Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:53

Berdien schreef:
Es_ther schreef:
Gegevens achterlaten moet je in Nederland ook. Paar keer uit eten geweest en wij moesten elke keer een formulier invullen.

:n

Dinsdag bij twee verschillende strandtenten in Noord Holland geweest en beide keren werd er niet naar onze gegevens of onze gesteldheid gevraagd.

Ik ben al meerdere keren uit eten geweest (binnen).
Ik ga zo ook.
Maar geen enkele keer heb ik gegevens achter moeten laten.
Wel iedere keer moeten reserveren en soms werd er gevraagd of we tot hetzelfde huishouden behoorden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:10

Sizzle schreef:
miccamaaike schreef:
Sizzle, vanaf NL is t reisadvies voor Luxemburg gewoon nog geel, dus dan kunnen ze daar toch gewoon doorheen rijden?

Ik zou dat ook gewoon doen ja, voor Zwitserland staat het op 10 dagen quarantaine en zulke dingen hoef je dan bij mijn vader niet mee aan te komen, dan rijdt liever om ook al zie je niemand bij het tanken. Dat is nou eenmaal hoe hij is. Ze zijn er over 3 uur.

Oscar, heeft je vader Corona gehad?

Ja, mijn vader heeft in april corona gehad, hij is positief getest. Hij heeft echt op het randje gelegen. We hebben 3 keer afscheid genomen met een gesloten raam ertussen vanwege het besmettingsgevaar. Net toen zelfs ik er niet meer in begon te geloven krabbelde hij iets op. Hij heeft er een fiks oogprobleem aan overgehouden en da's weer kak omdat hij vorig jaar darmkanker heeft gehad en daar een stoma aan overgehouden heeft en met zo'n slecht zicht is dat bijna niet meer zelfstandig te verzorgen. Een bult ellende dus. Maar het goede nieuws: hij is er nog en we houden meer dan ooit van elkaar <3

Mungbean

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:10

Jeetje wat heftig zeg, alsof jij ook niet al niet genoeg op je dak heb gekregen. Gelukkig dat hij er toch weer opgekrabbeld is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:48

Dat cafe in hillegom.. is geen vakantie gebied gok ik... maar zoiets zou wel kunnen gebeuren natuurlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:52

Nee, in Hillegom wil je echt niet op vakantie :+
Hooguit als de bollen in bloei staan, dat je er een nachtje verblijft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:54

Gisteren flink overleg gehad met mensen.. Een goeie discussie zegmaar.

Een aantal vertrekken deze week nog naar Kroatië.

Ze zijn het gewoon niet eens met hoe de overheid hier handeld over andere landen.
Waarom is frankrijk nog geel?
Waarom mogen we ons in NL nog verplaatsen ondanks de brandhaarden?
En dan andere landen wel oranje kleuren omdat ze zogenaamd gevaarlijk zijn.

Belgen, Fransen en Duitsers mogen gewoon naar Kroatië, en nederlanders niet.

Er word over landen beslist waar in bepaalde regio's weinig aan de hand is.
Het lijkt wel alsof nederland hun eigen economie probeert te redden.

Dit heeft hun doen beslissen wél te gaan.

En het erge is.. Ik begrijp het..
Zeker naar aanleiding hoe niet serieus ik genomen ben met mijn klachten terwijl ze overal aanraden om te testen.

Ik ben zo benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:59

Ik ken idd ook mensen die alsnog deze week vertrokken zijn naar Kroatië, en de Nederlanders die er zitten die ik spreek zijn niet van plan te vertrekken. Het is hier (Istrië) rustiger dan Nederland, Amsterdam of op de eilanden alles is druk en vol.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:06

Wat dacht je van Duitsers die niet naar Luxemburg mogen (toch?) en wij bv wel?

Maar ik zou persoonlijk het risico van niet dekkende (zorg)verzekeringskosten niet willen, dan de reden dat ik daadwerkelijk bang zou zijn om besmet te worden in Kroatië op dit moment.

Ik bedoel, als je je voet breekt of er gebeurt wat anders daar ter plaatse, dan moet je alles zelf regelen en dokken. DAT is voor mij een reden om niet af te reizen. Ga dan naar Italië of Slovenië en sla een jaartje Kroatië over. Zou ik dan denken.

Of is dat een vreemde gedachtengang?

Of zit het misschien toch anders in elkaar en worden alleen corona gerelateerde zorgverzekeringskosten niet gedekt in een land waar code oranje geldt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:14

Als verzekeringen ergens onder uit kunnen komen zullen ze het niet laten. Ik zou de gok niet nemen. Kroatië heeft het aan zichzelf te wijten door het land maar op te delen in 2 regio’s.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:15

Jeetje Mo, wat heftig zeg :\ Gelukkig is je vader er nog, maar zo te zien is het nog verre van zorgenvrij :(:)

Nu bewust op vakantie gaan naar een 'oranje land' vind ik gewoon dom, sorry :o Snap dat het zuur is, maar de hele situatie is wereldwijd gewoon ontzettend ruk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:17

Fitzroy schreef:
Als verzekeringen ergens onder uit kunnen komen zullen ze het niet laten. Ik zou de gok niet nemen. Kroatië heeft het aan zichzelf te wijten door het land maar op te delen in 2 regio’s.

maar waarom is het alleen nederland die daarom de status veranderd.

wat ik gevonden heb over de verzekering is dat je aanvullende verzekeringen niet gelden, en dat alleen kosten vergelijkbaar als in nederland vergoed worden, in landen waar de kosten veel hoger liggen bv zwitserland zul je dan zelf bij moeten betalen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:32

Wat een heftig verhaal van je vader Mo. Gelukkig is hij er nog.

De zorgkosten in Kroatië liggen een stuk lager dan in Nederland dus dat je geen aanvulling vanuit je reisverzekering is niet zo'n probleem.
Maar zelf gaan we niet zolang het oranje blijft want ik vind gewoon dat je dat niet kunt maken. Maar het voelt wel heel dubbel. Wij gaan naar Istrie en dan ook nog naar een gedeelte waar nauwelijks toeristen komen en het overal super rustig is. Dat mag niet maar tegelijkertijd kan ik hier nauwelijks door de supermarkt heen komen (wij wonen in een gebied waar veel toeristen komen) en dan zou dan geen probleem moeten zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:38

ik woon op de veluwe, het is hier ook echt niet meer leuk zo druk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:45

Moest daar op een doordeweekse dag naar een supermarkt omdat mijn eten op was. Echt idioot. Zodruk heb ik nog nooit meegemaakt. Drenthe vorige week. Dwingeloo puilde uit toen we erdoor heen reden.

En zelfs het bos hier is op een paar plekken overvol, ook door de week. Met wandelaars en mountainbikers. Vooral die laatste groep komt bij voorkeur met grote groepen dicht op elkaar. En aan het accent te horen ook van ver. Ook buiten hun nieuw aangelegde paden fietsen en staan ze in groepen de boel te blokkeren soms.

Gelukkig ken ik inmiddels een paar plekken waar het nog rustig wandelen is.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-07-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

fokfanaat schreef:

Ik ben momenteel een week op vakantie op de Veluwe en ik kom serieus geen mens tegen :+

Sodera

Hier in Ierland is van de week een lijst met 15 landen bekend gemaakt zonder restricties bij terugkomst (dus geen 14 dagen beperken van bewegingen; het is geen quarantaine meer).
Nederland staat niet op de lijst, maar Gibraltar :roll: well, net als San Marino en Monaco..
Het advies is hier nog steeds geen niet-essentiele reizen.

Ik begin inmiddels de moed aardig te verliezen eerlijk gezegd, ik wil heel graag mijn ouders zien. Ga toch in overleg met werkgever hoe zij er tegen aan kijken om naar "oranje" gebied af te reizen/2 wkn "quarantaine light" bij terugkomst. Ik verwacht niet dat we in de herfst ineens van Corona af zijn eerlijk gezegd en dan denk ik dat het nu nog relatief veiliger is om te reizen...
Eenmaal in Nederland zal ik ook vooral bij mijn ouders zijn en niet t hele land rond reizen oid...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:48

Goof schreef:
fokfanaat schreef:

Ik ben momenteel een week op vakantie op de Veluwe en ik kom serieus geen mens tegen :+

moet je gezellig eens naar Epe en omgeving komen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:50

Hoenderloo/Otterlo/veluwezoom loopt ook aardig over. -O- zo ook stukken achterhoek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:55

karuna schreef:
Hoenderloo/Otterlo/veluwezoom loopt ook aardig over. -O- zo ook stukken achterhoek.

Klopt, ik woon in een stukje Achterhoek dat normaal gesproken niet echt toeristisch is, maar zelfs hier is het nu druk.
En afstand houden ho maar...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:20

Ik ben contact aan het opnemen met mn verzekering.

Zorgverzekering vergoed namelijk gewoon hoorde ik, enkel bij coronagerelateerde gevallen kan het problemen opleveren.

Ik zit onwijs in dubio.

Dank voor de reacties, en vooral bedankt voor het nette reageren zonder verwijten.
Het is voor iedereen lastig en iedereen denkt er anders over.

Ik laat jullie weten als ik duidelijkheid heb over mn verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:24

karuna schreef:
Moest daar op een doordeweekse dag naar een supermarkt omdat mijn eten op was. Echt idioot. Zodruk heb ik nog nooit meegemaakt. Drenthe vorige week. Dwingeloo puilde uit toen we erdoor heen reden.

Dwingeloo puilt altijd uit in de zomer, aangezien dat een enorm toeristisch oord is. Ik merk echt niet dat het daar drukker is dan anders :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:28

Ah kan zijn. Ik ben er eerder echt buiten het seizoen geweest in een regenachtige periode. Wel iemand gesproken die in wapserveen woont die daar even boodschappen had gedaan. Die vond het drukker dan normaal. Wij vonden het vooral een gekkenhuis :') waar je niet eens snel doorheen kon vanwege de volle straat ook.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:29

Zorgverzekering FBTO vergoed gewoon.

Dat klopt. Je bent wel verzekerd via de basisverzekering, de aanvullende modules zijn alleen in Nederland geldig. Behalve de module Buitenland. Deze module dekt de verschillen in kosten.

En dit is altijd zo!
Ook als wij nu met code oranje afreizen.
Ook als ik mn voet breekt is alles gedekt.

Dus wij lopen qua verzekering geen enkel extra risico als wij toch vertrekken.

Fbto corrigeert dit nu!
Niet gedekt dus. Zowel je reisverzekering als je zorgverzekering.
Bij schade, diefstal, ongeval, opname, overlijden, grenzen sluiten, je bent niet gedekt in je kosten.
.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 24-07-20 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:32

Kom je niet in de knoop met werk als je ziek wordt door maakt niet uit wat, niet meer wegkomt voorlopig door gesloten grenzen of in quarantaine moet? Veel werkgevers laten hun medewerkers daar zelf voor opdraaien.

Ik snap wel dat je daar mogelijk veel beter zit dan in een overvol eigen land. Maar de aanhangende risicos behalve besmet raken zijn toch ook stevig -O- .

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:36

Jolliegirl schreef:
Zorgverzekering FBTO vergoed gewoon.

Dat klopt. Je bent wel verzekerd via de basisverzekering, de aanvullende modules zijn alleen in Nederland geldig. Behalve de module Buitenland. Deze module dekt de verschillen in kosten.

En dit is altijd zo!
Ook als wij nu met code oranje afreizen.
Ook als ik mn voet breekt is alles gedekt.

Dus wij lopen qua verzekering geen enkel extra risico als wij toch vertrekken.

En als er spullen worden gestolen? Of als je met de auto gaat en hij gaat kapot of je rijdt schade? Als je komt te overlijden, wie haalt je lichaam dan terug naar Nederland?