Hoeveel kinderen hebben jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:51

Ik vind het echt jammer dat sommige mensen ervoor kiezen om op zo'n veroordelende / zure manier mijn woorden te lezen terwijl dat echt nergens voor nodig is want in die quote wordt helemaal niks lelijks gezegd, geen oordeel geveld, en al helemaal niet lelijk gedaan over andere groepen mensen die uberhaupt weinig te kiezen hebben.

Beetje lelijk doen om iets onschuldigs, dat je zelf tot iets lelijks verdraait , stoer hoor.... -O-

MarlindeRooz schreef:
En ook over boerenbedrijven, Nederland heeft juist hele gunstige regelingen voor de overdracht van familiebedrijven. Ook wanneer je een huis erft is er veel mogelijk.

Het is toch van de zotte dat een boerenzoon gratis een miljoenenbedrijf krijgt puur omdat het eerst van iemand was die toevallig zijn vader is.

Ik heb geen dag gewerkt voor het vermogen dat ik ga erven. Ik vind het bizar dat ik daar minder belasting over betaal dan over salarissen, eten en brandstof. :)

Nou noem het maar gratis.... die boerenzoon heeft waarschijnlijk heel wat dagen mee rond bedrijf en huis gewerkt voor dat vermogen.... en ook wel in moeten leveren op vrijetijdsbesteding met zijn ouders.

BoktVerlaten schreef:
[
Natuurlijk kun je pech en geluk hebben in het leven. Ons sociale stelsel is er om als je pech hebt, te helpen. Dat wordt collectief betaald waarbij de mensen met meer vermogen ook meer bijdragen.
Is er echt kansenongelijkheid in Nederland? Iedereen heeft toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Dus die kansen zijn gelijk.

Nou wat betreft allemaal gelijke kansen.... dat is ook maar relatief natuurlijk.
Je ziet het al op school, dat sommige kinderen meer of minder door hun ouders (of anderen) geholpen / gestimuleerd worden dan anderen.

Niet iedereen heeft dezelfde talenten of hulp om die te ontplooien.
Niet iedereen heeft dezelfde belastbaarheid of mogelijkheden.

Maar je ziet natuurlijk wel dat de 1 meer de schouders er onder zet dan de ander.
Maar ook dat kan weer voort komen uit een wel of niet positieve / stimulerende omgeving.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:57

Mijn vader heeft ook van nul iets opgebouwd en ik heb mijn bedrijf ook van echt nul opgebouwd.

Sommige mensen zijn er ook goed in op een stoel blijven zitten en hun lot ondergaan. Dat is in sommige gevallen net zo goed een keuze als dat ik risico’s neem om verder te komen dan alleen een loondienst loon.

Dat de een wat meer meekrijgt is gewoon zo. Daar hoeft ook niet op neergekeken worden. Want je mag niks zeggen over de minder bedeelden maar de rijkere mag je afzeiken en de zakken leeg kloppen.

Ik ben voor een gelijk belastingstelsel waarbij werken en iets doen loont ipv dat mijn harde werken en risico’s naar de armere mensen gaat waar zeker een deel zakkenvullers bij zitten.

Het stelsel voor gehandicapten etc mag beter zijn. Maar wie gezond is kan gewoon ook hard werken.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Hoeveel kinderen hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:06

Maar niet iedereen heeft een ondernemersgeest. En niet iedereen de capaciteiten om een goede opleiding te volgen of in het onderwijssysteem te passen. Het sociaal minimum moet gewoon toereikend zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:16

mysa schreef:
Maar niet iedereen heeft een ondernemersgeest. En niet iedereen de capaciteiten om een goede opleiding te volgen of in het onderwijssysteem te passen. Het sociaal minimum moet gewoon toereikend zijn.

Maar dat is dan toch maar zo? Thats life.

Ik kan ook niet wat jake paul en jutta kunnen of binnen harken.

Het minimum moet toereikend zijn ja maar dat hoeft een ander niet te spekken. Gewoon werken en fatsoenlijk loon. Wil je niet fulltime werken en 6 kinderen, eigen keuze. Daar hoeft een ander niet aan mee te betalen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 23:04

MarlindeRooz schreef:
En ook over boerenbedrijven, Nederland heeft juist hele gunstige regelingen voor de overdracht van familiebedrijven. Ook wanneer je een huis erft is er veel mogelijk.

Het is toch van de zotte dat een boerenzoon gratis een miljoenenbedrijf krijgt puur omdat het eerst van iemand was die toevallig zijn vader is.

En dat Gerrit van om de hoek die ook heel graag boer wil worden zich diep in de schulden moet werken voor eenzelfde bedrijf. Puur omdat zijn vader geen boerderij heeft? (Los daarvan is het zowat onmogelijk om een boerderij te beginnen zonder erven)

mwah, dat ligt wat genuanceerder.. miljoenenbedrijf, ja op papier, meestal ook met heel flinke financieringen bij de bank. Heel vaak wordt het bedrijf nog bij leven overgenomen door de zoon/dochter. Dan is er eerst een tijd een maatschapconstructie. De overnemende partij betaalt de oudedagsvoorziening voor de ouders. Dus het is echt geen miljoenen die in de schoot worden geworpen. Er moet vaak ook afgerekend worden met evt broers en zussen (op papier).[/quote]

Zeg ik iets wat niet waar is dan? Ik zeg nergens dat er miljoenen in de schoot geworpen wordt. Dat zeg jij. Ik zeg dat Nederland hele gunstige regels heeft. En dat ik het niet eerlijk vind dat er geen belasting betaald hoeft te worden. Er wordt nu trouwens al relatief weinig belasting betaald over familiebedrijven.

En als een bedrijf economisch niet gezond genoeg is, waarom heeft het dan recht van bestaan? Een bedrijf is geen stichting. Een onderdeel van ondernemer zijn is dat het risico’s met zich mee brengt. En die financieringen zijn een eigen keuze. Ik snap dat ondernemers en dus ook boeren passie hebben voor hun bedrijf maar leningen aangaan die geen rendement opleveren dat is gewoon onverstandig. Er hoeft naar mijn inziens geen vrijstelling te komen voor bedrijven vanuit sentiment.[/quote]

Er is inderdaar de BOR regeling (nog) in Nederland, die maakt bedrijfsovername iets makkelijker.

Daarnaast is er een regeling dat het erven van een bedrijf vrijgesteld is van erfbelasting als het bedrijf voortgezet wordt door erfgenamen. Zou deze regeling niet bestaan, zouden veel bedrijven het betalen van de erfbelasting niet overleven en dat is een economische strop voor Nederland. Bedrijven om zeep helpen is niet goed voor de werkgelegenheid, sociale zekerheid en kosten en de concurrentie positie en economie van nederland.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 23:21

mijn vraag heeft vele reacties opgeleverd :D leuk om alle verschillende meningen te lezen. voor mij en mijn broertje zal het ook een kluif worden om de erfbelasting te betalen , maar we zijn al goed op weg om dat straks te kunnen betalen . ik vindt die hele erf belasting de grootste diefstal die ooit bedacht is .. en dan lees ik reacties van kans ongelijkheid , tja het leven is niet eerlijk en dat zal het ook nooit zijn

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:21

Ik heb 3 meisjes, eigenlijk vier ( de 1e is doodgeboren met 30 weken zwangerschap).
Helaas wonen ze niet bij mij.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Haha de boerenzoon die het bedrijf krijgt.........
Meestal neemt hij/zij de schuld over die nog open staat en mag extra geld bij de bank gaan regelen zodat de ouders een huis kunnen kopen .
Broers en zussen afkopen met een betaalregeling en maandelijks het pensioen betalen van de ouders.
En als dank mag je 7 dagen in de week werken. Oja en de belasting doet op dat moment ook al mee....

En nog een weetje uit het verleden , vroeger was de rente 13 % , dat was voor die tijd ook heel veel en de huizen waren voor die tijd ook aan de prijs. Dan ging je niet op vakantie, niet naar een restaurant en werkte je meer dan 40 uur anders lukte het niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

SARINO schreef:
Haha de boerenzoon die het bedrijf krijgt.........
Meestal neemt hij/zij de schuld over die nog open staat en mag extra geld bij de bank gaan regelen zodat de ouders een huis kunnen kopen .
Broers en zussen afkopen met een betaalregeling en maandelijks het pensioen betalen van de ouders.
En als dank mag je 7 dagen in de week werken. Oja en de belasting doet op dat moment ook al mee....

En nog een weetje uit het verleden , vroeger was de rente 13 % , dat was voor die tijd ook heel veel en de huizen waren voor die tijd ook aan de prijs. Dan ging je niet op vakantie, niet naar een restaurant en werkte je meer dan 40 uur anders lukte het niet.

Je hoeft geen boer te worden he. Vind dat altijd zo’n onnozel standpunt. Daarbij wordt er van gemaakt dat je het bedrijf krijgt dat zijn jouw woorden.

Oh nog een weetje: vroeger kon men op 1 modaal salaris een huis kopen en dat kan nu niet meer. Ook niet met eigen geld. En wat je ook vindt je kan niet ontkennen dat de woningmarkt nu totaal onvergelijkbaar is met 30 jaar terug. Er zijn niet genoeg huizen en de prijzen zijn enorm gestegen. Veel harder dan het salaris.

En niet op vakantie gaan en niet op restaurant… je kan daar alsnog geen tonnen mee sparen. Tenzij je elke dag bij de Librij eet ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Over hoe veel vroeger heb je het dan precies...? En wat voor huis...?

Mijn ouders hebben in 1982 met hele hoge rente een krot gekocht. Dat ging maar net.
Altijd veel werken, bijbeunen als timmerman / metselaar. Beetje sparen en vervolgens het volgende stukje van het huis aanpakken. Ik was 2 en heb altijd in de griebus gewoond met een vader die weinig thuis was. Die kwam dan om 4 uur thuis van zijn werk, moesten we om half 5 eten zodat hij daarna nog ergens bij kon beunen om extra te verdienen. Ze hebben nu net het laatste kunststof kozijn er in gezet en eindelijk het halletje afgetimmerd en plavuizen gelegd.

Ik heb zelf ook vanaf mijn 17e fulltime gewerkt, in kassen, productie, kantoor. Maar mijn collega's en ik konden in 2000-2010 ook niks kopen hoor. Collega vond uiteindelijk een dubieus flatje op niet bepaald een droomlocatie wat met wat gehang en gewurg nèt ging. Bij mij kwam er dankzij een dubbele baan wat meer ruimte... maar dan zijn je dagen LANG en stressvol en pleeg je wel roofbouw op je lijf...

In 2009 samen met mijn man een dijkhuis gekocht dat ook vrij krotterig was, en ook wij zijn dit nu al ruim 15 jaar aan het moderiseren en verbouwen.... ook weer ten koste van vrije tijd / leuke dingen doen.

Mijn opa en oma woonden in bij opoe, dat deden ze ook niet voor hun plezier :=
Andere opa en oma hadden klein huurhuisje...met 4 kinderen.

Alleaal gewoon harde werkers met normale banen. Maar allemaal geen koophuis. Dat was toen ook al duur...en die vrouwen werkten ook al.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

MarlideRooz : Je schrijft zelf dat een boerenzoon zijn bedrijf krijgt.
Er zijn woningen zat maar je moet er wel wat voor doen en dat is altijd al geweest Werken en in je vrije tijd aan je huis klussen. Niet op vakantie , niet uiteten.
Meeste woningen zijn van de bank , daar kan je lenen en in de loop van je leven wordt het pas eigen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

SARINO schreef:
MarlideRooz : Je schrijft zelf dat een boerenzoon zijn bedrijf krijgt.
Er zijn woningen zat maar je moet er wel wat voor doen en dat is altijd al geweest Werken en in je vrije tijd aan je huis klussen. Niet op vakantie , niet uiteten.
Meeste woningen zijn van de bank , daar kan je lenen en in de loop van je leven wordt het pas eigen.

Waar schrijf ik dat dan? Graag citeren. Ik schrijf namelijk dat ik het niet eerlijk zou zijn als dat zo zou zijn.

En je moet wel een huis hebben om te kunnen klussen. En moeten mensen dan tot hun 40e thuiswonen en sparen? Want als je 1500 huur betaalt gaat dat lastig. Oh en hoeveel uit eten en op vakantie denk je dat mensen gaan? Als dat eens 5000 per jaar is wat mensen uitgeven. Dan moet je zeker 10 jaar sparen voor dat het iets uitmaakt. Maar ook met 60k spaargeld koop je geen koophuis.

De tijd dat hard werken een garantie is voor een koophuis is voorbij.

“In absolute termen staan de huizenprijzen al enige tijd op recordhoogte, maar ook in relatieve zin beginnen woningen nu echt duur te worden. Kostte een gemiddelde bestaande woningen begin jaren zeventig ongeveer vier keer een modaal jaarinkomen, nu is dat al bijna tien keer het modale inkomen. Door de lage rente zijn de effectieve woonlasten veel minder snel gestegen, maar feit is dat huizenprijzen de laatste jaren veel harder zijn gestegen dan de inkomens.”
Bron (met leuke grafiekjes zelfs)
https://geotrendlines.com/nl/analyses/h ... n-inkomens

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Pmarena, precies.
Ik kende in die tijd ook geen mensen die het alleen konden kopen.
Iedereen van mijn leeftijd kocht met partner, of niet.
En die partner werkte ook mee, telde ook mee voor de hypotheek (met hogere rente)

En een huis werd stukjes bij beetje verbouwd, ipv bij intrek moet er meteen een nieuwe keuken in.
Je werkte allemaal meer dan 40 uur, ipv de 28-32 van nu.
En ook legde je eigen geld in, anders kon ook geen hypotheek krijgen.
Jaren later is dat wel een tijd geweest dat je veel meer hypotheek kon krijgen, maar bij ons in de tijd ook niet.

Kijk ik zal niet zeggen dat het nu gemakkelijker en goedkoper is een huis, maar nu lijkt er wel de tendens te zijn, we gaan allemaal luxe dingen doen, maar we willen ook een huis kopen...nee zo werkt dat niet...
Ik heb een neefje die klaagde ook, kon geen huis kopen, maar werkte 4 dagen, de 5e dag was om te sporten... euh en die zaterdag en zondag dan? De avonden?
Tja, dan niet gaan zeggen ik kan geen huis kopen.

Dat er te weinig betaalbare huurhuizen zijn, dat vind ik overigens wel zeer schandalig van de overheid.
Want op een bepaalde leeftijd is het goed voor een "kind" om op eigen benen te gaan staan en eigen keuzes te kunnen maken zonder de ouders op de lip.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Toen wij 15 jaar geleden ons huis verkochten waren de prijzen volledig ingestort.
Ik weet nog dat een starter ons huis kocht voor 90.000. Deze huizen staan nu voor bijna 300k te koop.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Wij zouden nu ook bv. prima een huis kunnen kopen met alleen het loon van mijn man. Niet meer zo groot met veel grond zoals bv 10-15 jaar geleden door de veranderende huizenmarkt, maar we zouden op dit moment nog steeds een heel prima/mooi huis kunnen kopen (hebben dan nu wel al een tussenwoning in eigen bezit waar we al 18 jaar op hebben afbetaald wel). Het ligt allemaal maar net aan je inkomen en zeker ook welke regio je zit- de prijzen van omgeving randstad zijn bv echt achterlijk tov waar ik zit. Wat je daar voor een flat betaald in de randstad, daar heb je hier een ruim 2 onder 1 kap voor in een leuke wijk bv. Ieders situatie is gewoon anders natuurlijk dus het is allemaal niet zo zwart/wit en over 1 kam te scheren, ook al is inderdaad bekend dat het extreem is qua kosten vandaag de dag. Maar als je vast zit aan regio randstad, dan heb je sowieso al 0-1 achterstand (bij wijze van spreken he). Maar ook zeker de jongere generatie heeft het niet perse makkelijk nu nee.

Wij hebben er dan bijvoorbeeld ook bewust voor gekozen om minder hard te sparen om groter te kopen, zodat we veel meer (luxere) vakanties en trips konden doen met onze zoon (onder het motto je leeft maar 1x keer en je kind groeit heel snel op) of mijn honden auto konden kopen bijna 4 jaar geleden wat onze spaarrekening ver leeg trok. Hoewel ik het soms jammer vond ook dat onze verhuis droom daarmee op de plank kwam te liggen, heb ik er echt geen spijt van. We hebben zoveel mooie dingen gedaan met onze zoon, en wat luxer geleefd en dat heeft ons ook goed gedaan :j (en tuurlijk kun je met minder geld ook leuke dingen doen, maar dat was in ons geval ook gewoon een bewuste keus)

De generatie van mijn opa en oma's hadden allemaal geen huizen in bezit, woonden allemaal gehuurd. En bv mijn oma van m'n moeders kant heeft ook haar hele leven gewerkt wat dat betreft, al vanaf dat ze jong was ook gewoon - ook toen ze 5 jaar in Australië hebben gewoond voor werk van m'n opa, toen heeft m'n oma in het ziekenhuis gewerkt als verpleegster bv. Mijn andere oma was thuis voor de kids (er waren er 9 waar mijn andere oma er 3 had) en die opa heeft in de mijnen gewerkt. Die hadden best een groot/ruim huurhuis (al waren er heel veel mijnwerkers wie kleinere huizen hadden en waar ze met veel kids zaten), maar die heeft zich wel echt letterlijk kapot/ziek gewerkt, maar ze hebben het qua geld altijd goed genoeg gehad wel later en ik heb ook niet het idee dat bv mijn opa's en oma's de drang echt hadden dat ze perse grond/eigen huis wilden bv. of dat ze er in ieder geval niet wakker van lagen zeg maar. 1 van mijn ooms heeft het huis overgekocht dus het is ondertussen wel echt in de familie nog.

Maar uiteindelijk was de huizenmarkt bv 50 jaar terug ook echt flink anders als dat het was voor mijn ouders toen ze hun grond kochten en zelf gingen bouwen begin jaren '90. En vandaag de dag zouden ze idd absoluut niet meer hebben gekund wat ze toen hebben kunnen doen en dan hadden ze ook gehuurd moeten blijven zitten of iets kopen wat veel kleiner zou zijn. Het is altijd een veranderend iets, elke generatie weer. Er zijn altijd mensen wie het wel kunnen, en wie het niet kunnen ongeacht in welke tijd we zitten en wat de huizenmarkt doet. Het zijn moment opnames Al is het vandaag de dag ook wel echt erg en extreem hoor, moet ik ook echt wel bekennen. Maar het ligt ook allemaal wel een beetje aan de situatie, de omgeving waar je zit en de inkomsten uiteraard. Mijn man kan het dus prima op zijn loon, ik zou dat nooit hebben gekund of kunnen in mijn eentje. En wat de toekomst nu gaat doen... dat moeten we ook maar weer afwachten natuurlijk. Ik voorzie ook wel dat de jongere generatie misschien steeds meer gaat emigreren, want het houdt hier in NL ook wel echt een keer op met hoeveel mensen er bij blijven komen en het nu al grote gebrek aan woonruimtes. Het is voor de jongere generaties iig een stuk minder mooi perspectief tov hoe de situatie voor ons was toen we ons huis kochten, dat valt niet te ontkennen idd. (wij kochten het dan op 1 volledig loon en deels mijn loon, we hadden toen ook niet op 1 loon kunnen kopen)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Gisteren, 09:25, in het totaal 3 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Dat het voor jullie zo voelt dat de huidige jonge generatie zich aanstelt en te veel luxe koopt en daardoor geen huis kunnen krijgen dat mag. Alleen de statistieken en cijfers zeggen wat anders.

Je hebt pak hem beet dubbel zoveel inkomen nodig voor een koophuis als in de jaren 70. Dat zijn heel veel vakanties en etentjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Ik snap dat het nu echt heel duur is allemaal. Maar 20-30 jaar geleden was het ook al een kwestie van eerst jaren moeten sparen. En dat de meesten lang thuis bleven. Of eerst iets goedkoops / een flatje huurden. En als je dan een iets ruimere woning wilde, moest je kiezen.

Jezelf op extra werk / inkomsten storten en weinig uitgeven, sparen-sparen-sparen. En dan kon je na X jaar met de blik op oneindig doorbuffelen net een kluswoning kopen. Maar de meesten wilden niet dag en nacht werken en weinig plezier, en gingen dan maar hun 'volwassen huis' huren. En ja dan werd sparen erg moeilijk. Dus die stap van een mooiere / duurdere huurwoning moest je eigenlijk overslaan, tijdje langer doorbijten met vizier op de toekomst. Althans in mijn omgeving hoor.

Wellicht is het nu nog lastiger, dat kan prima zo zijn. Maar dat het 30 jaar geleden wel makkelijk op 1 salaris ging dat is imo echt een sprookje als ik om me heen kijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Mijn ouders hebben voor het kopen van hun grond en de hypotheek krijgen ook wel echt heeel hard moeten sparen- in die tijd hadden ze bv 60.000 gulden gespaard eigen geld om erin te stoppen wat ook gewoon echt wel een hoop geld is. Op een loodgieters en 'poetsers' loon (mijn vader werkte fulltime en werkte ook in de weekenden nog bij en mijn moeder werkte 7 dagen per week in de ochtend uren). En toch gingen we met de auto naar spanje op vakantie bv en kon dat ook nog - de all inclusive vakanties naar bv mallorca kwamen dan pas weer veel later, want dat kon eerder niet maar later wel weer bv). Mijn ouders hebben wel geen studie schulden gehad want ze zijn niet gaan studeren. Het waren ook wel andere tijden natuurlijk maar ook voor hen was het financieel echt niet goedkoop. Maar het huis bouwen was natuurlijk ook deels geluk door veel connecties en hulp maar ook 2 jaar lang 7 dagen per week van 's ochtends tot 's avonds laat keihard werken voor bv mijn vader.

Ik zou het ze in ieder geval niet na doen zeg maar, ook als het financieel vergelijkbaar zou zijn om te kunnen doen. Dus het is deels ook zeker wel een beetje het soort mens wat je bent. Mijn zusje en haar partner nemen ook meer risico's als ons qua investeringen. En bij hen werkt het, het heeft ze al veel gebracht en ze kunnen later vroeg met pensioen. Wij doen dat weer niet, wij leven gewoon anders en steken de tijd en het geld in ons 'leven' in het nu (met als gevolg dat we ondertussen nog niet ons droomhuis hebben kunnen kopen, maar we zien wel hoe dat loopt. Door mijn medische en mentale geschiedenis en ook nu weer mijn huidige ziekte ben ik het veel belangrijker gaan vinden om in het nu te leven. Uiteraard wel nog steeds verantwoordelijk, dus wel altijd zorgen dat er spaargeld is en zeker ook wel nadenken over de toekomst)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

in de jaren 70 werd ik geboren en ja toen waren ze ook weer goedkoper dan halverwege de jaren 90 waarin wij kochten.

De genoemde 60 k hadden wij ook als inleg, sterker, een stuk meer zelfs...
En dat met van dat werk wat vele nu niet meer willen doen, je weet wel, tuinbouw. om 6 uur in de ochtend beginnen.

Maar. euh... we zijn behoorlijk van het onderwerp af denk ik zo maar. :+
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Ik herken dat 20 jaar zo hard moeten sparen niet echt.
Mijn man was klaar met zijn studie en kost op zijn starterssalaris meteen een appartement in de randstad. Niet het mooiste vh mooiste maar hij kon wel prima kopen. Kostte toen rond de 110k.

En wat ik zeg, 5 jaar later wilden we verkopen en was de prijs ingezakt tot zo'n 90k. Pas daarna zijn de prijzen weer langzaam gestegen en nu torenhoog.
Als ik grafieken bekijk van de huizenprijzen sinds 1980 zijn die ook gewoon overduidelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

DuoPenotti schreef:
in de jaren 70 werd ik geboren en ja toen waren ze ook weer goedkoper dan halverwege de jaren 90 waarin wij kochten.

De genoemde 60 k hadden wij ook als inleg, sterker, een stuk meer zelfs...
En dat met van dat werk wat vele nu niet meer willen doen, je weet wel, tuinbouw. om 6 uur in de ochtend beginnen.

Maar. euh... we zijn behoorlijk van het onderwerp af denk ik zo maar. :+

Jep :D Ik werkte vanaf net 17-jarige full-time in de tomaten, van 6 tot 5... dat is ook 55 uur per week.
Of nee er ging natuurlijk 5x een half uurtje middagpauze vanaf :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Ja we dwalen zo inderdaad wel wat af van het onderwerp :=

Maar goed, iets meer ontopic dan mbt onze kinderen;
Ik ben in ieder geval wel blij dat we bezittingen hebben en dit er ook binnen de familie is. Met het oog op de toekomst voor onze zoon, vind ik dat toch zeker wel prettig in ieder geval. Ik ben blij dat we hem dingen kunnen doorgeven, ook financieel gezien zodat hij daar toch minder of misschien geen zorgen over heeft in de toekomst. Als ouder zijnde is dat in ieder geval wel een fijne gedachte. Ongelijkheid buiten beschouwing gelaten want wat ik al eens eerder zei; als ouders zijnde leef je toch gewoon echt wel in je familie bubbel en wil je gewoon het beste voor je kind, en ja ook dingen kunnen doorgeven later hoort daarbij als je de mogelijkheid hebt he. Hij zal alsnog zeker zijn eigen dopjes moeten doppen voor het merendeel van zijn leven, maar wij zullen hem altijd steunen en kunnen opvangen als dat toch nodig zou zijn en ik ben blij dat we dat kunnen doen, dat de mogelijkheid er is. Voor mij hoeft hij niet Alles in het leven zelf te doen als het soms ook met hulp van ons kan, de maatschappij is al vreselijk en hard genoeg wat dat betreft.

De vader van mijn schoonbroer heeft bv ook een klein imperium opgebouwd door ook hard werk, slimme keuzes en investeringen te maken waardoor hij meerdere huizen in bezit heeft en deze dus wil doorgeven aan zijn kids. Nou, alleen maar mooi wat mij betreft :j Zijn dochter hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken dat ze bv nooit woonruimte zal vinden in haar eentje en als je zoiets kunt doen voor je kinderen vind ik dat echt wel fijn.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:36

Jeetje wat een reacties haha
Ik had beter een poll kunnen maken inderdaad. Kan ik dat alsnog maken?
Wel overzichtelijker.

Maar ik herken veel in de punten die benoemt worden. Het is toch altijd anders dan vroeger, al was het vroeger ook niet makkelijk. Het is de onzekerheid voor de toekomst

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Wij hebben twee zoontjes, en mocht het ons gegunt zijn dan is 1 of 2 kindjes erbij hartstikke welkom.

Wij vinden het prachtig dat chaotische, gezellige leven in huis.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:56

Alleen de eerste en laatste pagina gelezen, dus ik maak er een combinatie van :D :
1 zoon, woonachtig bij ons in de (ruime) schuur*. Deze heeft hij van binnen helemaal bewoonbaar gemaakt en ze verwachten met ongeveer een maand een ukkie.

* Mede vanwege de enorme toestroom aan nieuwe bewoners in de gemeente is de wachttijd voor een huurwoning in een paar jaar tijd opgelopen van 3 maanden naar 8 jaar en langer. Daarnaast zijn de koopwoningen voor hen veel te duur (en worden deze vaak ruimschoots overboden door mensen van buiten de provincie). Ze willen onder geen beding in een nog te bouwen nieuwbouwwoning, omdat ze niet mee willen werken aan het kapot maken van de toch al zo weinige natuur in ons land.