Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:17

Morganlefay schreef:
Bij ons thuis was er nog wel eens het gezegde "niet met de spelregels bemoeien als je niet het spel beoefend".(iets met seks voor het huwelijk, abortus, scheiding)

Ik ben niet bij de Jehovah's getuigen maar heb wel hun boekjes gelezen. In een ervan stond dat Jehovah ons regels heeft opgelegd niet om ons te pesten, maar juist omdat Hij wil dat we gelukkig zijn. Denken sommigen nu echt dat je gelukkig wordt door sex voor (of buiten) het huwelijk, abortus, scheiding????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:22

anjali schreef:
Denken sommigen nu echt dat je gelukkig wordt door sex voor (of buiten) het huwelijk, abortus, scheiding????

Dat zijn wel hele tegengestelde dingen.. maar ik heb best leuke sex gehad voor het huwelijk hoor.
Daarnaast is scheiding vaak ná het huwelijk en daarvoor moet je dus juist eerst getrouwd zijn :+

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:24

anjali schreef:
Denken sommigen nu echt dat je gelukkig wordt door sex voor (of buiten) het huwelijk, abortus, scheiding????

1. Jazeker.
2. Zou ik zelf niet snel doen m.u.v. medische redenen, maar ik vind dat je je niet moet bemoeien met andermans leven. Ik snap dat er mensen zijn die geen kinderen (meer) willen en ik respecteer dat.
3. Zeker weten liever dan je leven uitzitten met de verkeerde partner.

Maar bovenal: het is prima om die regels voor jezelf te hebben. Ga het alleen een ander niet opdringen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:26

anjali schreef:
Morganlefay schreef:
Bij ons thuis was er nog wel eens het gezegde "niet met de spelregels bemoeien als je niet het spel beoefend".(iets met seks voor het huwelijk, abortus, scheiding)

Ik ben niet bij de Jehovah's getuigen maar heb wel hun boekjes gelezen. In een ervan stond dat Jehovah ons regels heeft opgelegd niet om ons te pesten, maar juist omdat Hij wil dat we gelukkig zijn. Denken sommigen nu echt dat je gelukkig wordt door sex voor (of buiten) het huwelijk, abortus, scheiding????

Wel een lastige stelling hoor. In sommige gevallen zijn deze moeilijke beslissingen zoals abortus of scheiding nu eenmaal de beste keus.

Nee, abortus en scheiding zijn geen feestje en maken je niet gelukkig maar soms wel de enige uitweg.

Al ben ik in het geval van scheiding/huwelijk wel erg voor huwelijkscursussen voor je gaat trouwen, of minder een taboe leggen op relatietherapie/coaching. Ik denk dat met vroegere hulp een deel van de scheidingen voorkomen kunnen worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:47

anjali schreef:
Morganlefay schreef:

Ik kan je vertellen dat ik van al die dingen idd heel gelukkig ben geworden.

Sex is geweldig, abortus heeft letterlijk mijn leven gered, en scheiden was de beste beslissing die ik ooit heb genomen :+:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 15:44

Sex met de juiste partner is fantastisch!
Daar zou ik niet op willen wachten tot ik getrouwd zou zijn.
Je vers getrouwde man zou maar vies tegenvallen in bed zeg!
Ben je lekker mee :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:30

Popstra schreef:

Eerst proefritjes maken :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:52

anjali schreef:

Ik kan dit bevestigen, heel gelukkig!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:53

Popstra schreef:

En dan mag je nog niet scheiden ook :=

Nu is het ook wel zo dat je tevredenheid met sex kunt verbeteren door goede communicatie maar ook daar heb je wel de juiste partner voor nodig......

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:56

anjali schreef:

Scheiden - toen die optie er nog niet was, kon je niet weg uit je huwelijk, ook al mishandelde je partner je. Ik ben voor relatietherapie, maar tegen gedwongen decennia samen moeten blijven, ookal blijk je toch niet bij elkaar te passen.

Abortus - is nooit een lichtzinnig genomen besluit. En veel vrouwen die abortus plegen zijn al reeds moeder, maar ze kunnen eenvoudigweg niet voor een derde of vierde kind zorgen zonder hun eerdere kinderen te benadelen. Of het kind blijkt niet levensvatbaar of geen kwaliteit van leven te kunnen hebben.

Seks enkel binnen het huwelijk - ben je getrouwd, Anjali? :) Zo niet, heb je weleens een lange relatie gehad?

In mijn eigen omgeving heb ik christenen vroeg zien trouwen, enkel omdat ze seks wilden. Met toegestane seks voor het huwelijk hadden ze dit nooit gedaan. (Later zijn ze weer gescheiden).

Edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door Gaby op 14-05-23 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:01

anjali schreef:
Morganlefay schreef:

Volgens mij ben leef je echt 100 jaar te laat als je denkt dat men niet gelukkig kan worden van seks (zonder huwelijk).
Het is ook gewoon een bewezen feit dat je gelukkiger kunt zijn na een scheiding als daarvoor en dat het niet krijgen van een baby ook een hele opluchting kan zijn. In ieder geval het recht om zelf besluiten over je eigen lijf te mogen maken zonder dat een man denkt zich daarmee te moeten bemoeien.

Dat zijn niet “sommigen” die dit denken, dat zijn echt wel de meesten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:02

Tja, ook met dit soort dingen weer: die 'regeltjes' staan in de bijbel om de vrouw van tóen te beschermen. Ongetrouwd met kind was je een paria, dus 'verplicht' een vrouw (wat mannen deden was láng zo belangrijk niet, die mochten echt wel oefenen op de prutsmutsen voor het huwelijk!) om pas seks te hebben na het huwelijk en je bent van een sociaal probleem van.

Maar om wat tóen gebruikelijk was als meetlat voor nú te gebruiken is gewoon waanzin.

Als je het Jezus nú zou vragen en als hij ons inderdaad gelukkig wil zien, dan zou hij echt wel zeggen: Kijk of je qua seks bij elkaar past voor je trouwt. Er is nu geen reden om dat niet te doen, vrouwen hebben nu meer rechten (en dat mag ook van God, die heeft ons vrije wil gegeven, weet je nog?)
Gaat een huwelijk alsnog echt niet, stap er dan uit, dan word je gelukkiger dan bij elkaar blijven (vrije wil, nog steeds...)
En als een kind geen toekomst heeft bij je op dit moment, haal het in vredesnaam weg (vrije wil, en zo...), want dan ben niet alleen jij maar ook dat kind ongelukkig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:18

anjali schreef:

Mij is geleerd: geef geen antwoord op de verkeerde vraag.

De heer Eijck sstt is een soort kampioen in het negeren van de vragen van de 21ste eeuw.

Sex voor het huwelijk is in heel erg veel culturen de normaalste zaak van de wereld, zeker als je maar 1x mag trouwen en toch graag wil weten of de vrouw zwanger kan worden van deze meneer.
Dat de oude romeinen er anders over dachten moge waar zijn, maar nergens in de bijbel wordt het veroordeeld.

Scheiding is gewoon toegestaan in de bijbel. ('Wat God heeft samengebracht zal de mens niet scheiden' gaat erover dat een huwelijk saboteren, of liefde verhinderen niet in orde is.)

En abortus of euthanasie worden niet genoemd in de bijbel. Er zijn wel situaties die er op lijken, zoals een zwangere vrouw verwonden zodat zij verwerpt. Dat wordt niet als moord gezien.
En er zijn een aantal mensen die zichzelf doden die in aanzien staan, zoals Simson.
Dapara schreef:
(...) als je de bijbel leest staat er nergens dat Jezus heeft gezegd “Ga heen, bouw kerken en een religie”. Jezus was zoals ik het lees juist tegen de hypocrisie van religieuze instellingen en hun priesters. Ik vind het wel heel verwonderlijk dat de R.K. Kerk precies dat geworden is waar Jezus een hekel aan had en dat ook nog allemaal vanuit zijn naam gedaan. IMO zouden ze zich moeten schamen(...)

... als lid van een andere stroming die de vragen van de 21ste eeuw bloedserieus neemt schaam ik me niet,
maar als gezegd erger ik mij vreselijk aan dit soort lieden.

Wellicht kan het aan mij liggen, maar ik heb Eijck sstt nooit betrapt op een belangrijk onderwerp als klimaat, vluchtelingen, armoede, discriminatie oid.
Terwijl we al tien jaar lang iemand in het Vaticaan hebben zitten die dit soort zaken nu juist wel op de agenda zet.

En nee, de bijbelse regels zijn niet om te pesten.
Maar bespaar mij de kronkels van de Roomse kerk van voor Franciscus, waar dan ook nog eens ten onrechte iets wordt opgeplakt dat de Eeuwige het zelf gezegd zou hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:55

anjali schreef:

Ik snap niet waarom seks in een huwelijk wel gelukkig zou maken en buiten het huwelijk niet? Dus ja: het maakt gelukkig.
Abortus gelukkig nooit mee hoeven maken, maar als ik zwanger raak dan zou ik die stap toch echt zetten.
Scheiding ook niet meegemaakt; ik vind het huwelijk ouderwets dus van die scheiding zal het sowieso niet komen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:22

Tiggs schreef:
anjali schreef:

Ik snap niet waarom seks in een huwelijk wel gelukkig zou maken en buiten het huwelijk niet? Dus ja: het maakt gelukkig.
Abortus gelukkig nooit mee hoeven maken, maar als ik zwanger raak dan zou ik die stap toch echt zetten.
Scheiding ook niet meegemaakt; ik vind het huwelijk ouderwets dus van die scheiding zal het sowieso niet komen.

Ben jij mij?

Suliko

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:19

Ik ben zeer gelukkig met seks buiten een huwelijk. Verwacht ook niet ooit te gaan trouwen, waarom zou ik dat doen als ik niet religieus ben? Misschien iets registreren, mochten er kinderen komen.
Ik hoop zelf geen abortus te ondergaan in dit leven, maar kan ben er absoluut niet tegen en kan ook situaties bedenken waarbij ik (en het ongeboren hoopje cellen/kind) er gelukkiger van zouden worden. Scheiden zal niet gebeuren, sinds ik toch niet ga trouwen. Ik weet wel dat het de beste keus voor mijn ouders was (waar geen kind onder geleden heeft) en dat zij niet de enige zijn.

Ik las een aantal pagina’s terug iets over de hel. Het grappige is dat de hel absoluut gejat is van ‘heidense’ oerreligies. Zo had je vanuit de Noorse en Germaanse oerreligie Hella, de godin van de onderwereld, Nilfheim. Hier gingen juist de ouderen, de kinderen, de onschuldigen, de zwakkeren en de vrouwen die niet vochten heen. Zij die vochten gingen naar Walhalla. Nilfheim (onderwereld van ijs waar Hella heerste) en Muspelheim (vlammenland, waar het Nilfheim raakt (ginnungagap) ontstaat de chaos en komt creatie (het universum) tot stand), die twee samen is tot de hel geworden die vanuit de kerk is ontstaan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:41

Urbanus schreef:
anjali schreef:

Ik kan dit bevestigen, heel gelukkig!

+1! Abortus kan ik niet van meespreken, maar heb echt wel lekkere sex gehad voor het huwelijk en mijn scheiding is wel het ding wat mij gelukkigst heeft gemaakt van alles wat al gebeurd is in mijn leven.

Ik heb totaal niks met gelijk welke kerk dan ook. De paus is homofoob, en in Belgie is er een bisschop die tientallen kinderen en jongeren seksueel misbruikt heeft, wat de kerk dan professioneel in de doofpot heeft proberen stoppen. Heb zelf ook een zeer ernstige negatieve ervaring met de kerk, waar ik mij openbaar niet over wil uitlaten, wat maakt dat ik van het hele instituut niks, maar dan ook niks moet hebben. Het is niet dat het mij koud laat, meer zelfs: ik heb er een hekel aan. Ik ga nooit naar een kerk, tenzij ik echt moét om sociale redenen (bv een begrafenis), maar zal dan ook nooit naar de offer gaan of het kruis aanraken, kruistekens maken of gebedjes mee opzeggen.
Ik geloof niet in een God of ander opperwezen dat aan de touwtjes zit te trekken als waren we marionetten, en die ons commandeert wat we wel en niet mogen.
Wel respecteer ik andere mensen hun geloof, of dat nu katholiek is of joods of islam of wat dan ook, maar het instituur "kerk", daar moet ik niks van weten, dat staat voor mij helemaal los van iemands persoonlijke geloof.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:01

Ik kan niet mee praten over abortus in de zin van hebben ondergaan. Maar vind het wel goed dat vrouwen dit kunnen doen.

Om wat voor reden dan ook. Als ze het kindje niet willen dan worden ze Iig niet gelukkig van het kindje toch krijgen.

En scheidingen idem. Als je in een niet gelukkig huwelijk zit dan kan je je gelukkig worden van de scheiding.

Geen kerk, geloof of persoon zou zich hiermee moeten bemoeien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:21

Eens. Ik vind het sowieso bizar dat er mensen zijn die vinden dat ze het recht hebben te beslissen over het lichaam of leven van een ander.

Als iemand niet zwanger wil zijn, om wat voor reden ook, is dat valide. Ik vind het echt bijna psychopathisch om dan iemand te dwingen om zwanger te zijn tegen de wil van die persoon in. Hoe traumatisch kan dat zijn.

Voor mezelf sprekend: ik vind kinderen helemaal leuk. Maar ik wil absoluut niet zwanger zijn, en bevallen wil ik al helemaal niet. Echt, bij de gedachte raak ik al bijna in paniek. Ik ben ooit zwanger geweest, en ik had paniekaanvallen, het voelde zo vreselijk fout. Abortus is voor mij echt levensreddend geweest. De opluchting die ik voelde is niet te beschrijven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:08

@Avalanch :knuffel:
Dat zijn sowieso heftige beslissingen. Maar gelukkig kon je die keuze maken. Dat zou voor elke vrouw mogelijk moeten zijn.

En stel je voor een meisje/vrouw is verkracht. Dan was de seks al geen eigen keuze (volgens het geloof zal ze dan vast wel aanstoot gegeven hebben of heeft zo'n eitje recht op leven ofzo iets) en dan zou ze ook nog eens dat kind moeten baren.

Nee hoor baas in eigen lijf.

Laat die enge geloofsmannetjes die jarenlang hun gang hebben kunnen gaan zich maar verplicht castreren. Dat lijkt mij dan weer een beter plan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:35

Wordt het niet tijd om een nieuw topic voor deze onderwerpen te openen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:32

Ibbel schreef:
Morganlefay schreef:

Die komt van Wim Kan :D

Zegt iets over leeftijd :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:41

Ik vind het een wijze uitspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:31

Ailill schreef:
Wordt het niet tijd om een nieuw topic voor deze onderwerpen te openen?

Ik had het stukje neergezet als ergernis naar de RK kerk die zich met werkelijk alles bemoeide wat voor mij de reden was om ze de rug toe te keren.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:54

anjali schreef:
Hier maak je een fout, want de Christenen komen er niet vele eeuwen later achteraanhobbelen, maar bestaan sinds Jezus Christus en dat is dus ongeveer vanaf het begin van onze jaartelling, terwijl de Islam eeuwen later ontstaat nl. in het begin van de 7de eeuw NA Christus.

Ach ja, en het boeddhisme is weer 500 jaar vóór Christus ontstaan. Heeft het boeddhisme dan 'gelijk'?

Over je vraag wat gelukkig maakt wil ik je de volgende vraag stellen: wordt een mens gelukkig van denken in termen van goed en fout? Zonder nuance?

Ben je gelukkig als je geen compassie kan hebben voor iemand die abortus overweegt of gaat scheiden? Ben je gelukkig als je zwart wit denkt en niet nadenkt over de persoonlijke omstandigheden, gevoelens en verantwoordelijkheden vanuit waar iemand dat soort beslissingen moet nemen?

Ik denk dat het inderdaad best gelukkig maakt als je je niet teveel verdiept in andere mensen, zelf geen keuzes hoeft te maken maar je veilig verschuilt achter regels. Lijkt me heel overzichtelijk. Maar dat is niet de echte wereld.