Beetje lelijk doen om iets onschuldigs, dat je zelf tot iets lelijks verdraait , stoer hoor....
MarlindeRooz schreef:En ook over boerenbedrijven, Nederland heeft juist hele gunstige regelingen voor de overdracht van familiebedrijven. Ook wanneer je een huis erft is er veel mogelijk.
Het is toch van de zotte dat een boerenzoon gratis een miljoenenbedrijf krijgt puur omdat het eerst van iemand was die toevallig zijn vader is.
Ik heb geen dag gewerkt voor het vermogen dat ik ga erven. Ik vind het bizar dat ik daar minder belasting over betaal dan over salarissen, eten en brandstof.
Nou noem het maar gratis.... die boerenzoon heeft waarschijnlijk heel wat dagen mee rond bedrijf en huis gewerkt voor dat vermogen.... en ook wel in moeten leveren op vrijetijdsbesteding met zijn ouders.
BoktVerlaten schreef:[
Natuurlijk kun je pech en geluk hebben in het leven. Ons sociale stelsel is er om als je pech hebt, te helpen. Dat wordt collectief betaald waarbij de mensen met meer vermogen ook meer bijdragen.
Is er echt kansenongelijkheid in Nederland? Iedereen heeft toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Dus die kansen zijn gelijk.
Nou wat betreft allemaal gelijke kansen.... dat is ook maar relatief natuurlijk.
Je ziet het al op school, dat sommige kinderen meer of minder door hun ouders (of anderen) geholpen / gestimuleerd worden dan anderen.
Niet iedereen heeft dezelfde talenten of hulp om die te ontplooien.
Niet iedereen heeft dezelfde belastbaarheid of mogelijkheden.
Maar je ziet natuurlijk wel dat de 1 meer de schouders er onder zet dan de ander.
Maar ook dat kan weer voort komen uit een wel of niet positieve / stimulerende omgeving.

leuk om alle verschillende meningen te lezen. voor mij en mijn broertje zal het ook een kluif worden om de erfbelasting te betalen , maar we zijn al goed op weg om dat straks te kunnen betalen . ik vindt die hele erf belasting de grootste diefstal die ooit bedacht is .. en dan lees ik reacties van kans ongelijkheid , tja het leven is niet eerlijk en dat zal het ook nooit zijn 
(en tuurlijk kun je met minder geld ook leuke dingen doen, maar dat was in ons geval ook gewoon een bewuste keus)