uitslag MRI: Hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:11

Vreemd dat zo'n neuroloog dat dan in de volste overtuiging tegen me verteld.

Hij zou het e.e.a. doorsturen naar m'n huisarts. Moeten jullie de huisarts dan ook altijd zelf bellen?? Ik vind het eigenlijk zo'n raar gedoe.

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:32

Bij mij belde de HA altijd naar mij als ze uitslagen/medicijnen binnen hadden.

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:25

Tja ik ben (waarschijnlijk) geen hernia patient (meer), maar wilde toch even laten weten hoe t met me gaat.

Gister dus weer naar de osteopaat geweest. Ik mag volgende week, of de week erop weer een paar halve dagen proberen te werken. Is nog even aankijken hoe dat het verder zal gaan. Hij heeft weer wat fouten recht gezet. Maar het was al niet meer zoveel als de vorige keer. Dat ik nog veel pijn heb met zitten komt door een spier die heel hard werkt om de boel bij elkaar te houden. Osteopaat heeft er even over gedacht om een accupunctuurnaaldje te plaatsen om deze spier te laten ontspannen, maar dit durfde hij toch niet zo goed aan omdat als de spier ontspant het weer eerder fout kan gaan met de rest van mijn rug.
Over 2 weken moet ik weer terug om te kijken of hij nog fouten kan vinden.
Maar een ding is zeker! het gaat vooruit!

Voor de rest weer heel veel sterkte!

Anoniem

Re: uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:48

iwayalover; gelukkig gaat het beter met jou!!
ik heb ook vreselijke last van mijn rugspieren, bijna al mijn rugspieren zitten vast en doen erg pijn, vooral de aanhechtingen, zou bij mij acupunctuur ook nut hebben? zijn er nog andere methodes voor die spieren?

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:02

Met accupunctuur ontspan je de spieren als het goed is wel, maar is niet altijd even goed. Die spieren zorgen er voor dat de rest beter op zijn plaats blijft zitten. ( de osteopaat was bij mij ook bang, dat de boel weer ging verslechteren als hij deze spier liet ontspannen)
Je kunt wel een afspraak maken bij een osteopaat natuurlijk. Misschien kan hij voor jou ook wat betekenen. Hij kijkt niet alleen naar je skelet, maar ook naar hele andere oorzaken waardoor jij pijn kunt hebben.
Ik heb er iig ontzettend veel aan gehad tot nu toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:27

ik zal ns navragen, thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:03

nou ben vanmorgen naar den-helder geweest naar de orthopeed, zoals ik eigenlijk al verwachte krijg ik weer een spondylodese operatie, vastzetten met schroeven en platen (wat mijn vorige chirurg verpest heeft, mijn bot groeit niet aan, hij heeft mijn tussenwervelschijf verwijderd maar niet gestabiliseerd, dat had wel gemoeten.....L*L). wordt weer een zeer zware operatie, 7 dagen ziekenhuis, 6 weken plat en 3 mnd. revalideren. ik sta op de wachtlijst maar wel onder "Z.S.M". het kan nog wel een paar maandjes duren maar als er iets op wordt geschoven zet hij mij ertussen. afwachten dus, opzich vind ik het niet zo erg dat het nog even duurd, heb een hoop te regelen met de paarden en de rest van de dieren. ook met mijn zoontje. en al moet ik nog even wachten, het is nu eindelijk duidelijk wat er aan de hand is en weet eindelijk wat er moet gebeuren.

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:59

Pffffffffff dan staat jou nog een zware tijd te wachten Phannie
Wel fijn dat ze nu eindelijk weten wat er moet gaan gebeuren en ik hoop dat na je revalidatie alles er weer een stuk beter voor je uit zal zien!

Succes en sterkte!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:52

Balen phannie! Maar ja, altijd pijn is ook geen optie. Werk je trouwens nog?

En Iwayolover, gelukkig gaat het met jou de goeie kant op!

Ben toevallig zelf ook de 16e bij de orthopeed geweest. Ik heb een wervel die niet echt weet waar hij bijhoort en te flexibel is. Hij vond mijn spieren niet sterk genoeg (pfff doe echt meer dan 200 buikspieroefeningen per dag...) en zei dat zitten de grootste belasting voor de rug is en dat hij niet wist of ik ooit nog hele dagen kon zitten.

Aan het einde zei hij weer dat ik gewoon maar pijnstillers moest nemen en gewoon weer de hele dag zittend werk kon doen ??
Terwijl ik, als ik netjes m'n oefeningen doe, veel loop en weinig zit het best goed gaat. Helaas is het zo dat wanneer ik een tijdje op een niet-goede stoel zit het steeds slechter gaat.

Spondylodese raadde hij me af. Volgens hem was de kans groot dat het niet zou helpen en er was een risico dat de wervel daarboven dan problemen zou gaan geven.

Hebben jullie wel eens zo'n advies gehad?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:16

allemaal paardenliefhebbers met een zere rug, dit kom ik ook tegen bij de paarden......kunnen jullie je voorstellen dat ze jullie uit huis plukken, iemand op jullie rug springt...zweep erbij en.....dressuuroef. springen, oftewel heel hard werken en als er verzet komt, je een rotbok bent en op je donder krijgt?????
Ik heb zo'n bewondering en respect voor paarden, alléén al omdat ze je op je rug accepteren(tenminste als het goed is ingereden,dan doen ze het zonder verzet en als het helemaal goed gedaan is met plezier!!!!)
Ik leer de paarden met het probleem om te gaan(oef. + massage) en sluit soms bepaalde dingen uit,dus wat ze niet(!) mogen maar ook wat ze moeten, maar werk ook met warmte( dekens, solarium )) maar vooral in beweging blijven (gecontroleerd,dus niet koud losgooien eerst warm stappen!Ik geef tips voor de paarden maar weet dat dit ook bij de mens moet om met rugproblemen verder te kunnen

Ariebombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:47

broadway, we hebben het hier over onze lichamelijke problemen en hoe we hier mee om gaan. niet over paarden met rugproblemen.
verder luister ik liever naar mijn chirurg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:47

iwayalover; ja het wordt een zeer zware tijd, ik heb deze operatie al 2x gehad en weet (helaas) wat me te wachten staat, gelukkig ga jij wat beter nu!

ellenlouise; nee ik werk al een paar jaar niet meer, ben voor 100% afgekeurd, mag ook niet meer, is te gevaarlijk voor me.
kijk jij uit met dat zitten? mijn rug is daar ook kapot van gegaan, van uren achter elkaar zitten, dat is erg slecht voor je rug, denk aan jezelf!

broadway; dit is idd een mensenrug-topic, geen paardenrug-topic

MissArianne; AMEN

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:29

Ik snap wat je bedoeld broadway (vind het ook goed dat je dit met paarden doet ), maar dat heeft niks met dit topic over mensenruggen te maken

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:29

lees niet letterlijk maar tussen de regels door !!!!!
is het in de mensen wereld niet hetzelfde....afgeschreven worden of .....uitzoeken wat er mogelijk is......er mee om leren gaan....de goede mensen zoeken.....het treffen als er begrip wordt getoond.....dat je moet vechten voor een plekje......
Als je het probleem kent , weet je waar je over praat, ik heb zelf ook persoonlijk rugproblemen en heb mijn weg terug ook moeten zoeken ,altijd bewust bewegen, een nieuwe manier zoeken om .....er niet in te schieten......zoals dat gezegd wordt, dat is wat er komt als de chirurg zijn werk heeft gedaan.....
sterkte, het was niet letterlijk bedoelt!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:41

hallo
ik heb geen hernia en/of rugklachten.
maar mijn man heeft hernia gehad toen hij 21 jaar was hij is daar ook aan geopereerd.
hij heeft echt heel veel pijn gehad en kon niks meer niet lopen liggen zitten was een hel
naar de operatie kon hij weer lopen maar je moet natuurlijk revalideren.
maar goed het is een jaar of 5 super gegaan je moet natuurlijk wel opletten want het blijft een zwakke plek
mijn man is ook nog eens timmerman dus niet bepaalt een rug besparend vak.
maar goed naar 5 jaar ginh het weer helemaal mis maar dan ook echtmis.
zoveel pijn als hij nu had was niet te vergelijken met wat hij heeft gehad.
hij kreeg op korte termijn een scan en daar kwam geen hernia uit.
ze noemde het naar veel onderzoeken het fale back syndroom.
dat is het litekenweefzel wat tegen de zenuw aan drukt.
hier valt niks tegen te doen.
het werd zelfs zo erg dat hij geen controle meer had over zijn blaas.
dat was echt heel sneu
door alle pijnstillers waaronder morfine moest hij bloedbraken.
ik heb nog nooit zo iets gezien en ik on niks doen.
onze kinderen vooral de oudste snapte er niks van en deed haar handen over haar oren als papa het weer uitgilde van de pijn.
naar een jaar thuis te hebben gezeten en bij de fysio te hebben gelopen en medisch fitnis gsst het nu weer.
hij werkt weer en kan weer zitten enzo.
Ik weet dusniet hoe het voelt maar ik heb het wel meegemaakt en ik weet in wat voor een hel je terecht komt.
ook met de omgeving.
onbegrip ia aan de orde van de dag want je bent immers niet ziek.
er valt niks aan je te zien.
ik wens diegene die dit heeft erg veel sterkte.
en dat je maar goede medische hulp mag krijgen want die is soms ver te zoeken

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:29

Moniek schreef:
hallo
ik heb geen hernia en/of rugklachten.
maar mijn man heeft hernia gehad toen hij 21 jaar was hij is daar ook aan geopereerd.
hij heeft echt heel veel pijn gehad en kon niks meer niet lopen liggen zitten was een hel
naar de operatie kon hij weer lopen maar je moet natuurlijk revalideren.
maar goed het is een jaar of 5 super gegaan je moet natuurlijk wel opletten want het blijft een zwakke plek
mijn man is ook nog eens timmerman dus niet bepaalt een rug besparend vak.
maar goed naar 5 jaar ginh het weer helemaal mis maar dan ook echtmis.
zoveel pijn als hij nu had was niet te vergelijken met wat hij heeft gehad.
hij kreeg op korte termijn een scan en daar kwam geen hernia uit.
ze noemde het naar veel onderzoeken het fale back syndroom.
dat is het litekenweefzel wat tegen de zenuw aan drukt.
hier valt niks tegen te doen.
het werd zelfs zo erg dat hij geen controle meer had over zijn blaas.
dat was echt heel sneu
door alle pijnstillers waaronder morfine moest hij bloedbraken.
ik heb nog nooit zo iets gezien en ik on niks doen.
onze kinderen vooral de oudste snapte er niks van en deed haar handen over haar oren als papa het weer uitgilde van de pijn.
naar een jaar thuis te hebben gezeten en bij de fysio te hebben gelopen en medisch fitnis gsst het nu weer.
hij werkt weer en kan weer zitten enzo.
Ik weet dusniet hoe het voelt maar ik heb het wel meegemaakt en ik weet in wat voor een hel je terecht komt.
ook met de omgeving.
onbegrip ia aan de orde van de dag want je bent immers niet ziek.
er valt niks aan je te zien.
ik wens diegene die dit heeft erg veel sterkte.
en dat je maar goede medische hulp mag krijgen want die is soms ver te zoeken

Hoi, dit is trouwens de reden waarom er sinds 1999 een nieuwe methode van opereren is.
Ik ben 9 weken geopereerd via de endoscopie, de hernia (die overigens er groot was ) is er helemaal uit en ik heb maar een lidtekentje van 1,5 cm. Hierdoor heb ik ook veel minder last van het lidteken.
Dit is voor mij het enige voordeel geweest dat het 2,5 jaar geduurt heeft voordat ze een keer gingen opereren, anders had het op de klassieke methode gebeurt en dan zit je met een groter lidteken en lidtekenweefsel.

Ik heb me trouwens nog nooit zo goed gevoeld als nu na de operatie.
Daar kan geen manueeltherapeut, fysiotherapeut, chiropractor, medisch corset en pijnstillers tegen op .

Nogmaals voor mensen die blijven tobben, ik kan info geven voor kliniek klein rosendael, dit wordt gewoon vergoed door je verzekering!

Groetjes Pharlap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:36

Pharlap; niet iedereen is hetzelfde, dus niet iedereen kan het redden met zo een kleine operatie die jij hebt gehad, ik ben erg blij voor jou dat het goed gaat! bij mij zal wel een groot deel open moeten worden gesneden, mijn tussenwervelschijf is eruit gehaald door een andere chirurg maar die heeft de moeite niet genomen de wervels erna vast te zetten, met als gevolg dat mijn bot niet de kans krijgt om aan te groeien, nu moet het weer open, de boel moet gestabilisrred worden om wrikken te voorkomen en dat het bot weer kan aangroeien. niet iedereen kan het dus af met een sneetje van 1,5cm, dit is niet bedoeld om je aan te vallen hoor! echt niet, ik zou blij zijn als het bij mij zo makkelijk ging, maar bij iedereen is het weer anders, niet iedereen heeft baat bij dezelfde behandeling.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:44

Dat weet ik ook wel.
Iedereen die een normale hernia heeft en die niet eerder geopereerd is kan voor info naar die kliniek.
Bij mij is gezegd dat er helemaal niet geopereerd kon worden wegens 2 wervels waar vocht uitloop. Ook konden ze die wervels niet vastzetten omdat die hernia er tussen zat. Als ik niet verder gezocht had had ik nu alleen nog maar gelegen waarschijnlijk.

Ik wil dus zeggen, informatie en een consult kan nooit kwaad. Zeker als je van het kastje naar de muur gestuurd wordt ( word ik bijelkaar al 10 jaar dus ik weet hoe het is ).

Groetjes Pharlap.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:50

Pharlap schreef:
Dat weet ik ook wel.
Iedereen die een normale hernia heeft en die niet eerder geopereerd is kan voor info naar die kliniek.
Bij mij is gezegd dat er helemaal niet geopereerd kon worden wegens 2 wervels waar vocht uitloop. Ook konden ze die wervels niet vastzetten omdat die hernia er tussen zat. Als ik niet verder gezocht had had ik nu alleen nog maar gelegen waarschijnlijk.

Ik wil dus zeggen, informatie en een consult kan nooit kwaad. Zeker als je van het kastje naar de muur gestuurd wordt ( word ik bijelkaar al 10 jaar dus ik weet hoe het is ).

Groetjes Pharlap.

ja daar kan ik ook over meepraten, ik loop er ook al 6 jaar mee en nu eindelijk lijkt er een einde in zicht aan de pijn (hoop ik), wat ze al 6 jaar over het hoofd zien was 2 jaar geleden gevonden, maar verkeerd behandeld, nu ben ik bij een andere arts en die ziet eindelijk wel wat er moet gebeuren.
maar idd als je nooit bent geopereerd is een kleine ingreep, als dat mogelijk is, het beste, hoe minder littekenweefsel, hoe minder kans op blijvende pijn.
voor mij wordt het nu de 10e keer met mijn rug naar de OK. hopelijk de laatste.....

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:53

Zo dan kan het nog erger!!!!!

Heel veel sterkte ermee en ik duim voor je dat het de laatste keer wordt.

Groetjes Pharlap.

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:55

@Pharlap: Mijn vader is 4 jaar geleden ook geopereerd via de endoscopische wijze.
Hij heeft nog alle dagen last van het littekenweefsel, dus een kleine operatie wil niet altijd zeggen minder pijn daarna. Hij moet echt zijn leefwijze aanpassen omdat hij iedere dag last heeft. Hij werkt overigens wel gewoon nu, maar met beleid.
Maar zoals Phannie al zegt, helaas gaat niet voor iedereen de vlieger van een goede afloop op Ik ben wel heel blij dat het bij jou wel succes heeft gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:58

Pharlap; dank je, een beetje duimen kan ik wel gebruiken! zo een endoscopische operatie heb ik ook gehad idd een paar jaar terug, bij mij ging dat niet goed, mijn schijf zakte daarna in, helaas, dus hij moest eruit.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:20

Nogmaals het is een advies om eens info in te winnen.
Je kan nooit van te voren zeggen of iets wel of niet helpt.
Je vader zal niet de enige zijn bij wie het niet hielp en ik zal niet de enige zijn bij wie het wel hielp.
Daarbij, als er niks gedaan wordt gaat het alleen maar slechter.
Dit geintje heeft mij nl 2 keer mijn baan gekost, en ook mijn sociaal leven werd er niet beter op. Daarbij kost het geld, want net als de chiropractie krijg je maar gedeeltelijk terug. En dan al het heen en weer gerij met de auto naar alle mogelijk ziekenhuizen in het land.
En alle pijnstillers kunnen ook niet goed zijn voor je.
Deze operatie is pas nog op tv geweest, omdat veel mensen niet geholpen worden en de weg naar zo'n kliniek met deze methode niet weten.
Wie zou ik dan zijn om mijn ervaring en tip om daar eens info te halen of op consult te gaan voor me te houden? Dat zou pas egoistisch zijn .

Verder iedereen sterkte met zijn rug.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:52

phannie schreef:
ellenlouise; kijk jij uit met dat zitten? mijn rug is daar ook kapot van gegaan, van uren achter elkaar zitten, dat is erg slecht voor je rug, denk aan jezelf

Maar het is toch vreemd dat de orthopeed mij zegt dat ik maar pijnstillers moet nemen en weer gewoon aan het werk gaan? Volgens hem werd het er niet slechter van terwijl hij aan het begin van het gesprek nog zei dat zitten zo slecht is. Daarom vroeg ik me af of mensen hier ervaring mee hebben.

Balen hoor phannie maar ik hoop echt dat de komende operatie je eindelijk echt zal helpen!

Hebben jullie trouwens altijd op dezelfde manier pijn?
Ik bedoel, vorige jaar straalde het uit naar m'n heup en been en liep ik regelmatig krom en nu voel ik tussendoor weinig maar krijg ik een soort messteken in m'n rug (geen uitstraling) en zak door m'n knieën of val op de grond.

Vorige week toch maar het hele huis schoongemaakt, veel gebukt enzo en nergens last van. Vandaag redelijk wat gelopen e.d. zonder al te veel pijn eigenlijk en nu ben ik echt helemaal op. Het is soms zo lastig te peilen!

Sterkte aan alle mede-rugpatiënten hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:57

ellenlouise schreef:
phannie schreef:
ellenlouise; kijk jij uit met dat zitten? mijn rug is daar ook kapot van gegaan, van uren achter elkaar zitten, dat is erg slecht voor je rug, denk aan jezelf

Maar het is toch vreemd dat de orthopeed mij zegt dat ik maar pijnstillers moet nemen en weer gewoon aan het werk gaan? Volgens hem werd het er niet slechter van terwijl hij aan het begin van het gesprek nog zei dat zitten zo slecht is. Daarom vroeg ik me af of mensen hier ervaring mee hebben.

Balen hoor phannie maar ik hoop echt dat de komende operatie je eindelijk echt zal helpen!

Hebben jullie trouwens altijd op dezelfde manier pijn?
Ik bedoel, vorige jaar straalde het uit naar m'n heup en been en liep ik regelmatig krom en nu voel ik tussendoor weinig maar krijg ik een soort messteken in m'n rug (geen uitstraling) en zak door m'n knieën of val op de grond.

Vorige week toch maar het hele huis schoongemaakt, veel gebukt enzo en nergens last van. Vandaag redelijk wat gelopen e.d. zonder al te veel pijn eigenlijk en nu ben ik echt helemaal op. Het is soms zo lastig te peilen!

Sterkte aan alle mede-rugpatiënten hier.

zitten is echt hartstikke slecht! rare orthopeed die zegt dat het niet zo is...
hoe jij je pijn beschrijft komt mij erg bekend voor, die pijn in je heup en been en die messteken was bij mij een grote hernia op L2-L3, op momenten dat je ineens geen pijn hebt kan het wezen dat je hernia (of hetgene wat bij jou op je zenuwen drukt) op dat moment even "teruggetrokken' is, had ik ook, alleen nu niet meer, het is bij mij nu echt 24 uur per dag pijn.
ik weet niet hoe het bij jou is maar ik ben elke dag doodmoe, puur van de pijn die op een gegeven moment als je er al lang mee loopt gewoon je energie wegvreet.

oh ja, de pijn is bij mij (in elk geval de laatste maanden) hetzelfde ja, ervoor verschilde het nog wel eens wat qua uitstraling in welk been.