Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:15

verootjoo schreef:
Oh ik dacht dat andijvie zomergroente was :=

Je hebt verschillende soorten haha.
Persoonlijk vind ik winterandijvie lekkerder.
Dus moeite waard om dat eens te eten.

_lautje_

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:31

Wij leveren jaarrond aan Lidl.
Jumbo en Plus heeft ook wat geloof ik.

Het is er wel alleen kiest bijv de grote blauwe supermarkt voor ander product. En ze hebben wel wat luxe segment nederlands.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:34

Ms heb ik een verkeerd beeld van lidl maar is dat dezelfde kwaliteit als de groentenboer?

Jumbo is slechte kwaliteit vind ik, AH zijn de aardappels altijd slecht (of iig in die drie zakken die ik geprobeerd heb, daarna niet meer daar gehaald) fruit vind ik bij AH goed. Bij Coop is de kwaliteit van de groenten en fruit heel vaak slecht. Moet je echt de goede sperziebonen eruit vissen tussen alle slappe bruine.
Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Lidl dan wel goed is. Wordt dat dagvers geleverd ook?

Wat ik wel paar keer bij Lidl kocht is de tomatenbasis van tomaten die niet meer goed genoeg waren voor de verkoop. Dat vind ik een goed initiatief.
Maar Lidl zit hier redelijk ver weg en AH levert aan huis en ik ben een luie huisvrouw.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:42

Dank je die basis is idd heel lekker :))
Zijn we heel trots op. En is de reststroom van diverse grote bedrijven die veel samenwerken.

Lidl is echt topkwaliteit en zeker niet dagvers. (Weet alleen van tomaten). Is niet voor niks dat ze altijd verkozen worden als beste groenten en fruit super.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:44

Is die tomatenbasis ook van jullie? :')
Wat leuk, die is echt lekker ja en zoveel beter dan Heinz :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:49

Zeker :)
Mijn schoonvader houdt niet van verspilling. Hij wilde niet meer weggooien. En met de coöperatie zijn ze dit gaan doen. Lidl verkoopt het. En het is te bestellen via de website foodfellows

En heinz is niet te vreten. Is ook nadeel van die basis. Meeste consumenten vinden de basis eerst te zoet of te raar smaken. Nee dit is hoe het hoort en zonder smaakmakers smaakt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:33

DuoPenotti schreef:
Nadeel is in de supermarkt dat er vaak het Nederlandse niet is.
Dan liggen er bijvoorbeeld nog steeds van die glazige Marrokaanse tomaten terwijl de Nederlandse er ook zijn. Maar die zijn dan te duur. Nou jammer dan, leg er toch die Nederlandse neer.
Ik zeg al heel vaak, onze regering zou op eigen producten, fruit, groende en vlees 0 of maar 2% btw moeten heffen. Zodat deze aantrekkelijker worden om te kopen dan import.

Die worden geëxporteerd naar landen waar men wel bereid is te betalen voor kwaliteit…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:34

Klopt. Maar je kan het niet eens kiezen. Dus ook niet kopen.
Ik hoef die glazige dingen niet. Dus ook die pak ik niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:37

_lautje_ schreef:
Dank je die basis is idd heel lekker :))
Zijn we heel trots op. En is de reststroom van diverse grote bedrijven die veel samenwerken.

Lidl is echt topkwaliteit en zeker niet dagvers. (Weet alleen van tomaten). Is niet voor niks dat ze altijd verkozen worden als beste groenten en fruit super.

Kan dat per Lidl verschillen? Want ik ben daar wel eens heel enthousiast heen gegaan, maar vond de kwaliteit maar matig (en de winkelervaring vreselijk haha).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:38

DuoPenotti schreef:
Klopt. Maar je kan het niet eens kiezen. Dus ook niet kopen.
Ik hoef die glazige dingen niet. Dus ook die pak ik niet.

Ja jammer is dat je! Groenteboer hebben we wel maar daar is de kwaliteit ook niet per se goed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:01

Eerlijk gezegd vind ik Zuid-Europees groente en fruit echt veel lekkerder dan wat hier in Nederland te koop is. Je proeft bijna de zon die het heeft gehad.
Aardbeien hier vind ik altijd waterig itt die je bv in Griekenland koopt. Daar zit veel meer smaak aan. Sinaasappels en tomaten idem dito. Maar ja, om daar nu voor te emigreren gaat ook wat ver :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:19

Maar wat er dan weer hier ligt smaakt voor geen meter.
Aardbeien of bosbessen haal ik hier bij de teler zelf. Ook dat smaakt al veel beter dan uit de supermarkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:57

Ik heb jaren bij een groenteboer gewerkt. Nadat de leverancier bij ons kwam leveren reed hij door naar de jumbo om de hoek. ;)

Maar de Lidl heeft altijd super fruit en groente vind ik zelf. Ik probeer wel altijd Nederlands (of anders Europees) te eten. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 01:30

Ik zag een keer op tv, volgens mij Engelse mensen die emigreerden naar Spanje als ik het me goed kan herinneren. Die gingen daar naar de markt en kochten oa tomaten. Zij schrokken van het smaakverschil met wat ze gewend waren.

Ik ken de tomaten basis niet? Wara lig die in de Lidl? Ik ga meestal naar Lidl en Jumbo, soms AH en heel soms Coop.
Ik vind bij Jumbo de grote keus wel fijn soms. Bij Coop vind ik het vaak allemaal net wat minder dan bij Jumbo of AH.
Plus kwamen we in vorige dorp wel.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:23

Dat is knap dat je de zon proeft in Spaanse tomaten :))

Die groeien namelijk ook in een kas. Van plastic. Waar niet teveel zonlicht doorheen moet komen want anders verbranden ze :))
En in de zomer groeit daar niks/tot weinig want te warm.
Plus dat ze vaak nog half groen worden geplukt en dus de laatste rijping (rood worden en smaak krijgen) niet gebeurd aan de plant, maar na het plukken (vaak met hulp).

Ook uit alle blinde staalproducent blijkt dat Nederlandse smaaktomaten echt veel lekkerder smaken, hoger lycopeengehalte hebben, meer vitaminen en mineralen bevatten.

Maar het idee dat ze vast lekkerder zijn omdat ze vast meer zon hebben gezien kan wel de beleving veranderen.
Maar helaas, vaak hebben ze minder zon gezien en korter aan de plant gezeten.

Ook interessant om te weten. Veel Spaanse en Italiaanse groenten worden geplukt door (illegale) vluchtelingen. Die werken en leven onder erbarmelijke omstandigheden.
https://www.ontdek-spanje.nl/blog/spaan ... an-almeria

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:08

We dwalen af van het onderwerp, maar ik zou het echt fijn vinden als er meer informatie bij groente en fruit beschikbaar zou zijn! Zoals Lautje nu uitlegt bijvoorbeeld.

Want ik weet soms echt niet of Nederlands beter is, want dichtbij, maar kassen etc, of 'buitenland', transport maar wellicht een natuurlijker groeiproces. En dan nog de smaak :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:24

Klopt we dwalen af.
Maar het groeiproces is in het buitenland zeker niet natuurlijker. David Attenborough noemt de Nederlandse glastuinbouw niet voor niks 1 van de oplossing van het klimaatprobleem/voedseltekort/etc.

Interessant is het wellicht om in het voorjaar een keer naar Kom in de Kas te gaan.
Wordt ieder jaar gehouden op diverse plekken in Nederland. En je krijgt dan een looproute langs diverse glastuinbouw bedrijven waar je mag binnenkijken, uitleg wordt gegeven, toeleveranciers staan er ook. Het geeft vaak een hele nieuwe kijk voor mensen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:30

Ik heb het dan ook over Grieks groente en fruit :D Spanje kom ik niet, dus geen idee. En in Griekenland komt heel veel wel gewoon uit de achtertuin van degene die het verkoopt of verwerkt in gerechten.

Hoe dan ook, ik vind de smaak van de Nl. tomaten niet echt lekker. Ik heb zelf tomaten geplukt (en getrild) in mijn tienerjaren. Maar ongetwijfeld is er veel gemoderniseerd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:59

In de supermarkt in Barcelona waar ik woonde kwam alle groente uit Nederland :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 00:26

Die mensen kwamen uit Engeland en hadden tomaten van de markt en zij vonden die lekkerder, meer smaak, minder waterig.

Ik heb Italiaanse familie en die vinden oa tomaten, maar ook wat fruit ook bij hun lekkerder.

En wie zegt dat elke kleine man daar van een groothandel inkoopt? Wij kochten fruit langs de weg en dan heb je ook best kans dat mensen het zelf verbouwen.

En er zit nou eenmaal wel smaak en kwaliteits verschil in groente en fruit. Ik hou van worteltjes en daar zit ook echt verschil in.
Mensen willen duurzaam, maar ook kwaliteit. En een ander wil vooral mooie groente en fruit.

We hebben hier ook best veel regels. Zoals ik al eerder schreef. Hier verkopen ze ergens bio/scharrel vlees etc. Toen hadden ze kip en vroegen mensen hoe die kippen gehouden werden? Die werden dus binnen gehouden, want als ze buiten komen moet je ze vaccineren.
Dus dan heb je de keus; Kippen ene leuk leven, scharrelen, echt buiten etc, maar met vaccinaties. Of binnen, ruimte, licht, ventilatie en niet gevaccineerd.

Vanuit buitenland heb je sws het transport bijv, maar dat wil niet zeggen dat het gehele proces binnen Nederland zoveel beter en schoner is. Een vrachtwagen kan bij wijze van schoner zijn dan een fabriek. De een produceert zus en de ander zo. Dan moet je echt alles tegen elkaar afwegen.

Je kan niet standaard zeggen; van hier is alles beter of van dara is alles slechter.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:36

MarcoBorsato schreef:
In de supermarkt in Barcelona waar ik woonde kwam alle groente uit Nederland :')

Woonde je in een supermarkt? _/-\o_

Ik heb ook weleens van een Nederlandse kweker gehoord dat het mooie fruit naar het buitenland gaat...
In Zwitserland vind ik het fruit in 90% van de gevallen ook lekkerder dan hier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:38

MarcoBorsato schreef:

Bezorgt die supermarkt ook hier in NL? :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:41

Lekker duurzaam!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:47

Tiggs schreef:
Lekker duurzaam!

:+ eerst groenten naar Spanje rijden en dan weer terug bezorgen.

In Duitsland ligt trouwens veel NL vlees in de winkels.

Ik vind trouwens de kersen dit jaar overal slecht, maar dat schijnt te komen doordat het lang koud was.

En ik heb in Kenia ananassen en avocado’s rechtstreeks van de plant gegeten en die waren toch lekker!! Zoveel beter dan hier.
Maar ananassen en avocado’s zijn echt niet duurzaam te telen. Avocado’s kosten zeer veel water en bij ananassen duurt het eerst twee jaar voor er een ananas aan een plant zit, en als je die oogst komt er nog een na nog een jaar. En dan kan je weer opnieuw beginnen. Drie jaar bezig voor 2 ananassen van 1 plant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:02

Alle kleinfruit is minder zoet dit jaar. Te weinig zon gehad :)

In België bv wordt er een erg groot deel Belgisch Wit Blauw geëxporteerd. Ik dacht 85% maar moet het nog eens na kijken. Lam en konijn wordt dan weer geïmporteerd, want daar is te weinig van. In mijn ogen is op dat vlak nog veel winst te halen. Koeienboeren omschakelen naar schaap en konijn. Het is een heel simpel idee van mij hoor :) Maar ik denk al langer: Dit kan economischer.