Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:50

Een euro per kilometer :')

Standaard is 20ct per km toch

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:51

Ja 5 km x 2 dan want ze moest me thuis afzetten :')
Ach ja volgende keer zal ik ook aan haar geld vragen als het zo moet.

Zij is tevens de vriendin die de thee niet heeft betaald _O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:07

Maar splitst ze niet gewoon de afstand ook door 2? Dus brandstof kosten zijn bv 11 cent de km x 45 km enkele reis. Is 90 km en dat kost dan een 10tje wat je deelt door 2.
Ik vind dat trouwens niet gierig, maar dat doen we hier ook gewoon normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:18

Ja kan het ook voor de totale reis zijn? Want dan vind ik het niet meer dan normaal om de reiskosten te delen..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:25

Ik heb geen idee hoe ze het berekent, wij moesten allebei naar dat congres en zij woont verder weg van dat congres af dan ik. Dus ze moest sowieso rijden, alleen ze vond het gezellig als ik mee zou rijden zei ze, want heb zelf nog aangeboden om te rijden.

Maar zij moest dus wel 5 km omrijden om mij op te pikken, op de heen en terug weg. Dus ze maakt 10 km voor mij.

Ik ben zelf nooit zo moeilijk met benzinekosten maar ik snap het wel als je benzine kosten vraagt wanneer je veel kilometers moet maken samen met iemand.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:29

Ooh zo! Ik dacht dat de totale reis 5 km was, haha. Niet goed gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:37

Ik had het eens met de moeder van mijn vriendin, zij woont vlakbij mij. We gingen naar de babyshower van mijn vriendin aan de andere kant van het land. Ze vroeg of ze mee kon rijden, later ook dr kleinkinderen nog mee die afgezet moesten worden in Amsterdam, terug had ik een andere afspraak, dus haar halverwege bij een station afgezet. Zelf bood ze niet aan iets bij te dragen, hele weekend getwijfeld of ik er nog over moest beginnen. Maar ik heb haar uiteindelijk wel nog gevraagd om een bijdrage.. Maar goed, dan heb ik het over een totale rit van ruim 200 km en het spaarde haar ruim 25 euro aan treinkosten uit.
Lastige is dat ik ook wel zelf die kant op moest, sowieso wel zou zijn gegaan, maar waarom hoeft alleen zij voordeel te hebben bij samen rijden?

Maar goed, het ligt imo wel aan de totale afstand en van wie het initiatief ook komt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:49

Ik ben zelf niet zo moeilijk met benzinekosten. Ik wil best wel eens rijden, die persoon mag me een drankje aanbieden 8-) paar euro meer of minder doe ik niet zo moeilijk om. Als het structureel gebeurd dan zou ik wel iets zeggen zoals: hee betaal jij dit even, hebben we alles weer beetje gecompenseerd.

Het is wel grappig. Wanneer ik met mijn schoonfamilie uit Libanon ben dan is het echt een gevecht om wie er gaat betalen. Iedereen wil zo graag voor de ander betalen uit beleefdheid. Het is een ware sprint wie als eerste de pas trekt :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:04

Ik beken!
Na vorige week ga ik ook gierig doen.

Ik ben niet arm, maar woon alleen en moet wel opletten. Gingen we bowlen. (Ken sommige mensen al 10, sommigen zelfs 15 jaar).
2 banen voor twee uur. Ik had twee cola op (drink geen alcohol, nooit gedaan) Anderen stuk of 4 desperados, wijn, halve liters bier.
Twee keer snacks besteld (die ik niet mocht) met kaas, want lekkerder.

Werd door de grootste zuipers voorgesteld om te splitten. Rekening van dik €30 euro pp.

Heb aangegeven dat ik dat toch te gortig vond. Moest ik niet moeilijk doen, dat was niet leuk aan het einde van de avond. Ik had echt geen zin meer om mee te betalen aan andermans uitspattingen.

Volgende keer betaal ik de baan en haal ik zelf drank. Gaat me €20+ per keer schelen. Daar kan ik flink wat boodschappen voor halen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:08

Dus jij geeft aan dat je het te gortig vindt, terwijl jouw deel 2*3 euro voor de bowling en 2*2.20 cola = 10.40 totaal, en zij wuiven het weg?
Dan had ik lekker 10.40 op de tafel gelegd, aangegeven dat ze het verder zelf konden uitvechten en het afgetrapt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:11

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de afspraken binnen deze vriendengroep zijn. Als er altijd gesplit wordt, dan is het inderdaad ineens gek om dat aan het einde van deze avond niet meer te willen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:14

Luxorvalkje schreef:
Ik beken!
Na vorige week ga ik ook gierig doen.

Ik ben niet arm, maar woon alleen en moet wel opletten. Gingen we bowlen. (Ken sommige mensen al 10, sommigen zelfs 15 jaar).
2 banen voor twee uur. Ik had twee cola op (drink geen alcohol, nooit gedaan) Anderen stuk of 4 desperados, wijn, halve liters bier.
Twee keer snacks besteld (die ik niet mocht) met kaas, want lekkerder.

Werd door de grootste zuipers voorgesteld om te splitten. Rekening van dik €30 euro pp.

Heb aangegeven dat ik dat toch te gortig vond. Moest ik niet moeilijk doen, dat was niet leuk aan het einde van de avond. Ik had echt geen zin meer om mee te betalen aan andermans uitspattingen.

Volgende keer betaal ik de baan en haal ik zelf drank. Gaat me €20+ per keer schelen. Daar kan ik flink wat boodschappen voor halen

Ik snap niet waarom niet gewoon 1 persoon betaald, foto van het bonnetje stuurt en iedereen zelf gewoon overmaakt?

Ik snap wel dat als het zo’n groot verschil is dat je er niet happig op bent. Als het om een paar euro ging prima maar dit is niet leuk natuurlijk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:17

Vooraf communiceren is key.
Ik heb laatst met vrijgezellenfeest van mijn nu echt schoonzusje aangegeven dat omdat ik Bob was, ik niet mee ging betalen aan ieders gezuip, wel voor mijn schoonzusje natuurlijk, maar niet voor de rest. Werd eerst wel beetje moeilijk over gedaan, maar ik ga niet 3x zoveel betalen omdat zij vanaf 14.00 tot 0.00 aan de mixjes zitten en ik aan de cola.
Ik vind dus eigenlijk wel dat je dat soort dingen vooraf moet bespreken.
Paar euro doe ik echt niet moeilijk over. En meerijden als ik toch al rij ga ik ook niets voor rekenen, ik reed toch.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:24

Danique_G schreef:
Ik snap niet waarom niet gewoon 1 persoon betaald, foto van het bonnetje stuurt en iedereen zelf gewoon overmaakt?

Ik snap wel dat als het zo’n groot verschil is dat je er niet happig op bent. Als het om een paar euro ging prima maar dit is niet leuk natuurlijk.

Hier ben ik dan weer vanaf gestapt.
Zeker in grotere groepen zijn er altijd drankjes die spontaan door niemand gedronken zijn. Als je pech hebt blijf je alsnog met een grotere rekening zitten.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:24

Sanet schreef:
Vooraf communiceren is key.
Ik heb laatst met vrijgezellenfeest van mijn nu echt schoonzusje aangegeven dat omdat ik Bob was, ik niet mee ging betalen aan ieders gezuip, wel voor mijn schoonzusje natuurlijk, maar niet voor de rest. Werd eerst wel beetje moeilijk over gedaan, maar ik ga niet 3x zoveel betalen omdat zij vanaf 14.00 tot 0.00 aan de mixjes zitten en ik aan de cola.
Ik vind dus eigenlijk wel dat je dat soort dingen vooraf moet bespreken.
Paar euro doe ik echt niet moeilijk over. En meerijden als ik toch al rij ga ik ook niets voor rekenen, ik reed toch.

Echt, hoezo doen mensen hier moeilijk over :? ‘Jij wil niet voor mij betalen, boehoe.’ Kom op zeg 8)7

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:28

Zie dit topic nu pas :Y) geniaal sommige dingen.

Tijdje terug met mijn zys samen 200km enkele reis gereden voor prive redenen. Mijn auto want dat was zuiniger. Prima. Vervolgens betaal ik ook de parkeerkosten en op de terug weg hadden we honger en hebben we wat gegeten, op mijn kosten.... {:)-:( dan weet ik weer waarom ik haar zo weinig zie. :j

Vriend van me moeder ook een echte dagobert duck. Geld zat.
Ik logeerde daar even 2 weken. Iedere avond vroegen ze of ik mee wilde eten. Soms zei ik ja. Tot ik op een keer 2 stukken vlees at. Nou dat was schande want nu was er niet genoeg voor morgen voor 3 personen ... als ik de volgende x mee wilde eten kreeg ik geen vlees. Nouja ik kan prima voor mijn eigen eten zorgen hoor :Y) .
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 08-11-19 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:31

Ik had laatst een gezellig avondje met een paar oud collega’s..
We zaten in een cafe, bij een tafeltje, dus als we wat bestelden kwam het op de rekening.

En oud-collega kwam later even twee tellen aanwaaien en bestelde twee speciaal bier. Hij ging weer eerder weg dan wij weggingen.

Toen we aan het eind gingen afrekenen en ieder zijn of haar drankjes had betaald. Stonden deze twee biertjes dus nog open. Meneer was dus weggegaan zonder te betalen.

Heel even dacht ik nog, misschien heeft ie wel betaald en hebben ze het niet van de rekening gehaald...

Maar na een appje en een antwoord: hoezo? Moest ik m’n bier zelf betalen dan?
Geld hebben we nooit meer terug gezien.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:14

Collega nodigt 3 collega’s uit voor een lunch in het restaurant bij ons werk om de hoek. De collega die uitnodigde zit hoger in de organisatie dan de uitgenodigden en heeft dus budget. Zo’n lunch is niet ongebruikelijk bij ons.
Aan het eind van de sessie vraagt ze de rekening en zegt: ieder voor zich hè. De uitgenodigde dames waren stomverbaasd. Twee hadden hun tas nog op kantoor staan. Nummer 3 kwam van huis want het was haar vrije middag en zij kon dus mooi afrekenen. “Doe maar een tikkie” zei de hogere collega. En zo kwam het verhaal bij mij. Ze wisten niet wat een tikkie was. :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:51

Ik doe dat mooi ook niet meer met collega's hoor, ik braaf aan mijn colaatje, en de rest neemt het ervan.
Moet iedereen zelf weten, maar idd, als ik zelf bijv. maar voor 10 euro eet of drink, dan zie ik niet in dat ik even 30 euro mag ophoesten omdat iemand anders speciaal bieren of voor- en nagerecht neemt.
Ben ik dan gierig? Tja, dat vinden ze dan maar.

Als ik mensen prive uitnodig voor een etentje, en het initiatief gaat van ons uit, dan ben ik echt wel heel royaal en kijk ik niet op een dubbeltje, maar zo?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:16

Morrie schreef:
Collega nodigt 3 collega’s uit voor een lunch in het restaurant bij ons werk om de hoek. De collega die uitnodigde zit hoger in de organisatie dan de uitgenodigden en heeft dus budget. Zo’n lunch is niet ongebruikelijk bij ons.
Aan het eind van de sessie vraagt ze de rekening en zegt: ieder voor zich hè. De uitgenodigde dames waren stomverbaasd. Twee hadden hun tas nog op kantoor staan. Nummer 3 kwam van huis want het was haar vrije middag en zij kon dus mooi afrekenen. “Doe maar een tikkie” zei de hogere collega. En zo kwam het verhaal bij mij. Ze wisten niet wat een tikkie was. :D

Persoonlijk vind ik dat als iemand economisch welvarender is, dat dat niet betekent dat diegene altijd betaalt. Ik snap dat het bij jouw organisatie gebruikelijk is? Ik zou ondanks gewoonte altijd voorstellen zelf te betalen of een keer voor iedereen te betalen in plaats van altijd de “hogere” collega. Maar misschien zie ik het verkeerd :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:57

Het gaat er niet om dat de hogere collega welvarender is, maar die heeft budget (van de zaak). Het is redelijk gebruikelijk dat een manager zo af en toe leden van zijn/haar team op een lunch buiten de deur trakteert, om het maar even zo te formuleren. Deze dames hadden dan ook niet verwacht zelf te moeten betalen. Leermoment voor ze voor een volgende uitnodiging.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:23

Morrie schreef:
Het gaat er niet om dat de hogere collega welvarender is, maar die heeft budget (van de zaak). Het is redelijk gebruikelijk dat een manager zo af en toe leden van zijn/haar team op een lunch buiten de deur trakteert, om het maar even zo te formuleren. Deze dames hadden dan ook niet verwacht zelf te moeten betalen. Leermoment voor ze voor een volgende uitnodiging.

Aha, dan begrijp ik het wat beter. Ja dan is het inderdaad een beetje vreemd. Misschien een veranderd beleid? Had de hogere collega wel even mogen zeggen dan van te voren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:30

Duhelo schreef:
Danique_G schreef:

Hier ben ik dan weer vanaf gestapt.
Zeker in grotere groepen zijn er altijd drankjes die spontaan door niemand gedronken zijn. Als je pech hebt blijf je alsnog met een grotere rekening zitten.

Dan vraag ik me toch echt af of je niet in de verkeerde groep zit.. Wat een gedrag zeg. Wij doen het altijd op die manier, zowel bij mijn vriendinnen als bij mijn vrienden als bij mijn familie maar dit is gelukkig nog nooit gebeurd. Vind dat nog veel erger dan een tikkie van 50 cent..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:33

Ik verbaas me inderdaad ook over de hoeveelheid 'mijn vriend/vriendin doet dit ook"

Met zulke mensen wil je toch niet bevriend zijn?? Die krijgen bij mij het gat van de deur.
Als je krap zit met geld, prima, maar geef het aan. Als je zo gierig en laag bent dat je zoiets doet, hoeven wij geen vrienden meer te zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:36

Nee en gierig zijn in het algemeen hoeft voor mij niet per se een deal-breaker te zijn. Maar op het moment dat je eigenlijk gaat stelen van een ander door het voorgeschoten bedrag niet meer terug te betalen ben je voor mij ook geen vriend meer. Stelen doe je niet. Niet van vrienden en niet van vreemden.

Ik had ook zo'n meid uit m'n klas vorig jaar. Iedere maandag gingen we lunchen en zij had zogenaamd nooit d'r pasje bij. Ik vind het totaal geen probleem om voor te schieten maar vervolgens vergat ze iedere keer het over te maken en moest ik haar nog even 3x eraan herinneren.

En ik denk dat niemand het leuk vind om 3 x te moeten aangeven dat je nog geld krijgt. Want dan voel ik me het gierige persoon terwijl ik gewoon mijn geld terug hoor te krijgen.