Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Majabeestje schreef:Wij hebben verhuisplannen en een boerderij gezien pal naast een groot akkerbouwbedrijf. Flinke loodsen staan er.
In hoeverre heb je daar overlast van? Ik denk dan aan tractors en andere grote voertuigen die om 5u 's ochtends rondrijden etc?
Marije_jiplover schreef:Fruitbomen spuiten tegen ongedierte, is was niet heel blij dat wij daar met onze tent naast stonden kan ik je vertellen
DuoPenotti schreef:Toch als je ziet hoe precies ze spuiten.
Kijk maar eens bij gras wat ze totaal kapot spuiten. Het is precies de akker en de berm of aansluitend grasland blijft groen.
Hoe kan het dan in je was gaan zitten?
Oprechte vraag.
Want heb daar nog nooit rekening mee gehouden.
Majabeestje schreef:Wij hebben verhuisplannen en een boerderij gezien pal naast een groot akkerbouwbedrijf. Flinke loodsen staan er.
In hoeverre heb je daar overlast van? Ik denk dan aan tractors en andere grote voertuigen die om 5u 's ochtends rondrijden etc?
Zonnetje81 schreef:Pff wat een complotdenkers, ik denk dat de particulieren de ergste zijn, boeren mogen amper iets en moeten elke druppel verantwoorden.
dems75 schreef:DuoPenotti schreef:Toch als je ziet hoe precies ze spuiten.
Kijk maar eens bij gras wat ze totaal kapot spuiten. Het is precies de akker en de berm of aansluitend grasland blijft groen.
Hoe kan het dan in je was gaan zitten?
Oprechte vraag.
Want heb daar nog nooit rekening mee gehouden.
Mwahhh ik bedoel, het is nu toch wel algemeen bekend dat "precies" spuiten niet bestaat? Gif zit overal, in de grond, in de lucht, in het water. Verder wordt hier rustig ook met windkracht 5 gespoten. Wij hebben de loonwerker nu zover dat we vantevoren worden gewaarschuwd wanneer er wordt gespoten. En met tulpen tegenover is dat élke week. (Gif) verder nog met allerlei andere middelen (groeimiddel, antischimmel...etc etc)
Citaat:Europese Kaderrichtlijn Water in Limburg - hoe zit dit precies?
In 2027 moeten alle doelen gehaald zijn van de Kaderrichtlijn Water. Deze richtlijn moet ervoor zorgen dat er overal voldoende en schoon oppervlaktewater en grondwater beschikbaar moet zijn.
Er zitten verontreinigende stoffen in ons water, maar we weten ook dat de waterkwaliteit, mede door inspanningen van de agrarische sector, stelselmatig verbetert.
Vooralsnog zijn er veel partijen die de bal bij de agrariër neerleggen. Maar, laten we eerst kijken naar wat er gevonden wordt in ons water. De probleemstoffen in het water zijn afkomstig van medicijnen, gewasbeschermingsmiddelen, anti-parasietenmiddelen van huisdieren, middelen tegen ongedierte in gebouwen en op verhardingen. Ook humane medicijnen spelen een grote rol in de vervuiling van ons water. Deze stoffen overschrijden even vaak de norm.
Daarnaast spelen riooloverstorten, waterzuiveringsinstallaties, lozingen door bedrijven én de invloed vanuit het buitenland een grote rol in deze opdracht. Water uit het buitenland komt hier en daar al boven de normering ons land binnen, waarvoor het onmogelijk is om de KRW doelen in Limburg in 2027 te halen.
We kunnen dus concluderen dat niet enkel de agrariër verantwoordelijk gehouden kan worden voor de vervuiling in het water, maar ook dat het principe "one out, all out" waarmee gewerkt wordt ervoor zorgt dat de doelen niet haalbaar zijn.
MarlindeRooz schreef:Pas maar op. Als je iets realistischer spreekt over de nadelen van een boer als buur dan ben je een complotdenker. Want elke boer houdt zich netjes aan allllllee regels.
Ik ben zelf niet zo bang voor het legale gif in Nederland. Maar beweren dat als je tuin grenst aan een akkerbouwer dat je er dan geen overlast van kan hebben is onzin.
Het is gewoon iets om rekening mee te houden. Ik zou zelf met jonge kinderen er wel heel voorzichtig mee zijn. En ook geen moestuin aanleggen aan de kant van een akker.