breed) word dus binnenhok dus moeten nog voorzet raampjes gemaakt worden (kopse kant belangrijkste dan). Bodembedekking binnen word gewoon zand en buiten mogen ze eerst kaal maken en dan komen er snippers (ben benieuwd of ze de maggiplant laten staan of slopen, maar heb er nog 2 staan :') ). En er kom een ren van geschat 2x2 bij aan. Maar dan moet ik eerst 2 bakken met fruitstruiken verhuizen, want dat stukje kom ook bij de ren. Bovenlangs kom net tegen eruit springen, maar moet ook om de boom heen passen aangezien ze onder de pruimenboom komen die ze mogen bemesten. En dan nog kiezen wat voor kippen ga ik nemen toch de Sussex of gewone legkippen of ander ras. Neem ik er een haan bij of niet om af en toe kuikentjes te nemen. Haan na bepaalde tijd vervangen voor nieuw bloed met eventueel wat van de kippen de vriezer in en dan jonge grut aanhouden. Enige wat ik wel weet is dat het weer grote worden en geen kriel. :+

Vandaag in ieder geval zorgen dat de aardbeien planten erin komen. Ben benieuwd hoever ik met vullen gaat komen met de losse kluiten. Wil namelijk minder bakken en meer in de grond. Hierna eerst randje opsluitbanden om bomenrandje, want dan kan er een hek omheen tegen de eenden. Met 3 palen in de grond voor de 3 druiven die nog naar buiten moeten.

Oef te veel doen waarom wilde ik nu weer verhuizen. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:35

Mooi idinn! Wat heb je voor 'uitprobeersels' staan?

Marcella, mocht je de kippen weer willen slachten, dan is het slim om naar dubbeldoelkippen of een echt vleesras te kijken, legkippen zijn volgens mij wel wat minder smaakvol.
Je hebt best wat werk te doen haha, succes :)

DMH, wat naar dat dit nest echt niet wil :/ Gelukkig heb je twee goede nesten. Ik hoop dat vanaf nu het geluk jullie toelacht!

Ik heb net al het opgekweekte spul naar de moestuinborder verplaatst. We gaan zien hoe dat gaat en of het wel wil aanslaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:38

Dat is een hoop werk Marcella :D

Hopelijk slaan ze aan Century :))

De kippen zijn vandaag overgegaan naar het nieuwe kippenhok en de twee Australorp hanen zijn vandaag onverwachts opgehaald en geslacht _O-

Een vriend kwam langs voor wat bouwwerkzaamheden en hij heeft ze meegenomen, daarna kreeg ik deze foto
Afbeelding

Met eetsmakelijk erbij haha!
Wel fijn, ik had zelf geen tijd of zin om ze te slachten. Nu is het geen verspilling geweest.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:15

Hahaha geniaal :D

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:10

Ziet er goed uit Djoena! Fijn dat ze als vleeshaan konden dienen.

Ik heb vandaag voor het eerst eitjes verkocht aan de weg. Was binnen 45 minuten uitverkocht. Vanaf nu ga ik elke zaterdag zitten met eieren, ik weet niet of eendeneieren ook goed verkopen maar dat ga ik wel zien. Ik heb zat kippeneieren over elke week dus als ik wat eendeneieren verkoop is dat bonus.
Hier in de buurt wordt veel gejat dus als je iets echt wil verkopen moet je er fysiek bij gaan zitten.. hebben jullie daar ook last van of is dat alleen hier?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:34

Ik heb 1x gehad dat er niet betaald was, soms wel dat er iets minder betaald wordt.

Ik ga straks ook dingen van ons voedselbos verkopen, beginnend met aardbeien, ga ook kijken of ik een QR code ergens kan printen zodat mensen ook digitaal kunnen betalen. Moet ik nog even uitzoeken maar is wel mogelijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:53

Hoe is het met je kippen Prairy? Weer gezond?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:25

Afbeelding
Afbeelding
Aardbeien bed en ja weet het plantjes staan te dicht op elkaar, maar mij kende zal er ook nog wel wat dood gaan. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Conclusie heb eigenlijk nog steeds teveel bakken. :')
Afbeelding
De bakken die eigenlijk nu dus in het stukje staan wat bij de ren gaat komen.
Afbeelding
Rode aalbes vol met trosjes.
Afbeelding
Witte aalbes vol met trosjes. Dit is de reden ook waarom ik nu zo snel mogelijk opsluitbandjes erin wil hebben, want dan kan er een hekje omheen.
Afbeelding
Sorry niet eerst ramen gewassen. Vooraan bonen en erachter aardappelen.
Afbeelding
Mooie lucht en 2de schuur is mijn plekje (eerste schuur en kas zijn van de buren 2 verschillende mensen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 06:42

Djoena: Haha, nog zo makkelijk!

HMD: Daar heb ik geen last! Heb wel al een paar keer gedacht dat het werd gejat. Dan staat mijn potje waarin het geld mag er ook niet meer. Maar dat komt dan meestal wel uit op de meest rare plaatsen, verstopt door de koper :P
Fijn dat de verkoop zo vlot ging!

Prairy: Oh dat is een handige tip!

Marcella: Druk bezig geweest.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:18

Century schreef:
Hoe is het met je kippen Prairy? Weer gezond?

Één of 2 zijn er nog een beetje aan het niezen volgens mij, maar het gaat al beter. Ze zijn ook weer een beetje aan het leggen.

DMH ik heb ook een super cute geldkistje gekocht, hij was iets kleiner dan ik dacht, dat wel :') moet hem nog ophangen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:37

Wat lief! Wij hebben een fietsje staan met een bakje achter. Ben eigenlijk op zoek naar een kippenspaarpot om er te zetten :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:59

Hier hebben wij een geldkistje van de Action vastgeschroefd in het kastje waar de eieren in staan :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:34

Ik gebruik het oude melkbakje van onze kitten :') maar ik zit er zelf bij dus het valt niet zo op _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 15:38

Djoena schreef:
Hier hebben wij een geldkistje van de Action vastgeschroefd in het kastje waar de eieren in staan :j

Is dat eentje met een gleuf erin?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:14

Afbeelding

Afbeelding

Dit was mijn kraampje en het bord dat we hadden staan.
Is tot 3 keer toe omgetrapt door onze buurman, laatste keer had hij het zo ver weg gegooid dat we het bord pas terug hebben gevonden toen de sloot was uitgebaggerd. Meneer vond het niet leuk dat er auto's door de straat reden...

Vent spoort voor geen meter en heeft met iedereen in de omgeving ruzie.

Heb nu een aantal vaste klanten die elke week een x aantal eieren overnemen. (Toch nog auto's door de straat :') )
Een Pools gezin neemt bijvoorbeeld elke zaterdag 40 eieren mee en soms ook nog 20 voor haar zus.

Heb een keer gehad dat alle doosjes die er stonden zijn meegenomen zonder te betalen en een oudere vrouw die betaalde standaard te weinig.

Ook eentje die had blijkbaar te weinig geld en heeft toen een stel eieren los terug gelegd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:48

Bij jou is toch alles zo mooi Elise <3 Maak je alles zelf?

Hier staan de schapen weer buiten op de nieuwe weide :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:10

DeMolenhoek schreef:
Bij jou is toch alles zo mooi Elise <3 Maak je alles zelf?

Hier staan de schapen weer buiten op de nieuwe weide :)

[ [url=m/PItdww.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q0sBI3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lWdFPw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtige schaapskudde zo bij elkaar <3

Elise: wat een mooi en schattig hutje <3 vervelend als mensen zo egoïstisch zijn dat ze alles vernielen..

Ik durf mijn eitjes trouwens echt niet aan de weg te zetten.. Hier in de buurt zit een grotere boerderij met 2 grote kramen (met eitjes, groenten, aardappelen, fruit, noten etc.) Maar die worden bijna wekelijks helemaal leeggeroofd.. met camera's hebben ze gezien dat het elke keer weer andere mensen zijn. Soms zelfs overdag :( .

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:17

Dat bord is gemaakt door een vriend van mij, die heeft daar een bedrijfje in.
Het kastje hebben we zelf het luifel op gemaakt.

Ik ben heel erg van het zelf bouwen en ben best wel perfectionistisch, waardoor alles mooi en netjes is, maar er wel veel tijd in gaat zitten haha

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:53

Moonfight schreef:
Djoena schreef:

Is dat eentje met een gleuf erin?

Klopt en een slotje :D

Lekker de schapen op de wei :))

Gaaf kastje Elise <3