Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:20

Ik dacht dat China wel goed zat met de leerplicht en kinderarbeid trouwens. Daar hebben/hadden ze oeigoeren in concentratiekampen voor het nare werk.
Volgens mij is kinderarbeid een groter probleem in Bangladesh, Myanmar, Sri Lanka enzo.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:02

DuoPenotti schreef:
Dankje Cer.

Nog een vraag en niet om het goed te praten. Maar echt een vraag.

Nu werken die kinderen bij Shein.
Maar stel dat word gesloten want geen afzet meer.

De mentaliteit veranderd daar niet ineens, gedreven door armoede.
De gezinnen van de kinderen zijn niet ineens rijk dat ze de kinderen naar school kunnen doen.

Wat gebeurt er dan met de kinderen?
Moeten ze dan misschien nog ergere dingen doen?

Ik heb het (valse?) idee dat er misschien nog een ietsje controle is op de fabrieken waar Shein spullen van krijgt? Omdat ze onder het wereldwijde vergrootglas liggen.

Ja, dat is wel een heel goed punt.
Ettelijke jaren geleden was er een reclamecampagne van een hulporganisatie (ben de naam vergeten). Ik herinner me nog 2 spotjes:
- Meisje, jaar of 10, werkt achter een naaimachine in een kledingatelier. Eerste indruk: kinderarbeid. Maar het meisje kwam uit de kinderprostitutie.
- Jongen, jaar of 12, werkte mee op het land bij een boerderij. Eerste indruk: kinderarbeid. Maar de jongen was daarvoor kindsoldaat.

Wat wij veroordelen was voor die kinderen een grote stap vooruit qua welzijn en veiligheid.

Daarmee wil ik de kinderarbeid niet goed praten. Maar even heel plat: die kinderen moeten ook eten. En het alternatief is nog veel slechter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:10

verootjoo schreef:
Ik dacht dat China wel goed zat met de leerplicht en kinderarbeid trouwens. Daar hebben/hadden ze oeigoeren in concentratiekampen voor het nare werk.
Volgens mij is kinderarbeid een groter probleem in Bangladesh, Myanmar, Sri Lanka enzo.

Vergeet niet dat er in China Oeigoeren in werkkampen zitten. Mag het misschien niet invullen, maar het zou me niets verbazen als een deel van de rommel daar wordt geproduceerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:11

Ja goede voorbeelden.
Dat soort omstandigheden bedoelde ik idd.

Dan is 10 uur op een dag aan de naaimachine met loon ineens bijna luxe.

En nee niet om het goed te praten.
Maar helaas redden we de wereld niet in 1 dag.

Dan zou het beter zijn Shein enz betere werkomstandigheden te laten verplichten dan er niet te kopen.

Ja dat die rommel dan wel een hele euro duurder word per stuk.. (jullie snappen de toon wel hoe ik dit zeg denk ik)

Ergens moet het die kant op.
Hoe weet ik uiteraard, helaas, ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:15

denisesilver schreef:
verootjoo schreef:

Vergeet niet dat er in China Oeigoeren in werkkampen zitten. Mag het misschien niet invullen, maar het zou me niets verbazen als een deel van de rommel daar wordt geproduceerd.

Dat zeg ik toch letterlijk in mijn quote :o
Die Oeigoeren in concentratiekampen.
Daar wordt ook de kleding geproduceerd van Primark. Hoewel ze zeggen dat niet meer te doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:16

DuoPenotti schreef:
Dan zou het beter zijn Shein enz betere werkomstandigheden te laten verplichten dan er niet te kopen.

Aangezien Shein niet veel doet met de kritiek an sich zou misschien de afname van aankopen (dus aan de portemonnee komen) een goede reden voor hen zijn om toch wel wat te gaan doen met de kritiek en betere omstandigheden voor de werkers te regelen :)*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:18

DuoPenotti schreef:

Ja dat die rommel dan wel een hele euro duurder word per stuk.. (jullie snappen de toon wel hoe ik dit zeg denk ik)

Daar zou ik ook helemaal voor zijn.

Maar dat kan dus door goed spul te kopen. Dan komt daar vanzelf meer vraag naar, sterft Shein/ali/temu langzaam uit en kan iedereen bij de andere labels werken die wel normale omstandigheden hebben.

Echt vanaf nu verplichten zou ik geen idee van hebben hoe dat moet, door wie enzo?

Cer

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:22

Ik las toch laatst ergens dat ze naar de beurs willen en daar dan een soort keuring voor moeten hebben dus ze kunnen zich er in theorie niet helemaal niks van aantrekken … (in theorie schrijf ik)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:41

Ik kan duidelijk niet lezen :')
Ik zal mezelf gaan verbieden discussies te voeren zolang ik nog met een hersenschudding kamp :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:42

:')

Heb drie keer m’n quote opnieuw gelezen om te kijken of ik niet gek geworden was :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:43

Ik had echt heel die middelste zin niet gezien :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:17

Ohhhh dat is waar, moet jij niet gewoon heel erg rustig aan doen joh?? :oo

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 00:33

Cer schreef:
het punt was, van de vorige pagina, een post van Germie waarin zij een vraag stelt, los van Shein, of kinderen die ouders helpen, wel of niet not done is.

Dat het in de wet staat, zal wel, maar er wordt ook hier aangegeven dat het met postbodes, in schoolvakanties of op het familiebedrijf, wel voorkomt.
En het is al helemaal niet als vergelijking met werk met zware chemicalien en zwaar fysiek werk.

Dus er staat 'na school wat meehelpen is niet meer dan normaal', en 'het zou niet moeten worden gedaan. (ondanks dat je er wel wat van leert). Dus verschillende meningen. En 'reformatorische jongeren (kinderen) krijgen er vaak voor betaald)

Een hele losse zijsprong over kinderarbeid, los van Shein en ook niet om kinderarbeid binnen Shein goed te praten en het wordt er niet mee vergeleken. En dat punt probeert Little Gift een paar keer te maken. Germie was niet aan het vergelijken, het was een los, opzichzelf staand discussiepunt (zoals dat soms gebeurd in een discussie)

Dan komt er weer iemand met de wet, maar dan mag het wel af en toe. En dan zegt Little Gift 'volgens die wet mag het dus niet, dus ook niet af en toe'

Dat er dan iemand van maakt dat Little Gift het gebruikt om het door de vingers te zien, is gewoon een beetje ver gezocht. Maar wel begrijpelijk omdat door anderen (!) gehint wordt dat dat aan de hand zou zijn. Het onderwerp werd dus ook niet door LG in het leven geroepen, maar eerder al.

Bovenstaande is een weergave / samenvatting
(en geeft aan hoe dus soms irritaties kunnen ontstaan omdat mensen niet goed lezen, en / of zelf iets interpreteren)

Er wordt ook geen ultiem antwoord verwacht maar 'waar is de grens", en als iemand zegt "nou, dat staat gewoon in de wet" en er wordt ook gezegd "maar af en toe kan het wel" dan kan dat natuurlijk wel inconsistent overkomen, want wat is af en toe, en wat kan dan wel en wat kan dan niet.. dat laatste is dan 'de discussie' :)

Zo las ik het :j

Sprakeloos en dat is maar prima ook want hier hoeft niets meer aan toegevoegd te worden! Duizendmaal dank Cer! Dat was inderdaad exact waar het om ging in mijn posts _/-\o_

Edit: die vraag van duopenotti over wat er met die mensen gebeurt als shein opgedoekt werd, poogde ik dus reeds te behandelen op pagina 9 van dit topic:

Little_Gift schreef:
En wat als die mensen die nu uitgebuit worden door shein en consoorten, straks ook daar niet meer terecht kunnen en zelfs geen 4 cent per kledingstuk meer kunnen verdienen en dus helemaal geen geld meer hebben en helemaal niks meer kunnen verdienen?

Want het verdwijnen van Shein en consoorten lost niet noodzakelijk ook het probleem op.
Als de mentaliteit niet verandert, dan lost het enkel op dat er géén werk meer is voor die mensen die nu al nergens terecht kunnen en dat ze zodoende nog dieper in de oliebol zitten.

De bron wegnemen, zal misbruik niet genezen. De mentaliteit veranderen, echter wel. En die mentaliteit verander je door meer uit te willen geven aan rechtmatig verworven producten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 06:40

verootjoo schreef:
Mijn hoop is dat hoe meer vraag er komt naar verantwoord geproduceerde spullen, hoe meer de markt zich daar ook naar voegt.
Zodat iedereen in veiligheid kan werken.

Misschien ijdele hoop. En misschien is dat niet op tijd voor de mensen die er nu werken. Maar voor de lange termijn visie.

Ik zag laatst een Duitse documentaire over de zgn. slechtste jobs ter wereld. En die mensen werd gevraagd waarom ze niet wat anders zoeken en hoe lang ze het denken te blijven doen.

De antwoorden waren, nou gewoon mn hele leven en het levert geld op, dus prima. Die mensen hebben gewoon de mentaliteit niet om wat anders te gaan zoeken. Misschien een soort aangeleerde hopeloosheid, ik weet het niet.
Ook kinderen werden geinterviewd. Gingen veelal naar school en na schooltijd werken. Dit was in India.

In Cuba zit het communisme diep geworteld. Men mag nu beperkt een eigen bedrijfje beginnen. Maar in Havana op de boulevard langs het water vind je niet 1 eetstalletje, geen enkel terrasje en nergens een souvenirwinkel. Het zit er bij die mensen gewoon niet in.

Dus wij kunnen wel zeggen het moet anders, maar het gaat vaak ook niet. De mentaliteit is anders. En ergens ishet maar goed ook dat mensen op Bali nog tevreden zijn met een huis met golfplaten dak en 1 slaapkamer voor het hele gezin.

Wij zijn anders opgevoed, misschien meer verwend, maar een stap terug doet ook niemand.

Als ik weer naar Bali ga, dan dragen er vrouwen van in de 70 mijn duikflessen op het hoofd. Is dat oneerlijk naar die bejaarde vrouwen toe?
Die porters zijn daar in het leven geroepen om de omstandigheden voor die vrouwen te verlichten. Ze moeten dus wel wat doen voor hun geld. Maar elke toerist betaalt nu iets van 70 cent per duikfles aan deze dragers. Je kunt niet zeggen ik draag de fles zelf wel. Maar zonder dat geld hadden die vrouwen niets. Nu een klein inkomen voor de familie. Zij zijn er dankbaar voor. Slechte arbeidsomstandigheden?
Ik denk dus dat de cultuur ook meespeelt.

Modeziektes zoals burnouts kennen ze daar niet. Dus wie is er uiteindelijk gelukkiger?

Kinderarbeid en arbeidsomstandigheden zijn en blijven dus lastige punten.
Je kunt niet simpelweg het gelijktrekken met hier. Dan worden de mensen daar ook diep ongelukkig.

Dat is natuurlijk anders dan in werkkampen voor de Oeigoeren. Daar zit dwang achter. Geen vrijheid. En ook mishandeling. Dat valt meer onder moderne slavernij.

Maar het is wel zo dat mensen in die landen gelukkig zijn met weinig. Zouden wij wat van kunnen leren, maar in onze maatschappij gaat dat niet.

Overigens heb ik via facebook een goed contact met iemand uit Chenzhen, China. Ze werkt 10 tot 12 uur per dag, maar heeft wel de vrijheid ander werk te zoeken als ze dat wil. Heeft ook gewoon een kat als huisdier, een vriend in een andere stad. We hebben het best vaak over hoe we leven. Ik zou daar niet willen wonen. Zij heeft in een 10 daags werkbezoek aan Dusseldorf een klein beetje van ons leven gezien. Alleen in de avonduren, maar toch iets. Voor haar waren die 10 dagen een vakantie. Wij zouden zoiets nog steeds als werk zien.
Ik heb haar overigens opgezocht daar. Even kort met elkaar gesproken.
Zij werkt voor een fabrikant in duiklampen. Dus gewoon CE in Europa. Maar heb jij een garantiegevalletje, dan gaan ze aan de hand van serienummer achterhalen wie delampin elkaar gezetheeft. En die persoon wordt er dan op aangesproken. Werkcontrole gaat in China heel ver.
Dan heb je dus een goedgekeurd CE produkt, maar bij garantie gaat het achter je rug om dus ook niet netjes.
Vind je dat wel ok?
Of is het een goede kwaliteitscontrole?

Nee, het is niet zo makkelijk allemaal. De hele keten is groot, er zijn veel nuances.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:34

germie schreef:
Als ik weer naar Bali ga, dan dragen er vrouwen van in de 70 mijn duikflessen op het hoofd. Is dat oneerlijk naar die bejaarde vrouwen toe?
Die porters zijn daar in het leven geroepen om de omstandigheden voor die vrouwen te verlichten. Ze moeten dus wel wat doen voor hun geld. Maar elke toerist betaalt nu iets van 70 cent per duikfles aan deze dragers. Je kunt niet zeggen ik draag de fles zelf wel. Maar zonder dat geld hadden die vrouwen niets. Nu een klein inkomen voor de familie. Zij zijn er dankbaar voor. Slechte arbeidsomstandigheden?
Ik denk dus dat de cultuur ook meespeelt.

Tuurlijk kun je zeggen dat je de fles zelf draagt. Je geeft ze gewoon geld, en dan meer dan 70 cent per fles. Hebben ze in ieder geval een momentje rust en eens een keer meer geld gekregen dan die schamele 70 cent per fles.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:40

is dat zo? zijn daar supervisors ofzo? Komen de vrouwen in de problemen als ze niet zelf dragen?
Zijn ze in dienst van een duikschool/hotel etc?

Hoe kan je dat zo zeker zeggen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:39

germie schreef:

Ik vind van wel. Waarom kun je je eigen duikflessen niet dragen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:49

Cer schreef:
is dat zo? zijn daar supervisors ofzo? Komen de vrouwen in de problemen als ze niet zelf dragen?
Zijn ze in dienst van een duikschool/hotel etc?

Hoe kan je dat zo zeker zeggen?

Nee, je kunt echt niet zelf de fles dragen. De kosten voor dragers zijn inbegrepen in de duikprijs. Dusje betaalt het sowieso. Op elke duikstek heb je een groepje dragers. Deze slapen onder een afdak als er even niets te doen is. Zelf dragen is echt notdone, we hebben het geprobeerd, maar dan beledig je ze. Ze zijn trots op hun werk. Door duikscholen wordt bijgehouden hoe veel ze dragen en betaling vindt centraal plaats.
Er is een supervisor die telt hoeveel duikers er komen. Dus dan weet men hoeveel er binnenkomt.
Bij het hotel waar ik verblijf gebruiken we geen dragers, die 10m is absurd natuurlijk. Daar wordt het gedoogd, maar er is iemand die telt hoe veel mensen het water ingaan zonder drager zodat het geld wat wij in de duikprijs betalen wel bij de vrouwen terecht komt.
Er is geen gedram onder de dragers. De supervisor wijst aan wie welke fles moet gaan dragen. Dat wordt zo eerlijk verdeeld.

Het is dus een beetje zoals in Nepal. Je kunt zelf gaan trekken, maar beter is een gids en drager in te huren. Daar heb je een keuze, op Bali niet. Maar ik vind het op Bali goed geregeld.
Maar het zelf doen krijg je niet voor elkaar.

Overigens is in Nepal het beroep van drager de opstap naar gids. Dus geen drager betekent het tegenhouden van groei.
Wie weet zit er ook wel zoiets achter bij Shein. Want hoe word je daar supervisor?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:12

Dat is wel een mooie discussie inderdaad. Ik heb ook liever dat een meisje in India werkt in een naaiatelier en zo bijdraagt aan de kosten van haar gezin, dan dat ze uitgehuwelijkt wordt aan een oudere man. Toch kun je dan niet grenzeloos slechte werkomstandigheden wegkijken. Het zullen geen arbeidsvoorwaarden zijn zoals in Nederland, maar een paar basis voorwaarden lijken me toch niet teveel gevraagd.

Buiten dat zit ze daar zit te naaien voor ons. En dat ze een luxe-artikel maakt, want zoveel kleding hebben we in intentie helemaal niet nodig. Ik vind dat we daarbij een stem hebben in wat we kopen, dat geld daarin een stem is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:17

Interessante discussie

Die basisvoorwaarden moeten dan in dat naaiattelier geregeld worden. Hoe ga je dat bewerkstelligen. Daarnaast, als wij die 'luxeproducten' niet kopen, wordt ze dan wel of niet uitgehuwelijkt?
(inderdaad geen excuus om slechte arbeidsomstandigheden in stand te houden!) maar, waar begint die oplossing? Daar? of hier? en als hier, hoe dan?
Kunnen we vanuit hier tegen haar baas zeggen'joh, doe dat eens anders' (met welk pressiemiddel?). En als we meer zouden betalen, gaat het naar haar? Of naar haar baas?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:19

Ladyingreen schreef:
Dat is wel een mooie discussie inderdaad. Ik heb ook liever dat een meisje in India werkt in een naaiatelier en zo bijdraagt aan de kosten van haar gezin, dan dat ze uitgehuwelijkt wordt aan een oudere man. Toch kun je dan niet grenzeloos slechte werkomstandigheden wegkijken. Het zullen geen arbeidsvoorwaarden zijn zoals in Nederland, maar een paar basis voorwaarden lijken me toch niet teveel gevraagd.

Buiten dat zit ze daar zit te naaien voor ons. En dat ze een luxe-artikel maakt, want zoveel kleding hebben we in intentie helemaal niet nodig. Ik vind dat we daarbij een stem hebben in wat we kopen, dat geld daarin een stem is.

:j

Ja eigenlijk zouden de regeringen van Europa en VS zich echt hard moeten maken dat de omstandigheden goed zijn. En er meer transparantie komt vanuit Shein en ali enz.
En dat dit dan geen Nederlandse standaard is, oke, das nog wat anders.

Maar ik ben bang dat dat niet zo snel gaat gebeuren.
Al beloofd Shein dat wel.... denk dat het vooral beloven is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:21

Cer schreef:
Interessante discussie

Die basisvoorwaarden moeten dan in dat naaiattelier geregeld worden. Hoe ga je dat bewerkstelligen. Daarnaast, als wij die 'luxeproducten' niet kopen, wordt ze dan wel of niet uitgehuwelijkt?
(inderdaad geen excuus om slechte arbeidsomstandigheden in stand te houden!) maar, waar begint die oplossing? Daar? of hier? en als hier, hoe dan?
Kunnen we vanuit hier tegen haar baas zeggen'joh, doe dat eens anders' (met welk pressiemiddel?). En als we meer zouden betalen, gaat het naar haar? Of naar haar baas?

Jij omschrijft het beter :j

En ik ben bang dat het dan idd naar de baas gaat, niet naar de werknemers.
Maar idd niets kopen, wat is dan het alternatief.

Waar moet het idd beginnen.

Ik denk dat iedereen graag een paar euro meer betaald, want dan is het nog steeds spotgoedkoop, als je echt zeker zou weten dat de mensen die het nodig hebben er ook beter van worden

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:23

Cer schreef:
Ohhhh dat is waar, moet jij niet gewoon heel erg rustig aan doen joh?? :oo

Haha ja, telefoon gaat enigszins, maar lezen dus wat minder :+

Ik zeg nog dit en dan ga ik het rustig aan doen lol. Meer bestellen bij ethisch verantwoorde bedrijven, die vaak ook hun kleding laten produceren in lagelonenlanden, zorgt voor meer vraag en dus meer werkgelegenheid bij dat soort bedrijven.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:26

In the end draait het om geld. Als een mode-label in Nederland meer geld wil geven voor goede arbeidsomstandigheden én inzicht dan zou een producten in India daar in principe achter kunnen gaan staan. Helaas is het dan altijd weer moeilijk om te zien of het geld daadwerkelijk goed terecht komt. Toch zijn er merken die daar wel hun best voor doen, dus het kan wel anders.

We zijn vooral gebrainwasht dat we iedere maand weer aan een andere modetrend mee moeten doen. Of gebrainwasht, misschien moet ik zeggen: lekker gemaakt. We zijn in die zin slaafjes geworden die het kapitalisme en globalisme groot maken. Waarom zou ik mijn spijkerboek die ik eigenlijk niet meer mooi vind niet kunnen opsturen naar India met een vraag om er een lange rok van te maken? En mijn kwaliteitsrugzak kunnen laten repareren in Turkije?
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 22-07-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:30

True :j

Ik vind zelf alleen die keurmerken en de informatie daaromtrent niet goed doorzichtig, en dat is jammer. Als mensen / bedrijven zich inderdaad kunnen aansluiten en daardoor meer kunnen verdienen, zou dat een goede oplossing zijn..
V
maar bijv in Nederland, de keurmerken A Great Place to Work, of EcoVadis (of hoe heet dat precies, een verantwoord ethisch en sustainable keurmerk) zijn echt een lachtertje.. dat gaat nergens over :+
laat staan internationale of buitenlandse keurmerken..