Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:49

Ik vond de vragen die gesteld worden zeer eenzijdig. Autisme is veel meer dan niet tegen harde geluiden kunnen, op je tenen lopen, geen (empatisch) gevoel hebben en mensen niet in de ogen kunnen kijken. Ik lijk bijvoorbeeld eigenlijk helemaal niet zo autistisch in het echt (echt waar, vaak zijn mensen verbaasd dat ik autistisch ben). Dat komt doordat ik goed kan maskeren. En omdat ik vanaf jongs af aan heb geleerd om mij aan te passen naar de sociale normen. Als ik dit niet doe, ziet mijn dingetje er zo uit:

Afbeelding

Trouwens is het zo dat er ook regelmatig aan ADHD/ASS wordt gedacht terwijl er sprake is van trauma (bij kinderen, ik weet niet hoe dit bij volwassenen zit).

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:55

Dit zijn idd symptomen die , zeker als ze allemaal hoger zitten, kunnen wijzen op autisme. Maar er zijn veel andere zaken die aan deze symptomen kunnen linken, zoals idd trauma.
Dit soort tests zijn hoogstens een aanwijzing maar diagnosticeren is werk voor pro’s en dient altijd goed in de context geplaatst te worden en voldoende genuanceerd te zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:36

belle_boef schreef:
Je moet dit ook niet zien als diagnose maar als middel om na het stellen van helpt stellen van de diagnose meer inzicht te krijgen in hoe en waarom dingen op een bepaalde manier bij je werken.

En ook zonder diagnose/beperking kan je behoefte hebben aan friemelen, echter vanuit ADHD kan je ook die behoefte hebben.

Ik ben het helemaal met je eens, maar mijn inziens heb je voor het krijgen van meer inzicht helemaal geen diagnose nodig.. immers zegt een diagnose nog altijd niet precies iets over die ene persoon.. iedereen is immers anders..

Een diagnose is vooral bij kinderen handig om toegang te krijgen tot extr budgetten ed.. al heeft een diagnose ook nadelen uiteraard..
Bij volwassenen is het niet per se nodig maar sommige mensen houden ervan om een label te krijgen.. ik hou daar persoonlijk niet zo van..

Er komt steeds meer een beweging die zegt dat oa autisme niet alleen neurodiverse is maar dat iedereen dat is op zijn of haar eigen manier..
De psychodiagnostiek is in ieder geval volop in ontwikkeling..

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:46

Ook voor volwassenen kan het deuren openen. Ook in bevestiging van het altijd wat knagende gevoel dat er iets anders is. Een beetje de: 'Goh, het is toch niet gek dat ik anders reageer op dingen'.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:53

Kookaburra schreef:
Ook voor volwassenen kan het deuren openen. Ook in bevestiging van het altijd wat knagende gevoel dat er iets anders is. Een beetje de: 'Goh, het is toch niet gek dat ik anders reageer op dingen'.

Maar t zou sowieso nooit gek moeten zijn dat iedereen anders op dingen reageert.. ik denk dat persoonlijke ontwikkeling en inzicht in jezelf belangrijk is voor iedereen, maar dat een label plakken eigenlijk zelden echt nodig is..
Ik kom in mn werk ook veel mensen tegen die juist vastlopen door hun diagnose.. maar uiteraard zullen er ook veel mensen er juist rust in kunnen vinden

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:22

Licor schreef:
Kookaburra schreef:

Maar t zou sowieso nooit gek moeten zijn dat iedereen anders op dingen reageert.. ik denk dat persoonlijke ontwikkeling en inzicht in jezelf belangrijk is voor iedereen, maar dat een label plakken eigenlijk zelden echt nodig is..
Ik kom in mn werk ook veel mensen tegen die juist vastlopen door hun diagnose.. maar uiteraard zullen er ook veel mensen er juist rust in kunnen vinden

Wellicht dat er ook een verschil zit in het soort diagnose voor hoe men het beleeft? Daarmee doel ik op een verschil in:
- iets wat onderdeel is van je zijn (zoals autisme).
- iets wat niet blijvend hoeft te zijn maar waar je wel gevoeliger voor bent (zoals angststoornissen).

Ja. Dit is wel heel gechargeerd wat ik typ. Want ook een angststoornis kan lichamelijk zijn ivm bijvoorbeeld hormoonhuishouding. Er zit een heel grijs gebied tussen. Maar ik kan me voorstellen dat je bij sommige diagnoses meer het gevoel hebt: 'dit kan anders. Ik kan er uit klimmen'.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:48

Hoe lang moet een gehakt cordon bleu in de airfryer?Niet dat het ontploft en alles onder zit.Kan het op Google niet vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:51

Britta31 schreef:
Hoe lang moet een gehakt cordon bleu in de airfryer?Niet dat het ontploft en alles onder zit.Kan het op Google niet vinden.

Serieus? Hoe zoek je dan? Want als ik zoek op 'gehakt cordon bleu airfryer' vind ik meteen: 180 graden 10 minuten en dan heb ik het nog verkeerd geschreven ook.

edit: oh nee ik schreef het goed, sorry.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:00

Ik heb alleen de schnitzel variant gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:43

MarlindeRooz schreef:
Nee je hebt altijd mensen zonder zelfinzicht, maar je kan altijd in de DSM-V kijken of er enige vorm van herkenning is.

En de grootste ergernis in mijn leven is GELUID. Waarom maakt alles en iedereen zoveel lawaai. :=
Echt, dat. :')

Ik scoor 'moderate' over het geheel, maar 'noise sensitivity' zit helemaal vol. :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:22

ik scoor maar matig, vind ik. Ik erger me niet snel aan dingen en zoek weinig dingen op.

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:00

Ik herhaal nog een keer wat ik zei toen ik de eerste postte... voordat straks mensen naar de psych rennen voor een onderzoek terwijl dat onnodig is :+
Dit ding is een meet instrument, daar haal je als behandelaar data uit die bepaalde zaken ondersteunen in de zoektocht naar een passende diagnose.
Of je er hoog, laag of gemiddeld op scoort betekent niet meteen dat je bv in het ASS valt.
Ook andere ziektebeelden of tijdelijke situaties kunnen een dergelijke uitslag geven.
Maar meerdere zaken bij elkaar, data verzameling, anamneses en meerdere meetinstrumenten samen maakt dat je tot een bepaalde diagnose kan komen mits dat wenselijk is.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:25

Hier een vader die pas op zn 64e gediagnosticeerd is met ass, eigenlijk kwam het naar boven door zo'n stom internet testje dat een van mn broers had gedeeld. Het heeft voor hem wel echt mega veel duidelijk gemaakt in zn leven, dingen die hij nooit begreep klikten ineens in elkaar. Hij had zelf ook nooit naar een psycholoog gestapt uit zichzelf en dankzij de diagnose ging hij dus wel.
Diagnoses zijn niet perse nodig en je hebt heel veel gradaties erin natuurlijk maar het weten is wel fijn, dan hou je er zelf misschien makkelijker rekening mee dat jij niet een volle avond kan feesten en kan je je erbij neerleggen dat je errder naar huis gaat bijvoorbeeld, dus het kan wel helpen eigen grenzen bewaren.

Ik vraag mij wel eens af in hoeverre ik op zo'n officiële schaal zit aangezien het vaak erfelijk is maar hoef nou ook niet zo perse een label te hebben.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:06

Ik ben behoorlijk agressief volgens die test, oeps :')

Is er al veel sale in de stad?
Wil morgen graag shoppen maar twijfel of een weekje later misschien niet beter is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:07

Volgens de test moeite met geluid. Ja denk dat meer mensen met NAH dat hebben.
Klopt dus wel.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:15

Hier scoorde ik hoog op abnormal posture. Met een zenuwziekte niet gek :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:30

Kookaburra schreef:
Hier scoorde ik hoog op abnormal posture. Met een zenuwziekte niet gek :+

Nee best logisch :+

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:13

Nyaleti schreef:

Wil morgen graag shoppen maar twijfel of een weekje later misschien niet beter is?

De sale loopt al op zn eind volgens mij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 05:41

Nyaleti schreef:

De meeste sale is al uit de winkels.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:27

Ik ben echt een kneus met rekenen als iets 10km2 is hoeveel voetbalvelden is het dan? Een voetbalveld is 5000m2 :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:31

Een voetbalveld is toch 7000m2?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:33

DuoPenotti schreef:
Een voetbalveld is toch 7000m2?

Uh ik geloofde de eerste Google hit :+ maar dat klopt dus inderdaad niet heb daarna dit gevonden 7.140 m2

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:46

haha nog moeilijker uitrekenen :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:49

DuoPenotti schreef:
haha nog moeilijker uitrekenen :D

Ongeveer is ook goed het gaat erom om een idee te geven hoe groot 10km2 is

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:23

Eén vierkante kilometer is een kilometer bij een kilometer: 1.000 meter x 1.000 meter, dus 1.000.000 vierkante meters.

Een voetbalveld is geen voetbalveld :)) Die verschillen in grootte. Maar de makkelijke (kleinste) maat: als het 100 meter lang is, is het 50 meter breed: 100 x 50 = 5.000 vierkante meter. Dan passen er dus 200 voetbalvelden in die vierkante kilometer (200 X 5.000 = 1.000.000).

Tien vierkante kilometer is dan 2.000 voetbalvelden. Van die kleine, dan. Heb je de grotere, van 7.000 vierkante meter, dan heb je er 10.000.000/7.000 = ongeveer 1429.