Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:41

SusanH schreef:
Maar daar heeft Gommers toch niks over te zeggen zoals hij zegt? Hij voelt het aankomen. Ik voel ook wel eens wat aankomen. Ik denk dat een lock down niet meer haalbaar is, dan gaat echt de economie er aan. Draagvlak is er ook niet meer voldoende voor.

Het kabinet gaat uiteindelijk over of er een Lockdown komt. Maar het lijkt wel of die ook niet meer weten wat te doen. Ik krijg ook steeds meer en meer het idee dat Rutte probeert de moeilijke beslissingen over de verkiezingen heen te tillen vooral sinds prinsjesdag, met het uit de crisis investeren. Ik geloof er niks van. Als de VVD weer de grootste is dan worden de bankschroeven aangedraaid.

Uiteindelijk is het ook Rutte niet die het op dit moment voor het zeggen heeft maar is het coronavirus heer en meester.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:42

Ik zou graag zien dat we het weer vanaf het begin opbouwen. Geen fan van lockdown, maar een klein beetje tijd voor herbezinning lijkt me niet verkeerd. Nu is iedereen tegen elkaar opgezet, niemand weet meer wat er gebeurt, en waar we heen gaan is ook niet duidelijk. Het ziekmelden en het thuisblijven in afwachting van de tests geeft ook veel problemen, economisch en in de bezetting van allerlei belangrijke functies. En dat wordt alleen maar meer naarmate de herfst verder gaat en corona oploopt.

Dus ik denk dat we weer even opnieuw moeten beginnen. Besmettingen snel en drastisch omlaag brengen, en daarna starten met het nadrukkelijke uitgangspunt om corona te stoppen. Overal. Niet alleen bij ouderen, gewoon in de hele maatschappij.
Want als corona stopt hebben we des te sneller de mogelijkeden weer terug om dingen wel te doen, en met aanzienlijk minder chaos en onvoorspelbaarheid dan als het steeds rond blijft gaan.

Dus bij het begin beginnen, daarna zo dat de testcapaciteit het weer bij kunnen benen (tot het punt dat we op alle belangrijke plekken echt snel en regelmatig kunnen testen), de BCO moet weer zinvol zijn, de app mag helpen (maar kan *niet* al het werk doen), beschermende maatregelen waar mogelijk, en het helpt als we het weer samen doen.

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:45

En wat bedoel jij met ‘bij het begin beginnen’ ?
Ik zou pleiten voor een strenge lockdown van een maand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:50

Zoals het nu op loopt is het niet meer te stoppen. Ik vrees eigenlijk ook voor de steeds groter wordende groep mensen die het virus niet meer serieus nemen. Hoe houd je die nog binnen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:56

mvdende schreef:
SusanH schreef:
We moeten idd wat. Maar een lock down is niet het antwoord. Wat dan wel geen idee. Ben blij dat ik dat vraagstuk niet hoef op te lossen.

Ik denk eerder aan beter en sneller testen. Zodat je corona gevallen nog sneller te pakken krijgt.

En met die sneltesten, weet je na 1 uur de uitslag, dus de normale verkoudheden kunnen dan direct weer aan het werk ipv 2-8 dagen thuis blijven totdat de uitslag er is.

Maar dan moet je wel in een korte tijd over sneltesten kunnen beschikken. En die zijn er nog niet. En ik verwacht ook niet op korte termijn zoals een maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:10

Ik snap niet dat ze niet gewoon mondkapjes gaan verplichten, is in zoveel landen normaal, maar hier lijkt het not done..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:14

Wellicht is mondkapjes en sneller testen dan toch de oplossing.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:16

Hoe zitten die stoffen mondkapjes eigenlijk? Comfortabeler dan de weggooi dingen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:20

Lockdown lijkt mij een goed idee.
En daarbij zeer strenge regels om wel ondernemers te kunnen laten doorwerken. Die besmettingen moeten echt omlaag. De problemen met de normale gezondheidszorg zijn nog niet opgelost of we krijgen weer de intense druk van alle Corona patiënten. Dus hopelijk volgende week meteen hoppa aantrekken die maatregelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:21

Enne trouwens waar blijft het verhaal van ventilatie en medische filters om lucht zoveel mogelijk te zuiveren.

Ik vind het hele Corona gebeuren van de overheid behoorlijk een flater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:24

Hannanas schreef:
Enne trouwens waar blijft het verhaal van ventilatie en medische filters om lucht zoveel mogelijk te zuiveren.

Daar doet onze overheid idd heel weinig mee..

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:27

purny schreef:
Hoe zitten die stoffen mondkapjes eigenlijk? Comfortabeler dan de weggooi dingen?

Ik heb zo'n stoffen voor het ov, maar vind ze wel fijner zitten dan die andere. Zijn vaak wel dikker.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:32

Relaxed schreef:
Hannanas schreef:

Daar doet onze overheid idd heel weinig mee..

Echt zeer kwalijk. Er wordt zo weinig onderzoek gedaan in Nederland. Die filters kunnen mogelijk sowieso in kleinere ruimtes echt een oplossing bieden (uiteraard met staatssteun).
https://www.ad.nl/binnenland/speciaal-f ... ~a9bd7b03/

Mag hopen dat de TU Delft al flink onderzoek doet en ontwikkeld met subsidie ofzo.. kan er iig niks over vinden.

Laten we lekker allemaal nog laaaaang wachten op een vaccinatie die totaal niks te maken heeft met de problemen van nu

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:36

CupCakes_ schreef:
purny schreef:

Ik heb zo'n stoffen voor het ov, maar vind ze wel fijner zitten dan die andere. Zijn vaak wel dikker.

Ok ik ga er morgen eens achteraan.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:36

Relaxed schreef:
Ik snap niet dat ze niet gewoon mondkapjes gaan verplichten, is in zoveel landen normaal, maar hier lijkt het not done..

SusanH schreef:
Wellicht is mondkapjes en sneller testen dan toch de oplossing.

Ik woon in Ierland en hier zijn sinds begin augustus mondkapjes in winkels verplicht, net als OV.
Het loopt hier ook redelijk uit de hand; niet zo erg als in Nederland maar er zijn hier sowieso nog steeds strengere maatregelen dan in Nederland/mensen zijn erg bang gemaakt door de regering en dat werkt blijkbaar wel.

Ook worden mondkapjes hier iig zo veel verkeerd gebruikt, dat ik het een groter risico vind dan zonder. Het hele afstand houden is ook wel redelijk weg sinds de mondkapjes hier zijn, blijkbaar is zo’n veelvuldig herbruikt wegwerpkapje veiliger dan afstand :roll:

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:38

Aanvulling op die filters:

https://www.mooilaarbeek.nl/nieuws/alge ... ijd-tegen-

https://www.formula-air.com/nl/

Zou mooi zijn als je als consument bij de voordeur ziet of er gebruik wordt gemaakt van een speciaal luchtfilter systeem.

Voor de overheid is dit natuurlijk prima mogelijk te realiseren/ondersteunen. Economie kan dan beter draaien (incl altijd mondkapje op scheelt ook weer aerosolen in de lucht) en minder ondernemers failliet.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:38

Relaxed schreef:

Ja want daar loopt het aantal besmettingen niet op en gaat het een stuk beter gelukkig >;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:39

Vandaag bij ons CO2 meting vanuit de overheid ivm COVID. Beetje jammer dat de mevrouw die het bracht zelf moeite had met de anderhalve meter.
Het moet zo veilig zijn maar stiekem toch niet dan toch anders zou er toch geen onderzoek zijn denk ik dan.

En sneller testen moet de norm zijn. anders maar verplicht wekelijks testen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:44

Solistar schreef:
Relaxed schreef:

Ja want daar loopt het aantal besmettingen niet op en gaat het een stuk beter gelukkig >;)

In Duitsland bijvoorbeeld loopt het idd verhoudingsgewijs lang niet zo hard op.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:49

Shadow0 schreef:
Ik zou graag zien dat we het weer vanaf het begin opbouwen. Geen fan van lockdown, maar een klein beetje tijd voor herbezinning lijkt me niet verkeerd. Nu is iedereen tegen elkaar opgezet, niemand weet meer wat er gebeurt, en waar we heen gaan is ook niet duidelijk. Het ziekmelden en het thuisblijven in afwachting van de tests geeft ook veel problemen, economisch en in de bezetting van allerlei belangrijke functies. En dat wordt alleen maar meer naarmate de herfst verder gaat en corona oploopt.

Dus ik denk dat we weer even opnieuw moeten beginnen. Besmettingen snel en drastisch omlaag brengen, en daarna starten met het nadrukkelijke uitgangspunt om corona te stoppen. Overal. Niet alleen bij ouderen, gewoon in de hele maatschappij.
Want als corona stopt hebben we des te sneller de mogelijkeden weer terug om dingen wel te doen, en met aanzienlijk minder chaos en onvoorspelbaarheid dan als het steeds rond blijft gaan.

Dus bij het begin beginnen, daarna zo dat de testcapaciteit het weer bij kunnen benen (tot het punt dat we op alle belangrijke plekken echt snel en regelmatig kunnen testen), de BCO moet weer zinvol zijn, de app mag helpen (maar kan *niet* al het werk doen), beschermende maatregelen waar mogelijk, en het helpt als we het weer samen doen.

Gaat nooit lukken in Nederland.

Kijk eens naar Nieuw-zeeland...

Dat is een "eiland" ze doen het goed wat betreft corona, maar ook dáár is corona niet 100% uit te roeien. Na 90 dagen corona vrij, toch weer besmettingen geweest.

En dat terwijl de landsgrenzen behoorlijk dicht zijn.

Als het op een eiland met dichte grenz al niet wil lukken om corona te stoppen, gaat het hier in Nederland echt niet wél lukken.

Besmettingen terugdringen en flatten the curve is het beste wat we hier kunnen bereiken.

Op dit moment liggen er "pas" iets over de 100 coronagevallen op de IC's, in maart 1400....

Natuurlijk moeten we voorkomen dat het weer oploopt naar 1400.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:50

Zebrastreep schreef:
Diederik Gommers, voorzitter van de Vereniging voor Intensive Care, zegt het gevoel te hebben dat er een lockdown gaat komen. In het Radio 538-programma De Coen en Sander Show zegt Gommers dat hij merkt "dat je toch het gevoel hebt dat het scherper moet".

"Die lockdown gaat er komen. Ik ben er niet bij betrokken, maar ik voel dat", zegt hij. "Het lukt ons niet om het aantal besmettingen omlaag te krijgen." Gommers zegt dat hij het liefst een op maat gemaakte lockdown ziet, "meer voor de ouderen dan voor de jongeren". "We hebben het hier niet alleen over gezondheidszorg, maar ook over economie en sociaal leven."

Het aantal vastgestelde besmettingen liep vandaag op met 2522. Dat is de vierde dagelijkse stijging op rij. Het aantal gemelde doden liep op met 16. Sinds eind mei werd dat aantal niet meer gehaald. Het aantal patiënten op de IC's is opgelopen naar 106.

Bron: Nos.

Ik had het al wel verwacht dat het ging gebeuren.... Misschien ook maar goed

Dan denken mensen laat ik nog maar even snel gezellig samen zijn, straks kan het niet meer en dan wordt het bijna een self fulfilling prophecy. Of overdrijf ik nou?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:53

imaudy schreef:
Zebrastreep schreef:
Diederik Gommers, voorzitter van de Vereniging voor Intensive Care, zegt het gevoel te hebben dat er een lockdown gaat komen. In het Radio 538-programma De Coen en Sander Show zegt Gommers dat hij merkt "dat je toch het gevoel hebt dat het scherper moet".

"Die lockdown gaat er komen. Ik ben er niet bij betrokken, maar ik voel dat", zegt hij. "Het lukt ons niet om het aantal besmettingen omlaag te krijgen." Gommers zegt dat hij het liefst een op maat gemaakte lockdown ziet, "meer voor de ouderen dan voor de jongeren". "We hebben het hier niet alleen over gezondheidszorg, maar ook over economie en sociaal leven."

Het aantal vastgestelde besmettingen liep vandaag op met 2522. Dat is de vierde dagelijkse stijging op rij. Het aantal gemelde doden liep op met 16. Sinds eind mei werd dat aantal niet meer gehaald. Het aantal patiënten op de IC's is opgelopen naar 106.

Bron: Nos.

Ik had het al wel verwacht dat het ging gebeuren.... Misschien ook maar goed

Dan denken mensen laat ik nog maar even snel gezellig samen zijn, straks kan het niet meer en dan wordt het bijna een self furfilling prophecy. Of overdrijf ik nou?

Het zou zomaar eens zo kunnen werken. Er zijn zorgelijk veel mensen die Corona niet meer serieus nemen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:54

Ik heb ergens (maar kan het nu niet meer terug vinden, sorry) dat er 700+ mensen in totaal op de ic liggen. Dus corona en 'normaal' bij elkaar. Daarom wordt er nu al herverdeeld, in sommige ziekenhuizen zitten ze al aardig vol

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:58

Soms denk ik wel zal ik gewoon met mondkapje op gaan lopen in winkels? En dan met name omdat ik in de zorg stage loop nu.

Maar als ik reacties lees van mensen op de Facebook pagina van rtv Drenthe hoe assosciaal en zielig die doen als ze iemand zien met mondkapje....

Zo lees je wel reacties dat mensen zeggen als ik iemand met mondkapje zie ga ik express hoesten of wat zeggen. Heel kinderachtig.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:00

Relaxed schreef:
In Duitsland bijvoorbeeld loopt het idd verhoudingsgewijs lang niet zo hard op.

Oké, ik volg de statistieken niet, maar volgens mij zijn er in andere landen net zoveel problemen. Sommige wat meer, sommige minder. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ze hier kritisch zijn op mondkapjes. Ik vond, toen ik in Duitsland was, daar veel mensen zich niet aan de afstand hielden maar wel mondkapjes droegen. Schijnveiligheid.

https://www.nu.nl/binnenland/6079639/kabinet-wil-coronaboete-verlagen-en-aantekening-op-strafblad-schrappen.html

Dit vind ik wel goed nieuws, mn de aantekening op je strafblad.