Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:17

Ik vind eenzame opsluiting erger dan een corrigerende tik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:18

Eenzame opsluiting Clown

Een tik, dat is veel fijner voor een kind Clown
Nee is makkelijker voor de ouders!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:19

Naaah de rust van een kind in de box is denk ik makkelijker Lachen Lachen hoef je even niet te moederen/op te letten/in te grijpen Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:20

Hoezo is dat makkelijker voor de ouders?
Ik denk het niet hoor.

Een box vind ik heel simpel gezocht van ouders, kind niet om uit te staan, hup in de box, dag, lekker makkelijk!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:21

faye schreef:
xXGRIETJEXx schreef:
Oke ik zet dat probleem even verkeerd neer.
Maar mij werd duidelijk gemaakt dat je een kind van 8 maanden maar in een box moest kwakken als ie weer iets deed.
Maar als je kindje niet in een box wil dan heb je wel een probleem om dat te doen.
Ik heb mijn dochter nog nooit in de box gezet.
Sluit jij je man ook op als je ruzie met um hebt?
Zo komt een box op mij over, sorry voor de mensen die het een superding vinden, maar dat is mijn mening.
En wat betreft die buggy oid, mijn dochter zit ook al een tijd niet in de buggy.
Ze slentert de hele dag het huis door (op haar slaaptijden na dan voordat iedereen dat verkeerd begrijpt) is super vrolijk, onderneemt van alles, maar weet dondersgoed dat als ik nee schud dat ze er ook niet aan mag komen.
Koffie, thee, kaarsjes en noem maar op staat hier doodnormaal op tafel!! (mits er niemand in huis is, ook weer voor de duidelijkheid voordat iedereen weer begint Haha!) want daar komt ze niet aan!

maar je geeft liever een tik dan dat je haar veilig en zonder pijn in de box zet, wat straf genoeg is als ze er niet in wil. Veel makkelijker natuurlijk een tik, maar wel vreemd dat een abbay van 8 maanden bepaalt dat ze niet in de box wil. Die van mij vonden het ook niks, maar als ik even iets moest doen, paarden voeren of zo, dan gingen ze toch mooi even veilig in de box. Ook vind ik het een veel kindvriendelijker alternatief als een tik.

Misschien is lezen niet jou sterkste vak?
Heb ik gezegd dat zij bepaalde of ze de box in ging of niet?
Volgens mij niet..
Ik zette haar niet in de box omdat ik het een verschrikkelijk ding vond/vind, in mijn ogen sluit je een kind dan op.
Mevrouw vond alles geweldig wat ik ook maar deed om haar iets niet te laten doen, gang, box geprobeerd, negeren, niks hielp, dus ja wat moet je dan als mens??
Je helemaal gek laten maken door een kind van 8 maand, omdat je de hele dag niks anders doet dan roepen tegen een kind dat dat niet mag?
Hmm nee dankje, als jij verder geen leven hebt, nou succes dan maar.
En weet je wat ik met mijn aanpak heb bereikt?
Een voorbeeldig kind van nu 15 maanden, luisterd goed, is vrolijk, lief en ga zo maar even door.
Natuurlijk probeert ze nog wel eens de kat bij zijn staart te pakken of de afstandbediening uit de kast grissen, maar dan hoef ik alleen maar even NEE te schudden en dan loopt ze weer weg.
Menig mens mag elke dag weer een strijd aangaan met een kind omdat ie de afstandsbediening niet mag pakken.
En ja ook weet ik hoe dat is, want een oppas kindje van mij nu 18 maanden die niks heeft geleerd, mag ik een hele dag achteraan hollen..
Nee sorry dan geef ik mijn kind liever een tikje over de vingers dan dat ik elke dag weer die strijd mag gaan verliezen.
Want van een kind "win" je niet..

Maar ja Faye haar opvoeding is de allerbeste, dus ik stop maar met discuseren..
Elk woord wat je typt word toch verdraait Haha!
Maar ja daarvoor is het Bokt Haha!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:22

flyinglady schreef:
xXGRIETJEXx schreef:
Ik ga nu net zoals Kiwiko heel bokt over me heen krijgen..
Maar ik schuld Kiwiko de hand..
Ik heb een dochter van nu 15 maanden, en sinds ze kan lopen (lees bij 7 maand al) ben ik zeer consequent met haar bezig geweest.
Ik ben geen softy en ik ga niet een hele dag achter haar aanhollen van NEE NEE NEE niet die afstandsbediening pakken (bijvoorbeeld).
Ik waarschuw 3x, wil ze niet horen, dan voelt ze het maar.
Zij weet waar ze aan toe is op dat moment en ze leert wat ze wel en niet mag.
Mijn dochter heeft een stel hersens mee gekregen (blijkbaar) en heb het zovaak geprobeert in het begin om alleen NEE te zeggen en verder het negatieve gedrag te negeren, maar het werkt absoluut niet bij haar.
En dan heeft de TS het over een kindje van 13 maanden, die van mij was 8 maand en had de eerste tik al te pakken, met als gevolg dat ze me nooit weer aan mn haren heeft getrokken.
Dus nu kunnen jullie allemaal wel gaan zitten van een kind van zo jong die snapt dat niet..
Maar ze snappen absoluut meer dan dat wij denken...
Nee lekker blijven negeren om vervolgens over 3 jaar maar eens alles overnieuw moeten afleren, dat helpt echt Lachen

Misselijk wordt hier echt misselijk van.

Opvoeden kost nou eenmaal tijd en geduld.
Kinderen horen in een veilige omgeving opgevoed te worden met liefde als basis .... geen angst.
Liefde, geduld en creativiteit werkt perfect ...... hoeft echt geen tik aan te pas te komen.

Waar haal jij in HEMELSNAAM angst vandaan???????????
Wanneer ik mijn dochter een tik geef, vertoond zij echt geen angst..

KiWiKo schreef:
Naaah de rust van een kind in de box is denk ik makkelijker Lachen Lachen hoef je even niet te moederen/op te letten/in te grijpen Lachen

Ik vind dit wel een geweldige opmerking!!
Helemaal hoe ik het in ogen zie, mama wil ff niet dat kindje vervelend is, kwak het maar in de box want dan hoeft mama even niet op te letten!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:27

Die van mij is ook prima opgevoed, en daar kan ik ook overal mee voor de dag komen. Het ideale meisje eigenlijk.
Maar moeilijk is ze ook eigen wil en dergelijke naar mama toe want die die je lief vind daar schop je spreekwoordelijk makkelijk tegen aan. Mijn opvoeding is heel consequent maar uitproberen blijft van haar zijde af. Hindert ook niet helemaal neit worden ze groot van en ik leer er ook van.
Dat er geklierd word bij het traphek tja iedereen is wel eens ergens te laat bij. Wij hebben boven en onder een traphek en klauteren kan altijd. Ik klom zelf met een al uit mijn bed terwijl ik met de slaapzak vastgebonden aan de matras zat. Sommigen zijn gewoon snel. Met een al lopen en kinderwagen was taboe. Nu is ze vierenhalf en wil weer in de kinderwagen.
Maar sommige dingen zoals niet de mouw van de trui in de mond kun je een miljoen keer herhalen dat gaat zo automatisch weer en dan? Ik vraag het me af kan haar moeilijk de trui afpakken. Zelfde als net ik zeg haar ergens wat van en mevrouw doet de handen voor haar oren, want dat doet haar vriendinnetje ook. En dan wat doe je dan, zij ligt dus nu in bed. Erger kun je haar niet straffen want dit is er een die wil niet slapen. En moe is ze ook niet. Middagdutjes heeft ze nooit gedaan.
En dan kun je wel zeggen het moet, maar dat lukt niet altijd. Ik dacht vroeger ook zo, totdat ik een ietwat minder ideaal kind kreeg.
Als baby was ze van smorgens half negen tot savonds half negen actief bezig. Ontdekken, leren en dergelijke. Schrijft nu haar eigen naam. Kan tot tien rekenen kleurt binnen lijnen en weet dingen dan tuiten je de oren. Het ene kind is gewoon het andere niet allemaal uniek.

En de box, een krijsconcert van een uur of zelf er proberen uit te klauteren, simpel speelgoed op elkaar en dan maar, nee voor de rust is de box niet voor iedereen geschikt.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:36

xXGRIETJEXx schreef:
Wanneer ik mijn dochter een tik geef, vertoond zij echt geen angst.

Waarom denk jij dat ze nu niet meer aan die afstandsbediening zit,
je hoeft nu alleen maar NEE te zeggen.
Kind, kijkt wel uit heeft ze straks weer een tik te pakken.

Zelfde kan je ook bereiken zonder dat je kind bang hoeft te zijn een tik te krijgen Knipoog
En ik heb nog nooit iets weggezet, hoogstens dingen die voor een kleintje levensbedreigend kunnen zijn zoals
lampjes met lampenolie etc.
Maar ik ben wel consequent met opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:38

KiWiKo schreef:

ROFL
Eenzame opsluiting toch?

Nee losse handjes is veel fijner voor het kind. Maar ik snap best dat je dat gedrag wil goedpraten hoor Clown TIK! ROFL

Nogmaals: een tik is de beperking van de ouder. En als je dat graag wil, prima, jouw kind. Maar dat een box eenzame opsluiting is is de giller van het jaar! Gelukkig heb ik hele andere ideeën over opvoeding dan jij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-07 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:39

flyinglady schreef:
xXGRIETJEXx schreef:
Wanneer ik mijn dochter een tik geef, vertoond zij echt geen angst.

Waarom denk jij dat ze nu niet meer aan die afstandsbediening zit,
je hoeft nu alleen maar NEE te zeggen.
Kind, kijkt wel uit heeft ze straks weer een tik te pakken.

Zelfde kan je ook bereiken zonder dat je kind bang hoeft te zijn een tik te krijgen Knipoog
En ik heb nog nooit iets weggezet, hoogstens dingen die voor een kleintje levensbedreigend kunnen zijn zoals
lampjes met lampenolie etc.
Maar ik ben wel consequent met opvoeden.

Sorry hoor, maar je doet nu net of het het meest erge is op de wereld, een tikje op de vingers...
Daar houden ze echt niets aan over hoor, aan een tikje op de vingers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:40

weet niet of het fijner is, het is in iedergeval wel duidelijk........ kind weet gelijk dat het niet mag, waarna je weer over kan gaan op de orde van de dag Lachen zet het kind voor straf in de box....... en het zit daar maar te zitten Lachen denken kunnen ze over het algemeen nog niet zo goed op die leeftijd Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:41

faye schreef:
KiWiKo schreef:

ROFL
Eenzame opsluiting toch?

Nee losse handjes is veel fijner voor het kind. Maar ik snap best dat je dat gedrag wil goedpraten hoor Clown TIK! ROFL

Nogmaals: een tik is de beperking van de ouder. En als je dat graag wil, prima, jouw kind. Maar dat een box eenzame opsluiting is is de giller van het jaar! Gelukkig heb ik hele andere ideeën over opvoeding dan jij.

ROFL ROFL ROFL Ach, wat een uitdrukking, whoeha! Huilen van het lachen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:43

Persoonlijk denk ik dat dit een discussie wordt zonder eind. Vertel een moeder nooit! wat ze fout doet of wat jij beter zou kunnen. Het is denk ik iets instinctiefs..... wat een moeder doet, vindt ze altijd zelf het beste (wat heel logisch is).

Ik lees dat TS al een redelijk goed resultaat heeft geboekt met een manier die ze hier uit de adviezen heeft gefilterd.

Begin maar eens een discussie over borstvoeding of flesvoeding. Bij je in bed laten slapen of op eigen kamertje slapen.....

Allemaal discussies zonder eind, waarvan we allemaal geloven het beste te doen voor ons kind.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:45

IlsjePilsje schreef:
Persoonlijk denk ik dat dit een discussie wordt zonder eind. Vertel een moeder nooit! wat ze fout doet of wat jij beter zou kunnen. Het is denk ik iets instinctiefs..... wat een moeder doet, vindt ze altijd zelf het beste (wat heel logisch is).

Ik lees dat TS al een redelijk goed resultaat heeft geboekt met een manier die ze hier uit de adviezen heeft gefilterd.

Begin maar eens een discussie over borstvoeding of flesvoeding. Bij je in bed laten slapen of op eigen kamertje slapen.....

Allemaal discussies zonder eind, waarvan we allemaal geloven het beste te doen voor ons kind.

Precies, dat denk ik ook hoor.

Als ouder zijnde probeer je het allemaal goed te doen op je eigen manier,
iedereen doet het anders. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:47

De een geeft een tik, de ander laat een kind snachts alleen om zelf leuke dingen te doen, weer een ander slaat niet. Allemaal prima, als je maar wel leuke kids krijgt. Ik ben fel tegen een tik, omdat het met een beetje inspanning helemaal niet nodig is. Zeker slaan onder de twee jaar vind ik echt mishandeling. En het heeft op die jonge leeftijd ok geen enkel effect, behalve dat je je kind er pijn mee doet. (wetenschappelijk bewezen overigens)

Nogmaals ik sla niet, een een ander moet ook met zijn tengels van mijn kind afblijven. Knipoog

Overigens heb ik zelf d ebox nooit als straf gebruikt, maar vind dat nog altijd een veel beter alternatief voor een tik
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-07 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:47

Inderdaad, ieder een beetje in zn waarde laten hier. Iedereen doet zn best op zijn manier.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:48

Ik vind mijn manier helemaal niet altijd de beste hoor!
Ik ben ook maar een mens en het geeft niks dat mijn kinderen zich daar bewust van zijn. Aan het eind van de dag moet je als moeder toch een beetje een goed gevoel over jezelf hebben, sommige dagen lukt dat beter als andere. Opvoeden is gewoon een hele zware taak, en dat begint idd al als ze nog heel klein zijn. Ik zou zeggen: moeders zet hem op! En laat je niet gek maken door andere mensen Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:49

Er zit veel verschil tussen slaan en een tik tegen de pamper vind ik. In het gezicht slaan zal ik nooit doen, dat vind ik zo laag. Een tikje op het handje... ach.. ik zie daar het kwaad niet van in. Ik zie wel het kwaad in van onhandelbare dreinende kinderen die schijt hebben aan mama en toch wel hun zin doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:51

Een tikje tegen de pamper zal geen effect hebben, voelen ze toch niet Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:53

faye schreef:
Een tikje tegen de pamper zal geen effect hebben, voelen ze toch niet Knipoog

Nee maar het gaat niet om het voelen, daar komt het misverstand al. Ald ik die van mij een tikje tegen pamper geeft, schrikt ze zich al rot en brult al. En ze stopt ermee...
Het gaat niet om de correctie door pijn. Een schreeuw is vaak ook voldoende, daar schrikken ze ook zo van.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:54

Dus eigenlijk is er dan weinig verschil tussen een tik tegen de pamper en iets op een strenge lage toon zeggen. Allebei laat het het ind even schrikken, en ophouden waar ze mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:55

De meesten schrikken ook niet van een klein tikje tegen de luier, en vaak komt een tik toch veel harder aan. Kun je beter je stem gewoon gebruiken, duidelijk en streng. En nogmaals, onder de twee vind ik het echt mishandeling om een kind een tik te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:57

De billen slaan ook zo lekker Lachen zal nooit ergens anders slaan, ...... naa is niet helemaal waar ik doe nog wel eens een tik tegen de achterkant van het hooft...... je kent het wel, dat je het NET NIET raakt dat je alleen de haren langs je pink voelt glijden .........

maargoed, mijn dochter slaapt ook bij mij in bed (behalve als ik gezelschap heb dan Lachen ) We praten over alles, hebben gruwelijke lol, ze is heel vrij en open...... mag heel, heel veel, ze is heel zelfstandig......... soms zoekt ze een grens op.. Zoals kinderen doen.

Maar over het algemeen is ze gewoon erg vrolijk en dat is het belangrijkste

Een tik geven is net als bij paarden, het moet geen pijn doen, het moet even schrikken

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:58

Ik vind het echt opvallend hoe negatief mensen zijn in dit topic. Zo veroordelend tegenover elkaar. Een tik is meteen mishandeling, mensen die niet slaan krijgen verwende kinderen. Is het nou echt zo moeilijk om even verder te kijken dan je eigen wereld, en te bedenken dat er ook andere manieren mogelijk zijn naast je eigen oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:42

Ho ho, ik zeg dat ik VIND dat een tik voor 2 jaar mishandeling is.