Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:13

Gefeliciteerd! *\o/* Dek je ze bewust zo uit elkaar?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:23

Nee, deze ooi was nog nooit gedekt (zo ook de andere die nog moet lammeren). Gok dat het gewoon wat langer duurde voordat ze ram er goed op lieten. Tis en flinke jonge en als je niet zo weet wat zo'n Kerel van je wil dan kost dat misschien wat moeite :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:31

Net zoals hier dus. Zijn 8 weken zoet geweest met 6 ooien :')

Wij gaan volgend jaar in 2 groepen dekken. Ram 1 mag er 5 dekken begin november en ram 2 mag er 3 dekken eind december/begin januari. Wij gaan kijken om ze te flushen ivm hogere vruchtbaarheid en hopen dat ze dan wat korter op elkaar bevallen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:36

Ik vind het ook niet zo erg, ik heb maar 4 ooien dus kan ze makkelijk in de gaten houden. Al zou het voor spenen wel eenvoudiger zijn als ze er allemaal tegelijk af kunnen. Onze laatste ooi is een lam van vorig jaar. Ram liep er tot februari nog bij dus kan nog wel even duren voordat ze moet bevallen. Ging er eigenlijk van uit dat die dit jaar nog niet drachtig zou worden. Is wel een flinke (nickname is Buffel) dus ook niet erg dat ze toch drachtig is :)

Ga je voor 2 verschillende rammen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:53

Ik heb ze hier liever toch wat korter omdat alles op stal komt als ze moeten bevallen. Ik heb geen zicht op de schapenweide van uit huis (als de verbouwing klaar zijn wel) dus ik heb ze onder de camera op stal staan. Dan is het vooral voor de schapen wel zo fijn dat alles korter op elkaar komt. Kunnen ze langer op de weide lopen.

Ja klopt :) Wij hebben onze ram enkele dagen terug verkocht met een ooilam van vorig jaar dat heel erg klein was gebleven. Van de ramlammen die wij nu hebben gaan wij een zoon van hem gebruiken om alles te dekken wat niet verwant is aan hem. Wij gaan morgen kijken voor een andere ram en die mag dan de andere 3 dekken waaronder onze ooilammen van dit jaar. Die zijn dan begin januari 10 maand. Bedoeling is dan om ram 1 naar de slacht te doen als die 9 maand is en hopelijk alles is gedekt. Dan willen wij alle ooilammen houden als die 5 ooien wat willen meewerken O:) Die zijn dan niet verwant aan de nieuwe ram en daarmee hopen wij dan toch 2-3 jaar te kunnen dekken voor wij er van hem aanhouden. Wij moesten sowieso voor een andere ram gaan ivm anders inteelt, maar wij willen ook nog licht uitbreiden. Als wij dat zouden doen met enkel de nieuwe ram moeten wij volgend jaar weer nieuw bloed zoeken.

Wij kregen nu ook een mooi bod op onze ram dus dat hebben wij niet afgeslaan.
Ik hoop dat ik het wat duidelijk uitleg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:55

DeMolenhoek schreef:
Net zoals hier dus. Zijn 8 weken zoet geweest met 6 ooien :')

Wij gaan volgend jaar in 2 groepen dekken. Ram 1 mag er 5 dekken begin november en ram 2 mag er 3 dekken eind december/begin januari. Wij gaan kijken om ze te flushen ivm hogere vruchtbaarheid en hopen dat ze dan wat korter op elkaar bevallen.

Als je ooien al langer bij elkaar lopen synchroniseren ze de cyclus op de leidende ooi, hang je ram maandje eerder een dekschort om samen met dekverf of blok en kijk/noteer wie wanneer gedekt wordt. Zodra je weet wie de eerste is van het koppel, ander kleurtje en dekschort af dag voordat die in cyclus komt, dan heb je de dekdata dicht bij elkaar. Dekschort werkt als condoom zodat ze niet eerder bevrucht worden en tussen gebruik, goede voeding en hormonen gaat spermaproductie omhoog, net als vaak de vruchtbaarheid van je ooien. Voeding helpt zeker met vruchtbaarheid, maar aanleg net zo goed. Wat wel zeker helpt is iets overconditie in de ooi voor dek ivm hogere melkproductie na lammeren. Conditie waarmee ze de dracht in gaan is daar leidend voor, niet wat je er later aanvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:00

Ok bedankt voor de tips! Wij waren aan het twijfelen over een dekschort :) Wisselt de leidende ooi elk jaar? Anders weten wij al wie dat is :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:04

DeMolenhoek schreef:
Ok bedankt voor de tips! Wij waren aan het twijfelen over een dekschort :) Wisselt de leidende ooi elk jaar? Anders weten wij al wie dat is :)

Hierarchie wisselt bij gezondheidsproblemen of veranderingen in de kudde wel eens, maar in een stabiele kudde blijft dat jaren lang gelijk. Dat verschilt niet t.o.v. andere sociale kudde dieren, er moet een reden zijn voor onrust over wie op welk plekje hoort.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:37

Ik vind schapen altijd superleuk bij een ander, maar voor mijzelf is het niks _O-

DeMolenhoek sterkte met het nijntje :(:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:13

Hier vanochtend een kip in het hok met 1 poot naar voren en 1 naar achteren.
Marek :(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:27

Oh oh :( is de rest ook geinfecteerd? :\

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 18:29

JudithO schreef:

Bleh, ik heb het ook gehad afgelopen jaar... niks aan te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:14

JudithO schreef:

Ai nee :(:)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:26

JudithO schreef:

Oh nee! :( de rest geen tekenen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:58

Nee, maar dit was ook een acute variant.
Gisteravond niks aan de hand en vanochtend de gebruikelijke houding.

De overgebleven kippen is niks aan te zien, hopelijk blijft dat zo...
Wel flauw want deze hen was nu bijna 2. Dan verwacht je zoiets niet meer.

Ik ben wel een beetje klaar met deze toom. Ik heb echt nog maar 2 hennen lopen. Heb je de roofvogels en de marter onder controle, dan krijg je weer andere ellende zoals Marek en laatst mijn haan met een hartstilstand.

Ik zeg een nieuw hok met een nieuw toom kippen.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:45

Ik ben alweer wat stappen verder richting het houden van varkens :) Overweeg binnenkort twee Husumer borgjes op te halen. Nu hoor ik dat het Husumer vlees relatief vet is, maar is dat dan een nadeel? Vet geeft waarschijnlijk ook meer smaak? En misschien scheelt het ook nog of het zeugen of in mijn geval borgjes zijn, dat de laatsten sowieso meer spelen/bewegen en zo het vetpercentage nog binnen de perken blijft..? Hoor graag jullie mening :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:09

Varkens zijn gefokt op vet en het is ook een groot deel van hun temperatuur-regulatie.
Ik weet niet hoe het bij varkens is, maar bij schapen vervetten de ooien makkelijker dan de rammen, kan zijn dat het met hormonen te maken heeft, rammen zijn vaak actiever terwijl ooien reserves verbranden tijdens dracht en lactatie.

Hoeveel je voert en wat zal zeker factor zijn, er bestaan meetlinten voor varkens, meet dus hoeveel ze wegen en kijk kritisch naar hoe snel te groeien/hoe zwaar ze zijn in relatie tot hun grootte. En kijk hoe je het voer aanbiedt, meer moeite doen zal ze slanker houden dan veel rondhangen en eten naar binnen schuiven als jij komt met voer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 12:48

Vet is niet slecht! Zeker niet van dieren die op een goede manier gehouden worden. Oudere rassen hebben vaak meer vet door het vlees geregen. Dit is super voor de smaak. Je moet wel oppassen voor vervetting natuurlijk. Dat is ook niet gezond. Ik heb zowel Bentheimers als een Husumer. Met de Husumer moet ik echt minder voeren want die vervet wel wat sneller.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:35

peer2005 schreef:
Ik ben alweer wat stappen verder richting het houden van varkens :) Overweeg binnenkort twee Husumer borgjes op te halen. Nu hoor ik dat het Husumer vlees relatief vet is, maar is dat dan een nadeel? Vet geeft waarschijnlijk ook meer smaak? En misschien scheelt het ook nog of het zeugen of in mijn geval borgjes zijn, dat de laatsten sowieso meer spelen/bewegen en zo het vetpercentage nog binnen de perken blijft..? Hoor graag jullie mening :)

Ik heb toevallig net broedeieren gehaald bij iemand die ook vleesvarkens heeft lopen die wel even een rondleiding wilde geven (we waren verder niet nieuwsgierig ofzo O:) ) en die is na twee generaties van de Husumer afgestapt. Ook de wolvarkens heeft ze amper meer. Die dieren zit zo'n enorme hoeveelheid vet aan dat het slecht verwerkbaar/niet lekker meer was. Zij is grotendeels over op Duroc, dat was veel mooier vlees (volgens haar, en op zich geloof ik een goed opgeleide kok die allerhande producten van haar eigen varkens maakt wel :P )

Een dier dat gefokt is om veel vet aan te zetten zal je daar niet van weerhouden door ze beweging te bieden, dan kan je beter voor een ander ras gaan die dat minder heeft.

Is natuurlijk ook net wat je smaak is, ik vind rundvlees waar vet in zit niet te eten (ga letterlijk over m'n nek) terwijl veel mensen doorregen vlees juist wel lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:39

Hier eten wij enkel nog zuiver duroc vlees :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:40

Het lekkerste vlees dat ik tot nu toe op heb was een husumer x Bentheimer kruising.
Ik houd wel van vet in vlees, dat geeft het smaak, ook in rundvlees, stoofvlees met een vetrandje :D

Jaren lang zijn varkens gefokt om het vlees zo mager mogelijk te krijgen. De laatste jaren zijn ze gelukkig wat meer vet terug aan het fokken, met dank aan de hele hipster beweging haha

Ik heb vorig jaar 2 bio industrie biggen gekocht omdat onze zeug niet meer drachtig kon worden.

Die dieren zijn zo gefokt dat ze met zo weinig mogelijk voer zo snel mogelijk zo groot mogelijk worden (zonder vet).

Ik voer alleen groente, fruit, brood en ruwvoer en dat was voor hun blijkbaar niet rijk genoeg en ze begonnen daardoor op kippen te jagen.

Omdat ik nogal nieuwsgierig ben naar andere rassen en hun smaak ben ik van plan om de komende tijd geen zeug meer aan te houden voor de biggen, maar om allemaal verschillende rassen biggen te kopen.

Kijken wel ras het beste bij ons past qua gedrag en smaak.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 16:41

Wolvarken heeft trouwens nog een veel dikkere speklaag dan husumer.

Wij gebruiken het vet ook voor het smelten van reuzel. Kan nu echt niet meer zonder reuzel :+

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:48

Wolvarken ben ik echt geen fan van, na anderhalf jaar pas op slacht gewicht, veel te veel vet, hele kleine tomen.

Snap niet goed waarom iedereen daar zo'n fan van was.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:06

Ik ook niet zo Elise. Ze zijn grappig om te zien en volgens mij wel vriendelijk. Maar zou ze zelf niet kiezen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:22

Ik vermoed om het hoge 'schattig' gehalte. En mogelijk om het mooie bontje dat je er af krijgt, maar om daar je varken nou op uit te kiezen...