Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:55

xKatleentjex schreef:
Niks is duidelijk, daarom is het geloof.
Als geloof echt zo'n waterproof ding was met staalharde bewijzen, dan zal zo goed als iedereen wel gelovig zijn.

Als ongeloof hetzelfde was, zal er ook niemand in God geloven.

Waarheid is dat er gewoon geen staalharde bewijzen zijn. Voor jezelf denk je dat misschien wel, omdat je iets hebt meegemaakt, of meerdere dingen, waarvan je nu wel heel overtuigd bent dat God wel of juist niet bestaat.
Maar dat neemt nog altijd niet weg dat als iemand anders hetzelfde had meegemaakt, hij de dingen op een heel andere manier had verklaard en geïnterpreteerd, ookal zie je zelf echt niet hoe je het anders kan verklaren.

Je kan alleen zeggen, dit is wat IK geloof, en niet beoordelen op mensen die niet van dezelfde mening zijn, ookal ben je er zelf van overtuigd dat jij het wel juist hebt.

Mooi verwoord! Precies hoe ik het zie.
Zelf geloof ik niet meer. Ben wel gelovig opgevoed en mijn ouders geloven nog steeds maar ik niet. Te nuchter en wetenschappelijk opgeleid vrees ik. En er zijn 2 hele belangrijke twijfels voor mij, namelijk de evolutie (aangezien God ons niet geschapen heeft valt de hele essentie weg voor mijn gevoel) en het feit dat er zoveel verschillende geloven zijn, neem alleen al de islam. Als er werkelijk maar 1 God is, waarom geloven zo ontzettend veel mensen dan iets totaal anders? Dat gaat er bij mij gewoon niet in en nog geen enkele gelovige heeft dit kunnen weerleggen tot nu toe....
Vroeger geloofde men heilig in natuurgoden omdat ze verschijnselen als onweer niet konden begrijpen, dan zal het wel een God zijn he? Ik denk dat alle geloven hier nog steeds uit bestaan, er zijn nog veel onverklaarbare dingen in deze wereld en mensen willen altijd alles weten, onwetendheid kan men niet tegen dus zoek je zelf een verklaring. Tevens kan het erg veel troost (en liefde) geven om hierin te geloven. Dit is een van de mogelijke verklaringen hoe geloof ontstaat en ik vind het erg aannemelijk! Ik wil hier niet mee zeggen dat dit waar is trouwens, voordat ik gelovigen over me heen krijg, het is gewoon een hersenspinsel en een manier waarop ik het bekijk (en ik ben altijd met goede argumenten te overtuigen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:00

Leuk detail; Degene die de hele evolutietheorie heeft bedacht, Darwin, is zelf tot geloof gekomen op zijn sterfbed...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:02

haha das wel heel mooi! Maar de evolutietheorie zijn superveel bewijzen voor gekomen na zijn dood, en niemand kan het nog weerleggen! Daar geloof ik dan weer heilig in Haha!
Dat is tot geloof is gekomen...tja misschien toch een stukje angst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:02

In die tijd zeker!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:18

Zwerte schreef:
xKatleentjex schreef:
Niks is duidelijk, daarom is het geloof.
Als geloof echt zo'n waterproof ding was met staalharde bewijzen, dan zal zo goed als iedereen wel gelovig zijn.

Als ongeloof hetzelfde was, zal er ook niemand in God geloven.

Waarheid is dat er gewoon geen staalharde bewijzen zijn. Voor jezelf denk je dat misschien wel, omdat je iets hebt meegemaakt, of meerdere dingen, waarvan je nu wel heel overtuigd bent dat God wel of juist niet bestaat.
Maar dat neemt nog altijd niet weg dat als iemand anders hetzelfde had meegemaakt, hij de dingen op een heel andere manier had verklaard en geïnterpreteerd, ookal zie je zelf echt niet hoe je het anders kan verklaren.

Je kan alleen zeggen, dit is wat IK geloof, en niet beoordelen op mensen die niet van dezelfde mening zijn, ookal ben je er zelf van overtuigd dat jij het wel juist hebt.

Mooi verwoord! Precies hoe ik het zie.
Zelf geloof ik niet meer. Ben wel gelovig opgevoed en mijn ouders geloven nog steeds maar ik niet. Te nuchter en wetenschappelijk opgeleid vrees ik. En er zijn 2 hele belangrijke twijfels voor mij, namelijk de evolutie (aangezien God ons niet geschapen heeft valt de hele essentie weg voor mijn gevoel) en het feit dat er zoveel verschillende geloven zijn, neem alleen al de islam. Als er werkelijk maar 1 God is, waarom geloven zo ontzettend veel mensen dan iets totaal anders? Dat gaat er bij mij gewoon niet in en nog geen enkele gelovige heeft dit kunnen weerleggen tot nu toe....
Vroeger geloofde men heilig in natuurgoden omdat ze verschijnselen als onweer niet konden begrijpen, dan zal het wel een God zijn he? Ik denk dat alle geloven hier nog steeds uit bestaan, er zijn nog veel onverklaarbare dingen in deze wereld en mensen willen altijd alles weten, onwetendheid kan men niet tegen dus zoek je zelf een verklaring. Tevens kan het erg veel troost (en liefde) geven om hierin te geloven. Dit is een van de mogelijke verklaringen hoe geloof ontstaat en ik vind het erg aannemelijk! Ik wil hier niet mee zeggen dat dit waar is trouwens, voordat ik gelovigen over me heen krijg, het is gewoon een hersenspinsel en een manier waarop ik het bekijk (en ik ben altijd met goede argumenten te overtuigen)

Ik ben het met je eens hoor Ja God heeft de mensen niet geschapen, want er bestonden al mensen LANG voor genesis. Er zijn zo veel verschillende geloven, door intepretatie. Mensen hebben de neiging iets bestaands te pakken en het te om te buigen naar wat hen het beste uitkomt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:20

VivaLaVida schreef:
Leuk detail; Degene die de hele evolutietheorie heeft bedacht, Darwin, is zelf tot geloof gekomen op zijn sterfbed...

Klopt. Wat betreft de evolutietheorie... Ik geloof er geen bal van. Wij stammen niet van apen af. Dieren veranderen door evolutie wanneer evolutie noodzakelijk is. In geval van de apen gaat dat niet op. Ze zijn er immers nog steeds net als toen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:23

De mens stamt ook niet van de aap af. Mens en aap stammen van eenzelfde oervorm af die miljoenen jaren geleden leefde en ze hebben zich daarna in verschillende richtingen ontwikkeld. Dat is heel wat anders.

Maar goed, nu meng ik me alweer in een discussie waar ik buiten wilde blijven. Excuses. Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:27

Mystica schreef:
VivaLaVida schreef:

Klopt. Wat betreft de evolutietheorie... Ik geloof er geen bal van. Wij stammen niet van apen af. Dieren veranderen door evolutie wanneer evolutie noodzakelijk is. In geval van de apen gaat dat niet op. Ze zijn er immers nog steeds net als toen.

Er is al gezegd, we bestaan uit dezelfde oervorm, niet uit de huidige apen. Neem alleen al de neanderthaler, of weerleg je dat bewijs ook?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:30

Er is overigens geen enkele reden waarom geloof en evolutie niet samen op zouden kunnen gaan...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:32

Blue_Eyes schreef:
Er is overigens geen enkele reden waarom geloof en evolutie niet samen op zouden kunnen gaan...

Wil je mij dat dan uitleggen? Want ik snap gewoon niet hoe je kan geloven in een God als je ook in evolutie gelooft. De mens is niet door God geschapen, daar gaat dan toch een hele basis onderuit? of zie ik het verkeerd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:33

Waarom zou de mens niet door God geschapen kunnen zijn? Wie denk je dat die hele evolutie stuurt? Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:33

Oh ja Detour, thnx Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:37

Blue_Eyes schreef:
Waarom zou de mens niet door God geschapen kunnen zijn? Wie denk je dat die hele evolutie stuurt? Knipoog

Ik denk dat je dan de essentie van de evolutie mist... die wordt "gestuurd" door de omstandigheden (of bedoel je dat? God creeert deze omstandigheden?) Ik snap gewoon nog steeds niet hoe je hierin kan geloven en tevens in de schepping...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:39

Ik ben goed opgeleid en ik weet echt wel wat de evolutietheorie inhoudt Knipoog God creeert de omstandigheden, inderdaad. Zo zien de meeste mensen die geloof en evolutie combineren dat.
Overigens geloof ik maar tot op zekere hoogte in de evolutie zoals jij die ziet. Ik ben meer van de Intelligent Design. Voor mij is heel dat evolutie-idee allemaal net iets te toevallig. Maar goed, da's helemaal behoorlijk offtopic Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:44

hhaha ok dan begrijp ik je. Zelf kan ik dit gewoon niet combineren.
ID is een mooi compromis trouwens! Maar toch ga ik gewoon voor de evolutie...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:45

Blue_Eyes, wat vind jij van de theorie dat God alles in 6 dagen heeft geschapen? -dus niet symbolisch, degene die het letterlijk opnemen-

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:49

Ik geloof wel in de schepping, maar ook in micro-evolutie. Alleen geen evolutie van oeriets naar aap of mens oid. Maar wel dat alles vanuit hetzelfde ontwerp is geschapen door God, dus dat soorten daarom ook dingen met elkaar gemeen hebben. Knipoog

Ontopic: Hier nog een ex-JG'er. Ben je inmiddels een nietbel adres geworden? Knipoog Soms zijn er wat stugge JG'ers bij ja, maar over het algemeen zijn er ook wel een heel aantal die gewoon normaal weg gaan als je nee zegt.. Oh god wat had ik er altijd een heeekel aan om in de velddienst te gaan. Bah bah bah! Mensen opdringen aan een geloof...werkt alleen maar averechts. Kijk, bij oude mensjes die alleen zijn wil het wel werken, die vinden de aandacht prachtig. Maar voor de rest niet op een enkeling na. Daarom zitten d'r alleen maar grijze mensjes in de zaal Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:55

faye schreef:
In die tijd zeker!

Toch blijf ik het apart vinden dat de mensen die het hardst schreeuwen dat je niet alles mbt geloof zomaar moet geloven en alles in twijfel trekken, zelf gelijk aannemen dat hij niet om andere redenen tot geloof gekomen kan zijn. dat weet je toch helemaal niet?
(en hiermee zeg ik niet dat hij niet uit angst tot geloof KAN zijn gekomen.. maar waarom zou je als je net een hele theorie hebt bedacht waarbij heel veel mensen zich achter je hebben geschaard..)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:57

omdat je niet kan uitsluiten dat er een hemel is? en geen risico wil lopen? Je kan ook twijfelen of er een God is, en in zo'n geval gewoon het zekere voor het onzekere nemen...
Maar dit is een beetje zinloos, de enige die weet waarom Darwin dit deed is hij zelf, wij kunnen alleen maar gissen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:58

Maar hoe staan jullie dan tegenover sektes als de Scientology Church??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:02

Blue_Eyes schreef:

Ik zie het anders, waarom zou je alle bijbelverhalen als echt beschouwen, en niet gewoon als wijze verhaaltjes die iets vertellen.

Believe nothing on the faith of traditions,
even though they have been held in honor
for many generations and in diverse places.
Do not believe a thing because many people speak of it.
Do not believe on the faith of the sages of the past.
Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you.
Believe nothing on the sole authority of your masters and priests.
After examination, believe what you yourself have tested
and found to be reasonable, and conform your conduct thereto.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:06

xKatleentjex schreef:
Blue_Eyes, wat vind jij van de theorie dat God alles in 6 dagen heeft geschapen? -dus niet symbolisch, degene die het letterlijk opnemen-

Ik denk zelf dat die 6 dagen meer bedoeld zijn als 6 'tijdseenheden'. Er staat ook in de bijbel dat voor God duizend jaar is als een dag, en een dag als duizend jaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:07

detour schreef:
Maar hoe staan jullie dan tegenover sektes als de Scientology Church??

Daar is niks christelijks aan toch? Mijn zus heeft nagenoeg precies dezelfde ervaringen met hen als jij. Gevaarlijke sekte Ja

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:08

Zwerte schreef:
Mystica schreef:

Er is al gezegd, we bestaan uit dezelfde oervorm, niet uit de huidige apen. Neem alleen al de neanderthaler, of weerleg je dat bewijs ook?

Rare opmerking die laatste. Ik weerleg iets niet om het weerleggen hoor Lips are sealed

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:13

katiavl schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik zie het anders, waarom zou je alle bijbelverhalen als echt beschouwen, en niet gewoon als wijze verhaaltjes die iets vertellen.

Believe nothing on the faith of traditions,
even though they have been held in honor
for many generations and in diverse places.
Do not believe a thing because many people speak of it.
Do not believe on the faith of the sages of the past.
Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you.
Believe nothing on the sole authority of your masters and priests.
After examination, believe what you yourself have tested
and found to be reasonable, and conform your conduct thereto.

Ik weet niet goed wat ik met die tekst aan moet. Ik heb zelf een heleboel onderzocht en ben tot de conclusie gekomen dat een heleboel van dat 'faith of traditions' en 'faith of the sages of the past' (want dat zal de Bijbel dan wel moeten zijn) nog zo gek niet is. En wat nou, 'sole authority of your masters and priests'? Onze dominee moedigt aan om zelf te lezen, zelf te denken, zelf te bidden en met anderen te spreken over wat je leest. En tja, 'Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you' - dat vat ik wel als een beetje kwetsend op. Slaat namelijk niet echt ergens op. Ik hoefde mezelf niet te overtuigen, ik ben op diverse wijzen door God overtuigd.
'and found to be reasonable, and conform your conduct thereto' - what's unreasonable about 'love one another as you love yourself'?