Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:25

DuoPenotti schreef:
Nee bigone, is niet één ziekenhuis.
Op zo'n moment is de griepgolf overal, elk jaar.
En ik woon niet in een sterk vergrijs gebied.

om toch nog een paar links te geven dat we al lange tijd op het randje zitten van te weinig bedden.
Maar daar niets aan willen doen.
Op dat moment is alles van kortere duur, maar geeft toch echt wel signalen.
Dat met vergrijzing en bevolkingsgroei. Expres berichten van meerdere provincies genomen.

15 JanuariI 2015
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/793 ... ekenhuizen
uitgestelde operaties in Zeeland

19 februari 2015
https://www.1limburg.nl/uitgestelde-ope ... door-griep
Uitgestelde operaties in Limburgse ziekenhuizen door griep

03-02-2016
Door de griepgolf is het iets drukker in ziekenhuizen dan gebruikelijk. En dat geeft al grote problemen.
In het Erasmus MC in Rotterdam zijn deze week dan ook enkele operaties uitgesteld, omdat de capaciteit op de ic beperkt was.
https://nos.nl/artikel/2084678-ziekenhu ... ppatienten

2018 wat begint met opnamestops tot uitgestelde operaties

21 februari 2018
Griepepidemie zorgt voor bomvolle ziekenhuizen en tekort aan bedden, dagelijks zijn er opnamestops
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/265 ... pnamestops

9 maart 2018
'Situatie in Brabantse ziekenhuizen ernstig', honderden behandelingen uitgesteld door griepgolf
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/266 ... -griepgolf

Laat wel weer zien dat de zorg voor corona al een chaos was met dank aan alle kabinetten Rutte en daarvoor Balkenende. en dan komt er nog eens een pandemie aan en klapt het kapotbezuinigde systeem volledig in elkaar.
Het personeel in de zorg hebben echt al over langere tijd een topprestatie geleverd en zijn nu groteendeels uitgeput.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:42

En dat geeft alleen de ziekenhuizen aan.
Dat er geen doorstroming is naar verpleeghuizen hoort daar dan ook bij.
Want die zijn er ook minder.
Want we moeten langer thuis blijven is het motto dus die verpleeghuizen en bejaardenhuizen kunnen wel dicht. Dat kan uiteraard niet in een vergrijzend land, maar gaf wel even wat kostenbesparing die elders werd opgebruikt.

En nu ineens opschalen kan niet, maar je hoort ook niet dat er plannen zijn dat te doen. En dat maakt me boos, heel boos.
Ja komen er weer wat bokkers aan met te duur...ja dan bezuinig maar op andere dingen, ken er wel een paar die ik niet ga benoemen...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:51

Maar, ik val in herhaling: gebrek aan budget voor de zorg is niet de oorzaak, het gaat om de verdeling van het geld binnen het veelomvattende zorgsysteem. Nieuwe medicatie, nieuwe technieken, overdiagnose er wordt steeds meer mogelijk en dat willen we dan ook natuurlijk. Maar dat slokt enorm veel geld op en dat gaat ten koste van handen aan het bed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:58

mysa schreef:
Maar, ik val in herhaling: gebrek aan budget voor de zorg is niet de oorzaak, het gaat om de verdeling van het geld binnen het veelomvattende zorgsysteem. Nieuwe medicatie, nieuwe technieken, overdiagnose er wordt steeds meer mogelijk en dat willen we dan ook natuurlijk. Maar dat slokt enorm veel geld op en dat gaat ten koste van handen aan het bed.

Tel erbij op dat er niet zo veel mensen meer geïnteresseerd zijn in een baan in de zorg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:59

nee niet meer...hoe zou dat komen.....
Die signalen zijn er niet sinds 1,5 jaar natuurlijk. Al versneld het wel nu.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 10:03

Dames, bewijzen jullie nou mijn punt? Dat men zo’n behoefte heeft hun gelijk te halen, dat al het andere niet van toepassing is.

Op de vorige pagina al besproken dat de inhoudelijke Corona discussie echt Off topic is, daar gaat het in dit topic gewoon niet over. En toch verzanden we elke keer weer in het “wellus-nietus” van de Corona-discussie.

Waarom zo toch de behoefte een ander te MOETEN overtuigen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:10

Shae schreef:
JMH schreef:
Nou Poekkie, goede illustratie waarom ik dus wel degelijk anders tegen mensen ben aan gaan kijken in Corona tijd. Duidelijker kan het gewoon niet.

Ik vraag me weleens af of mensen ook zo recalcitrant waren toen de Spaanse Griep lekker rond woekerde of dat we toen minder verwend waren.

Toen de Spaanse griep ronddwaalde (1918-1920), hadden we allereerst al geen social media, internet of moderne geneeskunde en was luchtvaart ook niet gebruikelijk, aangezien het eerste vliegtuig pas in 1903 is gebouwd. Dus mensen werden "gewoon" getroffen door de onbekende ziekte en overleefde deze of stierven eraan.

Overigens, ik heb ergens gelezen dat onze hedendaagse griep een mutatie op mutatie, op mutatie is van de Spaanse griep en dat griep zo'n 1,5/2 jaar is rondgegaan en miljoenen mensen heeft gekost. De Spaanse griep is dus al ruim een eeuw ieder jaar in een gemuteerde versie terug.

En ik denk dat Corona niet anders zal zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 10:13

Off topic!

Echt dames kom op zeg, dit moet niet zo moeilijk zijn.

Er zijn echt zat topics waar je inhoudelijk de Corona discussie kunt voeren. Ga daar lekker heen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:38

In de familie van mijn man zorgt het gelukkig niet voor een tweedeling. De zus van mijn man en haar gezin zijn niet gevaccineerd en de rest van de familie wel. Maar iedereen respecteert elkaars keuze hierin.

Mijn broer en zijn gezin zijn niet gevaccineerd, voor zover ik weet. Maar daar heb ik sowieso vrijwel geen contact mee, dus dat komt niet door corona.

Op Facebook reageer ik eigenlijk nooit op berichten over corona/vaccinatie. En ik plaats er ook nooit iets over. Soms irriteert het me als mensen er veel over plaatsen, maar ik kies ervoor om het niet uitgebreid te gaan lezen. En reageer er dus niet op.

Bij de school van mijn zoontje vind ik het lastiger. De moeder van het vriendje van mijn zoontje is tegen vaccinatie, maar met haar kan ik prima door 1 deur. Ik respecteer haar keuze en zij de mijne.
Maar er is een moeder van een ander klasgenootje die haar mening continu uit tegen iedereen die het wel en niet wil horen.
En daar heb ik best wel moeite mee. Het gaat er bij haar vrijwel iedere dag over. Meestal ga ik al niet bij haar in de buurt staan, maar soms komt ze erbij staan en uiteindelijk weet ze het gesprek zo te draaien dat het toch weer over corona /vaccinatie /maatregelen gaat.
Ik heb geen zin in discussie, maar jammer vind ik het wel. Voor corona kon ik prima met haar overweg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:45

Ik ben daar zeer resoluut in TinkerTreas; ik meld meteen aan iemand die daar over gaat beginnen dat ik daar niet over wil praten. Laats ook weer met een oud collega aan de telefoon. Nee, ik ga niet in discussie, nee, ik ga het daar niet over hebben. Dan hoef je niet boos te worden en kan het gesprek weer op een ander onderwerp over gaan. Voor mij werkt dat zo het beste.
Ik ken iemand - een jonge vrouw- die haar relatie verbroken heeft om "corona onenigheid". Zo ver kan het gaan.
Prive ben ik niet anders tegen mensen gaan aankijken. Ik weet wel wie wel of niet gevaccineerd wil worden. Ik weet ook wel wie er wel en wie er niet eeuwig over wil gaan debatteren. Hier op Bokt heb ik wel staaltjes voorbij zien komen die me echt anders naar de betreffende mens doen zijn gaan kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:49

Ik probeer er niet over in discussie te gaan. Corona is gewoon een splijtzwam helaas.
Ik probeer iedereen in zn waarde te laten en denk er verder het mijne van. Ik moet zeggen, dat ik niet veel wappies in mijn omgeving tegenkom. Wel een aantal die zich niet laten enten omdat iemand in hun omgeving een bijwerking met wat meer gevolgen heeft gehad, overigens niet blijven. Dan is het angst vergelijkbaar met vliegangst, omdat er soms wel eens een vliegtuig uit de lucht valt. Daar kun je nog begrip voor hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 12:20

TinkerTreas schreef:
In de familie van mijn man zorgt het gelukkig niet voor een tweedeling. De zus van mijn man en haar gezin zijn niet gevaccineerd en de rest van de familie wel. Maar iedereen respecteert elkaars keuze hierin.

Mijn broer en zijn gezin zijn niet gevaccineerd, voor zover ik weet. Maar daar heb ik sowieso vrijwel geen contact mee, dus dat komt niet door corona.

Op Facebook reageer ik eigenlijk nooit op berichten over corona/vaccinatie. En ik plaats er ook nooit iets over. Soms irriteert het me als mensen er veel over plaatsen, maar ik kies ervoor om het niet uitgebreid te gaan lezen. En reageer er dus niet op.

Bij de school van mijn zoontje vind ik het lastiger. De moeder van het vriendje van mijn zoontje is tegen vaccinatie, maar met haar kan ik prima door 1 deur. Ik respecteer haar keuze en zij de mijne.
Maar er is een moeder van een ander klasgenootje die haar mening continu uit tegen iedereen die het wel en niet wil horen.
En daar heb ik best wel moeite mee. Het gaat er bij haar vrijwel iedere dag over. Meestal ga ik al niet bij haar in de buurt staan, maar soms komt ze erbij staan en uiteindelijk weet ze het gesprek zo te draaien dat het toch weer over corona /vaccinatie /maatregelen gaat.
Ik heb geen zin in discussie, maar jammer vind ik het wel. Voor corona kon ik prima met haar overweg.

Oh dit doet me wel denken aan wat mijn man pas vertelde van op zijn werk. Hij werkte met een groepje dat er om bekend staat altijd te zeiken over het hele Corona-gebeuren. Elkaar de hele dag opnaaien weet je wel, over hoe schandalig het allemaal is, hoe we voor de gek gehouden houden, echte wappie praat zeg maar.

Mijn man houdt zich daar maar een beetje buiten maar denkt er wel het zijne van :=

Nu pas werkte hij weer een keer met hun samen, zaten ze er weer over te ouwezemelen, en ineens kwam er 1 naar hem toe met de vraag "wat vind jij er eigenlijk van, ben jij eigenlijk gevaccineerd...?"

Hij: "ja ik ben gevaccineerd".
Die kerel: "Eh...oh...waarom dan??"
Hij: "omdat ik denk dat ik daarmee mijn steentje bijdraag om uit deze ellende te komen"
Kerel: Oh. Okee. Cool :)
En ging weer weg.

Andere collega in de ruimte keek mijn man met ongeloof aan, alsof 'ie water zag branden:

"Hè....wat gebeurde daar nou...? Okee, cool?? Mij hebben die zeikers vorige keer de héle dag de les zitten lezen!!"

Hij wist het blijkbaar overtuigend te brengen waardoor ze gelijk eieren voor hun geld kozen :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 12:38

Ik ben zeker anders naar bepaalde mensen gaan kijken. Deze week nog iemand, woont vlakbij. Ik wist wel dat ze een 'zweverig' type was, ik zag ook steeds meer dingen voorbij komen waar ik het mijne van dacht, maar goed, moet ze uiteraard zelf weten. Nou had ze vorige week iets op haar FB gezet en noemde ze 'Cojona' ipv Corona. Nou snap ik dat nooit. Wat bedoel je dan? Vind je dat Corona niet bestaat? Of vind je het een griepje? Waarom noem je het beestje niet gewoon bij de naam. Normaal reageer ik nooit ergens op, maar nu deed ik dat wel. Ik zei dat als ze het zo bedoelde, dat dit dan nogal raar overkomt op degenen die mensen zijn verloren door Corona. Daar reageerde ze heel vreemd op, en dus totaal anders dan wat ik van haar verwachtte. Overigens ligt een naaste van haar nu in het ziekenhuis, ernstige long Covid. Benieuwd of ze het nog steeds Cojona noemt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 12:42

Cojona. Net zoiets als mensen die random hOOfDlEtTerS in een woord zetten. Zoooo irritant :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 12:56

De hele discussie over gevaccineerd en ongevaccineerd is volgens mij zinloos in het licht van de crisis nu.
Het grote probleem zit hem nu niet bij de volwassenen, maar vooral bij de scholen en de kinderen, zoveel is wel al duidelijk. Deze golf hebben ze met het testen goed kunnen volgen (kinderen besmetten hun ouders etc.) Kinderen zijn niet gevaccineerd en houden geen 1,5 meter afstand. Alle maatregelen gericht op volwassenen zijn imo vrij zinloos. Als je kinderen niet gaat vaccineren (en dat wil het kabinet ook niet), dan rest maar 1 ding en dat is een korte harde lockdown van enkele weken voor iedereen om de zorg weer beheersbaar te maken. Wachten tot de kerst is geen optie. Kinderen lopen achterstand op, dat is waar, maar dat gebeurt nu ook met hele klassen die naar huis moeten door corona of gewoon omdat de leerkracht ziek is, tekort aan leerkrachten waardoor onderwijsassistenten voor de klas staan en noem maar op. Dus kwaliteit in het onderwijs is er nu toch niet.
En kinderen lopen ook schade op, omdat ouders hun baan of bedrijf verliezen door Corona. Maar daar hoor je niemand over.
Dus als er nu eens maatregelen worden genomen, waarvan men ziet dat die wel zinvol zijn, krijg je misschien weer een heel andere discussie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:18

rien10 schreef:
Cojona. Net zoiets als mensen die random hOOfDlEtTerS in een woord zetten. Zoooo irritant :D

En dan ook nog pro-vaccers uitmaken voor onaardig en gemeen... terwijl zij weldenkende en welgedragende mensen voor sheeple en dergelijke uitmaken. :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:03

Babootje schreef:
De hele discussie over gevaccineerd en ongevaccineerd is volgens mij zinloos in het licht van de crisis nu.
Het grote probleem zit hem nu niet bij de volwassenen, maar vooral bij de scholen en de kinderen, zoveel is wel al duidelijk. Deze golf hebben ze met het testen goed kunnen volgen (kinderen besmetten hun ouders etc.) Kinderen zijn niet gevaccineerd en houden geen 1,5 meter afstand. Alle maatregelen gericht op volwassenen zijn imo vrij zinloos. Als je kinderen niet gaat vaccineren (en dat wil het kabinet ook niet), dan rest maar 1 ding en dat is een korte harde lockdown van enkele weken voor iedereen om de zorg weer beheersbaar te maken. Wachten tot de kerst is geen optie. Kinderen lopen achterstand op, dat is waar, maar dat gebeurt nu ook met hele klassen die naar huis moeten door corona of gewoon omdat de leerkracht ziek is, tekort aan leerkrachten waardoor onderwijsassistenten voor de klas staan en noem maar op. Dus kwaliteit in het onderwijs is er nu toch niet.
En kinderen lopen ook schade op, omdat ouders hun baan of bedrijf verliezen door Corona. Maar daar hoor je niemand over.
Dus als er nu eens maatregelen worden genomen, waarvan men ziet dat die wel zinvol zijn, krijg je misschien weer een heel andere discussie.

Ik begrijp je redenering, maar als je nu de scholen sluit krijg je toch steeds een jojo? Van zodra de scholen terug open gaan, gaat het weer omhoog? En volgens mij was het voor de ouders een kleine ramp toen de scholen vorige keer dicht waren, ik weet niet of we dat nog een paar keer aan zouden kunnen.

Ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in belgie zijn ze momenteel compleet in de war met hun maatregels. Zonder zelfs nog maar aan kinderen te denken ;) Alles is hier een beetje harder aangetrokken tot 13 december en daarna is het weer wat losser. Terwijl we nog niet eens de piek hebben bereikt nu als ik de cijfers mag volgen :?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:47

rien10 schreef:
Ik ben daar zeer resoluut in TinkerTreas; ik meld meteen aan iemand die daar over gaat beginnen dat ik daar niet over wil praten. Laats ook weer met een oud collega aan de telefoon. Nee, ik ga niet in discussie, nee, ik ga het daar niet over hebben. Dan hoef je niet boos te worden en kan het gesprek weer op een ander onderwerp over gaan. Voor mij werkt dat zo het beste.
Ik ken iemand - een jonge vrouw- die haar relatie verbroken heeft om "corona onenigheid". Zo ver kan het gaan.
Prive ben ik niet anders tegen mensen gaan aankijken. Ik weet wel wie wel of niet gevaccineerd wil worden. Ik weet ook wel wie er wel en wie er niet eeuwig over wil gaan debatteren. Hier op Bokt heb ik wel staaltjes voorbij zien komen die me echt anders naar de betreffende mens doen zijn gaan kijken.

Ik zou daar ook veel resoluter in moeten zijn inderdaad, maar dat vind ik erg lastig. Ik ben nogal conflict vermijdend.
Dus ik ga haar gewoon uit de weg nu. Maar ik hoor haar dus nog steeds haar mening verkondigen tegen andere mensen die bij school staan te wachten.
Zij loopt trouwens ook standaard zonder mondkapje de winkels in en weigert er echt een om te doen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:49

Babootje schreef:

Daarom wil het OMT vooral de scholen open laten.. _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:03

Babootje schreef:

Poekkie schreef:
Ik begrijp je redenering, maar als je nu de scholen sluit krijg je toch steeds een jojo? Van zodra de scholen terug open gaan, gaat het weer omhoog? En volgens mij was het voor de ouders een kleine ramp toen de scholen vorige keer dicht waren, ik weet niet of we dat nog een paar keer aan zouden kunnen.

Ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in belgie zijn ze momenteel compleet in de war met hun maatregels. Zonder zelfs nog maar aan kinderen te denken ;) Alles is hier een beetje harder aangetrokken tot 13 december en daarna is het weer wat losser. Terwijl we nog niet eens de piek hebben bereikt nu als ik de cijfers mag volgen :?

Het jo jo effect gaan we niet meer voorkomen. Maar de aantallen besmettingen moeten naar beneden, nu direct.
Daarna kan maatregel voor maatregel worden losgelaten om goed het effect te kunnen zien van die maatregel. Dat is gewoon niet goed gegaan de laatste keer. Alles in 1 x loslaten was funest. En dom. Met de wetenschap van de besmettelijkere variant.
Ook begrijp ik niet goed waarom het in het buitenland wel kan dat kinderen met mondkapjes op naar school gaan en hier niet. Inmiddels wel bewezen dat dat helpt.

We moeten de winter door en bij dit soort aantallen moet gewoon worden ingegrepen. Dat moet nu en misschien nog wel een x tot het weer voorjaar wordt. Een paar x een paar weken is voldoende om voor de rest van de tijd de zorg, de economie en de scholen een beetje normaal te laten draaien.
Het is geen kwestie om een coronabesmetting te voorkomen, het moet alleen beheersbaar blijven.
Het is toch vreselijk dat nu ook echt de reguliere spoedzorg (dus de chemobehandelingen, kankeroperaties etc moeten worden afgeschaald? Wat maakt het sluiten van scholen voor een paar weken dan nog uit?
Wat zou dat kind willen wiens vader of moeder kanker heeft en de operatie uitgesteld krijgt?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-11-21 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:03

Babootje schreef:

nicole_floor schreef:
Daarom wil het OMT vooral de scholen open laten.. _O-

Ja ik las het 8)7

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:32

Daphara schreef:
Off topic!

Echt dames kom op zeg, dit moet niet zo moeilijk zijn.

Er zijn echt zat topics waar je inhoudelijk de Corona discussie kunt voeren. Ga daar lekker heen.

+1

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:34

wie het allemaal maar onzin vindt, dat vaccineren, moet nu ff naar Ned.1 kijken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:47

Gemist, vertel !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:59

verhalen uit het ziekenhuis, met name van mensen die nu als zorgreservist helpen