jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:46

BeLoVeD schreef:
Ik snap je redenatie, maar snap jij dan ook dat ik zeg dat het ook wel eens niet zo goed voor de kinderen uit kan pakken? Ik bekijk het misschien van een iets te negatieve kant, maar jij meer iets van de te positieve kant..want de gevolgen voor zo´n kind zijn enorm natuurlijk.

'zo'n kind'? Op wat voor kind doel je,met een moeder van 16?
(sorry ik volg het even niet meer Schijnheilig )

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:49

BeLoVeD schreef:
Ik snap je redenatie, maar snap jij dan ook dat ik zeg dat het ook wel eens niet zo goed voor de kinderen uit kan pakken? Ik bekijk het misschien van een iets te negatieve kant, maar jij meer iets van de te positieve kant..want de gevolgen voor zo´n kind zijn enorm natuurlijk.

Jah ik snap je heel goed.
Maar daarom zei ik al een tijd geleden je kunt hier niet even oordelen voor die is het goed en voor die niet.
Mensen die voor deze keus komen te staan moeten zelf inschatten of ze er klaar voor zijn en of ze het kind nu en in de toekomst iets kunnen bieden.

Joyce wordt hier door een paar mensen de les gelezen, terwijl niemand haar situatie kent.
Ik kan daar niet tegen!
Mijn nichtje is 18 en heeft ook besloten het kindje te houden, omdat zij denkt dat ze het aan kan samen met haar vriend.

Ik denk dan ook niet dat hier op bokt over iemand gezegd kan worden dat ze te jong is om een kind op te voeden,
want over het algemeen kennen we elkaar hier niet persoonlijk.

Probeer dit topic dus een beetje respecterend te houden.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:52

AikePeer schreef:
Meetje22 schreef:

Nee dat is het em juist,ik zou zo'n keuze nooit maken.
En als iemand dat wel doet moet ie zelf de gevolgen die eraan kleven maar oplossen.
Ik vind dat meiden van een jaar of 16-17 te makkelijk over kinderen krijgen praten.
Alsof het een eitje is om een kind op te voeden.
Nou ik denk dat er werkelijk geen ene baan zo moeilijk is als een kind opvoeden.
Overal zijn beschrijvingen voor maar als moeder zijnde moet je altijd maar gokken en hopen dat het goed uitpakt.
Kijk als je een jaar of 25 bent,getrouwd,een eigen huis hebt,een lieve man die goed verdient kan het ook nog mis gaan.
Je man verlaat je en dan staat ook alles op zn kop.
Maar dan kreeg je wel een kind met het idee dat je het een stabiele toekomst kon bieden.
Als iemand als 16 jarige een kind krijgt en niks heeft opgebouwd en moet starten met een uitkering vind ik dat vragen om problemen.

hahahah als je man je verlaat staat gelijk je leven op zijn kop?
Ooit van zelf geld verdienen gehoord?
emancipatie?

Nou kun je wel heel stoer en geemancipeerd praten maar feit is dat ik wel gelijk heb.
Ik zeg niet dat je leven naar de kl*te is maar op het moment dat je man weggaat staat toch mooi even je leven op zn kop.
Scheiden,koophuis verkopen,alimentatie regelen,alles in je eentje zien te redden en ga zo maar door.
Werken maar wel alleen ook voor de opvang van je kind zorgen.
Lijkt me niet makkelijk en dan mag je best zeggen dat iemand zn leven op zn kop staat.
Ik vind jij het type makkelijke prater Knipoog

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:58

nee meetje je begrijpt me,verkeerd.
Natuurlijk staat je leven op zijn kop, zowel emotioneel als finacieel.
maar jij zegt," Kijk als je een jaar of 25 bent,getrouwd,een eigen huis hebt,een lieve man die goed verdient kan het ook nog mis gaan".

Hoezo ook?? Alsof jij wil zeggen van als je voor je een bepaalde leeftijd kinderen krijgt geen eigen huis hebt enzovoorst gaat het altijd fout!?

Ik vind jou praten van, alleen op die manier en anders biedt je het kind geen stabiele toekomst en is het gedoemt te mislukken!

En hou alsjeblieft op met, stoer praten.. blabla

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:05

Omdat de kans dat het fout gaat bij een tienermoeder gewoon veel groter is.
Gewoonweg om het feit dat het moederschap vaak wordt onderschat en dan kan oma ervoor op draaien.
Ik heb dat al zo vaak zien gebeuren.
Daarnaast valt het vaak financieel erg tegen en dan kan er ook iemand bijspringen omdat het anders niet te redden is.
Een tegenwerkende ex plus schoonfamilie.
Zo'n jongen is vaak ook jong en op het moment dat de baby er eenmaal is schrikt zo'n jongen zich kapot van alle verantwoordelijkheid plus kosten en alle vrijheid die je moet opofferen voor een kind.
Maar nu hebben de jonge moeders het woord gedaan,laat nu de oma's eens aan het woord die hebben moeten opdraaien voor de keuze die een tienermoeder heeft gemaakt.
Er wordt maar vanuit gegaan dat die oma's er maar zo blij mee zijn of klaar staan om te helpen,maar wat nou als je zelf al amper te eten hebt en dochterlief staat met een dikke pens op de stoep?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:17

ja en jij vind dat dat dus met de leeftijd te maken heeft?
ik denk dat dat met de persoon te maken heeft, je verantwoordelijkheids gevoel kennen.
Een ex collega van mij was 26 toen ze van haar dochter beviel.
Het was "gepland", de vader stond er dus ook achter, ze hadden beide een baan en wat denk je haar moeder was 6 dagen per week oppas. Kindje sliep 3 nachten per week thuis.

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:18

vanity schreef:
Palma_Dees schreef:
Ik ben op mijn 21e bevallen van mijn dochter Vanity die nu 4,6 jaar oud is en op mijn 25 ben ik bevallen van Melody die nu 14 maanden oud is.

[quote]

mooie naam hebben jouw kinders! Knipoog [quote]

Jou kinderen hebben ook mooie namen heb even in je profiel gspiekt Haha!, en jou naam vind ik ook erg mooi uitraard Haha!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:04

Ik wil even zeggen dat ik bewondering heb voor elke tienermoeder die het zó voor elkaar heeft als joyckuh.
Ok, ze wordt bijgestaan door haar ouders. So what! Dat moet kunnen.
Ik vind alleen wel dat iedereen er héél makkelijk over denkt.
Er is op bokt ook een topic geweest van een 15(?) jarig meisje dat zwanger was. Bijna iedereen reageerde met; "Oh, wat leuk dat je het houdt" of "Oh, wat gaaf!"
Dáár wordt ik een beetje kriebelig van. Want makkelijk is het écht niet! Ik denk dat dát een beetje onderschat wordt.
Dus ja, wanneer mijn dochter onverwachts zwanger wordt probeer ik haar in te zien dat er ook andere keuzes zijn dan het te laten komen. Maar óók dat er een andere keuze is dan abortus. En dat is dat we er samen écht wel uit komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:07

Dat topic kan ik me ook nog herinneren, maar volgens mij was het merendeel wat reageerde met: oooh wat gaaf! zelf ook nog onder den 18.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:09

Ik zeg dus echt niet dat elke zwangere tiener het maar moet laten weghalen.
Maar het is wel iets om eventueel te overwegen. Sluit het niet gelijk uit.
Dat bedoel ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:11

I agree Lachen iemand van 14 hoort nog geen kinderen te krijgen, kan zelf die verantwoordelijkheid niet aan en moet dus die verantwoordelijkheid overdragen aan anderen. Je moet als (jonge) moeder wel in staat zijn je kind zelfstandig op te voeden, zonder dat anderen die taak moeten overnemen omdat jij er niet capabel voor bent,

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:18

HALLO BEN OOK OP MIJN 21 STE MOEDER GEWORDEN VAN EEN ZOON NU BIJNA 8 ik heb in het begin ook wel rare vragen gekregen maar heb me er nooit iets van aangetrokken ,ik had mijn stap tijd gehad alles gedaan wat ik dacht te moeten doen en een fijne relatie .nu zie ik steeds meer pubers achter de wagen lopen of de oma s idd erg triest want de vaders zijn gevlogen en de moeders willen weer op stap gaan ,en dumpen het kind tjah ik vind dat je best jong moeder kan worden maar dat ligt aan de situatie en verantwoordelijkheid en je relatie ,maar wees eerst lekker jong dan kun je alles nog eens een kind zul je tog dingen moeten laten ,maar lang niet alles!!!!1ik heb er geen spijt van en ben alleen maar blij dat ik jong moeder was heeft ook veel voordelen en gelukkig kan ik ook nog zeggen dat de vader er ook nog steeds is!!!!!!!groetjes !!!!!!!!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 20:54

BeLoVeD schreef:
Joyckuh schreef:
Beloved: Uitwonend met kind dan krijg je ongeveer 950 euro aan stufi, dan krijg je nog kinderkorting en alleenstaande ouderkorting

En wat dacht je dat een studie kost? En dan nog de studie van je kind? Het is heus niet dat ik je het niet gun, maar ik zelf weet hoe moeilijk al die geldzorgen kunnen zijn..En daar heb je als kind niet voor gekozen.

Als Joyce geen kind had gehad was ze ook gaan studeren, waarschijnlijk betalen de ouders ook nog aan de studiekosten mee (als ze geen kind had gehad, betalen de ouders toch ook vaak de studiekosten van hun kinderen)

En denk je nu echt dat een kind van 3 al studiekosten heeft. Tegen de tijd dat Jari gaat studeren heeft ze vast een goede baan.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:44

Ik zie een hoop vooroordelen het kan bij iedere ouders mis gaan hoor echt waar!!! of die nou 17 is of 40 ik was 19 zie voorgaande bericht en ik woonde al op mezelf sinds mijn 16e (door omstandigheden) ik heb het de eerste 4 aar alleen gedaan en nu heeft ie af en toe contact met zn papa gelukkig voor hem en verder doe ik het gewoon alleen zn oma past 2 keer per week 2 uurtjes op thats it soms zelfs maar 1 keer Ik heb ook uitkering nu en ik zal zeggen waarom ik heb iets aan mijn nier ben ik 3 keer voor geopereerd en ben daar op afgekeurd maar ik studeer wel want ik wil gewoon weer werken met der tyd ben ik nu een slechte mama ?? nee toch? ik studeer als hij op school is ben thuis als hij vrij is ,,

Jammer dat er zoveel vooroordelen zijn t.a.v tienermoeders tuurlijk zal t best 'makkelijker' zijn(in de ogen van buitenstaanders) als je bij je ouders inwoont maar dat hoeft niet zo te zijn
Ik ken iemand die heeft 3 kinderen is samen, man heeft werk maar heeft ondertussen wel 6 abortussen gehad simpelweg omdat ze geen pil wil geen condoom gebruikt maar geen kids meer wil KIJK dat vindt ik slecht!!! maar goed ieder heeft recht op eigen mening hoor, maar zolang je de situatie niet kent is t bijna onmogelijk te veroordelen,Ieder mens heeft andere opvoeding gehad en de 1 is vrij snel volwassen in geest en de ander heel laat..

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:46

ik ben 21 en verwacht mijn eerste kindje aan het eind van deze maand. (na 3 miskramen). mijn moeder was 20 toen ze mij kreeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:01

Welshcobfan schreef:
I agree Lachen iemand van 14 hoort nog geen kinderen te krijgen, kan zelf die verantwoordelijkheid niet aan en moet dus die verantwoordelijkheid overdragen aan anderen. Je moet als (jonge) moeder wel in staat zijn je kind zelfstandig op te voeden, zonder dat anderen die taak moeten overnemen omdat jij er niet capabel voor bent,

Om eerlijk te zijn vind ik het terug moeten vallen op een uitkering ook een stukje verantwoordelijkheid over dragen aan anderen.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen zonder kind die ook een uitkering krijgen. Maar een uitkering is een vangnet voor de allerzwaksten in onze samenleving die buiten hun schuld om in een situatie zijn beland waardoor ze niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Bijvoorbeeld iemand die arbeidsongeschikt raakt, iemand die door failissement van een bedrijf zijn baan kwijt raakt. Maar moeder worden is gelukkig een keuze en ik vind het eigenlijk best ver gaan om dan meteen een uitkering op te eisen.
En ik snap wel dat er voor die gevallen als Joyce weinig anders op zit dan terug te vallen op een uitkering, maar toch is dat nog haar vrijwillige keuze geweest om het kind te laten komen en ik vraag me af of je dan gemeenschapsgeld moet aanwenden om in je levensonderhoud te voorzien. Aan de andere kant vind ik ook dat de baby nooit enkele nadelige gevolgen mag ondervinden van de keuze die de moeder heeft gemaakt. Zo'n baby moet later alle kansen en mogelijkheden krijgen net als ieder ander kind.
Ik vind het moeilijk. Ik zal nooit zeggen dat een tienermoeder zich direct moet laten aborteren. Maar ik vind ook dat je als tiener in de schoolbanken hoort en niet tussen de pampers. Je bent maar een keer jong en moeder worden kan ook nog wel op je 35ste. Ik denk dat als je echt absoluut niet zwanger wilt raken je je maatregelen wel dubbel en dwars treft en de verantwoordelijkheid daarvoor neemt.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 22:25

Als ik het goed heb begrepen krijgt Joyce stufi, dit is iets anders dan een uitkering. En een vangnet voor de zwakkere vind ik ook wel een beetje een rare uitdrukking. Er zijn veel HBO'ers die niet aan een baan kunnen komen en ook een uitkering hebben.

Ik weet niet of het echt een vrijwillige keuze is om een kind te laten komen, ik zou absoluut geen abortus willen. Je blijft je je hele leven afvragen hoe het kindje eruit zou hebben gezien en hoe het karakter en zo zou zijn.
Ik vind ook dat je eerst je school moet proberen af te maken en een stabiele relatie moet hebben voordat je kiest voor kinderen. Maar let vooral op dat woordje kiest, want de meeste 16 jarige kiezen er niet voor om zwanger te worden.

Waar het hele topic mee begon, was hoe jongere ouders bekeken en bekritiseerd werden door oudere ouders. Dit gebeurd in dit topic dus ook weer. Er wordt niet gekeken naar de persoon, alleen maar naar de leeftijd.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:31

Maar de leeftijd zegt ook alles!
Kinderen horen eigenlijk gewoon geen kinderen te krijgen!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 22:34

Maar wanneer ben je geen kind meer, bij welke leeftijd hou je op kind te zijn? Ik denk dat dat bij iedereen anders is, dat je daar geen vaste leeftijd aan kunt koppelen.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:40

ik was 3 dagen 27 toen mijn dochtertje geboren werd! Go jij! Go jij! Haha! vind dat wel een mooie leeftijd! Knipoog

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:12

Maar Jippie, ik denk dat als je de cijfers erbij haalt er meer mensen zijn met een uitkering die er volgens jouw maatstaven geen recht op hebben dan wel. (en met jouw maatstaven is helemaal niets mis hoor, daar niet van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:09

Roosmarijn schreef:
Maar Jippie, ik denk dat als je de cijfers erbij haalt er meer mensen zijn met een uitkering die er volgens jouw maatstaven geen recht op hebben dan wel. (en met jouw maatstaven is helemaal niets mis hoor, daar niet van)

Dat is een andere discussie.
Maar ik vind het idd heel erg dat er vaak verkeerd gebruik wordt gemaakt van sociale uitkeringen. Ik ben een heel groot voorstander van een dergelijk vangnet, maar ik ben ook vreselijk wars van oneigenlijk gebruik omdat de mensen waarvoor dergelijke regelingen bedoeld zijn daar de dupe van worden.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:37

Ddees schreef:
Als ik het goed heb begrepen krijgt Joyce stufi, dit is iets anders dan een uitkering. En een vangnet voor de zwakkere vind ik ook wel een beetje een rare uitdrukking. Er zijn veel HBO'ers die niet aan een baan kunnen komen en ook een uitkering hebben.

Ik weet niet of het echt een vrijwillige keuze is om een kind te laten komen, ik zou absoluut geen abortus willen. Je blijft je je hele leven afvragen hoe het kindje eruit zou hebben gezien en hoe het karakter en zo zou zijn. Ik vind ook dat je eerst je school moet proberen af te maken en een stabiele relatie moet hebben voordat je kiest voor kinderen. Maar let vooral op dat woordje kiest, want de meeste 16 jarige kiezen er niet voor om zwanger te worden.

Waar het hele topic mee begon, was hoe jongere ouders bekeken en bekritiseerd werden door oudere ouders. Dit gebeurd in dit topic dus ook weer. Er wordt niet gekeken naar de persoon, alleen maar naar de leeftijd.

Heb jij ooit een abortus gehad en zo nee waar basseer je deze gevoelens en de kijk op een abortus op?
Soms een abortus een stap de goede richting op.
Stel jezelf eens de vraag wat is harder, een kind laten weghalen omdat je weet dat je het geen stabiele toekomst kan bieden of financieel niet kunt onderhouden of een kind laten komen terwijl je weet dat je het weinig tot niks kunt bieden?
Ik zeg niet dat ik een voorstander ben voor abortus en ik zou het niet iemand aanpraten maar soms maken mensen keuzes en dat ze er later met een goed gevoel op kunnen terug kijken.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:55

Ik zou ook geen abortus kunnen laten doen hoor Meetje...
Goed, ok er zullen mensen zijn die er met een goed gevoel op terugkijken, en voor hun is dat dan een goede beslissing geweest, maar ik zou het persoonlijk NOOIT kunnen... Maar dat is persoonlijk en ik denk dat dat van Ddees ook persoonlijk bedoeld is. Er zijn heus mensen die het wel kunnen en er geen spijt van krijgen, maar zij (en ik ook) zou het nooit kunnen... Dat is een mening, een gevoel, daar hoef je zelf geen abortus voor gehad te hebben hoor!

Misschien dat ik er wel anders tegenaan zou kijken als ik zelf geen moeder zou zijn, maar als ik naar de echofoto kijk van mijn dochtertje toen ik 8 weken zwanger was, dan zie ik een klein mensje, met armpjes en beentjes en een kloppend hartje... Never ever dat ik het weg zou kunnen laten halen!!

Het is inderdaad waar wat Ddees zegt. Ik was ook 21 toen ik zwanger werd, bewust en ervoor gekozen, maar je moet eens weten hoe vaak mensen vroegen of het een ongelukje was... Mensen kijken naar de leeftijd, niet naar de persoon, helaas.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:14

Meetje22 schreef:
Heb jij ooit een abortus gehad en zo nee waar basseer je deze gevoelens en de kijk op een abortus op?
Soms een abortus een stap de goede richting op.
Stel jezelf eens de vraag wat is harder, een kind laten weghalen omdat je weet dat je het geen stabiele toekomst kan bieden of financieel niet kunt onderhouden of een kind laten komen terwijl je weet dat je het weinig tot niks kunt bieden?
Ik zeg niet dat ik een voorstander ben voor abortus en ik zou het niet iemand aanpraten maar soms maken mensen keuzes en dat ze er later met een goed gevoel op kunnen terug kijken.

ik denk dat Ddees het ook op zichzelf had en geloof me, je hoeft het echt niet gehad te hebben om dat te weten! ik heb in de kliniek gezeten met mijn koffertje te wachten tot het mijn beurt was en ik kon het niet, ik kon het NIET, ook niet na weken van gesprekken en denken! Mijn hart zei iets anders...
Als ik dat toch had doorgezet, dan weet ik niet wat er nu van mij nog over was!
Voor sommige situaties is het gewoon de beste oplossing, daar ben ik ook van overtuigd, maar die groep is veeeeel kleiner dan de meesten altijd denken! Er zijn manieren genoeg om een kind gelukkig en goed op te voeden, ook al is het niet altijd volgens het 'normale' maatschappelijke beeld dat 'wij' hebben...