Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:49

Van dissel was toen vooral tegen omdat er toen zodanig weinig besmettingen waren dat de mondkapjes weinig toevoegde toch?
Ik dacht dat hij later bij meer besmettingen aangaf dat het toen wel zinnig was?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:52

SusanH schreef:
Mijn bron is de site van Maurice, staat voldoende info op. Maar wordt hier niet als een betrouwbare bron gezien.

'de site van Maurice' is me te algemeen.
Daar kan ik inderdaad niet veel mee.

Over wélke onderzoeken en publicaties gaat het?

Dan zoek ik die op en lees en beoordeel ik ze zelf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:56

https://www.maurice.nl/2020/10/31/ook-de-who-is-om/

De who ziet het belang van ventilatie wel in. Zal kijken of ik nog meer kan vinden. Ik geloof zelf veel meer in aerosolen dan grote druppels. Ik heb op mijn werk corona gekregen. Continu afstand gehouden. Mondkapje op, schort om, handschoenen aan, faceshield op. Toch besmet. Dat kan imo alleen als aerosolen een belangrijk rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:57

secricible schreef:
Van dissel was toen vooral tegen omdat er toen zodanig weinig besmettingen waren dat de mondkapjes weinig toevoegde toch?
Ik dacht dat hij later bij meer besmettingen aangaf dat het toen wel zinnig was?

Mwoah alle landen om ons heen waren aan de mondkapjes en van dissel bleef roepen dat het niet nodig was..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:00

Omdat ik heel benieuwd was naar je mening ben ik gaan zoeken Femke. Ik zie geen enkel direct onderzoek waar hij zich op baseert. Wel indirect bewijs rondom klimaat (https://www.maurice.nl/2020/09/15/overt ... lockdowns/)

Citaat:
Stel dat het inderdaad zo is dat COVID-19 zich inderdaad vooral via die grote druppels verspreidt. Dat daar waar men zich niet aan de afstandsvoorschriften houdt, het virus zich veel sneller verspreidt dan waar men zich er goed aan houdt. Dan is er de cruciale vraag:
Als het virus zich vooral via grote druppels verspreidt, hoe kan het dan zijn dat het verspreidingspatroon per klimaatzone zo verschilt?

Het enige logische antwoord is dat het virus zich niet vooral via grote druppels verspreidt. Slechts als je accepteert dat de verspreiding in overgrote mate via aerosolen verloopt, kan je begrijpen wat de samenhang met klimaatzones is. En ben je in staat om wel de juiste maatregelen te nemen om verspreiding te voorkomen! Anders blijft het aanmodderen en overreageren zoals het in Australië en Nieuw-Zeeland is gebeurd en in Europa nu aan het gebeuren is.

Hier heeft hij het dan weer over micro-druppels https://www.maurice.nl/2020/04/02/eurek ... -aerosols/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:04

secricible schreef:
Omdat ik heel benieuwd was naar je mening ben ik gaan zoeken Femke. Ik zie geen enkel direct onderzoek waar hij zich op baseert. Wel indirect bewijs rondom klimaat (https://www.maurice.nl/2020/09/15/overt ... lockdowns/)

Citaat:
Stel dat het inderdaad zo is dat COVID-19 zich inderdaad vooral via die grote druppels verspreidt. Dat daar waar men zich niet aan de afstandsvoorschriften houdt, het virus zich veel sneller verspreidt dan waar men zich er goed aan houdt. Dan is er de cruciale vraag:
Als het virus zich vooral via grote druppels verspreidt, hoe kan het dan zijn dat het verspreidingspatroon per klimaatzone zo verschilt?

Het enige logische antwoord is dat het virus zich niet vooral via grote druppels verspreidt. Slechts als je accepteert dat de verspreiding in overgrote mate via aerosolen verloopt, kan je begrijpen wat de samenhang met klimaatzones is. En ben je in staat om wel de juiste maatregelen te nemen om verspreiding te voorkomen! Anders blijft het aanmodderen en overreageren zoals het in Australië en Nieuw-Zeeland is gebeurd en in Europa nu aan het gebeuren is.

Hier heeft hij het dan weer over micro-druppels https://www.maurice.nl/2020/04/02/eurek ... -aerosols/

Veel hypothesen, weinig tot geen resultaten of betrouwbare conclusies dus bij Maurice, als ik het even gauw bekijk.

Ik vind het overigens wel oprecht interessant wat het grootste aandeel heeft. Grote of kleine aerosolen.
Mocht er ergens een degelijk paper over te vinden zijn, dan ben ik zeker wel benieuwd.

@Susan, niemand beweert volgens mij dat kleine aerosolen 0 risico inhouden, of dat die helemaal niet meewerken aan de verspreiding.

Van Dissel stelt dat de grote aerosolen veel meer invloed hebben. Dat het gevaar van volledig op ventilatie inzetten is, dat men de overige (belangrijkere) invloeden 'vergeet' of minder belangrijk maakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:05

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:21

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:22

Van Dissel ziet ook liever dat enige versoepelingen pas per 1 juni gaan komen..... -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:24

(Ik loop achter, sorry)
Ik moet zo lachen om V Dissel tegenover v. Haga :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:26

Popstra schreef:
Van Dissel ziet ook liever dat enige versoepelingen pas per 1 juni gaan komen..... -O-

Ik mag die man niet... heel nederland en het kabinet ziet liever versoepelingen komen als het grootste gedeelte geënt is...

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:27

Maurice staat er om bekend dat hij eerst de conclusie bedenkt en dan de onderzoeken erbij zoekt. En dat is echt wel een probleem. Ook al verwijst hij naar correcte onderzoeken, hij is iemand die alles wat in tegenspraak met zijn conclusie is negeert. Ik vind het dan ook wel bijzonder dat nu van Dissel er van beschuldigd wordt, van waar Maurice een patent op heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:30

Omdat meer mensen het kunnen doen, en Maurice het zeker doet maar Van Dissel ook?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:31

purny schreef:
Popstra schreef:

Ik mag die man niet... heel nederland en het kabinet ziet liever versoepelingen komen als het grootste gedeelte geënt is...

Gelukkig is zijn taak ook niet om geliefd te zijn, maar om informatie te verschaffen en te modelleren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:31

Wetenschappelijke link over druppels vs aerosolen icm covid: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7293495/

Karl dat van Dissel nu van hetzelfde beschuldigd wordt vind ik niet vreemd, hij doet nu immers precies hetzelfde. Hij negeert alles wat in tegenspraak is met zijn conclusies/de conclusies van het rivm.

Ik vind het echt slecht dat het enige advies nog steeds is handen wassen en afstand houden. Terwijl er al zoveel meer bekend is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:40

secricible schreef:
(Ik loop achter, sorry)
Ik moet zo lachen om V Dissel tegenover v. Haga :+

NEE

ja, ik moest ook een beetje lachen. Je ziet in alles dat Van Dissel niet zo dol is op Van Haga.

Ik zat 'live' te appen met een vriend. Die zei het ook meteen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:41

Ja :') en die wedervraag. Ik moest echt even grinniken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:42

Van dissel heeft niets met wappies en daar kun je Haga imo wel onder scharen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:42

secricible schreef:
Ja :') en die wedervraag. Ik moest echt even grinniken.

Heeft U de modellen op de website van het RIVM wel eens bekeken?

Mocht alleen niet van de voorzitster... Maar punt was wel duidelijk.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:43

Het was imo echt 1-0 voor Van Dissel. :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:44

bigone schreef:
Van dissel heeft niets met wappies en daar kun je Haga imo wel onder scharen.

Iig niks met wappie-theorieen.
Ik vraag me bij Haga nog steeds af of hij zelf gelooft in de theorieen waar hij naar verwijst of dat hij gewoon een unieke doelgroep aan wil boren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:45

Ik denk het laatste, secricible. Het heeft hem veel (voorkeurs) stemmen opgeleverd imo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:51

Femke , ik zette volgende net in het vaccin topic : https://nos.nl/l/2373913

Zou je kunnen concluderen dat op basis van de bijwerkingen Az een flinke slinger aan het immuunsysteem geeft bij decentste vaccinatie? bij de andere twee vaccins lijken er bij de tweede prik juist meer bijwerkingen te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:59

Ik ben voor minder bijwerkingen met de 2e prik. Ik had echt het gevoel dat ik corona Light had na de 1e prik met AZ.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:44

SusanH schreef:
Wetenschappelijke link over druppels vs aerosolen icm covid: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7293495/

Karl dat van Dissel nu van hetzelfde beschuldigd wordt vind ik niet vreemd, hij doet nu immers precies hetzelfde. Hij negeert alles wat in tegenspraak is met zijn conclusies/de conclusies van het rivm.

Ik vind het echt slecht dat het enige advies nog steeds is handen wassen en afstand houden. Terwijl er al zoveel meer bekend is.

Alleen doet van Dissel niet hetzelfde. Hij geeft toe dat het nut kan hebben, alleen volgens de nu bekende informatie te weinig om daar de nadruk op te leggen. Dat is echt anders dan Maurice, die weigert om naar feiten te kijken die niet bij zijn conclusie passen.