Shadow0 schreef:Ik zou graag zien dat we het weer vanaf het begin opbouwen. Geen fan van lockdown, maar een klein beetje tijd voor herbezinning lijkt me niet verkeerd. Nu is iedereen tegen elkaar opgezet, niemand weet meer wat er gebeurt, en waar we heen gaan is ook niet duidelijk. Het ziekmelden en het thuisblijven in afwachting van de tests geeft ook veel problemen, economisch en in de bezetting van allerlei belangrijke functies. En dat wordt alleen maar meer naarmate de herfst verder gaat en corona oploopt.
Dus ik denk dat we weer even opnieuw moeten beginnen. Besmettingen snel en drastisch omlaag brengen, en daarna starten met het nadrukkelijke uitgangspunt om corona te stoppen. Overal. Niet alleen bij ouderen, gewoon in de hele maatschappij.
Want als corona stopt hebben we des te sneller de mogelijkeden weer terug om dingen wel te doen, en met aanzienlijk minder chaos en onvoorspelbaarheid dan als het steeds rond blijft gaan.
Dus bij het begin beginnen, daarna zo dat de testcapaciteit het weer bij kunnen benen (tot het punt dat we op alle belangrijke plekken echt snel en regelmatig kunnen testen), de BCO moet weer zinvol zijn, de app mag helpen (maar kan *niet* al het werk doen), beschermende maatregelen waar mogelijk, en het helpt als we het weer samen doen.
Gaat nooit lukken in Nederland.
Kijk eens naar Nieuw-zeeland...
Dat is een "eiland" ze doen het goed wat betreft corona, maar ook dáár is corona niet 100% uit te roeien. Na 90 dagen corona vrij, toch weer besmettingen geweest.
En dat terwijl de landsgrenzen behoorlijk dicht zijn.
Als het op een eiland met dichte grenz al niet wil lukken om corona te stoppen, gaat het hier in Nederland echt niet wél lukken.
Besmettingen terugdringen en flatten the curve is het beste wat we hier kunnen bereiken.
Op dit moment liggen er "pas" iets over de 100 coronagevallen op de IC's, in maart 1400....
Natuurlijk moeten we voorkomen dat het weer oploopt naar 1400.