Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 21:58

Ik loop elk jaar met die larven te slepen, als ik er ergens eentje zie parkeer ik 'm op een plant met bladluis :9

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:29

Bedankt voor de leuke reacties <3
Het is nog niet klaar. En ik weet het. Het is simpel met veel gras, maar voor nu met 2 kleine kinderen wel het makkelijkste.

En inderdaad beter dan zo’n kerkhof. Ik zei al tegen mijn vriend toen we hier kwamen. Zo waar wil je liggen als je dood bent? Links of rechts :')

Wat een heerlijk balkon toch zolala!Zo fijn! En wat leuk dat je mee leest <3

En een lieveheersbeestjes pop wat gaaf! Nog nooit gezien.

Ik kom wel heel veel meikevers tegen in de grond. Die vind ik ook zo gaaf.

Hier samen met de dames wat bloemetjes gezaaid. Ze vinden het machtig interessant.
Alleen deze domme gans is vergeten wat en waar ze gezaaid heeft _O- Verrassing dus, en niet inheems wss. Maargoed.

Afbeelding
Afbeelding

En ook wat simpele eenjarige gehaald altijd leuk <3

Afbeelding
We hebben het er maar druk mee :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:11

Heel leuk! <3

Saul schreef:
En inderdaad beter dan zo’n kerkhof. Ik zei al tegen mijn vriend toen we hier kwamen. Zo waar wil je liggen als je dood bent? Links of rechts :')

_O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:37

Meikevers, hier zijn ze ook enorm actief. Ben er niet zo blij mee, als die eieren leggen in je gazon is het dag gazon. :o

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:31

Oh maken ze je gras kapot ja? Ik schrik vooral iedere keer als ik in de tuin wroet en ik er dan een te pakken heb :')

Ik word zo blij van ons nieuwe uitzicht naar buiten. Lekker groen. Valt de auto van de buren ook een beetje weg.
Zo fijn vind ik het <3

Achter hebben we ook een flinke stap gemaakt. Bijna de helft van de tuin was betegeld en nu is dat voor het tuin gedeelte bijna allemaal weg. Achter bij de paarden niet. Maar daar zijn dan weer bomen gegroeid die er eerst niet stonden :P.

Heb nu geen recente foto. Zal ze eens maken.

Nu geniet ik hier van;

Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:28

Nooit van engerlingen in het gazon gehoord? Die ruineren je gazon van onder uit, bij de wortels.
Zie bijvoorbeeld op https://www.barenbrug.nl/herstel-schade ... et-rpr-sos hoe je gazon er uit kan komen te zien.
Overburen hadden een prachtig gazon en dit een paar jaar op rij gehad, niets meer over van dat mooie gazon en is ook nooit meer mooi hersteld.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 21:58

Saul schreef:

:') :')

Ik heb een nieuweling ontdekt vandaag, de Knikkende Vogelmelk. Ik denk dat er een verdwaald bolletje tussen de sneeuwklokjes heeft gezeten, aanwaaien kan op zich ook maar lijkt me onwaarschijnlijker. Blij mee, heel leuk plantje *\o/*

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:04

Engerlingen komen niet door meikevers toch? Die komen door langpootmuggen die eitjes leggen in je gazon.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 22:08

Suzanne F. schreef:
Engerlingen komen niet door meikevers toch? Die komen door langpootmuggen die eitjes leggen in je gazon.

Emelten zijn de larven van de langpootmug. Engerling kan de larf van verschillende kevers zijn maar vaak wordt de meikever bedoeld.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:11

Ik heb wel eens gelezen/gehoord dat afrikaantjes in de tuin neerzetten goed helpt tegen beiden; emelten/engerlingen. Geen idee of het waar is. Ons gazon was vorig jaar juist wat slapjes en is dit jaar goed herstelt door de kippen door t mos te laten lopen; hier kreeg t wat lucht door en nu hebben we weer meer gras :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:18

black_kelpie schreef:
Suzanne F. schreef:

Emelten zijn de larven van de langpootmug. Engerling kan de larf van verschillende kevers zijn maar vaak wordt de meikever bedoeld.

Ah iets met een klok en een klepel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:20

Vogelmelk is ontzettend leuk. Ik heb nu al behoorlijk wat bollen gepoot maar tot nu toe geen geluk. Ik denk dat iets ze opeet.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:42

black_kelpie schreef:
Ik heb een nieuweling ontdekt vandaag, de Knikkende Vogelmelk. Ik denk dat er een verdwaald bolletje tussen de sneeuwklokjes heeft gezeten, aanwaaien kan op zich ook maar lijkt me onwaarschijnlijker. Blij mee, heel leuk plantje *\o/*

Wat een lief cadeautje <3
Ik had wat bolletjes van de gewone Vogelmelk die 'over' waren zolang maar in een losse pot gezet, en die ga ik als ze eenmaal zijn uitgebloeid verdelen over de bakken op mijn andere balkon. Het is echt een van mijn lievelings voorjaarsplanten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:07

oh oeps het is wel duidelijk dat ik er de ballen verstand van heb :=
Wat een ellende voor je gras Neonlight!

Hier geen mooie grasmat, maar dat komt door twee iets grotere engerlingen :')

Wat leuk die vogelmelk!

Hier groeit van alles wat we zelf niet geplant hebben trouwens:

Afbeelding
Google zegt appelblaadje?

Afbeelding
Populier?

Afbeelding
Geen idee wat dit is, maar dit komt ook echt overal op, vind het niet perse mooi. Maargoed we hebben nog veel kale plekken in de border dus helemaal prima :j

Afbeelding
Zaailingen van ons mam haar hazelaars <3
De verbena heeft zich ook overal uitgezaaid haha, zo leuk.

Dan hebben we nog wat geredde planten.
Een oude appelboom, die ging om bij iemand hier in het dorp, dus uitgespaaid en hier neergezet, bij de kippen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
2 uit de kluiten gewassen seringen, hebben we ook verplaatst, dat was een werk haha.
Er brak toen een tak af, die hebben we elkders in de grond gezet als klein sprietje, en een paar jaar later:

Afbeelding

Mijn man heeft gister bij de Gamma, ja ik weet het, heel duurzaam en ook niet inheems natuurlijk. Het hele rek hortensias leeggetrokken. Ze waren nu 50%. En gezien we nog plek genoeg hebben.
Dus welkom, 15 hortensias _O-

Afbeelding

Voorheen deed ik wel eens een buiten kneusjesbox bestellen bij plantje.nl. Kent iemand dat?
Volgens mij hebben ze geen buiten planten meer als kneusjes, dat vind ik wel jammer!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:38

Leuke planten Saul!
Wat de onbekende planten betreft:
Wat google een appelblad noemt (gaultheria) is denk ik een boswilg (Salix caprea). Die heeft zachtere bladeren en kleine steunblaadjes naast elk blad.

De populier is een berk (betula) getande/gezaagde bladrand.

De volledig onbekende plant is een eendagsbloem (Tradescantia).

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:55

Wat een weelde, die Hortensia's! _O-

De 'Populier' herkende ik ook als een Berk - zo heb ik er ooit eentje gevonden als verstekeling in een pot met een seringenstruikje :)
Dat Berkje staat intussen al een jaar of 8 in een grote bak op mijn balkon, is een meter of twee hoog geworden en heeft ook het typische witte schilfer stammetje gekregen <3

En ik denk dat ik mijn sering ook eens ga proberen te stekken - die is al oud, en heeft het de laatste twee jaar duidelijk moeilijk.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:20

Oh thanks!

En Axel je hebt helemaal gelijk. Het is een salix caprea kilmarnock! Die hebben we 2 jaar terug geplant en staat 2,5 meter verderop haha.

Afbeelding
De oh zo goed gesnoeide ( :') ) papa.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 18:37

Tipje voor iedereen die het leuk vindt om inheemse plantensoorten (en dieren ook) te identificeren: de app ObsIdentify :j

Voor inheemse en uitheemse planten vind ik PlantNet best een goede.

Mijn grotendeels inheemse border begint inmiddels leuk in te groeien, ik ben benieuwd hoe die er over een maand of 2 uitziet. Voornamelijk Dahlia wat nog op moet komen trouwens, maar er staat ook Grote Kaardenbol achterin en die zie je nog net niet.

En de Egelantier mag van mij gaan bloeien, maar dat duurt nog tot juni.

Afbeelding

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:49

Wat een leuk topic is dit! Ik lees en kijk al een tijdje mee maar nu is t eens tijd om zelf wat te posten.
Wij hebben n voortuin van ongeveer 35 m2, de eerste jaren hebben we ‘m zo’n beetje gelaten zoals ie was, andere prioriteiten, je kent het wel.
Er stond t een ent ander in aan wat ik altijd n beetje oude mensenplanten vind.
Voornamelijk groenblijvende boompjes en struiken. Veel vrije aarde nog dus altijd n hoop onkruid.

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar alles eruit! En zelf het een ent ander aangeplant.
Er zit hier in de buurt een kwekerij met voornamelijk zelf gekweekte vaste planten die zo min mogelijk met pesticiden ed. Werken.
En er zit een biologische kweker hier in de buurt.
Ook heeft mijn zus zelf een flinke moestuin dus daar komt ook het 1 ent ander vandaan.
Vandaag de dag ziet de tuin er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Niet alles in inheems maar ik probeer wel echt te kijken naar planten die nuttig zijn voor insecten.
Ook heb ik een bak waar hopelijk dit jaar een mini pluktuin gaat onstaan.
Vorig jaar ook al mee gestart en dat lukte ook wel aardig maar vanwege de vele slakken kwamen mijn dahlia’s toen amper op. Nu weer een nieuwe poging wagen!!

Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:14

Oh kraakte. Voordat ik de foto’s aangeklikt had wist ik al wat voor planten je bedoelde _O-

Heel mooi geworden!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:38

Heel gaaf <3
Ik hou niet van oude mensentuinen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:41

Anna79 schreef:
Heel gaaf <3
Ik hou niet van oude mensentuinen :')

Ze zijn nog altijd een heel klein stapje beter als een grafzerk tuin _O-

Kraakte, leuk geworden zeg!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:54

Haha iedereen weet ook direct wat ik bedoel met een oudemensentuin _O-
Ja tis wel beter dan betegeld of grind of iets maar echt mooi en goed voor de biodiversiteit is t ook niet.

Vaak denken mensen dat zo’n volle tuin veel onderhoud vergt maar ik moet zeggen dat we nu echt veel minder tijd kwijt zijn aan onkruidjes plukken, enkel t voorjaar ff een avondje en nu soms een plukje hier en daar.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:02

Lekker bezig kraakte! Super transformatie *\o/*

Ik vind het ook wel meevallen hoeveel onderhoud je hebt aan een dichtbegroeide tuin. Mijn bejaarde overbuuf staat elke week te schoffelen, ik nooit. Inderdaad links en rechts wat onkruid eruit plukken, maar dat is amper werk. En daarbij is het mijn hobby dus ik vind het ook niet zo'n punt om er tijd in te steken :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:15

Ik houd dus wel van oude mensen tuinen blijkbaar. :') Maar wel een combi met ook veel bloeiende dingen en ook 1 jarig erin. Maar groenblijvende vaste planten zijn de basis van mijn tuin. Anders is het in de winter een afgebrand dorp.