anjali schreef:Denken sommigen nu echt dat je gelukkig wordt door sex voor (of buiten) het huwelijk, abortus, scheiding????
Mij is geleerd: geef geen antwoord op de verkeerde vraag.
De heer Eijck sstt is een soort kampioen in het negeren van de vragen van de 21ste eeuw.
Sex voor het huwelijk is in heel erg veel culturen de normaalste zaak van de wereld, zeker als je maar 1x mag trouwen en toch graag wil weten of de vrouw zwanger kan worden van deze meneer.
Dat de oude romeinen er anders over dachten moge waar zijn, maar nergens in de bijbel wordt het veroordeeld.
Scheiding is gewoon toegestaan in de bijbel. ('Wat God heeft samengebracht zal de mens niet scheiden' gaat erover dat een huwelijk saboteren, of liefde verhinderen niet in orde is.)
En abortus of euthanasie worden niet genoemd in de bijbel. Er zijn wel situaties die er op lijken, zoals een zwangere vrouw verwonden zodat zij verwerpt. Dat wordt niet als moord gezien.
En er zijn een aantal mensen die zichzelf doden die in aanzien staan, zoals Simson.
Dapara schreef:(...) als je de bijbel leest staat er nergens dat Jezus heeft gezegd “Ga heen, bouw kerken en een religie”. Jezus was zoals ik het lees juist tegen de hypocrisie van religieuze instellingen en hun priesters. Ik vind het wel heel verwonderlijk dat de R.K. Kerk precies dat geworden is waar Jezus een hekel aan had en dat ook nog allemaal vanuit zijn naam gedaan. IMO zouden ze zich moeten schamen(...)
... als lid van een andere stroming die de vragen van de 21ste eeuw bloedserieus neemt schaam ik me niet,
maar als gezegd erger ik mij vreselijk aan dit soort lieden.
Wellicht kan het aan mij liggen, maar ik heb Eijck sstt nooit betrapt op een belangrijk onderwerp als klimaat, vluchtelingen, armoede, discriminatie oid.
Terwijl we al tien jaar lang iemand in het Vaticaan hebben zitten die dit soort zaken nu juist wel op de agenda zet.
En nee, de bijbelse regels zijn niet om te pesten.
Maar bespaar mij de kronkels van de Roomse kerk van voor Franciscus, waar dan ook nog eens ten onrechte iets wordt opgeplakt dat de Eeuwige het zelf gezegd zou hebben.