Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:05

In dorpen kent iedereen elkaar... En dit verhaal is vast geen vreemd verhaal (of via de tamtam)

Hoe voel jij jezelf bij het stuk? Of is het ook wat overweldigend dat het zo groot in de krant staat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 10:09

vooral dat, ik had me hier niet echt op ingesteld.

Het is zeker geen vreemd verhaal, hij is op straat in elkaar gezakt dus het hele dorp was er bij betrokken. Reacties naar mij zijn absoluut positief gelukkig. De onvrede over de praktijk bestaat hier al heel lang, dus mensen zijn heel blij dat ik aan de bel ben gaan trekken. In dat opzicht niets dan steun.

Het artikel zelf... ik kan daar niet goed objectief naar kijken merk ik. Zij willen een neutraal stuk schrijven, dat snap ik heel goed. Voor mij zijn er essentiele dingen die ik er liever in had gehad, maar ik snap dat het voor de leek ook heel anders is dan voor mij of een arts. Dus ik probeer het een beetje los te laten.

MyWishMax

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:12

Begrijpelijk. Fijn dat de reacties naar jou positief zijn!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:17

Ik kan me voorstellen dat velen het stuk “mild” vinden richting de artsen. Ik vind zelf jouw reactie op de manier waarop je bent gequote getuigen van hoe keurig en respectvol je dit aanpakt en dat je het via de juiste weg wil doen. En dat je niet met modder wil smijten.

Echt enorm veel bewondering heb ik voor jou!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:21

Als stille meelezer wil ik je allereerst zeggen hoe knap ik het vind dat je dit traject bent ingegaan. Ongelofelijk sterk kom je over, zoals je je hebt voorbereid op de zitting. Wat een heftige tijd moet dit voor jou en je gezin zijn.

Is dit geschreven door de krant die ook heeft gevraagd om een interview? Misschien dat je in een eventueel interview juist de dingen naar voren kan laten komen die voor jou essentieel zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:28

Heb je het artikel mogen zien voor publicatie? Ik vind dat je bent weggezet als de zielige vrouw die verhaal komt halen. Terwijl je juist een hele sterke vrouw bent die enorm goed voorbereid en deskundig daar voor de tuchtrechter stond. Ik merk dat ik echt een allergie heb voor journalisten, die zijn alleen maar uit op emotie en sensatie. Je mag ontzettend trots op jezelf zijn. Het lijkt mij duidelijk dat er hier mensen nalatig zijn geweest en het zou mij verbazen als de tuchtrechter dit anders ziet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:34

Suzanne F. schreef:
Heb je het artikel mogen zien voor publicatie? Ik vind dat je bent weggezet als de zielige vrouw die verhaal komt halen. Terwijl je juist een hele sterke vrouw bent die enorm goed voorbereid en deskundig daar voor de tuchtrechter stond. Ik merk dat ik echt een allergie heb voor journalisten, die zijn alleen maar uit op emotie en sensatie. Je mag ontzettend trots op jezelf zijn. Het lijkt mij duidelijk dat er hier mensen nalatig zijn geweest en het zou mij verbazen als de tuchtrechter dit anders ziet.

Oh zo lees ik het artikel helemaal niet. Ik vind haar dus echt sterk overkomen.
Interessant hoe voor iedereen zo’n artikel dan anders overkomt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:37

Secricible, ik vind je ontzettend dapper dat je dit doet. Het moet ontzettend veel van je vragen, je zou bijna vergeten door jouw sterke houding dat je ook weduwe bent met een kapot gezin. :(:)

W.b.t. het medisch tuchtrecht en hoe dit voor zorgverleners voelt, kan ik me wel vinden in de dubbele gevoelens die iemand eerder al in dit topic schreef. Mijn beroep valt ook onder het tuchtrecht en ik heb een paar jaar terug meegemaakt dat een collega een tuchtklacht kreeg. De klacht was volledig ongegrond en sloeg nergens op, maar de stress die mijn collega doormaakte om een verweer te moeten schrijven, om op te moeten draven bij het tuchtcollege en ook de cliënt dus direct moest onderbrengen bij een andere collega (die daar ook niet echt om zaten te springen, want die waren bang dat zij óók een tuchtklacht aan hun broek zouden krijgen) was vreselijk. Daarbij werd mijn collega door vakgenoten toch in de tussenliggende periode wat met de nek aangekeken, want 'waar rook is, is vuur' was een beetje het sentiment.

Dit voorbeeld is niet om goed te praten wat de huisartsen van TS haar man hebben gedaan (of beter gezegd: niet hebben gedaan), want dat is verwijtbaar handelen en daarbij vind ik het alleen maar terecht dat TS naar het tuchtcollege is gestapt. Maar in veel andere zaken is de gang naar het tuchtcollege mijns inziens erg 'makkelijk', en zou wat mij betreft het passender zijn als alle 'kleinere' (niet-calamiteiten) klachten eerst verplicht via de klachtencommissie van de betreffende instelling zouden gaan. Het stuk van de NOS is een nogal beroerde beknopte versie van het artikel van Medisch Contact, wat de moeite is om te lezen: https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... ium=coosto

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:53

secricible schreef:
vooral dat, ik had me hier niet echt op ingesteld.

Het is zeker geen vreemd verhaal, hij is op straat in elkaar gezakt dus het hele dorp was er bij betrokken. Reacties naar mij zijn absoluut positief gelukkig. De onvrede over de praktijk bestaat hier al heel lang, dus mensen zijn heel blij dat ik aan de bel ben gaan trekken. In dat opzicht niets dan steun.

Het artikel zelf... ik kan daar niet goed objectief naar kijken merk ik. Zij willen een neutraal stuk schrijven, dat snap ik heel goed. Voor mij zijn er essentiele dingen die ik er liever in had gehad, maar ik snap dat het voor de leek ook heel anders is dan voor mij of een arts. Dus ik probeer het een beetje los te laten.

Ik sluit mij aan bij de reacties dat het erg neutraal/mild is. Mis er ook duidelijkheid over de locatie van de spierpijn bij. Wamt dat is juist voor lezers een signaal waardoor ze nog harder moeten drammen om doorverwezen te worden.

Wat betreft de punten die je graag duidelijker in het artikel had gezien, het interview dat je is gevraagd zou je daar voor kunnen gebruiken.

Maar het artikel laat wel zien hoe de huisartsen hebben lopen pappen en nathouden terwijl ze niet konden achterhalen wat de oorzaak was. Bizar hoe ons zorgsysteem is geworden. Zelfs als mondige patiënt loop je hier tegenaan. Dan te bedenken dat er heel wat minder mondige patiënten zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:54

xLoki schreef:
Secricible, ik vind je ontzettend dapper dat je dit doet. Het moet ontzettend veel van je vragen, je zou bijna vergeten door jouw sterke houding dat je ook weduwe bent met een kapot gezin. :(:)

W.b.t. het medisch tuchtrecht en hoe dit voor zorgverleners voelt, kan ik me wel vinden in de dubbele gevoelens die iemand eerder al in dit topic schreef. Mijn beroep valt ook onder het tuchtrecht en ik heb een paar jaar terug meegemaakt dat een collega een tuchtklacht kreeg. De klacht was volledig ongegrond en sloeg nergens op, maar de stress die mijn collega doormaakte om een verweer te moeten schrijven, om op te moeten draven bij het tuchtcollege en ook de cliënt dus direct moest onderbrengen bij een andere collega (die daar ook niet echt om zaten te springen, want die waren bang dat zij óók een tuchtklacht aan hun broek zouden krijgen) was vreselijk. Daarbij werd mijn collega door vakgenoten toch in de tussenliggende periode wat met de nek aangekeken, want 'waar rook is, is vuur' was een beetje het sentiment.

Dit voorbeeld is niet om goed te praten wat de huisartsen van TS haar man hebben gedaan (of beter gezegd: niet hebben gedaan), want dat is verwijtbaar handelen en daarbij vind ik het alleen maar terecht dat TS naar het tuchtcollege is gestapt. Maar in veel andere zaken is de gang naar het tuchtcollege mijns inziens erg 'makkelijk', en zou wat mij betreft het passender zijn als alle 'kleinere' (niet-calamiteiten) klachten eerst verplicht via de klachtencommissie van de betreffende instelling zouden gaan. Het stuk van de NOS is een nogal beroerde beknopte versie van het artikel van Medisch Contact, wat de moeite is om te lezen: https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... ium=coosto

Bij een volledig onterechte klacht hoeft de zorgverlener niet op te komen draven bij het tuchtcollege.
Dit soort klachten doet het tuchtcollege af met een raadkamerbeslssing.
In dit soort gevallen zal een kort verweer van de zorgverlener al voldoende zijn.
En dit mag geen stress bij een zorgverlener opleveren.
Het incasseren + de omgang met klachten / moeilijke patiënten zou tot de professionele bagage van iedere zorgverlener moeten behoren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:56

Ik vind de woorden klachten / moeilijke patienten in 1 zin wat lastig merk ik

Het zijn absoluut níet dezelfde dingen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:10

Ts, echt onwijs knap hoe je dit allemaal gedaan hebt! Bizar dat ze zelf eigenlijk niet eens wisten hoe hun procedures mbt zorgcalamiteiten etc werken. Daarnaast vind ik het ook bizar om te lezen dat jullie verhaal dus wel ingebracht was door 1 vd huisartsen maar er dan gezegd wordt dat er niks van te leren viel. Lijkt me juist een casus waar een hele hoop van te leren valt. Wat zonde zeg.

Petpa schreef:
Bij een volledig onterechte klacht hoeft de zorgverlener niet op te komen draven bij het tuchtcollege.
In dit soort gevallen zal een kort verweer van de zorgverlener al voldoende zijn.
Het incasseren + de omgang met klachten / moeilijke patiënten zou tot de professionele bagage van iedere zorgverlener moeten behoren.

Mwah, ik vind dit wel erg kort door de bocht. Ik heb vorig jaar een klacht gehad en dat heeft er echt wel voor gezorgd dat ik alles 100x opnieuw in mijn hoofd afgespeeld heb en geprobeerd heb om te bedenken wat ik anders had moeten doen. In gesprek met mijn leidinggevende bleek ook dat ik niks fout gedaan had. Ik had hooguit een vraag wat anders kunnen verwoorden, maar de intentie van de vraag was wel om met de wensen van de patiënt rekening te kunnen houden (de situatie verliep nogal bijzonder snel), terwijl zij dat (helaas) heel anders geïnterpreteerd had.

Misschien trek ik het me dan idd teveel aan, maar ookal was dit bij de tuchtrechter beland, en had ik voor 90% kunnen bedenken dat ik juist gehandeld had en de kans dat de boel ongegrond verklaard zou worden groot was, had dit mij wel degelijk (veel) stress bezorgd. Er wordt gekeken naar je handelen en ik weet zeker dat ik, iig tot de uitspraak, veel meer twijfels zou hebben over mijn handelen en kwaliteit van zorgverlenen. En met mij zijn er denk ik wel meer collega's die in zo'n situatie hetzelfde zouden voelen. Het is onvermijdelijk maar je wíl echt geen fouten maken of mensen schade berokken. Zeker niet bewust iig.

Verder ben ik het o.a. met Cupcakes eens. Wat ik heel mooi vind aan dit proces van TS, is dat ze op zoek lijkt te zijn naar verbetering. Het maakt het verlies van haar man en de fouten die gemaakt zijn absoluut niet beter, maar de focus lijkt meer te liggen op "laat dit een les zijn voor de toekomst, dat dit niet nog een keer gebeurt", dan dat er specifiek een schuldige aangewezen moet worden.
Maar mijn ervaring is ook dat de meeste mensen vooral op zoek zijn naar een zondebok. Iemand op wie ze de schuld kunnen schuiven, of dat nu wel of niet terecht was. Dus ja, ook ik herken daarin het gevoel van vogelvrij zijn wel. Voor mijn gevoel is dat nog eens mach 3 gegaan toen ik van de algemene verpleegafdeling de switch maakte naar verloskunde en uiteindelijk is dit nu ook 1 van de redenen waarom ik een switch terug ga maken naar een ander werkveld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:31

Blacky94 schreef:
Verder ben ik het o.a. met Cupcakes eens. Wat ik heel mooi vind aan dit proces van TS, is dat ze op zoek lijkt te zijn naar verbetering. Het maakt het verlies van haar man en de fouten die gemaakt zijn absoluut niet beter, maar de focus lijkt meer te liggen op "laat dit een les zijn voor de toekomst, dat dit niet nog een keer gebeurt", dan dat er specifiek een schuldige aangewezen moet worden.
Maar mijn ervaring is ook dat de meeste mensen vooral op zoek zijn naar een zondebok. Iemand op wie ze de schuld kunnen schuiven, of dat nu wel of niet terecht was.

Dit ja. Ik ken ook iemand die deze weg bewandelt maar alleen maar uit wrok. Je verandert niks meer aan de situatie (ze is gehandicapt in rolstoel nu). Maar zij is boos en wil een schadevergoeding. TS wil dat hiervan geleerd wordt en dat er verantwoordelijkheid wordt genomen voor het niet goed verlopen proces.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:00

Suzanne F. schreef:
Blacky94 schreef:
Maar mijn ervaring is ook dat de meeste mensen vooral op zoek zijn naar een zondebok. Iemand op wie ze de schuld kunnen schuiven, of dat nu wel of niet terecht was.

Dit ja. Ik ken ook iemand die deze weg bewandelt maar alleen maar uit wrok. Je verandert niks meer aan de situatie (ze is gehandicapt in rolstoel nu). Maar zij is boos en wil een schadevergoeding. TS wil dat hiervan geleerd wordt en dat er verantwoordelijkheid wordt genomen voor het niet goed verlopen proces.

Voor een schadevergoeding zal degene een totaal andere weg bewandelen dan de weg die TS beloopt.
Letselschade is civiel recht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:07

Wat een mooi verslag heb je geschreven over de zitting :-)

Wat fijn dat je zo serieus bent genomen :-)

Ik ben benieuwd naar de uitspraak.

Helaas kan ik het stuk in de Gelderlander niet lezen, maar ik kan mij inderdaad voorstellen dat dit in een klein dorp nogal wat ophef veroorzaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:08

Jezelf terug zien in de krant is best heftig denk ik, ineens ben je heel erg zichtbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:10

Ik denk dat het stuk niet heel mooi geschreven is, het had meer recht kunnen doen aan de situatie volgens mij. Ook dat het nu afwachten is op een uitspraak. Maar het is gelukkig ook weer geen ramp. Zou mooi zijn als je 1 en ander nog wat meer diepte zou kunnen geven met een interview.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:21

Petpa schreef:
xLoki schreef:

I.v.m. herleidbaarheid kan ik niet ingaan op de inhoud van de klacht, maar door hoe de patiënt de klacht verwoord had moest mijn collega moest zeker op komen draven. Uiteindelijk is de klacht ongegrond verklaard.
Je laatste zin vind ik niet fair, niemand gaat de zorg in om patiënten te pesten of slechte zorg te leveren. Moeilijke patiënten heeft iedereen wel, hoewel ik patiënten met moeilijk gedrag een passendere term vind. Maar omgaan met tuchtklachten leer je niet in de opleiding, dat is iets waarvan je hoopt dat het je nooit overkomt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:36

Apple schreef:

Helaas kan ik het stuk in de Gelderlander niet lezen, maar ik kan mij inderdaad voorstellen dat dit in een klein dorp nogal wat ophef veroorzaakt.

Lukt het lezen van het artikel ook niet in de tweede link die TS in dezelfde post plaatst?

Ook ik ben heel benieuwd naar de uitspraak!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:37

Ik denk dat het qua "patiënten met moeilijk gedrag" zeker ook wel uitmaakt op welke afdeling je werkt als zorgverlener. Iemand die komt voor een operatie van het 1 of ander zal denk ik meer genegen zijn om mee te gaan in de expertise van de dokter, dan iemand die alleen maar hoeft te bevallen en daar makkelijk (en terecht!) een hele eigen mening over kan hebben.

De meeste mensen beleven een operatie om een probleem op te lossen toch heel anders dan iets waarvan je hoopt dat het een zo fijn mogelijke ervaring wordt omdat het 1 van de belangrijkste gebeurtenissen van je leven is. Ik denk dat je op zo'n afdeling ook echt meer geschikt moet zijn om met mensen mee te bewegen en je wat minder dominant op te stellen. Maar dat ben ik.....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:05

Worden jullie kinderen eigenlijk nog gescreend op mogelijke afwijkingen van hart en aorta?

Kennis van ons is zijn zus er aan verloren, ongeveer op de zelfde leeftijd als je man geworden is.
Het bleek bij hen een familie kwaal te zijn waarvan ze niet wisten dat ze het hadden.
Door haar plotse overlijden tijdens wintersport en dat ze autopsie hebben laten verrichten, bracht dit aan het licht.
Haar broer en een andere zus hadden de afwijking ook en konden tijdig geopereerd worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 16:16

Ja, er loopt inderdaad een uitgebreid erfelijkheidsonderzoek. Onze kinderen worden vanaf 12 jaar gecontroleerd, mijn schoonfamilie wordt intensief gecontroleerd.
En iedere 5 jaar wordt het DNA van mijn man opnieuw gecontroleerd obv de nieuwste inzichten omdat ze op dit moment geen gen hebben gevonden dat de aandoening verklaart maar het obv de controles bij schoonfamilie wel erfelijk lijkt te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:26

Wauw dat is dan wel weer heel goed qua opvolging van het gebeurde +:)+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:36

Ik lees hierin dat er nog geen duidelijk aanwijsbare erfelijkheid is? Dat kan ook een geruststelling zijn. Je hoopt natuurlijk dat iedereen gezond oud kan en mag worden. Uiteraard is het wel heel goed dat de controle zo aanwezig is. Is zijn lichaam ook aan de wetenschap ter beschikking gesteld of is er alleen dna afgenomen? Misschien een botte vraag, hoeft uiteraard geen antwoord op deze nieuwsgierigheid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:37

Jet schreef:
Apple schreef:

Lukt het lezen van het artikel ook niet in de tweede link die TS in dezelfde post plaatst?

Ook ik ben heel benieuwd naar de uitspraak!

Heeft waarschijnlijk iets te maken met de firewall hier op kantoor :D