xKatleentjex schreef:Niks is duidelijk, daarom is het geloof.
Als geloof echt zo'n waterproof ding was met staalharde bewijzen, dan zal zo goed als iedereen wel gelovig zijn.
Als ongeloof hetzelfde was, zal er ook niemand in God geloven.
Waarheid is dat er gewoon geen staalharde bewijzen zijn. Voor jezelf denk je dat misschien wel, omdat je iets hebt meegemaakt, of meerdere dingen, waarvan je nu wel heel overtuigd bent dat God wel of juist niet bestaat.
Maar dat neemt nog altijd niet weg dat als iemand anders hetzelfde had meegemaakt, hij de dingen op een heel andere manier had verklaard en geïnterpreteerd, ookal zie je zelf echt niet hoe je het anders kan verklaren.
Je kan alleen zeggen, dit is wat IK geloof, en niet beoordelen op mensen die niet van dezelfde mening zijn, ookal ben je er zelf van overtuigd dat jij het wel juist hebt.
Mooi verwoord! Precies hoe ik het zie.
Zelf geloof ik niet meer. Ben wel gelovig opgevoed en mijn ouders geloven nog steeds maar ik niet. Te nuchter en wetenschappelijk opgeleid vrees ik. En er zijn 2 hele belangrijke twijfels voor mij, namelijk de evolutie (aangezien God ons niet geschapen heeft valt de hele essentie weg voor mijn gevoel) en het feit dat er zoveel verschillende geloven zijn, neem alleen al de islam. Als er werkelijk maar 1 God is, waarom geloven zo ontzettend veel mensen dan iets totaal anders? Dat gaat er bij mij gewoon niet in en nog geen enkele gelovige heeft dit kunnen weerleggen tot nu toe....
Vroeger geloofde men heilig in natuurgoden omdat ze verschijnselen als onweer niet konden begrijpen, dan zal het wel een God zijn he? Ik denk dat alle geloven hier nog steeds uit bestaan, er zijn nog veel onverklaarbare dingen in deze wereld en mensen willen altijd alles weten, onwetendheid kan men niet tegen dus zoek je zelf een verklaring. Tevens kan het erg veel troost (en liefde) geven om hierin te geloven. Dit is een van de mogelijke verklaringen hoe geloof ontstaat en ik vind het erg aannemelijk! Ik wil hier niet mee zeggen dat dit waar is trouwens, voordat ik gelovigen over me heen krijg, het is gewoon een hersenspinsel en een manier waarop ik het bekijk (en ik ben altijd met goede argumenten te overtuigen)

God heeft de mensen niet geschapen, want er bestonden al mensen LANG voor genesis. Er zijn zo veel verschillende geloven, door intepretatie. Mensen hebben de neiging iets bestaands te pakken en het te om te buigen naar wat hen het beste uitkomt.