Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:36

VuurVleugels schreef:
Als je (in het zoveelste topic) zó vaak moet zeggen dat je woorden zijn verdraaid, dat mensen je boodschap missen, dat mensen je niet begrijpen... Gaat er dan echt nooit eens een lampje branden dat dat óók weleens aan de zender van de boodschap kan liggen, in plaats van altijd alleen maar aan de ontvanger(s)?

Edit: mosterd na de maaltijd zie ik, het lampje zal altijd uitblijven. Arme Thomas Edison Y;(

De boodschap is gewoon de boodschap, wat anderen die niet goed lezen en zelf er van alles bij verzinnen ervan maken is niet op mijn verantwoordelijkheid. Dat zou pas van de zotte zijn

Overigens mogen mensen het er ook gewoon niet mee eens zijn. Maar dan kan ik ze nog wel wijzen op waar ze het precies niet mee eens zijn. Namelijk dat het niet chill is dat de vaste lasten hard stijgen, omdat dat mensen het hardste klem zet.

VuurVleugels

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:39

Wat moet dat eigenlijk een ongelooflijk relaxed leven zijn, om gewoon a-l-l-e-s buiten jezelf te leggen. Hoef je gewoon nóóit na te denken over wat je zegt of doet. Lekker joh.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:43

VuurVleugels schreef:
Wat moet dat eigenlijk een ongelooflijk relaxed leven zijn, om gewoon a-l-l-e-s buiten jezelf te leggen. Hoef je gewoon nóóit na te denken over wat je zegt of doet. Lekker joh.

Klopt ik kan het iedereen aanraden. Gewoon precies zeggen wat je denkt. Dan verzamel je precies de mensen om je heen die goed bij jou passen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:49

Dorine92 schreef:
VuurVleugels schreef:

Klopt ik kan het iedereen aanraden. Gewoon precies zeggen wat je denkt. Dan verzamel je precies de mensen om je heen die goed bij jou passen.

Ja weet je... Ik doe dat ook. Alleen met twee tussenstapjes: ik denk eerst even na of het feitelijk wel klopt, wat ik zeg. En ik denk even na over hoe ik overkom op de ander, zodat ik iemand niet nodeloos kwets.

Dus ik ben mezelf, maar wel met enig reflectievermorgen en empathie naar anderen. Kan ik jou ook aanraden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:58

VuurVleugels schreef:
Dorine92 schreef:

Ja weet je... Ik doe dat ook. Alleen met twee tussenstapjes: ik denk eerst even na of het feitelijk wel klopt, wat ik zeg. En ik denk even na over hoe ik overkom op de ander, zodat ik iemand niet nodeloos kwets.

Dus ik ben mezelf, maar wel met enig reflectievermorgen en empathie naar anderen. Kan ik jou ook aanraden.

Wie heb ik dan precies gekwetst? En als iemand al gekwetst is, komt dat dan door wat ik heb gezegd, of door wat diegene ervan heeft gemaakt terwijl ik dat niet heb gezegd?
En heeft het überhaupt ook maar enig nut om vriendjes te willen zijn met mensen die continu niet willen begrijpen wat je zegt? Waarom zou je? En wat hebben deze mensen aan je empathie? Ze hebben toch al besloten dat ze je niet mogen, en dat alles wat je zegt, stom/wappie/extreemrechts/onzin is

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:09

Dorine, het gaat misschien niet om de boodschap an sich. Maar wel hoe je het brengt.

Omdat jij in het buitenland bent geweest en het anders hebt gezien mag jij zeggen dat we hier niks te klagen hebben.

Ik ga praktisch nooit naar het buitenland dus volgens jou zou ik dan niet kunnen zeggen hoe of wat omdat ik zogenaamd niet zoveel van de wereld heb gezien.

Dit is zwart wit geschreven maar zo komt je boodschap over. Ik weet wel dat je het zo niet bedoeld.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:14

Mellow schreef:
Dorine, het gaat misschien niet om de boodschap an sich. Maar wel hoe je het brengt.

Omdat jij in het buitenland bent geweest en het anders hebt gezien mag jij zeggen dat we hier niks te klagen hebben.

Ik ga praktisch nooit naar het buitenland dus volgens jou zou ik dan niet kunnen zeggen hoe of wat omdat ik zogenaamd niet zoveel van de wereld heb gezien.

Dit is zwart wit geschreven maar zo komt je boodschap over. Ik weet wel dat je het zo niet bedoeld.

Sterker nog, dat is ook niet wat er staat. Als je in context leest wat ik heb gezegd, is het altijd een reactie op een ander, en in die context heeft de opmerking zijn betekenis

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:25

Dorine, ik zeg niet dat het zo is. Ik zeg hoe het over kan komen, hoe een ander het kan interpreteren.
Wat ik schreef was een voorbeeld. Ik zeg ook niet dat het jou exacte woorden zijn geweest. Wel dat je een soort van die boodschap hebt gehad en hoe het over kan komen op een ander.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:34

Ik krijg ineens een mopje in mijn hoofd.

Laat ik hem even delen.

Er rijd een spookrijder op de snelweg. Ineens word zijn liedje onderbroken. Spookrijder gesignaleerd op de A2. Blijf rechts rijden en probeer de spookrijder met lichtsignalen te waarschuwen. Waarop de spookrijder zegt: 1 spookrijder? Wel honderden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:38

Mellow schreef:
Dorine, ik zeg niet dat het zo is. Ik zeg hoe het over kan komen, hoe een ander het kan interpreteren.

Oke ja dan is dat duidelijk, dat je je er wel bewust van bent dat het een persoonlijke interpretatie is, en niet wat ik daadwerkelijk zeg.
En dan kan ik op mijn beurt nog zeggen dat ik er wel bewust voor blijf kiezen om de dingen gewoon te zeggen hoe ik het vind, en me niet verantwoordelijk te voelen voor de verkeerde interpretatie van een ander. Precies omdat ik de pampercultuur van tegenwoordig niet wil ondersteunen.

Als mensen willen connecten mogen ze dat doen door elkaar te willen begrijpen en daarbij dus van het meest positieve uit te gaan. Iemand die de woorden van een ander maar blijft interpreteren en verdraaien op een negatieve manier, is juist bezig met disconnecten. In de pampercultuur van tegenwoordig probeert men altijd alle kwaad in de schoenen van de spreker te schuiven. Je mag niks meer zeggen want oei misschien zeg je iets verkeerd. Uiteindelijk durft dan niemand meer iets te zeggen.

En ik ben dus die idioot die dat wel durft en dat blijf ik doen. Uiteindelijk komen mensen er meestal wel achter dat er ook voordelen aan zitten, en dat het allemaal niet zo kwaad bedoeld is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:53

En nog steeds zeggen wij dat het niet onze fout is dat wij jouw teksten niet snappen/verkeerd snappen. Als je met een ander wil communiceren is daar een zoeken naar gezamelijke taal incl. grammatica en woordbetekenissen voor nodig. Anders blijf je 2 monologen voeren en dat is nu eenmaal geen dialoog.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:56

DuoPenotti schreef:
Ik krijg ineens een mopje in mijn hoofd.

Laat ik hem even delen.

Er rijd een spookrijder op de snelweg. Ineens word zijn liedje onderbroken. Spookrijder gesignaleerd op de A2. Blijf rechts rijden en probeer de spookrijder met lichtsignalen te waarschuwen. Waarop de spookrijder zegt: 1 spookrijder? Wel honderden.

Jaja.. oh help iemand loopt niet in de pas en komt met een ander inzicht. Vooral wijzen en belachelijk maken dan houdt diegene vast op met uit de pas lopen, en dan gaat alles precies weer verder zoals het was, namelijk helemaal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, en dan kunnen we lekker verder zeuren over hoe ontevreden we zijn over hoe Kwalitatief Uitermate Teleurstellend het gaat en hoe dat lekker niet gaat veranderen :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:58

tamary schreef:
En nog steeds zeggen wij dat het niet onze fout is dat wij jouw teksten niet snappen/verkeerd snappen. Als je met een ander wil communiceren is daar een zoeken naar gezamelijke taal incl. grammatica en woordbetekenissen voor nodig. Anders blijf je 2 monologen voeren en dat is nu eenmaal geen dialoog.

Onze gezamelijke taal is Nederlands, dat spreek ik gewoon. Alleen ik zeg niet wat je wilt horen, dat is iets anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:23

Dorine92 schreef:
tamary schreef:

Onze gezamelijke taal is Nederlands, dat spreek ik gewoon. Alleen ik zeg niet wat je wilt horen, dat is iets anders.

Nope. je hebt een communicatie probleem en dat is aan jouw kant als je wat over wil brengen en de reacties die je terug krijgt niet kloppen met wat je wil zeggen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 01:05

Sinds wanneer is dit een bokt vs Dorine topic geworden dan?

Kunnen we misschien bij de kwestie blijven van de inflatie en niet over al dan niet communicatieproblemen van een ander forumlid?

Er zijn duidelijk twee kampen en die gaan elkaar toch niet vinden en al zéker niet ergens in het midden dus agree to disagree en staak dit over en weer gehakketak want het wordt na tig pagina's nu echt wel irritant.

Thx!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 07:43

Dorine92 schreef:
Jaja.. oh help iemand loopt niet in de pas en komt met een ander inzicht. Vooral wijzen en belachelijk maken dan houdt diegene vast op met uit de pas lopen, en dan gaat alles precies weer verder zoals het was, namelijk helemaal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend

Laat je me even herinneren aan je eigen uitspraken over LHBTI+ mensen, die volgens jou vooral in de pas moeten lopen en ‘normaal’ moeten doen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:23

Er is voor mij geen 2 kampen of andere mening mag niet.

Voor mij is het wel een blijkbaar onduidelijke manier van communiceren als iedereen het anders opvat. En dan vervolgens zeggen dat het aan al die andere ligt.

Maar voor mij is dit nu wel klaar en ga niet meer in op de berichten van Dorine in dit topic.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:29

Je gaat toch niet serieus in discussie met iemand die duidelijk niet weet waar ze het over heeft. De regels van de bijstand niet kent.

Dingen als dat je dan maar goedkoper boodschappen moet doen, je maar bij je ouders moet eten en dat boodschappen geen echte vaste lasten zijn. :+

Dan leef je toch in een andere wereld. :+

Ben zo terug, even 50 min heen en 50 min terug naar m’n ouders rijden. Zodat ik daar goedkoop kan eten. _O-

Kost me maar 10 euro aan benzine. :=

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:05

MarlindeRooz schreef:
Je gaat toch niet serieus in discussie met iemand die duidelijk niet weet waar ze het over heeft. De regels van de bijstand niet kent.

Dingen als dat je dan maar goedkoper boodschappen moet doen, je maar bij je ouders moet eten en dat boodschappen geen echte vaste lasten zijn. :+

Ben zo terug, even 50 min heen en 50 min terug naar m’n ouders rijden. Zodat ik daar goedkoop kan eten. _O-

Ik ga naar het kerkhof, ben bang dat het wel zelf koken word dan -O- .

@dorine
Ik vind het jammer Dorine dat je mijn laatste bericht nog steeds niet begrijpt. Maar ik ben bang dat ik en anderen het je niet duidelijk kunnen maken.

Je mag blijven staan achter wat je schrijft hoor. Helemaal prima.
Maar dat je dan zegt dat het probleem bij mij ligt vind ik jammer.

Ik probeer je uit te leggen hoe je overkomt en vind het vervolgens wonderlijk dat je het zo draait dat het probleem bij mij ligt.

Dan zeg ik het nu misschien iets minder aardig.

Je komt over als een betweter terwijl je de inhoud en kennis niet lijkt te hebben. Je haalt er dingen bij die volgens jou reden zijn dat je die uitspraken kan en mag maken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:42

Mellow schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik ga naar het kerkhof, ben bang dat het wel zelf koken word dan -O- .
:(:) Vandaar dat ik zulke opmerkingen zo gevoelloos vind.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:02

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:
Overigens interessante discussie, ik vraag mij vooral af waarom alles steeds maar duurder moet worden gemaakt. Die 21% BTW van de overheid..waar is dat nodig voor? Wat doen zij met al dat geld? Daar zou ik weleens transparantie over willen zien. Ik denk echt dat er daar wel veel winst te behalen is en ook naar Brussel toe. Bijvoorbeeld geen geld naar het buitenland wat er hier niet is en waarvoor er belastingen omhoog zouden moeten. En sowieso trouwens, zodra er belastingen omhoog moeten betekent het dat de overheid op te grote voet leeft. Dat mechanisme kan niet eeuwig zo doorgaan.

Eén van de redenen is bijvoorbeeld vergrijzing. De uitkeringen (AOW, maar ook bijstand, toeslagen enz) worden betaald uit de belastinginkomsten. Met een kleiner wordende beroepsbevolking lopen de inkomsten uit de inkomensbelasting terug. Maar de begroting voor de uitkeringen groeit. Dat mes snijdt 2x. Simpel gezegd, iedereen die met pensioen gaat stopt met bijdragen en start met leven "opmaken". Als de overheid op dit dossier op kleinere voet wil/moet gaan leven dan moeten de uitkeringen en toeslagen naar beneden.
Of je probeert je inkomsten aan te vullen via een andere belastingroute, zoals bijvoorbeeld de BTW.

Een andere is de stijging van de zorgkosten. Die lopen op enerzijds door die vergrijzing. Maar ook omdat er steeds meer behandelingen mogelijk zijn. Dat kan je dan oplossen door bijvoorbeeld (verhogen van) het eigen risico of de premies van de ziektekostenverzekering. Of door bepaalde zorg niet (meer) aan te bieden.

En ja, zaken kunnen zeker efficiënter.

Ik vind dit wel interessant, vraag me ook af wat de bevolking die maar blijft groeien hier aan bijdraagt. Want voor mijn gevoel blijft het een beetje dweilen met de kraan open zolang dat zo is omdat dat meer druk geeft op alle takken (zorg, huizenmarkt etc.) terwijl ik tegelijk begrijp dat dat het ook weer nodig is om de economie aan de gang te houden. Maar ergens is daar voor mijn gevoel de balans ergens kwijt geraakt.

En zelf vind ik eigenlijk dat er geen geld naar het buitenland zou moeten kunnen gaan wat er hier niet is. Eerst het eigen land op orde zonder de hele tijd maar de burger te blijven belasten en overal prijsstijgingen door te voeren en pas als dat in orde is dan kan er verder gekeken worden.

Voor de rest denk ik dat alle tussenbedrijven erg veel winst maken, de supermarktketens, de tussenhandelaren. Rechtstreeks bij de boer kopen kan veel schelen qua geld. Hier is bijvoorbeeld voor e1.50 een doosje eieren te halen van 10 stuks bij de boer waar ze in de supermarkt toch wel 3 of 4 euro voor vragen inmiddels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:06

Maar bijvoorbeeld een vlees pakket is weer een stuk duurder.
Maar wel heel veel beter dat wel.

En helaas de groenteboer hier die streekproducten verkoopt is ook duur.
En voor al je producten de telers die aan huisverkoop doen afrijden nog weer duurder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:15

Ja dat is waar, vlees is sowieso duur..tenzij je ergens geluk hebt en ze voor eigen gebruik slachten en soms wat over hebben oid.

Vroeger had iedereen een eigen groentetuin, het is dat ik totaal geen groene vingers heb maar zelf vind ik dat eigenlijk wel heel interessant.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:24

Ik heb een moestuin en het helpt wel besparen, maar het kost wel veel tijd. Als tijd geld zou kosten dan zou ik het er zeg maar niet uithalen :P dus het is wel iets wat je ook echt leuk moet vinden en dan nog bij sommige klusjes voor de moestuin denk ik Poeh geen zin in, haha. Of als de slakken vanalles opeten...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:26

Ja ben daar ook zo'n dodo in.
Plek genoeg.

Heb vaak wel tomaatjes en courgette en pompoen.
Maar die komen dan ook zowat je neus uit.

En blancheren en invriezen vind ik ook vaak veel werk. Daar mis ik de energie voor. Dat ik aan wekken helemaal maar niet denk.