De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:38

purny schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind het vooral heel ondankbaar dat je gegeven eten zo negatief opvat. Ze hoeven het niet te doen he? Het is een cadeautje. En maar ondankbaar mokken dat je vlees wilt

Dus omdat ik vanwege principes niet naar een bedrijfsfeest wil omdat er plantaardig voedsel wordt opgedrongen ben ik ondankbaar?
Stel ik zou vegans uitnodigen, dan vraag ik ten eerste of ze vlees of vega zijn of dieetwensen hebben..

Ik ben benieuwd hoe jullie vegans zouden reageren als ik een uitnodiging de deur uit zou gooien met daarin de mededeling dat er geen plantaardig voedsel wordt geserveerd.

Dat zou ik prima vinden, dan eet ik andere dingen maar geen vlees
Overigens ben ik geen vegan, slechts pescotariër

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:39

purny schreef:
Ladyingreen schreef:
Is 'ik eet iedere maaltijd vlees' een principe?

Nee maar ik vind en blijf vinden dat als je een feest geeft je de gasten de keuze kunt geven uit vega of iets met vlees.
Iets met inclusieve samenleving...

Ik vind het ondankbaar dat je eisen hebt aan wat je als gast voorgeschoteld moet krijgen. Ga je ook klagen als er wel bier is maar geen wijn? Of wel thee en geen koffie? Gezellig, jou op bezoek krijgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:20

purny schreef:
Ladyingreen schreef:
Is 'ik eet iedere maaltijd vlees' een principe?

Nee maar ik vind en blijf vinden dat als je een feest geeft je de gasten de keuze kunt geven uit vega of iets met vlees.
Iets met inclusieve samenleving...

Dorine92 schreef:
Ik vind het ondankbaar dat je eisen hebt aan wat je als gast voorgeschoteld moet krijgen. Ga je ook klagen als er wel bier is maar geen wijn? Of wel thee en geen koffie? Gezellig, jou op bezoek krijgen

Ik vind het wel normaal dat je als je een feestje geeft, je informeert naar dieetwensen. Zelfde geldt voor allergieën; je wil tenslotte ook niet dat iemand ziek wordt (of erger doodgaat). Dat hoort wel bij gastvrijheid.
Als ik een lunch moet organiseren voor werk dan vraag ik ook altijd de dieetwensen. Meestal resulteert dat in 50/50 vega/vegan vs gewoon. En enkele glutenintoleranties.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:29

Babootje schreef:
Ik vind het wel normaal dat je als je een feestje geeft, je informeert naar dieetwensen. Zelfde geldt voor allergieën; je wil tenslotte ook niet dat iemand ziek wordt (of erger doodgaat). Dat hoort wel bij gastvrijheid.
Als ik een lunch moet organiseren voor werk dan vraag ik ook altijd de dieetwensen. Meestal resulteert dat in 50/50 vega/vegan vs gewoon. En enkele glutenintoleranties.

Dit!

Lijkt me ook niet echt heel gastvrij als je niet eens weet wat je gasten
kunnen eten c.q. drinken :-)

verootjoo

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:36

Ik ken eigenlijk altijd alle mensen die ik uitnodig op een feestje.
En mijn familielid, die doodziek wordt van gluten, schotel ik heus geen gluten voor.

Maar je wordt niet bepaald ziek van een paar uurtjes geen vlees eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:36

verootjoo schreef:
Ik ken eigenlijk altijd alle mensen die ik uitnodig op een feestje.
En mijn familielid, die doodziek wordt van gluten, schotel ik heus geen gluten voor.

Maar je wordt niet bepaald ziek van een paar uurtjes geen vlees eten.

Dit inderdaad. Ik kook niet voor mensen die ik niet ken. :) En op mijn werk zorg ik voor zowel vlees, vis als vega(n) met daarbij de mededeling andere dieet opties door te geven. Ook verlang ik van de cateraar dat ze kunnen aangeven wat ze serveren en wat er in zit.

Thuis wil ik uiteraard ook rekening houden met allergieën en intoleranties, maar je krijgt bij mij gewoon geen vlees of vis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:59

Soms zijn vleeseters zelfs verbaasd dat ‘dit ook vegetarisch eten is’. Ja bij mij krijg je geen nepvlees, maar gewoon een lekkere maaltijd waar toevallig geen vlees of vis in zit (pasta’s en curry genoeg!).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:25

Je kan ook optimistisch zijn en wanneer er enkel vegetarisch eten aangeboden word dit een mooie aangelegenheid laten zijn om dat eens allemaal te gaan proeven ipv te lopen zeuren dat er geen vlees geserveerd zal worden.

Zo een ramp is dat toch niet!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:26

Ik vind het uiteindelijk best bijzonder dat Purny gewoon iets vind, wat ze mag vinden, maar dan wel blijkbaar terecht gewezen moet worden .. (en dan soms ook op de persoon, want iets met regels die we hier op bokt gezamenlijk hebben) waarom?
Dat is wel iets van de brigade hoor :')

Ze wil dat niet en ze gaat niet.. dat mag toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:28

DuoPenotti schreef:
Biedt beide aan, en ook geen probleem met meer gerechten vegetarisch dan met vlees/vis.
Want uiteindelijk kan iedereen vegetarisch eten en andersom niet.
Maar schrappen, nee dat niet.
Dat is je (algemeen) overtuiging door de strot duwen.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om voor zoń bedrijf te gaan werken.

Ik heb een opdracht van 2 jaar gehad waarbij de lunch uitsluitend vegetarisch was, dat was de visie van het bedrijf. Organisatie actief in de verduurzaamheid. Ik heb er nooit problemen mee gehad ondanks dat ik af en toe een stukje vlees eet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:31

Cer schreef:
Ik vind het uiteindelijk best bijzonder dat Purny gewoon iets vind, wat ze mag vinden, maar dan wel blijkbaar terecht gewezen moet worden .. (en dan soms ook op de persoon, want iets met regels die we hier op bokt gezamenlijk hebben) waarom?

Echt he... ik reageer er ook maar niet meer op.
Mensen verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden maar zelf houden ze er geen rekening mee...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:33

Cer schreef:

Dat mag, maar ik vind er wel wat van als dat de reden is. Omdat zeuren over dat eten niet is wat jij wilt, en dan verontwaardigd roepen dat je echt niet komt daarom, wat mij betreft gewoon niet leuk is als er voor jou en anderen iets georganiseerd wordt. Dat vind ik ondankbaar

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:34

Cer schreef:

Dat dus.
Precies waar het topic om gaat :j

Bij een bedrijfsfeest ga ik er toch vanuit dat je alle medewerkers wilt bedanken.
En je eigen idiologie opleggen hoort daar als bedrijf niet bij.
Of je moet bij de vegetarische slagerij, ook wel groenteboer, geheten werken.

Zou ik de dingen proeven.
Ja waarom niet.

Sterker nog als ik op een bbq ben waar voor de sier enkel een bakje komkommer staat vind ik dat ook maar saai.
Vind juist de salades het lekkerste. Dat dus een keer privé ergens gehad. Daar ging het dus duidelijk om veel vlees eten.
Nee ik zal er niets van zeggen. Want doe je niet als gast. Maar zo is voor mij een bbq ook niks aan.

Lekker van alles wat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:37

Het leven is gewoon makkelijker als je je om dat soort dingen niet zo druk maakt.
Tenzij je sowieso geen zin hebt in dat feest :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:40

Dorine92 schreef:
[
Dat mag, maar ik vind er wel wat van als dat de reden is. Omdat zeuren over dat eten niet is wat jij wilt, en dan verontwaardigd roepen dat je echt niet komt daarom, wat mij betreft gewoon niet leuk is als er voor jou en anderen iets georganiseerd wordt. Dat vind ik ondankbaar

Maar daar hoef je al die waardeoordelen toch niet aan vast te plakken?

Ik heb haar trouwens niet horen roepen, jij? Je wil zelf ook graag dat mensen je berichten goed lezen (en terecht hoor), andersom is dan ook fijn

Er zit een verschil tussen ‘dat raar vinden’, dat kan zeker, daar zeg ik ook niks van, maar waardeoordelen over de persoon vind ik dan gek. Daarnaast ook het aantal mensen wat blijft herhalen.. alsof ze dan ineens wel gaat :j Maar ik snap ook dat het het principe van een forum is.. het komt alleen soms zo onaardig over :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:41

Tiggs schreef:
Het leven is gewoon makkelijker als je je om dat soort dingen niet zo druk maakt.
Tenzij je sowieso geen zin hebt in dat feest :D

Ja, met alle respect. Maar voor wat betreft het eten dat geserveerd wordt tijdens een feestje en of je dat aanstaat ja of nee, zijn het wel een beetje first world problems. Als mij dat overkomt zeg ik: bedankt voor het aanbod, ik heb geen trek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:48

DuoPenotti schreef:
Bij een bedrijfsfeest ga ik er toch vanuit dat je alle medewerkers wilt bedanken.

Als er zelfs in de vacaturetekst verteld wordt dat de lunches altijd vegetarisch zijn, kun je ervan uit gaan dat de feesten dat ook zijn. Dat is dan een keuze van jezelf om er te gaan werken. Dat bedrijf bepaalt zeker wel zijn eigen idiologie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:48

purny schreef:
Cer schreef:

Echt he... ik reageer er ook maar niet meer op.
Mensen verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden maar zelf houden ze er geen rekening mee...

Maar vlees is niet zomaar iets. Er is een dier voor gedood. Dus het gaat niet simpel om de keuze tussen de ene groente of de andere waarbij rekening wordt gehouden met iemand die wel of geen spruitjes lust. Desalniettemin staat het je natuurlijk vrij om ergens waar ze het door jou gewenste voedsel niet serveren weg te blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:55

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Als er zelfs in de vacaturetekst verteld wordt dat de lunches altijd vegetarisch zijn, kun je ervan uit gaan dat de feesten dat ook zijn. Dat is dan een keuze van jezelf om er te gaan werken. Dat bedrijf bepaalt zeker wel zijn eigen idiologie.

ja dan zeker :j
Dan is het een heel belangrijk punt bij die werkgever.

Is dat bij de werkgever va Purny dan?

Uiteraard als je staat de springen om werk zou ik daar niet op selecteren zou ik keuze hebben wel.
Denk gemiddeld gezien dat de mensen die daar werken mij dan niet passen. En andersom dan ook. Dat ze dan ook liever met een ander werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:55

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:03

Soja voor veevoer ja :o staat in de eerste regel van je artikel.
De koeien in NL eten meer soja dan alle vegetariërs en veganisten bij elkaar.

Avocado’s zijn niet voorbehouden aan vegetariërs toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:05

purny schreef:
@Anjali: En weet je hoeveel bossen er worden gekapt ieder jaar voor de soja industrie?

https://www.wwf.nl/wat-we-doen/focus/voedsel/soja

En hoeveel water er nodig is voor bijvoorbeeld avocado's?

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/6221241/avocados-kweken-kost-liters-water-dit-zijn-spaarzame-alternatieven.html

Soja wordt gebruikt voor veevoeder.

Alle soja in vega producten komt vrijwel uitsluitend uit Europa.

Ik vind avocado’s ook niet zo slim om te consumeren.

Een bedrijfsfeest is wel iets anders dan een privé feest.
Wanneer ik privé een feest organiseer is daar geen vlees. Dat voelt voor mij niet goed.
Dat een bedrijf de keuze biedt vind ik prima.
Nu moet ik zeggen dat op de meeste plekken eigenlijk nog altijd meer vlees te vinden is dan fijne vega opties.

Quotes verkloot, sorry. Op de Phone he? ;(
Laatst bijgewerkt door Ninx op 14-07-25 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:15

Whataboutisme mag gewoon :j je ziet het hier vaak genoeg

Avocado’s kunnen dan sowieso niet meer, want niet lokaal
Moet lokaal dan binnen of buiten geteeld worden eigenlijk? Want dat gaat met het huidige weer dan niet meevallen, als men niet kan inkopen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:22

Maar dit lezen we liever niet... nooit waar in bepaalde kringen :D

Citaat:
Van bijproduct naar ingrediënt

Sojaolie is de op één-na-meest gebruikte plantaardige olie wereldwijd. De olie wordt gemaakt door de sojabonen te ‘crushen’.
Nadat de olie van de rest van de boon gescheiden is (ongeveer 20% van de boon), blijft er een restproduct achter (de overige 80%) waar sojameel van wordt gemaakt dat als ingrediënt voor diervoeders wordt gebruikt.

Sojaolie

Deze olie wordt gebruikt voor menselijke consumptie, levensmiddelen en biobrandstof.
Sojameel Sojameel ontstaat bij het maken van sojaolie, en wordt gebruikt
om diervoeders mee te maken. Diervoeders bestaan voor een deel uit sojameel (Nevedi).

Soja is gezond

Sojameel zorgt dat dieren gezond blijven en goed ontwikkelen, wat zorgt voor een hoge kwaliteit vlees (en zuivel en eieren uiteraard). De eiwitten in soja zijn van hoge kwaliteit ene bevatten aminozuren die goed verteerbaar zijn. Daarnaast zit soja boordevol vezels, onverzadigde vetten, vitaminen en mineralen.

Productie
Sojabonen komen vooral uit Zuid- en Noord-Amerika.
Van de 335 miljoen ton soja importeert Nederland zo’n 4,3 miljoen ton duurzame sojabonen, waarvan 1,8 miljoen ton voor diervoeders wordt gebruikt.

Dat is 0,5% van de wereldwijde productie. De bonen worden verscheept naar Nederland en verwerkt tot sojaolie en -meel.

Nederland gebruikt duurzame soja

De Nederlandse diervoederindustrie zet zich in om ervoor te zorgen dat bij de sojateelt natuurgebieden niet worden aangetast en dat er zorg is voor de bodem, biodiversiteit en mensenrechten. Er zijn veel Europese initiatieven om duurzaamheid bij sojateelt te waarborgen. De meest bekende is RTRS (Round Table Responsible Soy).

Duurzaam De Nederlandse diervoedersector gebruikt – mede door RTRS – duurzame soja.
Certificaten Die duurzaamheid hebben Nederlandse bedrijven bereikt door alleen te werken met partijen die zich aan strikte eisen houden. Die onder andere te maken met het tegengaan van ontbossing en de zorg voor goede arbeidsomstandigheden. Nederland loopt hierin voorop.
De aanpak van de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi) is erop gericht blijvend bij te dragen aan het uitbannen van ontbossing. Dit vraagt om volledige transparantie én bereidheid van de Europese consument