Bookvent 2026

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:40

Sirius_ schreef:
Goldwynn schreef:
  • Fantasy: Yay
  • Romantasy: Yay
  • Cosy Fantasy: Yay
  • Epic of High Fantasy: Yay
  • Urban Fantasy: Yay
  • Historical Fantasy: May
  • Paranormal: Yay
  • Magical Realism: Yay
  • Steampunk: May
  • Dystopian: May
  • Humor/Satire Fantasy: Nay ?
  • Science Fantasy: May
  • Science Fiction: May
  • Alternative History: May
  • Cyberpunk: May
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: May
  • Space Opera: May
  • Military SciFi: May
  • Time Travel: Yay
  • Humor/Satire SciFi: May

Met de May's geen ervaring. Klinkt als mogelijke match? Maar weet dat niet zeker. Al heeft Sirius_ volgens mij al meer dan 12 opties klaarliggen voor me :+

Grae Bryan en lark zijn toch ook paranormal? Haha
Ik heb wel veel meer opties klaarliggen maar niet allemaal in fantasy :D

Oh dan moet dat ook Yay zijn xD

Lau07
Moderator

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:46

Ik moet zeggen dat ik nooit zo stilsta bij alle sub-genres. Tropes trouwens ook niet. Ik heb het dus een beetje op gevoel gedaan. Ik ben niet zo heel moeilijk. Ik probeer dit jaar de Goodreads challenges te voltooien, en daarvoor moet ik soms ook uit m'n comfort zone qua schrijvers en genres, en ik merk dat zo'n uitstapje naar iets nieuws zo nu en dan heel goed uitpakt :D

Yay-Nay-May

• Cosy Fantasy: Yay
  • Urban Fantasy: Yay
  • Historical Fantasy: Yay
  • Paranormal: May
  • Magical Realism: May
  • Dystopian: May
  • Humor/Satire Fantasy: Yay (valt Assistant to the villain hier bijvoorbeeld onder? Die ben ik nu aan het lezen en is erg leuk!)
  • Science Fiction: May (deze vind ik lastig! Als het niet te abstract is, is dit vast ook erg leuk, maar als het heel erg abstract wordt zoals in This is how you lose the time war, dan ben ik daar minder enthousiast over)
  • Cyberpunk: May (hier geldt een beetje hetzelfde als voor science fiction, niet al te abstract graag :D)
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: May (idem)
  • Space Opera: May
  • Time Travel: May
  • Humor/Satire SciFi:May

Met betrekking tot alles wat SciFi is, geldt voor mij dus dat hoe abstracter het wordt, hoe moeilijker ik vaak door de boeken heen kom.

Verder zag ik nog de vraag voorbij komen over de talen waarin je leest. Ik lees zelf het liefst in het Engels, maar als een boek oorspronkelijk in het Nederlands geschreven is, dan lees ik uiteraard Nederlands. Zo nu en dan waag ik me ook nog aan het Duits, maar dan moet het wel een heel erg goed boek zijn. :D

Een favoriet boek.... Tja, dat vind ik heel erg moeilijk. Zo vond ik The Song of Achilles erg mooi, ben ik dol The Wind in the Willows, maar vond ik Kingdom of Ash (sowieso alles van Sarah J. Maas) heel erg goed.

Ik heb eigenlijk wel een tegenvraag, zijn er boeken die jullie echt haten, of boeken waar je echt een afkeer van hebt omdat je ze dramatisch slecht/stom/vul maar in vond?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:50

Lau07 schreef:
Ik heb eigenlijk wel een tegenvraag, zijn er boeken die jullie echt haten, of boeken waar je echt een afkeer van hebt omdat je ze dramatisch slecht/stom/vul maar in vond?

A Clockwork Orange. Verplichte kost bij Engelse literatuur op de middelbare school. Trauma :')

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:45

Dankjewel :D

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 00:28

jenne schreef:
Dankjewel :D

Verkeerde topic en ik kan hem niet meer aanpassen :')

Lost in the Never Woods vond ik heel erg tegenvallen, een Peter Pan retelling waar 3 kwart van het boek niks gebeurd en dan zijn ze op een punt dat ze echt actie willen/moeten ondernemen en dan gaan ze een ijsje eten _-:(

Verder vind ik fmc’s die I am not like the other girls zijn en dat continue melden of uiten verschrikkelijk irritant :x

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:33

Ik ben ooit enthousiast begonnen in Het Lied van Ooievaar en Dromedaris, in een buddyread van Bokt. Maar ik kwam er echt niet doorheen.

Caraval vond ik afschuwelijk, zo onvolwassen en het magie systeem klopte niks van. Of de enige uitleg was 'het is magie'. Ik heb na het eerste boek de hele serie verkocht.

En bij 'simpele' romance boeken haak ik nogal eens af, dat het gewoon slecht is geschreven bijvoorbeeld. Hele onzekere FMC's ga ik ook slecht op. Maar vaak zijn dat ook boeken die ik gratis of heel goedkoop als ebook heb gekocht en ik weet dat dit risico er is. Vaker word ik positief verrast gelukkig.

Maar vaak is het vooral dat ik op dat moment even niet

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 07:15

DWitzel schreef:
Jeetje, ik ben helemaal niet thuis in fantasy, de meeste termen zeggen mij niks.... Dus ik sla deze vraag even over. Wil best een toegankelijk fantasy boek in mijn kalender, maar dan niet te extreem :o

Ik sluit me voor dit lijstje hier bij aan. Als het toegankelijk is en/of op mijn wishlist staat dan mag het fantasy zijn. Verder lees ik denk ik meer genres die hier buiten vallen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:24

]
Lau07 schreef:

Alles van Colleen Hoover, ik heb 1 boek gelezen en ik vond het zo problematisch en vreselijk dat ik dat echt heb afgezworen. Volgens mij is ze als persoon ook niet zo fijn, dus ik heb niet het idee dat ik er echt iets van mis.

Daarnaast dingen over de oorlog, heel erg maar ik heb daar 0 interesse in. Ook films daarover spreken me echt totaal niet aan. Het dagboek van Anne Frank of iets in die trant zal je mij dan ook echt nooit zien lezen. Terwijl ik dan wel weer graag naar musea ga over de oorlog :')

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 00:36

Dat lijstje zegt me heel weinig eigenlijk ook, ben wel van de fantasy opzich (Hou ook van bijvoorbeeld boeken lezen met Lore van de games die ik speel : World of Warcraft, The Witcher etc, staan er zeker wat van op het lijstje)

Maar onder welk sub genre die dan vallen, al sla je me dood :o Ik ga vannacht als ik tijd heb in de nachtdienst eens opzoeken wat ze inhouden met voorbeelden van boeken, dan kan ik het ook wat beter invullen.

Edit (opgezocht en op basis van voorbeeld boeken mijn lijstje gemaakt):

Yay-Nay-May

Fantasy: Yay
Romantasy: Yay
Cosy Fantasy: Yay
Epic of High Fantasy: Yay
Urban Fantasy: Nay
Historical Fantasy: Yay
Paranormal: Nay
Magical Realism: May
Steampunk: Nay
Dystopian: Yay
Humor/Satire Fantasy: May
Science Fantasy: May
Science Fiction: Nay
Alternative History: May
Cyberpunk: Nay
(Post)-Apocalyptic SciFi: May
Space Opera: Nay
Military SciFi: Nay
Time Travel: Yay
Humor/Satire SciFi:

@Love_Mandy : Is toch niet erg als je daar geen interesse in hebt ? Zo ieder zijn ding. Moet zeggen dat ik de films over de 2e wereldoorlog vaak te luguber vind, vooral omdat je weet dat het echt is gebeurd die zieke praktijken.
Maar in mijn Santa pakket in december zat het boek Oorlogskinderen, ik heb deze in 1 ruk uitgelezen omdat ik het erg interessant vond :j En zoek niet snel oorlogsboeken zelf uit :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 09:50

Ik heb vorig jaar een stripboek van het Achterhuis. Dat was heel toegankelijk geschreven, ook voor kinderen bedoeld. Vond ik wel fijn lezen :) Misschien een mooi alternatief mocht het verhaal je toch aantrekken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 10:10

Citaat:
  • Cosy Fantasy: May (ik heb dit genre nog niet vaak gelezen, en een slow-paced boek spreekt mij vaak minder aan)
  • Urban Fantasy: May (vampieren/weerwolven spreken mij minder aan, series zoals Shadowhunters vind ik wel leuk)
  • Historical Fantasy: Yay
  • Paranormal: Yay (denk aan vibes zoals Supernatural, maar zoals hierboven spreken verhalen over
  • Magical Realism: May
  • Steampunk: Nay
  • Dystopian: Nay (enige uitzondering hierop is de Hunger Games serie)
  • Humor/Satire Fantasy: Yay
  • Science Fiction: Nay
  • Cyberpunk: Nay
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: May (leven in een postapocalyptische wereld kan heel tof neergezet zijn, maar het moet geen high-tech verhaal worden)
  • Space Opera: Nay
  • Military SciFi: Nay
  • Time Travel: May (een boek die afspeelt in meerdere tijdzones kan ik wel hebben, maar als er veel gereisd wordt door de tijd ben ik bang de draad kwijt te raken)
  • Humor/Satire SciFi: May

Had hem zelf nog niet ingevuld. Over het algemeen sta ik voor heel veel genre's en nieuwe dingen open, maar verhalen die echt in de ruimte afspelen of op een alternatieve planeet of heel erg high-tech zijn, die spreken mij niet aan. Hammajang Luck werd voor mij een dikke DNF :')
Ik ben meer van de verhalen die binding hebben met natuur/ dieren. Meer historisch aangelegd ook wel, of een goede onderliggende magie werking.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:13

Yay-Nay-May

Fantasy: Nay
Romantasy: Nay
Cosy Fantasy: Nay
Epic of High Fantasy: Nay
Urban Fantasy: May
Historical Fantasy: Nay
Paranormal: Yay
Magical Realism: May
Steampunk: Nay
Dystopian: Yay/may
Humor/Satire Fantasy: May
Science Fantasy: May
Science Fiction: Yay
Alternative History: Nay
Cyberpunk: Nay
(Post)-Apocalyptic SciFi: May
Space Opera: Nay
Military SciFi: May
Time Travel: May
Humor/Satire SciFi: May

Ik ben heel lastig met fantasy. Belangrijkste is dat namen en personages etc overeen moeten komen met de werkelijkheid. Ingewikkelde Magic systemen of namen van plaatsen/personen onthoud ik niet en als ik ergens een hekel aan heb is het steeds opzoeken wie of wat iets is.

Ik hou wel van paranormal als in geesten kunnen zien, engelen en demonen, incidenteel vampiers. Maar niet als in Twilight, meer als bijv de boeken van Lark Taylor.
Ik hou ook wel van alien smut maar ook hier moet de echte wereld herkenbaar in zijn.
Dystopian lees ik soms maar is vrij nieuw voor mij en ik vermoed dat de ene dystopian de andere niet is. Ben ik nog aan het ontdekken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 12:38

Citaat:
Book Subscriptions
Spoilers zijn te vinden op Instagram bij @theautumnbookreads en via The Story Eater.

• Marjo: Illumicrate box, Fairyloot YA box, Fairyloot Adult
  • Cynn: Fairyloot Epic
  • Daihyo: SoManyPages Fantasy, SoManyPages Romantasy (kwartaal)
  • magda_90: Evernight & Owlcrate Horror
  • ryukapple: Evernight
  • MarloesHJ: Fairyloot Adult
  • ynskek: Kobo+
  • Eelmo: The Broken Binding SF&F

Maandelijkse subscriptions
MaandFairyloot AdultFairyloot YAIllumicrateThe Broken Binding SF&FSoManyPages Fantasy
Januari
Spoiler:
Graceless Heart
Spoiler:
The Swan's Daughter
Spoiler:
The Poet Empress
Spoiler:
Operation Bounce House
Spoiler:
Schild van Sparrows
Februari
Spoiler:
Weavingshaw
Spoiler:
The Sun and the Starmaker
Spoiler:
Saltswept
- SoManyPages Fantasy
Maart
Spoiler:
The Last Starborn Seer
Spoiler:
Her Hidden Fire
Spoiler:
Aicha
Spoiler:
Green and Deadly Things
SoManyPages Fantasy
April
Spoiler:
Starside
Spoiler:
The Gravewood
Spoiler:
Thistlemarsh
The Broken Binding SF&F SoManyPages Fantasy
Mei Fairyloot Adult Fairyloot YA
Spoiler:
Blood Bound
Juni Fairyloot Adult Fairyloot YA
Spoiler:
Nemesis Mine
Juli Fairyloot Adult Fairyloot YA
Spoiler:
A Snake Among Swans
Augustus Fairyloot Adult Fairyloot YA Illumicrate The Broken Binding SF&F SoManyPages Fantasy
September Fairyloot Adult Fairyloot YA Illumicrate The Broken Binding SF&F SoManyPages Fantasy
Oktober Fairyloot Adult Fairyloot YA
Spoiler:
Mothsblood
November Fairyloot Adult Fairyloot YA Illumicrate The Broken Binding SF&F SoManyPages Fantasy
December Fairyloot Adult Fairyloot YA Illumicrate The Broken Binding SF&F SoManyPages Fantasy

Overige subscriptions
  • Fairyloot Epic: 1x per kwartaal.
    • Februari:
      Spoiler:
      The Book of Fallen Leaves
  • SoManyPages Romantasy: 1x per kwartaal
  • Evernight: 1x per kwartaal
    • Januari:
      Spoiler:
      We Call Them Witches
    • April:
      Spoiler:
      Japanese Gothic
  • Owlcrate Horror: 1x per kwartaal
    • Mei:
      Spoiler:
      Japanese Gothic

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:54

Oh ik heb SMP fantasy februari ook nog voor je:
Spoiler:
Fluister het tegen de sterren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 17:44

Ik heb ook de The Broken Binding SF&F. :j

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 17:54

M_D_H schreef:
Ik zie deze nu pas.
Ik heb bij fairyloot de adult, Young adult en de romantasy en staat op de wachtlijst van epic.

De rest ga ik nog op terug komen

En volgens mij is Dees nog niet toegevoegd aan het bovenste overzichtje.

Lau07 schreef:

Ik kwam afgelopen maand echt niet door The secret history heen, terwijl veel mensen dat een goed boek vinden. Ik was al bijna halverwege en het ging zoooo traag. Die opbouw zou nodig zijn om later dingen te verklaren, maar ik vond de helft van de personages nog steeds heel erg plat eigenlijk. Geen idee wat ik nou wijzer ben geworden in de ruim 200 pagina's die ik had gelezen :+

En ik heb m'n flops uit het topic van vorig jaar even gekopieerd:

- Jasmine Raeymaekers - Een nacht in een kooi. Ik kwam dit boek ergens online tegen en omdat het een waargebeurd verhaal was, was ik benieuwd. Maar ik vond het boek erg slecht geschreven en chaotisch...
- Olav Mol - Ayrton Senna. Afgelopen zomer was ik ontzettend misselijk door m'n zwangerschap en had ik een boek nodig waar ik niet teveel bij na hoefde te denken. Ik had meer verwacht over het leven van Senna te lezen in plaats van een soort raceverslagen te lezen.
- Mariska Noordeloos - Droom van morgen. Ook dit boek kwam ik ergens online tegen. Heel bijzonder boek, deze schrijfster heeft een ruime fantasie want ik dacht vooral 'hoe groot is de kans nou dat dit gebeurt' bij zowat alle gebeurtenissen in het boek :+
- Freida McFadden - De hulp. Aangezien zo ongeveer iedereen in m'n omgeving enthousiast was over dit boek en de Nederlandse versie beschikbaar was in Kobo plus (ik lees liever Engels dan vertaald, maar misschien toch een voorgevoel dat ik beter voor de gratis Nederlandse versie kon gaan dan betalen voor de Engelse?) dacht ik: ik ga 'm toch maar lezen. Maar nope, niet mijn ding. Slecht uitgewerkte karakters, het einde was redelijk verrassend maar niet echt ergens op gebaseerd dus ja dan wordt 't al gauw verrassend :7
- Liselotte Stavorinus - De verleiding. Deze staat op m'n DNF lijst. Ik kwam er maar niet doorheen, slecht uitgewerkt.

En ik vind het dus echt een flop als een boek origineel in het Engels is geschreven en ik de Nederlandse vertaling krijg :o Ik vind de vertalingen vaak gewoon niet zo goed... En ik lees net zo snel in het Engels als in het Nederlands, dus dan liever de originele taal.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 20:54

Yesss! Ik heb ook mijn eerste boek voor mijn advent :):)
Een special die ik niet in haar boekenlijst op Goodreads heb zien staan.

Ik was vandaag bij de Bruna en ik heb haar lijst in mijn telefoon gezet, hij stond niet op haar wishlist, maar ik denk dat ze deze ook wel heel mooi vind :) Past goed binnen haar genre denk ik zo.

Hij krijgt een 4,09 op goodreads met 8.876 ratings, dus ik denk dat dat wel aardig is :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:36

Dat klinkt als een mooi begin Nancy!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:41

Afbeelding

Vind de specials zo mooi, qua prijs maakt het soms ook niet zoveel uit.
Hopelijk is mijn lootje hier straks ook zo blij mee :)

Inmiddels al op 5 (van de 12), en op het lijstje van mijn lootje staan ook nog boeken dus nog niet uitgebracht zijn, dus ik ga weer even in wachtmodus :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:55

De SMP fantasy van maart is
Spoiler:
De Archivist van Sytze Schalk.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 18:34

Citaat:
Yay-Nay-May

Vandaag een lijstje met de vele subgenre's van de Fantasy en SciFi:

• Fantasy: May het is een genre wat ik graag meer wil ontdekken, maar niet alle soorten fantasy trekken mij. Ik wil graag meer ontdekken wat mij wel en niet trekt.
  • Cosy Fantasy: May ik weet niet goed wat ik me hierbij moet voorstellen, ik denk dat cosy an sich mij wel trekt
  • Epic of High Fantasy: May geen idee, wat valt hieronder?
  • Urban Fantasy: May geen idee, wat valt hieronder?
  • Historical Fantasy: May ik houd van verhalen in de historische periodes dus ik neig naar ja, maar heb er geen ervaring mee.
  • Paranormal: Nay ik neig naar nee, maar ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen
  • Magical Realism: Yay
  • Dystopian: Yay
  • Humor/Satire Fantasy: Yay - Nay - May
  • Science Fantasy: Yay - Nay - May geen idee wat ik me hierbij voor moet stellen
  • Science Fiction: Nay
  • Cyberpunk: Yay - Nay - May wat is dit?
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: Yay - Nay - May
  • Space Opera: Nay
  • Time Travel: Yay
  • Humor/Satire SciFi: Nay

Van sommige subgenres heb ik echt geen idee wat ik me erbij moet voorstellen dus daar kan ik echt geen zinnig antwoord op geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 19:22

Zowel OwlCrate Horror als Evernight hebben
Spoiler:
Japanese Gothic.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:40

Locked library maart is
Spoiler:
daughter of crows

Deze laat ik komen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:04

Krijgen we ook nog een lijstje zoals de SciFi/Fantasy, maar van van historische boeken? En romans? En thrillers/horror? Of is het okee als we die zelf maken? Ik ben namelijk wel benieuwd naar meer lijstjes :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 19:59

Zeker, maar ik ben de afgelopen week even druk geweest. Zal daar aankomende week naar gaan kijken. Maarre. We hebben nog even de tijd he :P