geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:20

lizzy2 schreef:
Ik vind dat de lichtere kerken een klein beetje de kop in het zand steken. Ze preken maar over een gedeelte uit de Bijbel, maar amper over zonden etc. Natuurlijk, je hoeft nie bang gemaakt te worden, maar ook Zonden, Schuld, Verlossing en Hel zijn vaak voorkomende dingen in de Bijbel.

helemaal mee eens, als ik naar de hervormde kerk gaat worden de 10 geboden niet eens opgenoemd.. want ik denk zelf dat 9 vd 10 de zondag niet echt als sabbat ziet(of zich er iig aan houd) en dan om de mensen niet bang te maken blijft het bij heb uw naasten lief als uzelf. (ook niet verkeerd natuurlijk, maar het is wel een groot verschil met de chr ger kerk)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:23

sabbat is vrijdag-zaterdag.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:26

Sunrise_ schreef:
Volgens mij (ben er niet 100% zeker van) zijn er wel bewijzen dat de micro-evulotie theorie van Darwin kan kloppen, maar er zijn geen bewijzen dat de macro evolutie -theorie bevestigd. Dan zou je ineen keer een heel ander beest krijgen, met een heel ander aantal chromosomen etc Knipoog .

Dat is ook wat er -iig volgens de evolutietheorie- gebeurd is Knipoog
Alleen dat gebeurd niet in 1 keer, kan ook niet volgens Darwin's theorie. Hij heeft zelfs het concept seksuele selectie "bedacht" omdat hij dacht dat de aarde maar 300 miljoen jaar oud is en dat tekort is voor het ontstaan van zoveel soorten door natuurlijke selectie.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:32

Wauw zeg, jullie zijn aardig bezig geweest Nagelbijten / Gniffelen

Katiavl: Ik heb het even gevraagd naar m'n godsdienst leerkracht waarom een vrouw geen priester 'mag' zijn.

Volgens hem om dat er geen enkele apostel van het vrouwelijke geslacht was. Een paar mensen in rome denken dus dat dat niet mocht van god, en hier door mag dit door hen nog altijd. (volgens hem)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:38

Citaat:
Volgens hem om dat er geen enkele apostel van het vrouwelijke geslacht was. Een paar mensen in rome denken dus dat dat niet mocht van god, en hier door mag dit door hen nog altijd. (volgens hem)

wordt tijd dat daar verandering in komt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:43

Leuk soet dat je dat gevraagd hebt. Hij heeft wel gelijk, maar waarom was er geen vrouwelijke apostel, waarom was jezus niet wat moderner en streefde hij voor gelijkheid Clown

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:45

Citaat:

En dat vind ik dus de ellende met het hele geloof. Er zijn altijd wel een paar van die ellendelingen die niet anderen in hun waarde laten en die iedereen willen opdragen hoe het in hun ogen moet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:47

jdag, 5 september 2003, Geloof & Kerk

Citaat:
Vrouwelijke priester in Groningse parochie
Groningen – De oud-katholieke H. Martinusparochie van Groningen krijgt binnenkort een vrouwelijke priester: Annemieke Duurkoop (53).
Duurkoop is al pastor van de parochie en zal zaterdag 13 september tot diaken worden gewijd en later tot priester. Het betreft een primeur voor de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe.
Sinds 1998 zijn vrouwen in de Oud-Katholieke Kerk van Nederland toegelaten tot het drievoudig ambt van diaken, priester en bisschop. Annemieke Duurkoop is de derde vrouw in de Oud-Katholieke Kerk die tot diaken gewijd wordt. Twee vrouwen hebben inmiddels ook de priesterwijding ontvangen.
Annemieke Duurkoop is geboren in 1950 te Hattem. Ze was vele jaren als publiciteitsmanager werkzaam in het bedrijfsleven. Ze studeerde theologie aan de Universiteit van Leiden.
De H. Martinusparochie bestrijkt de provincies Fryslân, Drenthe en Groningen en telt ongeveer tweehonderd zielen. De diakenwijding wordt zaterdag (16.00 uur) verricht door de aartsbisschop van Utrecht, mgr. Joris Vercammen in een eucharistieviering in de Lutherse Kerk. De datum van de priesterwijding is nog niet bekend.

ze bestaan dus wel

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:50

hmmm leuk Lachen spijtg heeft het zo lang geduurd

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:58

Goof schreef:
Citaat:

En dat vind ik dus de ellende met het hele geloof. Er zijn altijd wel een paar van die ellendelingen die niet anderen in hun waarde laten en die iedereen willen opdragen hoe het in hun ogen moet.

Heb je helemaal gelijk in

Katiavl: Moet ik het hem vragen? *LOL* Haha laat maar zitten Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:00

Laten we toch maar eens char roepen:

Liefste char: geeft een foto van jezus

katia; char we zijn hopeloos en hem een beetje kwijt kan je zeggen waar hij zich bevind

char Blond

katia: kan je ook vragen waarom hij niet een beetje moderner was en opkwam voor gelijke rechten van de vrouw?

char Scheve mond

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:01

kat je spot nu met jezus????????????

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:02

hahahahahahahha

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:03

Zo! wat goed om te lezen dat zoveel mensen gereageerd hebben op dit topic Lachen ik vind het heel belangrijk dat je nadenkt over dit soort dingen, of je nou wel of niet geloofd Clown

Ik kan me best voorstellen dat mensen afgeschrikt worden door godsdiensten (als het Christendom) omdat er inderdaad vrij extreme vormen bestaan. Daarnaast vind ik ook dat de kerk (helaas) ook tot een hoop problemen heeft geleidt in de geschiedenis.

Wat mensen echter niet lijken te (willen) zien is dat er ook een hele nieuwe generatie gelovige jongeren is die niet alles letterlijk nemen, maar wel heel bewust met hun leven, de natuur en de medemens omgaan.

Een goed voorbeeld hiervan is de jongerenbijbel (http://www.jongerenbijbel.nl) die elke tekst betrekt op het leven van hier en nu en dus helemaal niet zweverig of sprookjesachtig is, maar juist de oude teksten gebruikt om je je bewust te laten worden van persoonlijke keuzes Lachen
veel gelovige jongeren staan gelukkig gewoon met beide benen op de grond hoor, maar ze hebben daarnaast ook een extra dimensie aan hun leven toegevoegd Haha!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:06

Nanouschka_w schreef:
Zo! wat goed om te lezen dat zoveel mensen gereageerd hebben op dit topic Lachen ik vind het heel belangrijk dat je nadenkt over dit soort dingen, of je nou wel of niet geloofd Clown

Ik kan me best voorstellen dat mensen afgeschrikt worden door godsdiensten (als het Christendom) omdat er inderdaad vrij extreme vormen bestaan. Daarnaast vind ik ook dat de kerk (helaas) ook tot een hoop problemen heeft geleidt in de geschiedenis.

Wat mensen echter niet lijken te (willen) zien is dat er ook een hele nieuwe generatie gelovige jongeren is die niet alles letterlijk nemen, maar wel heel bewust met hun leven, de natuur en de medemens omgaan.

Een goed voorbeeld hiervan is de jongerenbijbel (http://www.jongerenbijbel.nl) die elke tekst betrekt op het leven van hier en nu en dus helemaal niet zweverig of sprookjesachtig is, maar juist de oude teksten gebruikt om je je bewust te laten worden van persoonlijke keuzes Lachen
veel gelovige jongeren staan gelukkig gewoon met beide benen op de grond hoor, maar ze hebben daarnaast ook een extra dimensie aan hun leven toegevoegd Haha!.

Wat fijn om dit even te lezen! Lachen

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:11

nou ik ben toevallig niet gelovig opgevoed, maar ben zelf op latere leeftijd tot het geloof gekomen, daarom verbaasde ik me in eerste instantie ook over de grote hoeveelheid 'gezond' gelovende jongeren, maar ik kan me dus ook voorstellen dat mensen anders tegen geloof aankijken Tong uitsteken

ik ben inderdaad ook blij om te zien dat ik niet de enige ben die (vind ik zelf) met beide benen op de grond geloofd Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:13

Nanouschka_w schreef:
nou ik ben toevallig niet gelovig opgevoed, maar ben zelf op latere leeftijd tot het geloof gekomen, daarom verbaasde ik me in eerste instantie ook over de grote hoeveelheid 'gezond' gelovende jongeren, maar ik kan me dus ook voorstellen dat mensen anders tegen geloof aankijken Tong uitsteken

ik ben inderdaad ook blij om te zien dat ik niet de enige ben die (vind ik zelf) met beide benen op de grond geloofd Haha!

Leuk om ook jou mening te horen Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:34

Ik zie in mijn omgeving heel erg weinig gelovende jongeren. En dan echt heeeeeeeeeeel weinig!

Ben zelf opzich ook niet zo 'gelovig'. Maar volgens mij moet er wel iets geweest zijn.

In het begin van dit topic werd een site gegeven, vol met zweverig gedoe (voor mij toch): daar geloof ik echt niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:46

geen vrouwelijke apostel? En Maria Magdalena dan? Zij was een van de belangrijkste volgelingen toch van Jezus?

Ik heb wel een altaar Ja Hierop brand ik mijn kaarsjes en wierook. En per seizoen zet ik er verschillende dingen bij die daar representatief voor zijn. In het voorjaar bolletjes, of bloemen.. in de herfst ouderwets mooie bladeren en kastanjes zoeken in het bos en mijn altaar versieren. Zo haal ik de natuur een beetje binnen Lachen Ik heb er steentjes op liggen, schelpen, veren die ik vond.. Voor mij is het een heel fijn plekje Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:47

Klopt Vjellko, was laatst nog een programma over op NGC, dat zei door de kerk een beetje was weggemoffeld, maar eigenlijk waarschijnlijk een van de belangrijkste volgelingen van jezus was Ja

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:49

Je moet het mij niet zeggen, maar m'n leerkracht Clown Ik weet het ook niet, heb het gewoon even gevraagd aangezien Kat en ik het ons afvroegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:50

Haha!

nou morgen naar je leerkracht gaan en vragen hoe dat dan zit met Maria Magdalena Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:52

Ik heb een kristallen schaal, met zeezout in en wierook Lachen en natuurlijk een boeda beeld Lachen

Als dat als altaar telt Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:53

Dan mag ik hopen dat je die boeda niet zelf heb gekocht maar heb gekregen anders is ie niet functioneel

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:58

Soet schreef:
Ik zie in mijn omgeving heel erg weinig gelovende jongeren. En dan echt heeeeeeeeeeel weinig!

Ben zelf opzich ook niet zo 'gelovig'. Maar volgens mij moet er wel iets geweest zijn.

In het begin van dit topic werd een site gegeven, vol met zweverig gedoe (voor mij toch): daar geloof ik echt niets van.

ze zijn er wel hoor, misschien dat ze het niet gelijk bij de eerste begroeting zeggen Knipoog