Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:33

Jacimatho schreef:
Los daarvan ben ik oprecht benieuwd of mensen het acceptabel vinden dat sociale uitsluiting collateral damage is. En ik denk dat ik kan concluderen dat het antwoord hierop ja is.

Dat verbaasd mij niets. Ik heb mijn hele leven al te maken met dit soort uitsluiting/collateral damage. Mijn ervaring is dat het vechten tegen de bierkaai is. Zodra jij niet in een vakje past, chronisch ziek bent, fysiek beperkt, etc. dan heb je "gewoon" pech gehad. Tegen mij zeggen dat het leven nu eenmaal oneerlijk vind ik dan ook zo'n dooddoener.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:03

Klopt Lughnassadh, ik denk dat de man uit het vb met zijn rolstoel al veel vaker te maken heeft gehad met situaties waarin het voor hem moeilijker is dan voor de 'normale' persoon. Ik ben het dan ook wel enigszins met je en DuoPenotti was het geloof ik, eens. Nu wordt het even genoemd, maar er zijn groepen die al veel langer niet mee kunnen/mogen doen. En het is ook moeilijk om voor een enkeling op die gebieden soms een uitzondering te maken. Nu met een chronische ziekte, loop ik soms ook tegen onbegrip aan, je kunt niet altijd met het gewone leven mee draaien zoals kon en anderen zien dat niet altijd. Ik voel vaker het gevoel partypooper dan dat mensen begrip hebben voor je situatie. Het is soms zoals het is en kijk dan idd gewoon naar de dingen die wel kunnen. Soms moet je daar moeite voor doen, 40 km is niet leuk, maar voor een keer een uitje moet dat toch haalbaar zijn. Uitsluiting en collateral damage vind ik een groot woord, het is vervelend voor die groep, maar mensen die veelal in die groep zitten, worden na corona idd zo weer vergeten en er zijn wel meer uitdagingen voor hen, maar dan hoor je niemand, dan hoort het blijkbaar bij het leven. Neemt niet weg ts dat het je natuurlijk zeker siert dat je het je aantrekt. Een directe oplossing zie ik niet. Een uitzondering zou ook raar zijn, want immers gaat het niet alleen om die persoon, dus niet testen of laten vaccineren is dan voor mij ook even geen toegang.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:28

purny schreef:
Ik snap niet waarom er nu ineens over sociale uitsluiting gesproken wordt terwijl dit al jaren aan de gang is...
Omdat mensen elkaar klakkeloos napraten?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:27

https://www.thebestsocial.media/nl/disc ... rqI0cZ_dKE
Steeds meer artiesten doen #tochnietmeermee.
Sinds de zeer omstreden QR-code zijn intrede heeft gemaakt, wordt tour na tour gecanceld. Want uitsluiting, daar doen we niet aan. Toch?
Oscar stipt dat aan op Twitter. Want hoe zit het met uitsluiting van mensen met een handicap? Hij hoopt dat de anti-QR-beweging het begin is van meer inclusie voor iedereen. En met dat punt ontketent hij een vurige discussie op Twitter waar iedereen vrije toegang tot heeft.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:48

senna21 schreef:
https://www.thebestsocial.media/nl/disc ... rqI0cZ_dKE
Steeds meer artiesten doen #tochnietmeermee.
Sinds de zeer omstreden QR-code zijn intrede heeft gemaakt, wordt tour na tour gecanceld. Want uitsluiting, daar doen we niet aan. Toch?
Oscar stipt dat aan op Twitter. Want hoe zit het met uitsluiting van mensen met een handicap? Hij hoopt dat de anti-QR-beweging het begin is van meer inclusie voor iedereen. En met dat punt ontketent hij een vurige discussie op Twitter waar iedereen vrije toegang tot heeft.

Welnee hij spreekt vloeiend sarcastisch.
Ik vind het ook wel sprekend dat de voltallige band van Douwe Bob de samenwerking met hem heeft gestopt, over mensen duperen gesproken.... fijn dat DB genoeg vet op zijn botten heeft om dit te doen maar zijn crew duidelijk niet. Iemand haalde dat hier al aan. Het is 1 grote façade. Hou je gewoon aan de spelregels en dan kunnen we allemaal weer 'normaal' leven of met wat aanpassingen. Ik realiseer me héél goed dat er een klein percentage buiten de boot valt, net als met alle regels e.d. maar om daarom maar alle regels te laten varen: nee natuurlijk niet

BigOne

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:36

Inderdaad, net als dat restaurant, wel 180.000 euro uit de now regeling cashen en zodra ze open mogen niet meer meedoen. En met een jankverhaal op social media een go fund me opzetten en cashen. Zal me niet verbazen dat er zo nog eens 2 ton binnen komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:03

Ha ha, daar dacht ik vanmiddag ook aan, zouden ze de NOW wel gewoon aangenomen hebben? Ook een noodwet. Maar dan eentje waar ze baat bij hadden.

Over die uitsluiting: als je tot een kleine minderheid behoort, ben je nu eenmaal vaak de dupe. Op allerlei fronten.
Soms val je gewoon buiten alle regelingen. Bijvoorbeeld financieel/zakelijk. Of vanwege een handicap. Ik ben zelf praktisch doof. Dus uit eten, naar de kroeg, naar feestjes, vergadering: ik kan het allemaal maar doe het niet want ik versta niets en niemand. Pech gehad, niks aan te doen. Ik laat het m'n plezier in het leven niet vergallen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:55

Ik ben het heel erg eens met bovenstaande beweringen. Zowel over Douwe B als de horeca en NOW regeling en nu niet meer meedoen..
Lekker verhaal.

En wat zullen ze er mee bereiken? Dat er gezegd wordt, oké, we stoppen met de QR-CODE? Geloof ik niet dus draai vanaf nu svp door. Dat wilden we toch?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:40

bigone schreef:
Inderdaad, net als dat restaurant, wel 180.000 euro uit de now regeling cashen en zodra ze open mogen niet meer meedoen. En met een jankverhaal op social media een go fund me opzetten en cashen. Zal me niet verbazen dat er zo nog eens 2 ton binnen komt.

Die ze dan gelijk mogen aftikken bij de belastingdienst, terugbetaling NOW namelijk :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:20

Ik heb daar ook weinig begrip voor. Iedereen mag bij je naar binnen, al moet een ieder daar wat voor doen, ik begrijp dat gevoel van discriminatie echt niet. Er is een pandemie, en daar zal de regering iets mee moeten. Na zolang dicht moeten blijven en financiële steun ontvangen, kun je dit niet maken. Ook niet voor het welwillend publiek, dat wel gevaccineerd was of getest en naar binnen had gewild. Er kan nl wel weer iets, waarom dan zo schoppen tegen hoe het moet..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:21

Onali schreef:
Dinopino schreef:
Onali waarom die steek nog eens? Jou opmerking komt zeer kwetsend over.Wanneer jij in je kennissenkring mensen met een beperking zou hebben, dan zou je denk ik ook beter begrijpen dat zij hun redenen hebben voor hun handelen, en geen behoefte hebben dat iedereen te moeten verantwoorden. jij verplaatst het probleem naar degene. Je zou bij jezelf ook even kunnen nadenken waarom degene misschien geen mondkapje draagt. iets minder bemoeien met anderen en alvast invullen waarom degene dat doet, zou het leven al een stuk draaglijker maken voor iedereen.

Wat snappen jullie/ jij niet aan de pandemie. Het individu is dan ondergeschikt. Want iedereen heeft of kent wel een uitzondering.

Ik ben een zorgmedewerker dus ik vind dat ik mensen er zeker wel op aan mag spreken als ze geen of verkeerd een mondkapje dragen.

omdat je een zorgmedewerkers bent sta je boven de rest ofzo? Wat een arrogantie. En aangezien mondkapjes niet meer verplicht zijn heb jij daar niemand op aan te spreken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:22

Zouden die artiesten die niemand uitsluiten ook gratis optreden/ kaartjes geven aan mensen die het normaal niet kunnen betalen?
Dat vraag ik me dus al serieus af sinds deze discussie.

Want anders worden mensen uitgesloten op basis van inkomsten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:25

bigone schreef:

uhmmm... die now regeling hebben ze aangenomen omdat ze toen ook braaf deden wat hen werd opgedragen.. namelijk sluiten. De Now regeling was niet meer dan ern compensatie voor de gederfde inkomsten......dus wat je zegt had gekloot als ze toen open waren gebleven... nu niet.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:14

raket schreef:
Zouden die artiesten die niemand uitsluiten ook gratis optreden/ kaartjes geven aan mensen die het normaal niet kunnen betalen?

Goed argument. Er worden veeeel mensen uitgesloten van sociale activiteiten wegens armoede. Die kunnen geen koffie in een café betalen en zitten daardoor ook thuis in een isolement. Maar dat werkt niet zo lekker voor de anti-maatregelen campagne denk ik, want dat helpt hun niet de hakken verder in het zand te zetten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:29

raket schreef:

Die vraag pas nog aan een artiest gesteld...
Keek mij heel vreemd aan en gaf aan dat dat geen goede vergelijking is.
Aangegeven dat het exact hetzelfde principe is omdat je mensen dan uit sluit op basis van onvoldoende financiële middelen.
Ook dat kan een eigen keuze zijn, of door omstandigheden, vaak ook medische helemaal buiten hun eigen cirkel van invloed... dus dan worden ze ook uitgesloten zonder er zelf wat aan te kunnen doen.
Kwartje viel wel, maar hij vond mij daarna een stuk minder leuk :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:43

IHN schreef:
Onali schreef:

Wat snappen jullie/ jij niet aan de pandemie. Het individu is dan ondergeschikt. Want iedereen heeft of kent wel een uitzondering.

Ik ben een zorgmedewerker dus ik vind dat ik mensen er zeker wel op aan mag spreken als ze geen of verkeerd een mondkapje dragen.

omdat je een zorgmedewerkers bent sta je boven de rest ofzo? Wat een arrogantie. En aangezien mondkapjes niet meer verplicht zijn heb jij daar niemand op aan te spreken.

Spuitelf .. toen de mondkapjes nog wel golden, redelijk recent geleden nog. En sowieso moet je ze in het OV nog wel dragen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:22

IHN schreef:
bigone schreef:

uhmmm... die now regeling hebben ze aangenomen omdat ze toen ook braaf deden wat hen werd opgedragen.. namelijk sluiten. De Now regeling was niet meer dan ern compensatie voor de gederfde inkomsten......dus wat je zegt had gekloot als ze toen open waren gebleven... nu niet.

Dan hadden ze toen open moeten blijven maar nee, nu hebben ze bepaalde groepen achter zich staan en tuigen ze een go fund me op die tot gisterenavond 177.000 euro binnen haalde. Omdat ze de regels negeren! Dat is van de zotte.

Inmiddels boven de 200.000 euro en hun buren moesten dicht, die hielden zich wel aan de regels maar konden hun werk niet uitvoeren door de protestanten voor de deur en het lelijke commentaar dat zij kregen en hun klanten omdat ze meededen aan de QR code. Ik vind het schandalig en hoop dat dit een flinke staart krijgt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:33

ik hoop dat de NOW weer ingeleverd moet worden.. net als bij mensen met een uitkering, verdien je boven een bepaald bedrag dan word je gekort. Terugvordering vind ik prima. Dan heb ik liever dat het naar de bedrijven gaat ie wel degelijk zijn omgevallen of niet de keuze hebben om dicht te blijven omdat het personeel ook mondjes te voeden heeft thuis.

Ik las van het weekend iemand hier die het aantal opnames noemde, dat was, zoals elk weekend, heel laag. Weet wanneer je kijkt om zieltjes te winnen.
Gisteren zaten we weer op 60. Dat zijn geen mensen die er 1 dagje liggen..
Het aantal besmettingen intereseert me niet meer zovel, die gaan we houden, het aantal opnames moet omlaag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:40

IMJ schreef:
ik hoop dat de NOW weer ingeleverd moet worden.. net als bij mensen met een uitkering, verdien je boven een bepaald bedrag dan word je gekort. Terugvordering vind ik prima. Dan heb ik liever dat het naar de bedrijven gaat ie wel degelijk zijn omgevallen of niet de keuze hebben om dicht te blijven omdat het personeel ook mondjes te voeden heeft thuis.

Ik las van het weekend iemand hier die het aantal opnames noemde, dat was, zoals elk weekend, heel laag. Weet wanneer je kijkt om zieltjes te winnen.
Gisteren zaten we weer op 60. Dat zijn geen mensen die er 1 dagje liggen..
Het aantal besmettingen intereseert me niet meer zovel, die gaan we houden, het aantal opnames moet omlaag.

Volledig mee eens :j Dat NOW geld kan dan veel beter naar de restaurants die zich wél netjes aan de regels blijven houden en géén extra inkomsten hebben via zo'n idiote crowdfunding..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:00

Ik vind niet dat hij de NOW steun moet inleveren. We leven nu in een andere situatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:14

Als die NOW steun puur was vanwege het gesloten zijn, dan is dat verhaal lijkt mij over en uit, afgehandeld.

Maar zelf nu bewust dwars gaan liggen en daarmee dermate veel overlast bezorgen dat de buren moeten sluiten?
Als dat zo is dan vind ik wel dat zij de buren moeten compenseren :j

Vraag me af wanneer er dan ook iemand een inzamelingsactie voor de buren start :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:30

Waku waku wil niet discrimineren maar rolstoelgebruikers kunnen daar niet terecht.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:47

Selectief niet-discrimineren. Lekker geloofwaardig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:47

pmarena schreef:
Vraag me af wanneer er dan ook iemand een inzamelingsactie voor de buren start :=

nou idd.. of dat ze een bedrag doneren aan hun wegens geleden verlies..

en een rolstoelingang maken voor dat bedrag.. met lift mocht dat nodig zijn ;-)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:51

Tja heel rot als mensen tussen wal en schip vallen, zeker als ze wel willen maar niet kunnen vaccineren of als testlocaties belachelijk ver weg zijn. Ik snap ook niet dat die zo afgeschaald zijn met de invoering van deze regel.

En tegelijk snap ik ook wel dat men niet alle regelgeving los laat voor die paar procent die tussen wal en schip zit. Ik kan me niet voorstellen dat dat trouwens zodanig veel mensen zijn dat er niet wat maatwerk voor hen geleverd/geregeld kan worden.

Voor de rest, tja wil je geen QR code laten zien omdat je de overheid stom vind en vaccinaties gif is het je eigen keuze. Dan kun je idd niet meedoen, heel jammer.