Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:47

Relaxed schreef:
Ik zou echt niet blij zijn als ik ze nu op mijn werk nog moest dragen, gelukkig hier niet aan de orde (hier bestaat corona gewoon niet :') ). In ziekenhuizen en bij de huisartsen alle begrip voor, daar komen toch meer kwetsbare patiënten.

Hoe gaat het nu met de relatie met je zus? Is ze een beetje bijgetrokken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:50

Nog net zo wappie :+ Kreeg laatst nog een hele verhandeling dat van het vaccin je borstvoeding terugloopt... Echt hele nuttige info voor iemand zonder kinderwens :') En ze had het gelezen op Facebook -:) Ze blijft het met de griep vergelijken.. We hebben het er maar niet teveel over en dan gaat het wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:51

Relaxed schreef:
Ik zou echt niet blij zijn als ik ze nu op mijn werk nog moest dragen, gelukkig hier niet aan de orde (hier bestaat corona gewoon niet :') ). In ziekenhuizen en bij de huisartsen alle begrip voor, daar komen toch meer kwetsbare patiënten.

Ik werk in de ggz.

Het maakt me niet zoveel uit.
We hebben heel veel zieken gehad onder cliënten en personeel.
En die paar x per dag dat ik koffie haal of naar de toilet ga, kan ik er mee leven. Ik werk maar 1 dag per week op kantoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:52

Electra63 schreef:
Relaxed schreef:

Ik werk in de ggz.

Het maakt me niet zoveel uit.
We hebben heel veel zieken gehad onder cliënten en personeel.
En die paar x per dag dat ik koffie haal of naar de toilet ga, kan ik er mee leven. Ik werk maar 1 dag per week op kantoor.

Ah kijk, dan snap ik het wel beter :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:54

Electra63 schreef:
Zodra je op je werkplek zit (op kantoor) mag je mondkapje af.
Het is alleen als je koffie gaat halen enz., dus als je loopt over de afdeling of gang.
Op de (zorg)afdelingen moeten ze altijd gedragen worden.

Dat is hier op kantoor ook nog zo. En dat gaat niet om een zorginstelling ;) .

Electra63

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:55

Je hoort zoveel verschillende verhalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:40

Electra63 schreef:
Je hoort zoveel verschillende verhalen.

Covid19 samengevat _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:24

Nou toevallig was ik vandaag met een collega op een zakelijk bezoek en die man steekt zijn hand uit naar mijn collega. Die was verbouwereerd en vroeg of dit alweer mocht dan. Heel ongemakkelijk. Dus die man trekt zijn hand maar weer terug. Was erg ongemakkelijke situatie zo. Toen we weggingen heb ik maar elleboogje gedaan maar dat is ook zo stom. Wat mij betreft kunnen we gewoon weer handen schudden hoor. Ik denk niet dat je er enorm veel meer besmettingen van krijgt eigenlijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:41

Ik heb volgens mij ook inmiddels best wat handen weer geschud. Er is een cliënt van mij vrij plots overleden die ik helaas samen met een collega aan heb getroffen.... Ik heb de familie ook een hand gegeven uiteraard wel gevraagd of ze het goed vinden , maar corona is bij mij nu totaal naar de achtergrond geschoven.... In deze situatie was een handdruk voor mijn idee even heel veel beter dan een elle boog. En de afstand is ook wel wat weggevallen momenteel. Ik heb er nu totaal even geen problemen mee moet ik zeggen. Ik ben in zon heftige situatie beland dat corona gevoelsmatig nu even niet meer bestaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:51

Sterkte Zebrastreep, dit zijn de emotionele, moeilijke kanten van werken met mensen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:56

bigone schreef:
Sterkte Zebrastreep, dit zijn de emotionele, moeilijke kanten van werken met mensen.

Heel moeilijk... Ik ben nog heel jong dus het hakt er behoorlijk in.... Het helpt ook niet mee dat ik nog geen ervaring heb op dit gebied. Collega zelfde verhaal dus beide zijn we wel flink ontdaan. Ik wordt trouwens top opgevangen door collega's en werkgevers ben echt blij met mijn team!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:20

Sterkte Zebrastreep.
Is jullie geen (psychische) hulp aangeboden, door je leidinggevende?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:25

Walgelijk..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:35

Met het overlijden van mijn schoonvader het condoleren en de crematie werd er uitbundig handen geschud en geknuffeld. Heel onverstandig maar ook heel lastig allemaal.

Vandaag prachtige actie. Twee taxichauffeurs van schoolvervoer beide met mondkapje stonden braaf handen te schudden :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:38

Dat is toch prima van die chauffeurs?
Van handenschudden wordt je niet ziek, direct in elkaars gezicht ademen wel. Of het chirurgische dingetje daar het juiste voor is, is dan weer een andere vraag.

Sterkte Zebrastreep.

Edit: hier trouwens een overzicht met IC bed verdeling in diverse landen voor degenen die dat interresseert.
De landen met veel bedden zijn doorgaans ook duur kwa verzekeringskosten en eigen risico.

Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:52

Electra63 schreef:
Sterkte Zebrastreep.
Is jullie geen (psychische) hulp aangeboden, door je leidinggevende?

Ik heb vanuit collega's en werkgever heel veel steun , ik werk in een klein team en ben de afgelopen dag plat gebeld en geappt. Ik heb mijn werkgever die een paar dagen weg zijn ook gebeld en mee gepraat. Ik krijg zo enorm veel steun. Ik heb nu wel heel veel dingen waar ik tegenop zag kunnen uitspreken en er is al een hele last van mijn schouders af.

Mocht het echt drama blijven dan kon ik zeker professionele hulp kregen geregeld vanuit mijn werkgever.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:06

Sizzle, Duitsland heeft er heel veel maar daar word ook echt iedereen in het ziekenhuis opgenomen en is er bijna geen stervensbegeleiding thuis. En veel bedden, maar ook een groot tekort aan bekwaam personeel, zoals in veel landen.
Hoe zit dat bij jullie ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:10

Sterkte zebrastreep!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:14

bigone schreef:
Sizzle, Duitsland heeft er heel veel maar daar word ook echt iedereen in het ziekenhuis opgenomen en is er bijna geen stervensbegeleiding thuis. En veel bedden, maar ook een groot tekort aan bekwaam personeel, zoals in veel landen.
Hoe zit dat bij jullie ?

Een beetje ertussen in. De Spitex (thuiszorg) speelt ook een belangrijke rol voor begeleiding thuis.
De wachtlijsten zijn echter heel kort, aanzienlijk korter dan in NL. De premies en eigen risico zijn echter heel hoog.
Uiteraard ook veel geklaag over te weinig plek en bezuinigen/ werk druk. Zonder duitse en franse artsen en verpleging zou het systeem hier instorten.
Artsen krijgen hier standaard een 50 uur contract, dat is voor artsen (en boeren) standaard voltijd nog zonder overuren (normale voltijd is 41-42 uur).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:16

Toch blij met ons zorgsysteem hier in Belgie
Goede capaciteit , korte wachttijden en goedkope mutualiteit

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:48

Ik vraag me echt af, of je de cijfers zo met elkaar kan vergelijken ?
Wij hebben ook medium-care, heb je dat ook in andere landen?
Wat is het gemiddelde aantal ligdagen op de IC ?
Wat is de gemiddelde leeftijd op de IC?
Sterftecijfers op de IC?
Gemiddelde ligdagen op een afdeling?
Hoeveel is de zorgpremie per maand? Eigen risico?
Valt alles onder de zorgpremie?
Waar valt de ggz onder ?
Enz.

Alleen een plaatje met cijfers, zegt niet alles.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:32

Het valt ook bijna niet te vergelijken, overal wordt op andere dingen gelet.
Wel staan Frankrijk en Belgie bijna op alle lijstjes als zeer goed aangegeven dus daar zal dan wel wat van waar zijn :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 00:02

Sizzle schreef:
Het valt ook bijna niet te vergelijken, overal wordt op andere dingen gelet.
Wel staan Frankrijk en Belgie bijna op alle lijstjes als zeer goed aangegeven dus daar zal dan wel wat van waar zijn :P

Het is dan maar welk lijstje je gebruikt ;)

Nederland 2e :

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... k-2-europa

Ik las dat Duitsland zo veel IC-bedden heeft i.v.m. de vergrijzing. In Nederland verwacht men pas in 2040 de grote piek met de vergrijzing.

Maar ook dat er soms problemen zijn met de toegankelijkheid tot de zorg voor Belgen, die in tweetalig gebied wonen.

Dit gaat teveel offtopic, maar zomaar roepen dat bepaalde landen het goed doen, omdat er zoveel IC-bedden zijn, kan dus niet. Er spelen veel meer factoren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:52

Ze een elleboog stoot staat zo ,,joviaal,,
Zo van hey dude!
Niks zakelijks