Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:18

Bedankt, allemaal nuttige info!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:27

Afbeelding
Hard gewerkt vandaag :D Wel flink spierpijn... Maar mijn eerste echte moestuinborder staat. Ik ben nu de opgekweekte plantjes aan het afharden om ze straks over te poten. Verder nog een aantal direct in de grond zaaien, en ik ben heel benieuwd naar hoe het zal gaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:47

Gave bakken! :))

Hier zijn we weer een stap verder met ons afval-hout-kippenhok _O-

De sorteerhoek waar het oude kippenhok stond _O-
Afbeelding
Afbeelding

Opbouw nieuwe kippenhok:
Afbeelding

En nu in de beits gezet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier komen de legnesten in:
Afbeelding

Ze hebben lichtdoorlatende platen gekregen, dus zodra het licht wordt ziet de binnenkant er zo uit (let op hier nog niet schoongemaakt en geschilderd)
Afbeelding

Gemaakt van ons oude konijnenhok _O- _O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:53

Wordt al mooi Djoena!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:54

Dat is ook een mooi project! Benieuwd hoe het eruit ziet als het af is.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:33

*kruipt weer even onder de meeleessteen vandaan*

Ik heb voor het eerst een kuiken die niet mooi opdroogt. Alle kuikens zijn uitgekomen en opgedroogd in de broedmachine. 12 uur na de laatste die uitkomt heb ik ze allemaal naar een hok verplaatst. Dit kuiken die ik kneusje heb genoemd zat nog half vast in het ei, maar was wel droog. Dus ei er voorzichtig af gehaald en het maar even gelaten voor wat het is.

Kneusje is de nacht gewoon goed doorgekomen. Is wel een fractie kleiner dan de rest. Maar vooral: hij ziet er vies uit.
Afbeelding

Zou ik kneusje moeten wassen of toch maar gewoon zo laten? Ik twijfel een beetje...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:53

Zou het gewoon zo laten en afwachten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:54

Niet wassen, gewoon zo laten. Wij hebben ze ook wel eens zo. De ene helft redt het, de andere niet.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:17

Oké dank je! Hij eet en drinkt gewoon goed dus ik hoop dat hij minimaal een week of 8/9 oud wordt := veel ouder wordt hij sowieso niet

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:35

Afbeelding
Gisteren eindelijk aardbeienbed schoon en leeg gekregen. Dacht dat doe ik wel even in 1 dag, maar uiteindelijk 3 dagen mee bezig geweest. Wat een werk was het.

Natuurlijk ook gelijk wat gesloopt om tot de conclusie te komen dat er zeker ook nog 2 planken rot zijn. Dus er kom nog wat herstelwerk bij ook. :')

En een testje van mijn eigen gemaakte yoghurt (aardbei/aalbes) wel een beetje poedersuiker toegevoegd voor het invriezen. :9
Afbeelding
Testje goedgekeurd in ieder geval. :D :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:48

Oh das een leuk idee, die ijsjes. Ik kom straks om in de aalbessen, heb 25 rode en 25 zwarte bessen struiken geplant (hoorde bij een pakket voor subsidie / plantgoed kopen) en mijn aardbeien gaan ook als een malle.

Mijn keyhole garden is klaar! Lang leve strotouwtjes :D Ik wilde een raster maken om een beetje de makkelijke moestuin theorie aan te kunnen houden. De mix is ook zoals die in hun bakken zitten. Ik heb het alleen zelf gemengd, scheelde me meer als de helft in aanschaf.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:15

Je kan het ook met water doen, maar de suiker is belangrijk voor het kristalliseren.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:19

Oeh ja ijsjes maken! Dat doe ik ook met mijn bramen, aardbeien en bessen!
Ik moet ook echt weer aan het werk in de tuin. Ik ben van plan om een toren te maken van bloempotten voor wat struikbonen.. heeft iemand daar ervaring mee?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:31

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]
Gisteren eindelijk aardbeienbed schoon en leeg gekregen. Dacht dat doe ik wel even in 1 dag, maar uiteindelijk 3 dagen mee bezig geweest. Wat een werk was het.

Natuurlijk ook gelijk wat gesloopt om tot de conclusie te komen dat er zeker ook nog 2 planken rot zijn. Dus er kom nog wat herstelwerk bij ook. :')

En een testje van mijn eigen gemaakte yoghurt (aardbei/aalbes) wel een beetje poedersuiker toegevoegd voor het invriezen. :9
[ Afbeelding ]
Testje goedgekeurd in ieder geval. :D :9

Netjes! En wat een werk he... ik zit er elk jaar tegenop te kijken... :+

Prairy, heel gaaf! :))

HopeMyDay schreef:
Oeh ja ijsjes maken! Dat doe ik ook met mijn bramen, aardbeien en bessen!
Ik moet ook echt weer aan het werk in de tuin. Ik ben van plan om een toren te maken van bloempotten voor wat struikbonen.. heeft iemand daar ervaring mee?

Ik niet sorry :)

Het kippenhok staat hier en ik moet alleen even nieuwe beits halen overmorgen :j en de zitstokken moeten er nog in :D

Het hok gaat als ze gewend zijn alleen in de nacht dicht :D de rest van de dag mogen ze los lopen :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:55

Wat een prachtig hok Djoena! De kippen die daar in gaan wonen leven wel echt in stijl!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 19:14

Oeh lekker ijsje!

Die kippen hebben het straks mooi voor elkaar!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:21

wat een prachtig kippenhok!! inspirerend :)

familie van mijn schoonzoon hebben kippen/eenden/fazanten/parelhoenders etc.. daar zou ik best wat broedeieren van kunnen krijgen. Lijkt me best leuk om dat wat meer uit te breiden. Ruimte genoeg.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:44

Ik lees vooral in dit topic, sterkte gewenst met konijntjes en lammeren.

Langzaam verander ik ons erf om meer zelfvoorzienend te worden. Mijn partner gaat net zo lief naar de winkel en met 4 kinderen is het thuis sowieso wel druk. Het zal nog wel een paar jaar duren voor groot wordt.
De kinderen helpen met de moestuin zodat ze leren dat groente niet inde AH groeit in plastic zakken. Daardoor staan mijn planten niet zo strak ik de rij als op sommige foto's die ik langs zie komen. Ze hebben een heel eigen idee over waar planten horen. Omdat ze met plezier helpen volg ik dat vaak hun ideeen daarover.
Soms vinden ze het ook moeilijk, ze hebben zo vaak bij de rucola gekeken dat we nu enkel nog een m2 met kleine voetstapjes hebben. Geen plant meer te bekennen.

Ik zou graag een keer eieren uitbroeden, maar ik heb de boel nog niet klaar voor kippen. Kan ik voor iemand eieren in een broedmachine leggen? Dan heb ik wel de lol maar niet de kippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:36

Century: Ziet er goed uit. Netjes!

Djoena: Ook al zo een mooi bouwwerk. Kippen zullen het zeker waarderen :j

0091: Net zoals de rest zou ik het gewoon laten lopen. Meestal redden ze het wel.

Marcella: Ziet er heel goed uit. En dat ijsje, njam!

Prairy: Leuk concept zeg!

HMD: Helaas geen ervaring mee.

Weslyjune: Fijn dat je dat met jou kinderen doet en hun zo bewust maakt. Moest je dichterbij wonen had je zeker wat eitjes mogen uitbroeden voor mij!

Hier ook een razend druk weekend. Van alles gepland, gezaaid, gemaakt etc. Woensdag of donderdag komt onze nieuwe suffolk ram! Wij hebben besloten over te schakelen op suffolk. Nu nog wat ooien aanschaffen. Gaat een paar jaar project zijn want die kosten tussen de €300 en €400 :') Vanavond wat kippen bijhalen. De vraag naar eitjes is zo groot en brengt eigenlijk wel lekker op dat wij het een kans willen geven. Benieuwd hoe snel zij zich terug verdienen.

De konijntjes gaan waarschijnlijk ingeslapen worden. Het is een opstapeling van problemen. De vacht komt heel slecht door. Ze kampen al enkele dagen met een neus en oogontstekingen. 1 is al een oog verloren, enkele andere zijn al (gedeeltelijk) blind. Wij zijn constant bezig met reinigen, behandelen met een antibiotica oogzalf etc maar helaas. Even contact gehad met de dierenarts. Je kunt het vergelijken met een lam/veulen/kalf/etc dat geen biest heeft gehad. De kans is zo klein en zo miniem. Waarschijnlijk gaan ze voor de rest van hun leven allerlei kwaaltjes hebben. Wij kunnen alles apart gaan behandelen maar de kostprijs daarvan is gewoon niet realistisch voor ons en de vraag is dan ook waar het stopt. Wij kijken het nog even aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 07:40

Dat is geen leuk nieuws van de konijntjes. Zeker niet na alle energie (en geld) die je er in hebt gestopt. Hoe gaan de andere jonge konijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:52

Die gaan als een speer! Mooi de oogjes open. Sommigen maken al een kort uitstapje uit het nest. Heerlijk fluffy en zacht. Nog 2 weken en ze mogen ook naar hun buitenverblijven met de moeders.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:00

Stop je na dit nest helemaal met de konijnen?

Ik zit ook nog steeds te twijfelen om meer kippen voor de eieren te halen, mijn verkoop gaat ook helemaal prima, maar heb geen zin in weer ziektes.

We hebben nog een andere ren maar die moet dan eerst weer marterproof gemaakt worden. De buurman was laatst al kippen en duiven kwijt en ik zag gisteren in onze wei, en in een stukje bos naast onze oprijlaan al 2 moord plekken. En we zagen vorige week iets door ons eigen bos rennen naar een schuilplaats die daar zit :+

Ik ben mijn aardbeien echt klaar aan het kijken zo ongeveer, hebben jullie daar ook last van? :')

De plantjes staan er echt fantastisch bij en ze zijn echt heel erg lekker! Mijn moeder zei al, moet ik reserveren?

Ja want ik ga ook veel verkopen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:06

Nee hoor, met de konijnen gaan wij gewoon door :) Wij hebben nu nog 2 nesten en die doen het echt geweldig. Beiden zeer goede moeders. Heb er ook nog 2 zwanger. Hierna is er wel een zomerstop. Fijner voor de moeders om niet in de hitte zwanger te zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:11

Fijn dat dat in ieder geval goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:00

Ik ben maar snel even een foto gaan maken :D Het nestje van 9 (3 zwart, 6 wit) Deze doen het super. Moeder geeft room ipv melk. Andere moeder doet het ook heel goed hoor, maar die heeft er 12. Dat weegt wel wat door.

Afbeelding