Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:48

_Karlijn schreef:
Nyaleti schreef:
Heeft iemand de gouden tip voor mij?

Verkouden en dan zit bij mij direct m'n hoofd 'dicht' en dat slaat heel erg op m'n oren.
Sowieso irritant maar ik moet woensdag vliegen en ik ga al door de grond van de pijn met opstijgen / landen en dat zal nu alleen maar erger worden..

Stomen met dampo, savonds dampo op m'n nek, neusspray.. ben ik al fanatiek mee bezig.

Mijn huisarts heeft me voor verstopte holtes een 'rhino horn' aangeraden, er bestaan leukere dingen maar het werkt wel om die holtes leeg te krijgen. En daarna de neusspray zodat je niet tegen de verstopte holtes aansprayt. Werkt tot nu voor mij goed, weliswaar niet voor vliegen maar wel voor die holtes.

Ik moest wel even grinniken. Want ik weet dat dit iets heel anders is. Maar het klinkt toch een beetje als een huisarts in Nederland Die zo'n Chinees kwakzalversmiddel voorschrijft dat gemaakt is van gemalen neushoorn-hoorn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:49

Nyaleti schreef:
Ja ik heb al een gat in m'n trommelvlies :+
Ooit een ongelukje mee gehad en zit er nu al jaren (onder controle bij het ziekenhuis hoor) dus aan een kant amper meer last van de luchtdruk omdat het dus al open is.

Zo'n rhino horn is echt om te spoelen toch? Sinutab ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Thanks :)
Wil sowieso morgen even de dokter bellen of die nog tips hebben.

Heb je ook pijn met vliegdoppen?

Ik ging namelijk ook door de grond en kon anderhalve dag niets horen na mijn eerste vlucht. Sinds ik van die doppen gebruik voor het vliegen is er niets meer aan de hand. De doppen voorkomen het luchtdruk verschil in je hoofd.

Ik gok dat je net als ik een hele smalle buis van eustachius hebt en bij enige verkoudheid dit al een probleem is. Zeker even naar de huisarts, er is een neusspray die dit verbetert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:10

Mkango schreef:
Taalkunde was op de uni altijd een beetje een guilty pleasure, dus ik zit altijd direct op m’n praatstoel als het daarover gaat. _O-

Hoi, zoek je nog vrienden? :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:16

Captain schreef:
Droog, poeder!
Ik gooi dat door redelijk wat gerechten maar vind het altijd zo meuren.. :') Maar misschien gaat mijn zweet wel gewoon naar komijn ruiken.. Zal eens experimenten met minder eten..

Gemalen heb ik het nog nooit geroken. Maar gestoomd is het een vrij scherpe geur (voor maken van komijnekaas in dit geval).

Mensen gaan vaak ruiken naar de kruiden die ze gebruiken, dus dat is aannemelijk...

Janine1990

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:35

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe mijn automatisch dimmende binnenspiegel werkt?

Dat van de sensor is logisch, alleen waarom heb ik twee wazen? (Bruin en blauw) en waarom gaat het overal gelijk en niet als in het voorbeeld filmpje vanuit één plek?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:46

_Bonte_ schreef:
Is het beter niet te weten of niet te beseffen ?

Het hangt er natuurlijk vanaf waar dat over gaat, maar ik zou geneigd zijn dat het dan beter is niet te weten.
Achteraf kon je er dan weinig aan doen, want je wist het niet. Terwijl je je denk ik heel beroerd kan voelen als je denkt "ik wist het! Maar hoe kan het dat ik me niet realiseerde dat... "

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:21

Ik merkte net iets vreemds aan het polarisatiefilter dat ik voor mijn camera heb. Misschien heeft iemand hier een verklaring.

Achtergrond:
Een polarisatiefilter is een speciaal plaatje van glas dat je op het objectief (lens) van een (foto)camera schroeft. Het filter kan vrij draaien in de behuizing. Door aan het filter te draaien kan je bepaalde effecten in je foto's bereiken. Een van de dingen die je kan doen is het verwijderen of benadrukken van reflecties in glas of water. Met het filter in de juiste stand kan je dus vanaf de oever een vis fotograferen zonder dat de reflecties in het wateroppervlak zichtbaar zijn. Bij dit effect wordt meestal de volgende uitleg gegeven.

Theorie:
Licht dat van een glanzend oppervlak reflecteert wordt gepolariseerd. De lichtgolven worden daardoor allemaal dezelfde kant op georiënteerd. Ze worden als het ware "rechtop gezet". Het polarisatiefilter werkt als een tralieraam. Lichtgolven die parallel aan de tralies invallen kunnen door de gleuven heen. Lichtgolven die haaks op de tralies binnen komen worden tegen gehouden.

Dat klinkt allemaal logisch genoeg. Maar toch klopt die theorie niet of niet helemaal.

Wat ik heb gezien:

1 Het werkt alleen als ik onder een hoek naar het reflecterend oppervlak kijk. De reflectie van mijn gezicht en de muur achter mij verdwijnen niet. Die van mijn voeten en de vloer waarop ik sta wel.

2 Het werkt niet bij een spiegel. Ik kan onder elke hoek naar een spiegel kijken en het filter in elke stand draaien. Alle reflecties blijven zichtbaar.

3 De reflectie van een directe/felle lichtbron zoals een lamp blijft altijd zichtbaar.

4 Het werkt maar in één richting. Als ik door het filter kijk vanaf dezelfde kant als de camera zou doen, (dus van af de kant met de schroefdraad "de goede kant") kan ik reflecties laten verdwijnen. Als ik vanaf de andere kant door het filter kijk verandert de kleur een beetje. Maar er verdwijnt niets.

5 Als ik vanaf de goede kant door het filter naar de reflectie van het filter kijk is alles zichtbaar. Als ik vanaf de verkeerde kant door het filter naar de reflectie van het filter kijk is de reflectie van het filter een ondoorzichtige zwarte schijf. Dit is het enige effect dat ook/juist in een spiegel goed zichtbaar is.

???
De werking van een polarisatiefilter is dus op z'n minst complexer dan de bovenstaande verklaring. Weet iemand hoe dit werkt?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:03

Misschien iets juridischer maar,
Ik mocht een fiets gebruiken van de familie van mijn ex, die vader zei uitdrukkelijk dat ook als het uit is dat ik hem mog gebruiken. Mijn ex zei meerdere keren dat die mijn fiets zou kapot maken :+. Als die dat nou doet, zou ik dan aangifte kunnen doen als ik geen eigenaar ben
En wie is nou de eigenaar hier?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:28

axel_1997 schreef:
Ik merkte net iets vreemds aan het polarisatiefilter dat ik voor mijn camera heb. Misschien heeft iemand hier een verklaring.

Achtergrond:
Een polarisatiefilter is een speciaal plaatje van glas dat je op het objectief (lens) van een (foto)camera schroeft. Het filter kan vrij draaien in de behuizing. Door aan het filter te draaien kan je bepaalde effecten in je foto's bereiken. Een van de dingen die je kan doen is het verwijderen of benadrukken van reflecties in glas of water. Met het filter in de juiste stand kan je dus vanaf de oever een vis fotograferen zonder dat de reflecties in het wateroppervlak zichtbaar zijn. Bij dit effect wordt meestal de volgende uitleg gegeven.

Theorie:
Licht dat van een glanzend oppervlak reflecteert wordt gepolariseerd. De lichtgolven worden daardoor allemaal dezelfde kant op georiënteerd. Ze worden als het ware "rechtop gezet". Het polarisatiefilter werkt als een tralieraam. Lichtgolven die parallel aan de tralies invallen kunnen door de gleuven heen. Lichtgolven die haaks op de tralies binnen komen worden tegen gehouden.

Dat klinkt allemaal logisch genoeg. Maar toch klopt die theorie niet of niet helemaal.

Wat ik heb gezien:

1 Het werkt alleen als ik onder een hoek naar het reflecterend oppervlak kijk. De reflectie van mijn gezicht en de muur achter mij verdwijnen niet. Die van mijn voeten en de vloer waarop ik sta wel.

2 Het werkt niet bij een spiegel. Ik kan onder elke hoek naar een spiegel kijken en het filter in elke stand draaien. Alle reflecties blijven zichtbaar.

3 De reflectie van een directe/felle lichtbron zoals een lamp blijft altijd zichtbaar.

4 Het werkt maar in één richting. Als ik door het filter kijk vanaf dezelfde kant als de camera zou doen, (dus van af de kant met de schroefdraad "de goede kant") kan ik reflecties laten verdwijnen. Als ik vanaf de andere kant door het filter kijk verandert de kleur een beetje. Maar er verdwijnt niets.

5 Als ik vanaf de goede kant door het filter naar de reflectie van het filter kijk is alles zichtbaar. Als ik vanaf de verkeerde kant door het filter naar de reflectie van het filter kijk is de reflectie van het filter een ondoorzichtige zwarte schijf. Dit is het enige effect dat ook/juist in een spiegel goed zichtbaar is.

???
De werking van een polarisatiefilter is dus op z'n minst complexer dan de bovenstaande verklaring. Weet iemand hoe dit werkt?

Antwoord van mijn man:

1: Dat klopt, dat komt omdat licht dat reflecteert niet per definitie 100% gepolariseerd is in horizontale of verticale polarisatie. De reflectiviteit van een oppervlak is verschillend voor beide polarisaties maar ook hoekafhankelijk. Bij 0 graden kijk je direct naar het spiegelende oppervlak, en vanwege de symmetrie is het logisch dat beide reflecties gelijk zijn. Dan heb je dus ook niets aan je polarisatiefilter, zoals je geobserveerd hebt. Pas onder een hoek gaat horizontaal en verticaal gepolariseerd licht verschillend reflecteren, wat inderdaad het geval is als je naar je voeten kijkt.
De reflectiviteit wordt bepaald door de brekingsindex van de materiaal overgang. Van lucht (ongeveer 1) naar glas (ongeveer 1.5) heb je een redelijke overgang van brekingsindex, wat de bron van de reflectie is. Hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fresnelvergelijkingen Kun je in de linker grafiek zien hoe die reflectiviteit verschillend is voor Rs (loodrecht) en Rp (parallel), beide refererend aan de oriëntatie ten opzichte van het vlak van de reflectie. Als dat vlak schuin staat is horizontaal en verticaal niet meer precies uitgelijnd, vandaar de Rs en Rp terminologie om toch de twee componenten aan te duiden.
Als je de grafiek ziet blijkt ook dat er maar 1 hoek is (de Brewster hoek) waarbij er maar 1 polarisatie reflecteert (rode curve is nul, alleen blauw resteert). Als je die resterende er uit filtert ben je de volledige reflectie kwijt, en dat is het doel. Daar omheen werkt het ook nog redelijk goed maar zit je toch met beide polarisaties, waar je er maar 1 van kan filteren (als je beide filtert hou je niets over).

2 De reflectiviteit van een oppervlak afhangt van het verschil in brekingsindex van de overgang. Daarom heeft glas maar een kleine reflectie. Een spiegel heeft effectief een gigantische brekingsindex, waardoor die gigantisch reflecteert, zodanig goed dat het verschil in reflectiviteit bijzonder klein is, omdat beide polarisaties goed reflecteren.

3 Precies onder de Brewster hoek moet je de lamp kwijt kunnen raken, maar dat hangt ook af van de kwaliteit van het filter en andere zaken. Een lamp is natuurlijk bijzonder fel vergeleken de omgeving, dus ook als je 99% van de lamp kwijtraakt kan je de lamp alsnog goed zien.

4 Een polarisatie filter werkt van beide kanten. Maar, in de fotografie wordt vaak een CPL filter gebruikt. Dat zijn twee filter achter elkaar. De eerste is een echt polarisatiefilter. De tweede zet het licht om in circulair gepolariseerd licht. Dat werkt beter voor de lens en de camera zelf, omdat dit het verschil tussen de twee lineaire polarisaties grotendeels wegneemt. Het kleurverschil dat je ziet is de imperfectie van het plastic gebaseerde filter, wat kleurafhankelijk is. Kijkt maar eens naar de reflectie van computerschermen in verpakkingsplastic, dat levert regelmatig kleurrijke reflectie in het plastic op omdat computerschermen (bijna altijd) met gepolariseerd licht werken.
Als je zo een filter andersom gebruikt dan worden beide polarisaties van het gereflecteerde licht eerst in circulair gepolariseerd licht omgezet. Als dat vervolgens door het lineaire filter heengaat is er geen onderscheid tussen beide en gaan beide er (half) doorheen.

Leuk natuurkundig detail: juist het elektrisch veld parallel aan het tralie van het polarisatiefilter wordt gedempt, omdat deze elektrische lading kan bewegen langs de tralierichting. De andere polarisatie doet dat niet, en wordt dus niet gedempt.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:05

@Century:
Aha dat verklaart een hoop.
En het lost ook een mysterie op rond een experiment van Michael Faraday waarmee hij het bestaan van de Faraday rotatie aantoonde.
In dat experiment moet de reflectie van een brandende kaars zichtbaar worden door de polarisatie te draaien met een magnetisch veld.
Ik vroeg me af hoe dat experiment werkte als een felle lichtbron altijd zichtbaar blijft. Maar dat moet dus gedaan zijn met de kaars onder de Brewster hoek. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:54

Wat zijn de ganzen nu aan het doen? Zijn ze in v formatie weer terug naar hun plek in NL aan het vliegen, zijn ze niet weggeweest? Ik zie de afgelopen dagen zoveel vogels in v formatie vliegen dat ik me afvraag wat nu hun idee is zo midden in de winter

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:59

Ik woon dicht bij de groote peel.
En hier overwinteren nu de ganzen die in de zomer noordelijker zitten.
Ze vliegen idd veel in v formatie rond. Maar zitten ook met honderden op de velden rondom de Peel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:54

Heeft iemand ervaring met Hondenpension De Plek in Groesbeek / De Horst?En wat zijn de prijzen per dag?Ik kan daar niets over vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:19

Zolang het niet heel koud wordt en ze hebben nog genoeg eten blijven veel ganzen hangen.
Hier is het dus druk met ganzen.. die uit het hoge noorden die komen overwinteren en degene die eigenlijk naar het zuiden "moeten" gaan.
Er zitten ook nog meerdere ooievaars die pas gaan vliegen als het langere tijd gaat vriezen overdag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:53

fotolijstje schreef:
Ik mocht een fiets gebruiken van de familie van mijn ex, die vader zei uitdrukkelijk dat ook als het uit is dat ik hem mog gebruiken. Mijn ex zei meerdere keren dat die mijn fiets zou kapot maken :+. Als die dat nou doet, zou ik dan aangifte kunnen doen als ik geen eigenaar ben

Zoals jij het hier omschrijft heb je de fiets in bruikleen. Dat maakt dat de familie van je ex nog steeds eigenaar is. Want je mag de fiets gebruiken maar hebt de fiets niet gekregen.
Jij hebt de fiets wel in jouw beheer, dus het lijkt me dat jij wel aangifte kan doen van vernieling (of diefstal).

Een tip gezien je andere berichten: koop zelf een fiets (Marktplaats ofzo) en breng deze fiets retour. Met een bloemetje om te bedanken voor het gebruik. Maak je helemaal los van die familie.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:00

Captain schreef:
Vinden jullie komijn ook naar zweet stinken?

Ik heb dus nu komijnkaas gekocht door jouw vraag, Captain. (En omdat ik het lekker vind. :Y) )
Maar het valt mij niet op eigenlijk, een zweetlucht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:45

@Captain: wat hebben de zwetende mensen in jouw omgeving gegeten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:52

oomens schreef:
@Captain: wat hebben de zwetende mensen in jouw omgeving gegeten?

Nee, ik vind mezelf er naar ruiken haha! Dus dat zal wel door komijn komen dan denk ik.. :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:25

Komijn in komijnekaas vind ik anders ruiken dan gemalen komijn :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:28

Ja, ik ook! :j

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:21

Een vraagje aan de keukenprinsessen van Bokt: wat voor olie is "het beste" voor een houten snijplank/serveerplank?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:22

Ik gebruik de olie van de ikea

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:28

Wie kan mij helpen?

Ik heb een oude iPhone 5S. Deze gebruik ik niet meer. Wat kan je hier nog mee? Via Leapp, waar ik hem heb gekocht, nemen ze hem niet meer in. Via het gsm loket zou ik er nog €3 voor krijgen. Voor andere donatie of hergebruik initiatieven, bijv. Apple trade in, geven ze aan dat ze deze modellen niet meer innemen.

Ik heb nu een IPhone 6. Helaas nemen ze deze ook niet meer in bij Leapp. Via GSM loket zou ik hier nog €28 voor krijgen.

Ik voel me haast nog genoodzaakt om elke zoveel tijd veel geld uit te geven aan een nieuwe telefoon.

Wat kan je verder nog doen met een oude telefoon? Bewaren liever niet, dan heb ik er straks twee liggen. Ik wil ook zeker weten dat het naar een goed doel gaat en het niet te veel kost om de telefoon weer ergens in te leveren. Beide zijn nog in goede staat. Wie heeft er nog tips voor mij?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:30

Ik gebruik ze hier als camera.
Hier wel android maar heb alfred cam er op staan.
Handig om eens te kijken wat de honden uitspoken of de paarden.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:30

Roodvos schreef:
fotolijstje schreef:

Zoals jij het hier omschrijft heb je de fiets in bruikleen. Dat maakt dat de familie van je ex nog steeds eigenaar is. Want je mag de fiets gebruiken maar hebt de fiets niet gekregen.
Jij hebt de fiets wel in jouw beheer, dus het lijkt me dat jij wel aangifte kan doen van vernieling (of diefstal).

Een tip gezien je andere berichten: koop zelf een fiets (Marktplaats ofzo) en breng deze fiets retour. Met een bloemetje om te bedanken voor het gebruik. Maak je helemaal los van die familie.

Die tip sluit ik mij bij aan. Je ex heeft dan ook geen reden meer om contact te zoeken en je verbreekt inderdaad alle verbindingen die er nog zijn. Evt jammer van de fiets, maar ik zou eieren voor mijn geld kiezen. Geef inderdaad iets van een bloemetje en bedankt de familie netjes.