Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 29075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:10

Maar even serieus, Nederland is een klein landje en we moeten veel importeren wat altijd een grotere footprint is dan dat je dat niet hoeft. Daardoor kan een Nederlander nooit op het laagste niveau komen. Daar moet je ook rekening mee houden. Bevolkingsdichtheid e.d. spelen ook een rol en daar moet je ook naar kijken.

8nnemiek

Berichten: 45332
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:41

Cer, ik las wel ook ergens dat China de lat graag laag legt voor zichzelf, en dat ze dus flink vooruit lopen op schema. Ze zeggen nu inderdaad in 2030 op de piek te zitten, maar de kans is groot dat die piek al eerder komt, en ze ook eerder klimaatneutraal zullen zijn.
Dat is dan wel het mooie aan China; die zien een probleem en die handelen er naar, in plaats van eerst jaren om de tafel te gaan zitten en te luisteren naar wat individuen waarvoor het niet goed uitkomt.

Sizzle, dat is een interessant kaartje :j

Nederland hoeft zeker geen grote hoeveelheden te importeren om te kunnen overleven. Wij kunnen hier bv prima leven met kringlooplandbouw als we niet zo veel zouden exporteren en gewoon Nederlandse seizoensgroenten en minder vlees zouden eten.
Daarnaast zijn er ook producten die voor minder CO2 uitstoot zorgen als je ze importeert dan wanneer je ze hier zou kweken, denk aan groente en fruit uit Spanje tegenover datzelfde voedsel uit een Nederlandse kas waar veel stroom/gas voor nodig is..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-11-23 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 32082
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:43

Ik ben benieuwd naar die bron :j

Wat ik lees is omdat China de grootste producent (en dus uitstoot) is van EV's en dergelijke, dat ze er zelf ook baat bij hebben dat meer mensen electrisch gaan. Dat is niet erg, maar dat is er wel onderdeel van.

Het is niet perse zo dat ze vooraan lopen in duurzaamheid, denk ik. Sowieso niet voor hun eigen mensen.. En, is het dan oke om gedeelten van de bevolking te laten zitten, zodat je op papier goed bezig bent? china is een apart land wat dat betreft, denk ik.
Geen toeslag voor verwarming daar denk hoor :+

8nnemiek

Berichten: 45332
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:48


Cer

Berichten: 32082
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:08

Hm, ik zie wel dat er wat zinnen niet staan, die in het andere artikel wel staan.. dan vind ik beide artikelen weer lastig te interpreteren.

In China worden bijvoorbeeld veel meer elektrische auto’s verkocht dan in de rest van de wereld samen.
-> want kenteken platen voor EV's zijn gratis, integenstelling tot andere autos

Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt bijvoorbeeld dat in 2021 maar liefst 32% van de wereldwijde CO2-uitstoot in China plaatsvond. Dat is veel meer dan de 13% van de Verenigde Staten. Het land stelt zichzelf in dit opzicht echter duidelijke doelen. Door een verschuiving in de energiemix, zuiniger gebruik van grondstoffen en de omschakeling naar een duurzame transportsector moet de CO2-uitstoot na 2030 gaan dalen.
-> het gaat eerst nog wel omhoog tot 2030, dus als het nu al 32% is, dan wordt het dus eerst nog meer..

De rest over beleggingen snap ik niet :)
Overigens, waarmee ik dus niet het ene artikel boven het andere stel, maar veel dingen hebben vaak meerdere kanten.. denk ik

Popstra
Berichten: 15909
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:21

JudithGigi schreef:
Popstra schreef:
Kan hier merken er altijd een hoop afgunst is naar de "rijken"

Rijken zijn overal de schuld van lijkt wel!


Ik heb best een grote afgunst voor de mega miljardairs die rijk zijn geworden door andere mensen uit te buiten en dan maar dingen gaan doen zoals ruimte reisjes maken :j


Waar men zich al niet druk om maakt zeg!? :roll:

JudithGigi

Berichten: 5257
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:51

Waarom zou ik me daar niet druk om mogen maken? :') Is het zo gek om iets te vinden van uitbuiting en excessieve vervuiling? _O-

LoveBodin

Berichten: 4507
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:54

Na wat meegelezen te hebben, dacht ik, misschien ook leuk om me toch maar even te melden.
Ik heb namelijk ook wel klimaatstress, ben er ook op werk veel mee bezig (waar badeend kijkt naar CO2 nuttig besteden, kijk ik vooral naar 0 CO2 uitstoten, door middel van echt veilige opslag van waterstof, waarbij eigenlijk geen ontploffingen mogelijk zijn etc.).
Dus voor elke introductie die ik schrijf moet ik altijd weer opzoeken wat de doelstellingen zijn van onze sector (die zijn heel hoog) en hoe ze die denken te behalen (daar zie ik vrij veel problemen :+ ). Het is ook een heel erg conservatieve sector, de scheepvaart, helaas, maar ook begrijpelijk. Maakt het ook wel interessant.
In mijn persoonlijke leven doe ik ook wel mijn best om zo min mogelijk uit te stootten, maar ik blijf het lastig vinden, vooral vanwege dingen als internationale conferenties. Aan de ene kant is dit het moment voor mij om te reizen, want het is onderdeel van het werk. Aan de andere kant vind ik het erg raar om naar de andere kant van de wereld te vliegen en daar mensen te vertellen dat we vooral over moeten stappen op (veilige vormen van) waterstof :+.

Anyways, over waterstof en de grote transport sector gesproken (daar waar batterijen bij voorbaat kansloos zijn vanwege veel te lage energiedichtheden), vaart er op dit moment een binnenvaartschip compleet op waterstof, de H2 Barge (https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... l~v947186/).

Dit soort dingen zijn ook de dingen waar ik me aan vast probeer te houden. Er gaan ook miljoenen naar projecten voor alternatieve, CO2-vrije/CO2 neutrale brandstoffen voor sectoren die weinig opties hebben. Dus ik probeer maar veel van dit soort nieuws te lezen, om toch nog hoop te hebben dat veel mensen hier mee bezig zijn.

Edit: en als mensen geinteresseerd zijn in waterstof en hoe je dit veilig op kan slaan, laat maar weten :)

8nnemiek

Berichten: 45332
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:06

Wat interessant, LoveBodin! En leuk om te lezen dat er al een binnenvaartschip op waterstof vaart.
Ik geloof niet in waterstof voor auto's, maar voor de grote scheepvaart lijkt het me een perfecte oplossing, evt in combinatie met zeilen/vliegers.
Ik kan me voorstellen dat het een enorme uitdaging is om zo'n hoeveelheden veilig te kunnen opslaan.
Is het voor schepen niet ook mogelijk om de waterstof te combineren met zonne-energie? Als je een soort dak van zonnepanelen over een containerschip heen kan trekken na het laden dan heb je een flinke oppervlakte lijkt me.

verootjoo
Berichten: 36824
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 11:57

Leuk lovebodin! Interessant en fijn om te weten dat er zoveel mensen bezig zijn met zulke onderzoeken.
Soms lijkt het alsof er helemaal niks gebeurt, maar op de achtergrond speelt een hoop, en we hebben natuurlijk de politiek ook niet echt nodig om daarmee door te gaan.

Annemiek: waarom geloof je niet in waterstof voor auto’s? Toyota doet dit toch al succesvol?

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:00

Esperanza schreef:
Maar wat ik me serieus afvraag hé? Kunnen jullie dingen nog in perspectief zien? Ik heb daar soms echt wel eens moeite mee.

Ik ook, maar wellicht heb ik het over een ander perspectief.
Ik probeer 'wereldwijd te kijken'.
In 1975 was er een braaf bureau, dat een soort voorloper van de carbon footprint had berekend.
'Als ieder mens *deze hoeveelheid* eet, is de honger uitgeband'.
Die hoeveelheid is goed te doen, kan ik zeggen - maar niet luxe.
Idem dito voor laten we zeggen onze individuele ecologische voetafdruk.
Geen rotzooi bestellen bij die Chinese Ali expres scheelt.
Andermaal kan ik mijn voetafdruk rond de 'we hebben maar één aarde nodig' houden, maar ik hang mijn paard niet wekelijks achter een stevig koekblik naar les of wedstrijd.


Citaat:
Europa is zo’n f#cking klein vlekje op de aardbol

Qua oppervlakte valt het mee - en qua internationale macht en invloed zijn we echt wereldspelers.
Citaat:
Niet dat het ons vrijpleit om niets te doen hoor, maar als Nederland zoveel miljard uitgeven om de temperatuur 0,000064 graden te laten dalen? Terwijl er mensen naar de voedselbank moeten…. Of bepaalde projecten subsidiëren voor de natuur, waardoor bijvoorbeeld boeren weg moeten

?????

De wolfslobby was niuw voor mij, de rest heb ik vaker gehoord en het is onzin.
Ten eerste is het peperduur om nu GEEN milieumaatregelen te nemen, en we lopen achter op onze buren en op onze verplichtingen.

Dat er mensen naar de voedselbank moeten komt door rechts beleid - en laat dit precies de kant zijn waar de klimaatskeptici zitten...

Investeren in zonnepanelen en isolatie en noem maar op houdt ook werkgelegenheid in, dus ik ben een beetje klaar met de boel tegen elkaar uitspelen. ('Klimaat of werk' is een vals dilemma.)

Verder zijn er uitgebreide plannen voor MEER boeren. In kleine gezinsbedrijven.
Er is dan wel minder vee en een ander verdienmodel (geen peperdure betonvloer die niet zorgt voor minder emissies) bijvoorbeeld de boer betalen voor het onderhoud aan het landschap.

LoveBodin

Berichten: 4507
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:06

@ annemiek en TS, precies.
Al moet ik zeggen dat veel van die dingen (groeifonds, maritieme master plan etc) ook gewoon door de overheid worden gesponsord (ik ook haha), maar het zijn wel langere termijn projecten die blijkbaar minder beinvloed worden door de overheid. Veel van de grote projecten zijn ook samenwerkingen tussen overheidsinstellingen en bedrijven (FPS zit ook in het project waar ik in zit bijvoorbeeld). Maar de overheid investeerd wel gewoon geld. Het vorige maritiem masterplan zat meer dan 50 miljoen in. Kun je best veel onderzoek mee doen!

Zeilen, vliegers en zonnepanelen op schepen zijn een druppel. Je kan met bijvoorbeeld zeilen en speciale lubrication en dergelijke wel zo'n 10-15% besparen, maar je bent heel erg weersafhankelijk. Net zoals van zonnepanelen. Plus, als je iets over een schip trekt, dan werkt de hele in en uitlaad methode niet meer, of moet worden aangepast. Is ook een issue met die vertikale zeilen. Een schip waar we veel mee testen, had een soort huisje voor het in en uitladen. Dat leverde best wat problemen op met de vertikale zeilen, want dat past dan eigenlijk niet. Er wordt heel veel onderzoek naar energiebesparende methoden gedaan, maar in the end zijn alternatieve brandstoffen altijd nodig. Schepen vervoeren namelijk toch wel zo'n 80ish% van alle transport, en stoten ongeveer net zoveel greenhouse gasses (incl methaan...) uit als Duitsland.
Scheepvaart brandstoffen zijn namelijk viezer dan vies (wij noemen motoren ook wel allesverbrandende asfaltvreters), maar er zijn gelukkig wel al regelingen waarbij de meest vieze brandstoffen worden verboden. En onderzoek naar alternatieven als ammonia, methanol en waterstof is in volle gang.

Ik zie zelf waterstof ook niet per se voor auto's trouwens, maar dat is meer omdat waterstof in pure vorm gewoon niet ideaal is, aangezien het onder hoge druk of lage temperatuur moet. Of batterijen beter zijn weet ik niet, gelukkig is dat bij ons gewoon geen discussie :+.

JudithGigi

Berichten: 5257
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:17

Van wat ik begrepen heb van mijn opdrachtgever destijds is waterstof direct ook totaal niet efficiënt, maar wel om waterstof te gebruiken om energie op te wekken (om die dan weer te gebruiken in auto's)

8nnemiek

Berichten: 45332
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:22

verootjoo schreef:
Annemiek: waarom geloof je niet in waterstof voor auto’s? Toyota doet dit toch al succesvol?

Omdat waterstof een heel laag rendement heeft en een hoog volume, en de tank heel veel plek nodig heeft.
Er zijn twee waterstof auto's op de markt; die van Toyota en nog een van Hyundai meen ik.
Die van Toyota heeft een actieradius van 650km en de auto's zijn behoorlijk duur. De technologie is vrij complex in vergelijking tot een EV, en daardoor duurder. De oplaadtijd van EV's wordt ook steeds korter, en de waterstof zelf is ook enorm duur om te tanken (20 euro per kilo, dus meer dan 100 euro voor een volle tank bij de Toyota), terwijl je met een EV 650km rijdt voor minder dan de helft als je bij een snellader laadt.
Toyota heeft kort geleden toegegeven dat de Mirai een enorme flop is geweest, en is sinds kort ook over op EV's.
Ze blijven nog wel experimenteren met waterstof, maar een succes is het tot nu toe niet.

Voor schepen is het inderdaad een heel ander verhaal. Die hebben ruimte zat.

Heel interessant, LoveBodin!
Leuk dat er ook naar zeilen enzo wordt gekeken, al kan ik me zeker voorstellen dat dat heel wat uitdagingen qua laden met zich mee brengt.
En 10 of 20% minder brandstof is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Op de hoeveelheden die er bij zo'n schip doorheen gaan is dat ook niet niks :D

LoveBodin

Berichten: 4507
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:34

JudithGigi schreef:
Van wat ik begrepen heb van mijn opdrachtgever destijds is waterstof direct ook totaal niet efficiënt, maar wel om waterstof te gebruiken om energie op te wekken (om die dan weer te gebruiken in auto's)


Dit klopt niet helemaal, direct waterstof gebruiken is zo'n 30-40% efficient (het kan in een gemodificeerde benzine motor eenvoudig gezegd), fuel cells (die zetten het om in elektriciteit) zitten nu op 50-60% efficientie, maar dan heb je wel een elektromotor nodig.
Maar ik verwacht niet dat dit de hoofdreden is, meer omdat je stroom omzet in waterstof (dat is niet 100% efficient helaas!) en dan weer terug omzet, terwijl waterstof vrij veel ruimte in beslag neemt. Ik gok dat dat het grootste issue is.

@Annemiek, helaas is de ruimte op schepen eigenlijk heel beperkt. Behalve als we teruggaan naar de tijd van de titanic. Veel schepen zijn ruimte gelimiteerd, ze vervoeren niet per se hele zware spullen (behalve bulk carriers), maar vooral heel veel containers (met schoenen, tv's etc). Die nemen ruimte in, dus je wil zo min mogelijk ruimte voor je brandstof. Pure waterstof neemt te veel ruimte in voor de verre tochten, vandaar dat we kijken naar alternatieven (waterstofdragers, methanol, ammonia). Veel scheepseigenaren willen geen ruimte inleveren, want dat kost geld en de marges op scheepvaart zijn niet groot.

En klopt dat 10-20% niet niks is, het scheelt echt al heel erg veel, en ik ben blij dat er meerdere routes zijn om schepen te verduurzamen. En ook blij dat er gewoon nog steeds scheepseigenaren zijn die hun schip laten ombouwen, of bij een nieuwe schip voor een alternatief kiezen dat zuiniger is en op meerdere brandstoffen kan varen.

8nnemiek

Berichten: 45332
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:46

Methanol en ammonia heb ik ook wel eens wat over gelezen ja. In ieder geval mooi dat er meerdere manieren zijn die allemaal verder uitgewerkt kunnen worden.
Worden methanol en ammonia gewoon in brandstofmotoren gebruikt, of werken die met een fuelcell?

Ik kan me voorstellen dat het voor scheepseigenaren inderdaad vooral zo efficiënt en compact mogelijk moet zijn.
Als ik naar onze eigen boot kijk; die dieselmotor is gigantisch.. als we die in de toekomst vervangen door een elektromotor en ook nog eens de dieseltank eruit halen dan komen er zeeën van ruimte vrij. Maar dat is bij containerschepen dus alsnog te weinig ruimte om waterstoftanks en fuel cells te plaatsen voor een hele oversteek? Geen idee hoe groot zo'n machinekamer is, maar dat zal toch een flinke ruimte zijn?

LoveBodin

Berichten: 4507
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:26

8nnemiek schreef:
Methanol en ammonia heb ik ook wel eens wat over gelezen ja. In ieder geval mooi dat er meerdere manieren zijn die allemaal verder uitgewerkt kunnen worden.
Worden methanol en ammonia gewoon in brandstofmotoren gebruikt, of werken die met een fuelcell?

Ik kan me voorstellen dat het voor scheepseigenaren inderdaad vooral zo efficiënt en compact mogelijk moet zijn.
Als ik naar onze eigen boot kijk; die dieselmotor is gigantisch.. als we die in de toekomst vervangen door een elektromotor en ook nog eens de dieseltank eruit halen dan komen er zeeën van ruimte vrij. Maar dat is bij containerschepen dus alsnog te weinig ruimte om waterstoftanks en fuel cells te plaatsen voor een hele oversteek? Geen idee hoe groot zo'n machinekamer is, maar dat zal toch een flinke ruimte zijn?


Ik hoop dat dit niet topic vervuilend is haha,
maar methanol en ammonia kunnen in SOFCs gebruikt worden, die fuel cells doen intern aan het breken van brandstof en kunnen dus op ongeveer alles varen (ook op diesel trouwens). Maar over het algemeen wordt er gekeken naar gewone motoren.

Over hoe groot het allemaal is: je hebt een elektromotor nodig, maar ook een fuel cell (meerderen), en de opslag is een stuk groter en ingewikkelder. Diesel kun je tegen de scheepshuid opslaan. Het is (helaas!) blijkbaar niet heel erg als diesel wordt gelekt. Ammonia en methanol zijn wat heftiger en mogen daar dus niet worden opgeslagen, voor waterstof is daar geen plaats. Diesel kun je in elk hoekje en gaatje opslaan, waterstof heeft speciaal gevormde tanks nodig. Waterstofdragers zouden daar wel kunnen, maar dan heb je nog een extra reactor nodig om daar de waterstof uit te halen.
Machinekamers zijn groot, en berekeningen laten zien dat het soms wel en soms niet past, afhankelijk van de eisen (en veiligheids eisen... want je mag een fuel cell en een elektromotor geloof ik niet zomaar in 1 ruimte plaatsen). En alternatieve brandstoffen heb je trouwens een factor 2-3 meer van nodig dan diesel (over de duim genomen).
Maar goed, we zijn nu al meer op een koers (haha) aan het gaan van dan toch maar ruimte opofferen, want de IMO wil graag dat de complete scheepvaart net-zero is in 2050. Best een ambitieus target, eerst was het 50% reductie, nu is het naar net-zero gegaan. Dus eigenlijk wel goed nieuws dat zelfs de IMO (niet echt de meest vlotte innovatieve organisatie) dit soort doelen aan het stellen is!

8nnemiek

Berichten: 45332
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:35

Wat goed dat ze die doelstelling hebben!
Dat zal behoorlijk wat schelen qua wereldwijde uitstoot gok ik?
En super interessant, die theorie erachter!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:56

Esperanza schreef:
ik snap het gewoon niet. Hoeveel geld gaat er om in die wolfslobby? En de dierenhouders maar in het leed en op kosten jagen.


Over het niet snappen en perspectief gesproken.
Hoe rijmt anti-wolfstress met klimaatstress?
Meer respect en bewustzijn voor natuur want klimaat maar de wolf mag nie....
Wonderlijk :j

verootjoo
Berichten: 36824
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:02

Wat goed idd dat zulke doelen gesteld worden. Er zijn dus echt veel mensen die het belang zien, dat maakt me hoopvol :j
Daar kan Geert/extreem rechts niet voor gaan liggen, het onderzoek en de verbeteringen lopen toch wel door.
Dit is juist beter voor mijn perspectief :D

@annemiek; ik dacht dat waterstof in auto’s succesvoller was, maar valt dus tegen. Vandaar dat ze verder niet meer geproduceerd worden.

pien_2010

Berichten: 48770
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:49

Mijn klimaat stress is aanwezig dat vooral te maken heeft dat de tijd steeds korter wordt om het tij te keren.
Al 40 jaar geleden ben ik met milieu bezig en met mij vele anderen, maar teveel mensen die er toe konden doen, hebben het laten gaan.
Als reactie op het op de langere baan schuiven van de EU van gebruik glyfosaat en grote winst Wilders die gelijk liet weten dat er wat hem betreft 0 euro naar het klimaat gaat, hebben mijn man en ik besloten om tussen de boomgaard in naast onze permacultuur groentetuin, stukken extra te gaan beplanten met allerlei wilde planten. Dit ter bevordering van de biodiversiteit.
We waren het niet van plan wegens prijskaartje (ook al doen we het zo goedkoop mogelijk) en extra werk. Maar we willen toch die druppel op de gloeiende plaat gaan doen. Niets er tegen over zetten, blijft namelijk geen optie.
Dus ja ik maak me wel zorgen en het maakt me ook verdrietig, ook al zal het mijn tijd wel duren. Mijn verdrietig zijn heeft dan met mijn (klein) kinderen en hun generatie te maken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:03

pien_2010 schreef:
en grote winst Wilders die gelijk liet weten dat er wat hem betreft 0 euro naar het klimaat gaat,


Zo krijgt verwildering een ongewenste betekenis.

Dat ´milieutuin´ begonnen wij 50 jaar geleden mee. Niets zelf bedacht trouwens; begin jaren zeventig werd eeen deel van het plein van de middelbare school waar ik op zat al milieutuin _/-\o_ en dat namen wij gewoon over.

Wat betreft het keren van een tij is het hopeloos; hoewel er in andalucia stuwmeren met slechts voor wéken water zijn, wijzelf bv het toilet doorspoelen met douchewater, spuit hier het nieuwe gemeentebestuur het hele plein en de omliggende straten af met drinkwater...

Wij hebben op de milieubewuster partij gestemd en doen zélf wat er aan kunnen doen; daar stopt het mee.

pien_2010

Berichten: 48770
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:14

Huertecilla schreef:
Wij hebben op de milieubewuster partij gestemd en doen zélf wat er aan kunnen doen; daar stopt het mee.

Wij dus ook. Maar hoe ik het ook wend of keer, ik ben er wel verdrietig over. Ik kan dat helaas niet wegstoppen.
Hier gaat dat gelukkig anders. Het gemeentebestuur heeft gezamenlijk besloten dat in ons kleine dorp om 23.00 uur overal de verlichting uitgaat *\o/* . Dat scheelt behoorlijk veel geld op de begroting zag ik (ik weet niet meer hoeveel) en het is goed voor het milieu. Dit al twee jaar is de situatie.
Bizar met drinkwater met deze krapte de pleinen spuiten.
Als het waterniveau te laag is bij ons, dan komt er voor iedereen een spuit verbod overdag en een sproei verbod voor 24 uur. Alleen boeren en mensen met groente akkers/ tuinen mogen water geven → de boeren met tractoren (maar niet sproeien) en de groente tuinen mogen water krijgen gegeven met gieters tussen 20 uur 's avonds en 10 uur 's ochtends . Tevens verbod voor het water geven van siertuinen.
Dit wordt gecontroleerd met helikopters in het buitengebied waar geen sociale controle is. (Het is niet zo dat ze elke dag veel vliegen, maar steekproefgewijs). De meeste mensen die ik ken houden zich er streng aan.

Mungbean

Berichten: 36361
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:19

Cer schreef:
ik vraag me wel af wat de olielanden van het hele CO2 reductie verhaal vinden... die sheiks zijn daar toch schathemeltje rijk mee geworden?


Die vragen McKinsey om slimme trucjes om rijk te kunnen blijven worden:

https://www.climatechangenews.com/2023/ ... te-agenda/

Cer

Berichten: 32082
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:50

Ik heb het twee keer gelezen maar het is teveel tekst .. :o het bedrijf adviseert in sustainability en werkt samen met SEforAll
.. welk essentieel deel mis ik dan?