Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:21

Je hebt zelf heel veel in de hand en deels is het ook een beetje onderzoeken waar je gaat wonen.
Er zijn bepaalde dorpen die er om bekend staan dat het een gesloten gemeenschap is, dan moet je daar misschien niet voor kiezen..... Een strenge "zwarte-kousen"gemeenschap is misschien ook niet handig als je graag op zondag je gras maait, de auto wast etc.
Wij hebben in juli de sleutel gekregen en zijn hier in augustus komen wonen. De eerste maand hebben we een rondje gedaan om ff bij wat huizen aan te bellen of een briefje in de bus te doen om onszelf voor te stellen en een telefoonnummer te delen (we woonden nog ver weg, dus wel fijn mocht er iets zijn) en hebben in september de buurt uitgenodigd voor een BBQ met burendag om "buurt te maken" zoals ze dat noemen. Dat werd enorm gewaardeerd en heb me zelden ergens meer welkom gevoeld dan hier.
Maar doe vooral van te voren onderzoek naar de omgeving en de mensen.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:25

Ik heb zelf geen problemen ervaren of zorgen gehad aan de voorkant, mbt acceptatie. Wij zijn niet actief in het verenigingsleven hier, maar mijn ervaring is dat je met je voorstellen, een praatje maken, directe buren een keer uitnodigen en het hanteren van de gewone fatsoensnormen, je een heel eind komt. Als je op de biblebelt gaat wonen is het respecteren van de zondagsrust wel zo fatsoenlijk (althans, is mijn persoonlijke opvatting) en net als hier in de Achterhoek het ook niet echt done is om te klagen over carnavalsherrie.
Mijn ervaring is dat mensen over het algemeen best positief geïnteresseerd zijn in nieuwkomers. Het is meer dat ik zelf bepaalde zaken niet prettig vind en dus ook niet zou opzoeken als woonplek. Een heel aantal zaken vanuit ieders persoonlijke beleving die kunnen spelen in het buitengebied, zijn hier genoemd. Voor mij persoonlijk is zorgen omtrent acceptatie daar niet één van. Daar ben je nog altijd zelf bij en werkt 2 kanten op. Dat is met heel veel andere zaken niet het geval waar je mee geconfronteerd kan worden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:48

Wij wonen aan de rand van het dorp, zonder directe buren. We hebben goed contact met enkele buren en voor de rest zijn we niet echt in het dorp geïntegreerd (onze kinderen zitten ook ergens anders op school). Dit ligt overigens meer aan ons dan aan het dorp, we hebben die behoefte niet echt, doen gewoon ons eigen ding. Anderzijds: sommigen wonen er al 40 jaar, zijn actief met alles in het dorp, horen er helemaal bij maar worden wel nog steeds gezien als "niet van hier". Beetje als wat op de vorige pagina werd omschreven met dat vriendinnengroepje zeg maar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 14:56

Ik zou mezelf zeker voorstellen aan buren, zelfs als ik al vermoed dat we een bod willen gaan doen. Maar ik ben verder ook best wel introvert en praat makkelijker een op een dan in een grote groep bij een feestje.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:37

Wij hebben verhuisplannen en een boerderij gezien pal naast een groot akkerbouwbedrijf. Flinke loodsen staan er.
In hoeverre heb je daar overlast van? Ik denk dan aan tractors en andere grote voertuigen die om 5u 's ochtends rondrijden etc?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:41

Het gebeurt wel eens, als de oogst binnen gehaald moet worden voor de regen ofzo.
Maar mijn ervaring is dat ook boeren het liefst gewoon normaal overdag werken.

's Avonds laat, 's ochtends vroeg, zondagen is vooral weers afhankelijk.

De boer naast ons heeft vooral aardappels, als die de schuur in gaan hoor je de ventilator van de oude schuur wat. Ligt hij vol hoor je die niet meer, en die van de nieuwe schuur hoor je helemaal niet, is veel moderner.

Dingen als bieten laden gaat wel 24/7 door. De boer naast ons heeft op 500 meter een kapschuur waar de bieten liggen, gelukkig niet bij de boerderij. Als er 's nachts geladen gaat worden krijgen we wel een berichtje van te voren. De eerste schep in een lege vrachtwagen maakt herrie, ligt er eenmaal wat in valt het allemaal wel mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:44

Majabeestje schreef:
Wij hebben verhuisplannen en een boerderij gezien pal naast een groot akkerbouwbedrijf. Flinke loodsen staan er.
In hoeverre heb je daar overlast van? Ik denk dan aan tractors en andere grote voertuigen die om 5u 's ochtends rondrijden etc?

Als je dieren wil houden zou ik ook goed controleren of er gif gespoten wordt. Ja er zijn strenge regels maar gif is nooit lekker. Daarbij houdt niet iedereen zich aan regels. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:38

Tuurlijk, gif spuiten. Laten we dat er vooral in houden dat er gif gespoten wordt dan wordt het ook niet zo druk op het platteland en kunnen de boeren kinderen de huizen ook nog betalen. Hoort wie het wil horen er wordt gif gespoten op het platteland! Als je wilt weten wat er gespoten wordt dan onderhoud je contact met jouw buurman en ga je er heen en ws laat hij je de hele lijst zien en komt er uitleg bij. .
Laatst bijgewerkt door Rizette op 07-05-25 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:48

Pff wat een complotdenkers, ik denk dat de particulieren de ergste zijn, boeren mogen amper iets en moeten elke druppel verantwoorden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:21

Akkerbouw kan idd enorm veel overlast geven kwa vervoersbewegingen.

Soms is het interval waar binnen rijpe gewassen geoogst worden erg kort en gaat het min of meer dag en nacht door met grote traktoren die af en aan rijden. Maar vaak is dat dus enkele dagen en daartussen een hele poos relatieve rust.

En ja, het is echt niet zo dat er elke dag gif gespoten wordt (oh, pardon, gewasbeschermingsmiddelen, zoals het nu genoemd wordt, vroeger heette het nog gewoon landbouwgif, het beestje moet een naam hebben hè), maar op de dagen dát het gebeurt heb je liever niet je was buiten wanneer je benedenwinds woont.

Het is wel degelijk zinvol om je dat van te voren te realiseren.

En dan op een rustige manier eens met je buurman te overleggen, zodat je weet wanneer er wat kan komen en je dan geen was hebt hangen of spelende kinderen in de tuin, grenzend aan percelen waar gespoten wordt.

Wanneer je er bent opgegroeid is het vanzelfsprekend, maar wanneer je dat niet bent, is het toch handig dat je weet wat je kunt verwachten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:27

Toch als je ziet hoe precies ze spuiten.

Kijk maar eens bij gras wat ze totaal kapot spuiten. Het is precies de akker en de berm of aansluitend grasland blijft groen.

Hoe kan het dan in je was gaan zitten?

Oprechte vraag.
Want heb daar nog nooit rekening mee gehouden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:39

Fruitbomen spuiten tegen ongedierte, is was niet heel blij dat wij daar met onze tent naast stonden kan ik je vertellen :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:54

Ja met je tent er precies naast gaan staan kan ik mij voorstellen dat je dan denkt, oke >;)
Maar dat is niet de gewone dagelijkse bezigheid bij een buitengebied bewoner :D

De meesten mensen die buitenaf wonen hebben rondom wel een stukje tuin.
En slapen dan ook niet in een tent recht tegen de akker. En hang je daar ook de was niet op.
Niet voor het spuiten, wel voor het stof.
Plakt lekker natte was en ze gaan net de akker bewerken. :+

Marije_jiplover schreef:
Fruitbomen spuiten tegen ongedierte, is was niet heel blij dat wij daar met onze tent naast stonden kan ik je vertellen :n

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:45

DuoPenotti schreef:

Kijk maar eens bij gras wat ze totaal kapot spuiten. Het is precies de akker en de berm of aansluitend grasland blijft groen.

Oprechte vraag.

Mwahhh ik bedoel, het is nu toch wel algemeen bekend dat "precies" spuiten niet bestaat? Gif zit overal, in de grond, in de lucht, in het water. Verder wordt hier rustig ook met windkracht 5 gespoten. Wij hebben de loonwerker nu zover dat we vantevoren worden gewaarschuwd wanneer er wordt gespoten. En met tulpen tegenover is dat élke week. (Gif) verder nog met allerlei andere middelen (groeimiddel, antischimmel...etc etc)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:52

Majabeestje schreef:

Denk ook aan de stof die van de akkers afkomt als je niet gunstig ligt wat de wind betreft. Verder inderdaad bepaalde periodes dat er activiteiten zullen zijn met groot materieel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:54

Zonnetje81 schreef:
Pff wat een complotdenkers, ik denk dat de particulieren de ergste zijn, boeren mogen amper iets en moeten elke druppel verantwoorden.

Er zijn helaas ook boeren of landeigenaren die veel regels aan hun laars lappen, wij hebben daar een buurman van. Die spuit wat hij wil en doet verder ook wat hij wil. Gooit sloten dicht, houdt dieren die er niet mogen zijn ivm niet de juiste vergunningen enzovoorts.
Gelukkig zijn er ook genoeg boeren die zich netjes aan de regels houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:56

dems75 schreef:
DuoPenotti schreef:

Oprechte vraag.

Mwahhh ik bedoel, het is nu toch wel algemeen bekend dat "precies" spuiten niet bestaat? Gif zit overal, in de grond, in de lucht, in het water. Verder wordt hier rustig ook met windkracht 5 gespoten. Wij hebben de loonwerker nu zover dat we vantevoren worden gewaarschuwd wanneer er wordt gespoten. En met tulpen tegenover is dat élke week. (Gif) verder nog met allerlei andere middelen (groeimiddel, antischimmel...etc etc)

Wellicht met de wind zal er best wat kunnen verwaaien aan de grenzen op de percelen. Dat gebeurt hier wel. Het scheelt ook wel de ene loonwerker of de andere. Sommige houden er rekening mee dan blijven ze verder van de erfgrens af.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:23

Iig weten we het nu en kunnen we tijdens het veelvuldige gespuit ook alle ramen, luiken en deuren dichthouden...voor zover dat helpt. En het heeft niets met complotdenken te maken. Als in Denemarken 40% van alle boeren al biologisch kan boeren, waarom in nl dan maar een schamele 3%?

De boer hier tegenover ging maaien, en ondanks onze waarschuwingen vanwege oa een zwanenstel op een nest, (jaja, ik kijk wel uit) is hij er voor onze ogen met maaimachine en al zó overheen gegaan. Alle kuikens dood....was niks meer van over. Dan win je niet echt aan sympathie wat mij betreft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:33

Dat is iets wat niet nodig is, zeker als je er op gewezen bent. Zal geen fijn gezicht zijn geweest. Hier wordt er over het algemeen wel rekening mee gehouden. Ook veel kievitnesten op de weilanden, over het algemeen zie je eerst iemand het weiland verkennen en steekt er dan een paaltje bij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:39

Pas maar op. Als je iets realistischer spreekt over de nadelen van een boer als buur dan ben je een complotdenker. Want elke boer houdt zich netjes aan allllllee regels.

Ik ben zelf niet zo bang voor het legale gif in Nederland. Maar beweren dat als je tuin grenst aan een akkerbouwer dat je er dan geen overlast van kan hebben is onzin. :n

Het is gewoon iets om rekening mee te houden. Ik zou zelf met jonge kinderen er wel heel voorzichtig mee zijn. En ook geen moestuin aanleggen aan de kant van een akker. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:49

Nee dat soort dingen gebeuren hier niet.
Er word niet gespoten als het waait.
Daarom wel heel vaak in de avond omdat het dan vaak even windstil is.
Waarom zou ik dat goed praten?
Als er zo'n eikel hiernaast zou zitten zou ik dat ook zeggen.
Maar echt ze hebben hiernaast zo vaak gespoten en ik zie geen onkruidje minder op mijn perceel.
Daar is dat spul ook veel te duur voor om mee te knoeien.
Heb wel ooit gedacht pak dat stukje tegen het hek maar mee scheelt hier werk met de bosmaaier. :+
Maar nee je moet perse anti boer zijn bij sommige en als je dat niet bent klopt het niet, praat je goed of wat ook.
Ja dikke doei.. Dat er een prutser naast je woont kan. Maar laten we aub dan niet iedereen over 1 kam scheren.

En ook word er nooit bewust over dieren gemaaid.
Loonwerker die dat hier zou flikken zou ook niet welkom meer zijn.

En wat er voor rommel in de grond zit komt net zoveel van alle andere sectoren met de burger erbij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:55

Citaat:
Europese Kaderrichtlijn Water in Limburg - hoe zit dit precies?

In 2027 moeten alle doelen gehaald zijn van de Kaderrichtlijn Water. Deze richtlijn moet ervoor zorgen dat er overal voldoende en schoon oppervlaktewater en grondwater beschikbaar moet zijn.
Er zitten verontreinigende stoffen in ons water, maar we weten ook dat de waterkwaliteit, mede door inspanningen van de agrarische sector, stelselmatig verbetert.

Vooralsnog zijn er veel partijen die de bal bij de agrariër neerleggen. Maar, laten we eerst kijken naar wat er gevonden wordt in ons water. De probleemstoffen in het water zijn afkomstig van medicijnen, gewasbeschermingsmiddelen, anti-parasietenmiddelen van huisdieren, middelen tegen ongedierte in gebouwen en op verhardingen. Ook humane medicijnen spelen een grote rol in de vervuiling van ons water. Deze stoffen overschrijden even vaak de norm.

Daarnaast spelen riooloverstorten, waterzuiveringsinstallaties, lozingen door bedrijven én de invloed vanuit het buitenland een grote rol in deze opdracht. Water uit het buitenland komt hier en daar al boven de normering ons land binnen, waarvoor het onmogelijk is om de KRW doelen in Limburg in 2027 te halen.

We kunnen dus concluderen dat niet enkel de agrariër verantwoordelijk gehouden kan worden voor de vervuiling in het water, maar ook dat het principe "one out, all out" waarmee gewerkt wordt ervoor zorgt dat de doelen niet haalbaar zijn.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:56

Je gaat nu wel heel extreem de andere kant op DP. Ik vertel mijn ervaringen hier op het platteland. Die verzin ik niet, ze gebeuren hier voor m'n neus. Waar zeg ik dan dat ik anti boer ben???? En wie scheer ik over 1 kam? Net zoals er ok boeren zijn, zitten er randdebielen tussen die geen rekening willen houden met mens/dier/ natuur

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:57

Jij zegt dingen die op jouw omgeving van toepassing zijn. Jouw ervaringen zijn niet door te trekken naar heel Nederland. Je hoort hier in het topic al andere verhalen.

Er is weinig onderzoek gedaan nog naar gif in de akkerbouw en bloementeelt. Maar over de legale middelen zijn wel twijfels.

Ik hoor namelijk wél zorgen van mensen die tussen de bloemenvelden wonen. En dan over hun kinderen vooral.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:59

MarlindeRooz schreef:
Pas maar op. Als je iets realistischer spreekt over de nadelen van een boer als buur dan ben je een complotdenker. Want elke boer houdt zich netjes aan allllllee regels.

Ik ben zelf niet zo bang voor het legale gif in Nederland. Maar beweren dat als je tuin grenst aan een akkerbouwer dat je er dan geen overlast van kan hebben is onzin. :n

Het is gewoon iets om rekening mee te houden. Ik zou zelf met jonge kinderen er wel heel voorzichtig mee zijn. En ook geen moestuin aanleggen aan de kant van een akker. :)

Bij bollen en lelie teelt is er wel degelijk overlast en meer gezondheidsrisico’s.