Dek je ze bewust zo uit elkaar? Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dek je ze bewust zo uit elkaar?
.

Wij hebben onze ram enkele dagen terug verkocht met een ooilam van vorig jaar dat heel erg klein was gebleven. Van de ramlammen die wij nu hebben gaan wij een zoon van hem gebruiken om alles te dekken wat niet verwant is aan hem. Wij gaan morgen kijken voor een andere ram en die mag dan de andere 3 dekken waaronder onze ooilammen van dit jaar. Die zijn dan begin januari 10 maand. Bedoeling is dan om ram 1 naar de slacht te doen als die 9 maand is en hopelijk alles is gedekt. Dan willen wij alle ooilammen houden als die 5 ooien wat willen meewerken
Die zijn dan niet verwant aan de nieuwe ram en daarmee hopen wij dan toch 2-3 jaar te kunnen dekken voor wij er van hem aanhouden. Wij moesten sowieso voor een andere ram gaan ivm anders inteelt, maar wij willen ook nog licht uitbreiden. Als wij dat zouden doen met enkel de nieuwe ram moeten wij volgend jaar weer nieuw bloed zoeken.DeMolenhoek schreef:Net zoals hier dus. Zijn 8 weken zoet geweest met 6 ooien![]()
Wij gaan volgend jaar in 2 groepen dekken. Ram 1 mag er 5 dekken begin november en ram 2 mag er 3 dekken eind december/begin januari. Wij gaan kijken om ze te flushen ivm hogere vruchtbaarheid en hopen dat ze dan wat korter op elkaar bevallen.
Wisselt de leidende ooi elk jaar? Anders weten wij al wie dat is
DeMolenhoek schreef:Ok bedankt voor de tips! Wij waren aan het twijfelen over een dekschortWisselt de leidende ooi elk jaar? Anders weten wij al wie dat is
is de rest ook geinfecteerd?
Overweeg binnenkort twee Husumer borgjes op te halen. Nu hoor ik dat het Husumer vlees relatief vet is, maar is dat dan een nadeel? Vet geeft waarschijnlijk ook meer smaak? En misschien scheelt het ook nog of het zeugen of in mijn geval borgjes zijn, dat de laatsten sowieso meer spelen/bewegen en zo het vetpercentage nog binnen de perken blijft..? Hoor graag jullie mening
peer2005 schreef:Ik ben alweer wat stappen verder richting het houden van varkensOverweeg binnenkort twee Husumer borgjes op te halen. Nu hoor ik dat het Husumer vlees relatief vet is, maar is dat dan een nadeel? Vet geeft waarschijnlijk ook meer smaak? En misschien scheelt het ook nog of het zeugen of in mijn geval borgjes zijn, dat de laatsten sowieso meer spelen/bewegen en zo het vetpercentage nog binnen de perken blijft..? Hoor graag jullie mening
) en die is na twee generaties van de Husumer afgestapt. Ook de wolvarkens heeft ze amper meer. Die dieren zit zo'n enorme hoeveelheid vet aan dat het slecht verwerkbaar/niet lekker meer was. Zij is grotendeels over op Duroc, dat was veel mooier vlees (volgens haar, en op zich geloof ik een goed opgeleide kok die allerhande producten van haar eigen varkens maakt wel
)