Christendom topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:56

Hmmm, ja.

Ik kan me zo voorstellen dat mijn Roomse zusters en broeders zowel Ghandi als Marten Luther King heilig zouden verklaren (gesteld dat hindoe/ baptist zijn geen beletsel zou zijn...).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:57

Dat was niet helemaal mijn punt :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:57

Maar goed, zelfs als je niet gelooft in Jezus als je verlosser en zoon van God; als iedereen zou doen zoals Jezus deed en zo wil zijn zoals Hij, denk ik echt dat de wereld mooier zou zijn :)

Wat dat betreft is het af en toe echt niet gek om te denken ‘wat zou Jezus doen?’

Had je vroeger trouwens armbandjes van, met WWJD erop :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:02

@ Ibbel: ik geef toe: Popstra had het over een nieuwe godsdienst.

Heilig verklaren binnen de Roomse kerk in zogezegd insluiten.

... maar eigenlijk denk ik dat Jezus helemaal niet van plan was om een nieuwe godsdienst te stichten, 'om allerlei redenen is het zo gelopen'.

Maar wat is jouw punt dan wel...?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:04

verootjoo schreef:
Maar goed, zelfs als je niet gelooft in Jezus als je verlosser en zoon van God; als iedereen zou doen zoals Jezus deed en zo wil zijn zoals Hij, denk ik echt dat de wereld mooier zou zijn :)

Zo probeer ik ook te leven. En, als ik eerlijk ben, ik denk dat ik het beter doe dan héél veel gelovigen... :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:14

Janneke2 schreef:
Maar wat is jouw punt dan wel...?

Dat bij toeval, omdat er 2000 jaar geleden nog veel bijgeloof was, en een heel stelsel van zieners, toekomstvoorspellers etc, Jezus gebruikt is om een geloof aan te hangen.

En dat er in de eeuwen daarna ongetwijfeld legio mensen zijn geweest die dezelfde mindset hadden, maar de omstandigheden er niet naar waren om opnieuw iets dergelijks te doen. Was ook niet nodig, want toen die bijbel er na 3-400 jaar eenmaal was, was dat geloof wel een blijvertje.

En dat er ook in onze tijd dat soort mensen met diezelfde mindset zijn, maar dat de omstandigheden nu helemaal niet meer toestaan er een heel geloof aan op te hangen. Ook omdat dat blijvertje er nog steeds is.

Maar zelfs als Jezus er niet was geweest, of er aan hem geen geloof was opgehangen en we het nog steeds het Jupiter/Zeus en Juno/Hera deden, of met de Teutonische goden, dan nog zouden we nu idd een verlosser of een heilig boek, al dan niet door 1 persoon geschreven, met argusogen bekijken.

Dus mijn punt was aanvullend op popstra: zou nu geen schijn van kans hebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:14

Ibbel schreef:
verootjoo schreef:

Zo probeer ik ook te leven. En, als ik eerlijk ben, ik denk dat ik het beter doe dan héél veel gelovigen... :o

Ik denk ook zeker dat niet gelovigen het soms stukken beter doen dan mij als gelovige. Ik ben nl nog steeds niet perfect zolang deze wereld nog bestaat. En ik maak nog steeds evenveel fouten als toen ik niet echt gelovig was. Ik wil het niet, maar ik doe het helaas nog steeds. Hiermee wil ik zeggen dat gelovigen niet ineens heilig zijn en zichzelf boven niet gelovigen moeten stellen.

Wel fijn dat je vind dat je het zelf goed doet. Ik vind mezelf vaak tekort schieten in dingen zoals mijn naasten lief hebben. Daar ga ik al zeer vaak de mist in. En dan heb ik het nog niet eens over mezelf.

Hier dus ook gelovig. Ik lees vanaf het begin mee maar het is lastig om je er in te mengen met zoveel mensen die niet geloven en of op een andere manier geloven. En mijn kennis over al het verleden is niet zo groot en volg het dus ook niet allemaal. Wel mooi dat het topic nog oké lijkt te lopen zonder dat gelovigen aangevallen worden. Dat heb ik nl wel eerder gezien op bokt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:19

Niks menselijks is gelovigen ook vreemd en onze lieve Heer heeft soms rare kostgangers.

Maar vergevingsgezindheid, compassie voor jezelf en je naasten en het loslaten van het streven naar perfectie is ook een belangrijke eigenschap :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:28

;)... een leuke van mijn yoga juf.

"Begeer niet om niet te begeren..."

(De dominee was helemaal enthousiast toen ik het haar vertelde.)

En geloof is, zo kan ik uit eigen ervaring ruimschoots vertellen, geen garantie voor perfectie.
... begeer niet perfect te zijn (zucht) :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:38

Vergevingsgezindheid vind ik altijd zo typisch... Dan vind je dus kennelijk dat een anders iets te vergeven is. Maw, dat die ander iets 'fout' gedaan heeft.

Ik ga uit van acceptatie zonder oordelen. Ik ga dus ook niet bepalen of een ander iets gedaan heeft dat 'vergeven' moet worden. Dat vind ik arrogant. Staat volgens mij ook iets over in de bijbel, al heet het daar dan hoovaardig...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:39

verootjoo schreef:
Niks menselijks is gelovigen ook vreemd en onze lieve Heer heeft soms rare kostgangers.

Maar vergevingsgezindheid, compassie voor jezelf en je naasten en het loslaten van het streven naar perfectie is ook een belangrijke eigenschap :j

Dat loslaten van streven naar perfectie is denk ik wel een punt in deze tijd dat iedereen perfect wil zijn. Of het gevoel heeft van perfect moeten zijn
Ik bedoel, er zijn niet voor niks zo velen die een burnout beleven...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:46

Ibbel schreef:
Vergevingsgezindheid vind ik altijd zo typisch... Dan vind je dus kennelijk dat een anders iets te vergeven is. Maw, dat die ander iets 'fout' gedaan heeft.

Ik ga uit van acceptatie zonder oordelen. Ik ga dus ook niet bepalen of een ander iets gedaan heeft dat 'vergeven' moet worden. Dat vind ik arrogant. Staat volgens mij ook iets over in de bijbel, al heet het daar dan hoovaardig...

Ligt eraan wat het is. Als ik schade ondervind door toedoen van de ander vind ik wel dat de ander iets fout heeft gedaan. Ongeacht of het echt feitelijk fout is. Maar dat probeer is dan te ‘vergeven’ en idd zonder oordeel te accepteren.
En afhankelijk van de ernst is dat moeilijker of makkelijker.
De compassie daarbij naar de ander en mijzelf vind ik daarbij ook belangrijk in het licht van wat Jezus deed.

Popstra schreef:
verootjoo schreef:

Dat loslaten van streven naar perfectie is denk ik wel een punt in deze tijd dat iedereen perfect wil zijn. Of het gevoel heeft van perfect moeten zijn
Ik bedoel, er zijn niet voor niks zo velen die een burnout beleven...

Ja dat ook. Ik bedoelde het meer als reactie op Ibbel, dat andere gelovigen ook niet perfect zijn en dat we dat los mogen laten.
Maar je kan het idd ook breder zien :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:11

Amado7 schreef:
Hier dus ook gelovig. Ik lees vanaf het begin mee maar het is lastig om je er in te mengen met zoveel mensen die niet geloven en of op een andere manier geloven. En mijn kennis over al het verleden is niet zo groot en volg het dus ook niet allemaal. Wel mooi dat het topic nog oké lijkt te lopen zonder dat gelovigen aangevallen worden. Dat heb ik nl wel eerder gezien op bokt.

Zie dikgedrukte. Dat heb ik ook.

Ik heb een vraag, wat denken jullie dat er gebeurt is bij de doop in de Jordaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:52

pien_2010 schreef:
Ik heb een vraag, wat denken jullie dat er gebeurt is bij de doop in de Jordaan?

Mattheus 3:13-17
Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden.a 14 Maar die probeerde hem tegen te houden en zei: ‘Waarom kom je bij mij? Ik zou door jou gedoopt moeten worden.’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het deze keer zo zijn, want het is goed dat we op deze manier alles doen wat rechtvaardig is.’ Toen hield Johannes hem niet meer tegen. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, werd de hemel geopend,b en Johannes zag Gods geest als een duif op Jezus neerdalen.c 17 Ook kwam er een stem uit de hemel,d die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon.e Ik heb hem goedgekeurd.’
Lukas 3:21, 22:
Toen de mensen zich lieten dopen, werd ook Jezus gedoopt.b Terwijl hij bad, werd de hemel geopenda 22 en de heilige geest daalde in de gedaante van een duif op hem neer. Ook klonk er een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon. Ik heb je goedgekeurd.’
Johannes 1:32-34:
Johannes getuigde ook: ‘Ik zag de geest als een duif neerdalen uit de hemel, en hij bleef op hem.a 33 Ook ik kende hem niet, maar Hij die mij heeft gestuurd om in water te dopen, heeft tegen me gezegd: “Als je de geest op iemand ziet neerdalen en blijven,b dan weet je dat dat degene is die met heilige geest doopt.”c 34 Ik heb het gezien, en ik heb getuigd dat hij de Zoon van God is.’

Bij zijn doop ontving Jezus Gods heilige geest en werd geidentificeerd als Gods zoon, de beloofde Messias.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:43

Babootje bedankt. Conclusie jij zegt dus dat de mens Jezus, Gods heilige geest ontving. Klopt dat?
Dus de mens Jezus werd als het ware verheven tot goddelijk niveau. Klopt dat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:03

... misschien een gekke associatie, maar de doop in de Jordaan doet me een beetje denken aan de kroning van Charles.

Eerst was er dus Johannes de doper - en er zijn verhalen dat Johannes de neef van Jezus was en dat hun beide moeders tegelijkertijd zwanger waren.
Johannes doopt, en zegt daarbij telkens 'Na mij komt de echte.'
...en dan komt de echte - wil hij toch echt eerst gedoopt worden.

Vwb Charles: kom je aan met pracht en praal,
toen wetd hij door een kind verwelkomd.
Kind zegt: we zijn allemaal kinderen Gods.
Charles zegt: als volgeling van Jezus kom ik om te dienen.
Dan wordt hij vervolgens tot op zijn hemd uitgekleed,
(daarna gezalfd achter de schermen)
en dan zien we de King-to-be op zijn knieën.

En die duif is voor mij zoiets als een symbool van 'dit is een heel speciaal moment'. Duiven zijn boodschappers, dat was bij Noach al zo.

Of de mens Jezus op dat moment van goddelijk niveau werd weet ik niet, maar God zelf zegt 'Dit is een mens naar mijn hart' en stuurt extra kracht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:29

Ik heb alles met de doop van in de Jordaan en weinig met Charles.
Charles is nu bijna overal bekend in de wereld en zal over 150 jaar vergeten zijn. Christus heeft in alle stilte gewerkt, onopvallend en het was klein en in die tijd waren er maar heel weinig mensen die hem kenden en die hem gelijk de grootsheid gaven die hij verdient (Johannes de Doper) en kijk eens bijna iedereen kent hem 2000 jaar later. Dat is al heel bijzonder in mijn ogen.

Of anders gezegd. Ik ben er zelf van overtuigd dat wij totaal de grootsheid missen van wat daar zich werkelijk heeft afgespeeld tijdens die doop. In het orthodoxe christendom wordt de doop in de Jordaan gevierd als verjaardag van Christus. Dat is natuurlijk niet voor niets denk ik dan, maar ik weet van die stroming te weinig.
De christenen vieren de geboorte van Jezus met Kerstmis.

Of anders gezegd ik vind het zeer integrerend de doop van Jezus en daarna gaan "de evangeliën los".

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:24

Roodvos schreef:
Die volgelingen van Menno Simons werden in eerste instantie Mennonieten genoemd. De nu nog bekende Amish is een afsplitsing van de naar Amerika gevluchte Mennonieten. Later zijn de Mennonieten hier opgegaan/vernoemd naar doopsgezinde kerk.

Leuk trouwens dat je dit aanhaalt. Mijn voorouders waren Mennonieten en mijn achternaam herinnert nog aan de naam van de boerderij van mijn voorouders waar in het geheim diensten werden gehouden.

In de rest van de wereld worden ze nog altijd Mennonieten genoemd (Mennonites). In andere landen gaat het er soms behoorlijk anders aan toe. De doopsgezinde kerk wordt van onderaf georganiseerd, er is geen centraal orgaan dat bepaalt hoe het moet, waardoor er grote verschillen kunnen zijn tussen de ene gemeente en de andere, vooral in andere landen. In Amerika leven doopsgezinden zeer sober en zijn vaak erg conservatief, bijna zoals de Amish, soms zelfs inclusief "ban en mijding". In Nederland is dit absoluut niet zo.

En ja, ook nu zijn meeste kerken nogal onopvallend. Als je het bord niet leest weet je niet dat er een kerk zit, dat idee. Veel gemeenten delen tegenwoordig het gebouw met remonstranten en soms lutheranen, inclusief gezamenlijke diensten. Meestal gaat dat goed, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Doopsgezinden vinden soberheid erg belangrijk, remonstranten en lutheranen houden van wat meer luxe :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:14

pien_2010 schreef:
Babootje bedankt. Conclusie jij zegt dus dat de mens Jezus, Gods heilige geest ontving. Klopt dat?

Jezus is niet gelijk aan God, maar Gods zoon. Het is wel een geestelijk wezen. Met zalving met de heilige geest, liet god zien dat hij bij zijn mens-zijn zijn zoon was. De voorzegde messias, waarvan de Joden door de profetieën wisten dat hij de verlosser zou zijn van de mensheid.
Jezus was de eerstgeborende van de schepping, Het wezen dat God het eerste schiep. Samen met hem heeft hij de rest van de schepping volbracht.
Jezus was de eerste van vele zonen van God. De engelen. Ook de duivel was 1 van hen. maar werd Gods vijand. God schiep eerst de hemel, met de engelen. Daarna de aarde met alles wat daarop is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:16

Roodvos schreef:
Die volgelingen van Menno Simons werden in eerste instantie Mennonieten genoemd. De nu nog bekende Amish is een afsplitsing van de naar Amerika gevluchte Mennonieten. Later zijn de Mennonieten hier opgegaan/vernoemd naar doopsgezinde kerk.

Leuk trouwens dat je dit aanhaalt. Mijn voorouders waren Mennonieten en mijn achternaam herinnert nog aan de naam van de boerderij van mijn voorouders waar in het geheim diensten werden gehouden.

Wat een interessante familiegeschiedenis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:55

Babootje schreef:
Roodvos schreef:

Wat een interessante familiegeschiedenis.

In Amerika hebben ze ook veel paarden. Het schijnt dat ze in Nederland Friese paarden kopen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:59

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Jezus is niet gelijk aan God, maar Gods zoon. Het is wel een geestelijk wezen. Met zalving met de heilige geest, liet god zien dat hij bij zijn mens-zijn zijn zoon was. De voorzegde messias, waarvan de Joden door de profetieën wisten dat hij de verlosser zou zijn van de mensheid.
Jezus was de eerstgeborende van de schepping, Het wezen dat God het eerste schiep. Samen met hem heeft hij de rest van de schepping volbracht.
Jezus was de eerste van vele zonen van God. De engelen. Ook de duivel was 1 van hen. maar werd Gods vijand. God schiep eerst de hemel, met de engelen. Daarna de aarde met alles wat daarop is.
Met andere woorden... Jezus = Adam? Of zeg ik nu iets geks?

Tot welke kerk behoor jij? Sommige zeggen dat Jezus God is. Andere zeggen dat hij de zoon van God is. Ik kan niet goed meer volgen... Naar mijn gevoel is hij geen God maar is hij de zoon van God en kan je via Jezus de weg naar God leren kennen...

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 23:12

anjali schreef:
In Amerika hebben ze ook veel paarden. Het schijnt dat ze in Nederland Friese paarden kopen.

Dat laatste heb ik nooit van gehoord. Doopsgezinden/ Mennonieten in Nederland hebben niet vaker een Fries of überhaupt een paard dan andere Nederlanders. Er zullen er vast zijn met een Fries paard, maar dat is dan een persoonlijke voorkeur, niks vanuit de kerk in elk geval.

Dat Mennonieten in Amerika veel paarden zouden hebben verbaast me dan weer niet. Velen daar leven bijna zoals de Amish, dus zonder auto enzo. In Nederland is dit echter totaal niet het geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:19

Riel ik ben druk. Maar ik ga later een poging doen om je te beantwoorden daar ik al heel lang van mening ben dat wat Babootje beschrijft, dat daar een groot geheim onder zit dat inderdaad met Adam de paradijselijke mens (onvergelijkbaar met de mens van nu!) te maken heeft. Jij zegt dus niets geks ook al klopt je vraag conclusie niet helemaal.
Ik ga later een poging wagen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:25

.."een groot geheim..."
Ik ben benieuwd :j Ik lees nog even mee :)