Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:27

Schemerdier schreef:
Maar wie zegt er eigenlijk dat je geen druk zou mogen voelen?
Ik vind het zeer terecht dat je druk voelt om je toch te laten vaccineren.

Kijk, dit is een interessante. Waarom mag je een ander - waar je volgens de grondrecht niets over te zeggen hebt - niet zodanig onder druk zetten als het om vaccins gaat?

Kan je toelichten waarom jij het zeer terecht vindt om een ander onder druk te zetten om zich wel te laten vaccineren?
En is dit enkel jouw denkwijze als het om vaccineren gaat, of zijn er meer keuzes die minder keuzevrijheid zouden moeten kennen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:28

Schemerdier schreef:

Waarom vind je dat?
Waarom vind jij dat je het recht hebt om jouw wil aan iemand anders op te leggen?

(en dan komen we ook mooi ineens terug bij het onderwerp hopelijk.)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 11:28

Er zitten een aantal bokkers in dit topic die de reden zijn waarom ik het heb geopend.

lenaa_tje

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:30

Ik denk trouwens dat de dwang om te vaccineren ook nog heftiger geld bij de Nederlanders. Andere landen om ons heen kennen verplichte vaccinaties. Dat kennen wij helemaal niet.
Ik blijf het wel gek vinden dat je druk voelt en vervolgens een topic opent. Dat is tenslotte wel vragen om reacties.
Ik zie niet zo goed in welke andere situatie je daarin terecht komt. Gesprekken die ik heb beginnen over het algemeen niet met ben je al gevaccineerd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:32

In de hoop om mensen te vinden die dat gevoel ook hebben. Zo gek is het niet om te zoeken naar ervaringen. :? Ze vraagt om reacties maar niet om overtuigd te worden.
Ik vind het dan weer gek dat men zelfs online niet het respect kan hebben om gewoon weg te klikken en TS het gunnen om wat ervaringen van anderen te lezen. Maar perse datzelfde riedeltje weer willen af steken dat de vorige keer ook niet werkte.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-06-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:32

lenaa_tje schreef:
Ik zie niet zo goed in welke andere situatie je daarin terecht komt. Gesprekken die ik heb beginnen over het algemeen niet met ben je al gevaccineerd

Dat jij die gesprekken niet voert, betekent niet dat ze niet gevoerd worden ;-) Het gegeven dat er zoveel mensen druk ervaren, zou bij jou een belletje moeten doen rinkelen dat andere mensen daar dus wel mee geconfronteerd worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:33

Geen enkel grondrecht is absoluut.

Je hebt het recht om medische ingrepen te weigeren, maar reken maar dat dokters je toch zullen proberen overtuigen indien het bijvoorbeeld gaat om een levensreddende ingreep.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:34

Ayasha schreef:
Schemerdier schreef:

Waarom vind je dat?
Waarom vind jij dat je het recht hebt om jouw wil aan iemand anders op te leggen?

(en dan komen we ook mooi ineens terug bij het onderwerp hopelijk.)

Wanneer jouw wil ingaat tegen het algemeen volksbelang vind ik dat er grenzen zijn aan 'jouw wil'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:34

Schemerdier schreef:

Je hebt het recht om medische ingrepen te weigeren, maar reken maar dat dokters je toch zullen proberen overtuigen indien het bijvoorbeeld gaat om een levensreddende ingreep.

oei, dat vind ik een gevaarlijkere uitspraak en gedachte dan niet vaccineren en corona bij elkaar eerlijk gezegd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:41

Doubtless schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat jij die gesprekken niet voert, betekent niet dat ze niet gevoerd worden ;-) Het gegeven dat er zoveel mensen druk ervaren, zou bij jou een belletje moeten doen rinkelen dat andere mensen daar dus wel mee geconfronteerd worden.

En ook mag die mening uiten natuurlijk :)
Dat is niet direct gemeen of kwetsend bedoeld.
Wel dat ik denk dat het belangrijk is dat je bij jezelf blijft en dat je daar, vanuit jezelf, best wel aan kan werken.
De argumenten(die trouwens zat worden aangedragen ook door mensen die wel gevaccineerd zijn) waarom het zo belangrijk is om je eigen keuze te maken kun je dan meenemen.
Verwachten dat iemand die online pro vaccinatie is en dat enorm uitdraagt dit topic niet aanklikt vind ik naïef
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-06-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:42

@janderegelaa

wat betreft je stelling: vaccineren of muteren.

Volgens mij zeggen de meeste epidemiologen dat de kans groot is dat er sowieso mutaties op zullen treden, waardoor de vaccins bijv. volgend jaar niet meer geldig zijn. Even een quote uit een van de artikelen van rlt nieuws:

"Het virus kent geen grenzen en nieuwe varianten, ergens op aarde, betekenen dat niemand van ons veilig is."

Dus zelfs als heel Nederland straks gevaccineerd is.. en er genoeg plekken overblijven (bijv. de armere landen) waarbij dit niet zo is, zal het virus hoogstwaarschijnlijk alsnog muteren. :)

Kijk en ik realiseer mij dat deze redenatie misschien 'flauw' is of overkomt, tuurlijk zou je kunnen zeggen begin eens bij eigen verantwoordelijkheid, verbeter de wereld; begin bij jezelf.

Maar voor mij is het ergens ook wel een reden om nog even te wachten met het vaccin.. omdat dat er hoe dan ook een grote kans bestaat dat er bijv. volgend jaar opnieuw gevaccineerd moet worden. en dan niet omdat ik als individu nu beslis om mij niet te laten vaccineren, maar omdat er wereldwijd sowieso niet óveral gevaccineerd zal worden.

Dus om nog even terug te komen op of het verkeerd is om die 'druk' te voelen. Voor mij voelt het wel gek als mensen die druk opleggen vanuit het idee dat dán alles open kan en beter wordt en corona verdwijnt. en dat het dus mijn persoonlijke schuld is wanneer dit niet zo is. terwijl er denk ik veel meer factoren meespelen. :)

edit: las net toevallig dit artikel, ben wel benieuwd wat anderen ervan vinden:
https://www.bd.nl/brabant/pleidooi-bete ... ~ad9fbcb5/

hoop dat het beetje binnen de discussie valt, maar zelf ben ik jongvolwassen en vind dit dus wel een interessant punt, waarop ik mij afvraag of de druk die op mij gelegd wordt wel terecht is. :)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 07-06-21 11:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:44

@ayasha

Sorry, dat is gewoon de juridische werkelijkheid.

Nu ja, het verbod op foltering, slavernij, retroactieve bestraffing en gewetensvrijheid is wel tamelijk absoluut.

Maar recht op leven, is niet absoluut, schending van de integriteit, niet absoluut.

https://www.law.kuleuven.be/pub/nl/nieu ... ondrechten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:44

Schemerdier schreef:

Ik krijg hier helemaal zo'n The Handsmaid's Tale vibe bij.

Als je bij een dokter aangeeft niet gered te willen worden (niet reanimeren bijv, of geen bloedtransfusie) zal je dat toch niet opgedrongen worden (tenzij je meespeelt in Grey's anatomy). Hoe denk je over het verplicht steriliseren van vrouwen die niet bijdragen aan het algemeen volksbelang? Of het instellen van een max 1 kind per gezin regel en overige kindjes of meerlingen aborteren?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:45

Doubtless schreef:
Schemerdier schreef:

Als je bij een dokter aangeeft niet gered te willen worden (niet reanimeren bijv, of geen bloedtransfusie) zal je dat toch niet opgedrongen worden (tenzij je meespeelt in Grey's anatomy). Hoe denk je over het verplicht steriliseren van vrouwen die niet bijdragen aan het algemeen volksbelang? Of het instellen van een max 1 kind per gezin regel en overige kindjes of meerlingen aborteren?

Druk is niet hetzelfde als een verplichting?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 11:46

Schemerdier schreef:
Schemerdier schreef:

Wanneer jouw wil ingaat tegen het algemeen volksbelang vind ik dat er grenzen zijn aan 'jouw wil'.

*boos-modus aan*
Nooit mag er zo'n druk uitgeoefend worden als het gaat om een eigen lijf. Voor het zelfde geld is een vaccin spuiten mijn doodsspuit. Ja ja, voor 'volk en vaderland'. Ga jij maar lekker naar dat topic waar iedereen pro-vaccineren is. Ik ga voor NIEMAND de prik laten zetten, tenzij ik het voor MIJZELF doe.

En al die mensen die roepen dat het 'voor het algemeen belang' is en niet voor zichzelf, die zijn gewoon net zo egoïstisch, want het geeft ze toch een goed gevoel dat die spuit er in zit! ZIJ hebben het 'goed' gedaan! +:)+ :roll:

Zo... *boos-modus uit*

Doubtless schreef:
Schemerdier schreef:

Dit!! Dit heb ik al een tijdje naar aanleiding van de reacties hier. Ik had al eens eerder 'The Wave' gemeld. Als mensen dat niet kennen, dan moeten ze maar eens kijken. Het heeft wel degelijk te maken met het gevoel dat ik krijg bij sommigen.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 07-06-21 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:46

Doubtless schreef:
Schemerdier schreef:

Nou dit. Als ik als gezonde 30 jarige een niet reanimatie verklaring zou hebben mag ik toch hopen dat iemand dat accepteert zeg.

@agossie wat een onzin zeg. Iemand die de keuze maakt om te vaccineren is niet egoïstisch. Mensen die niet vaccineren hoeven ook niet te oordelen over mensen die dat wel doen. Het hele probleem in deze kwestie is het oordelen van mensen over elkaar.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-06-21 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:46

lenaa_tje schreef:
En ook mag die mening uiten natuurlijk :)
Dat is niet direct gemeen of kwetsend bedoeld.
Wel dat ik denk dat het belangrijk is dat je bij jezelf blijft en dat je daar, vanuit jezelf, best wel aan kan werken.
De argumenten(die trouwens zat worden aangedragen ook door mensen die wel gevaccineerd zijn) waarom het zo belangrijk is om je eigen keuze te maken kun je dan meenemen.
Verwachten dat iemand die online pro vaccinatie is en dat enorm uitdraagt dit topic niet aanklikt vind ik naïef

Misschien is het wel naïef. Wel jammer toch, als het dat zou zijn?
Verder kan ik me vinden in je bericht hoor, je mag jouw mening zeker uiten en ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen bij zichzelf blijven en echt achter de redenen staan die zij maken omtrent hun gezondheid.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:48

Schemerdier schreef:
Druk is niet hetzelfde als een verplichting?

Ik had het inmiddels over rechten, niet over druk en verplichtingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:58

Sellyxx schreef:
@janderegelaa

wat betreft je stelling: vaccineren of muteren.

Volgens mij zeggen de meeste epidemiologen dat de kans groot is dat er sowieso mutaties op zullen treden, waardoor de vaccins bijv. volgend jaar niet meer geldig zijn. Even een quote uit een van de artikelen van rlt nieuws:

"Het virus kent geen grenzen en nieuwe varianten, ergens op aarde, betekenen dat niemand van ons veilig is."

Dus zelfs als heel Nederland straks gevaccineerd is.. en er genoeg plekken overblijven (bijv. de armere landen) waarbij dit niet zo is, zal het virus hoogstwaarschijnlijk alsnog muteren. :)

Kijk en ik realiseer mij dat deze redenatie misschien 'flauw' is of overkomt, tuurlijk zou je kunnen zeggen begin eens bij eigen verantwoordelijkheid, verbeter de wereld; begin bij jezelf.

Maar voor mij is het ergens ook wel een reden om nog even te wachten met het vaccin.. omdat dat er hoe dan ook een grote kans bestaat dat er bijv. volgend jaar opnieuw gevaccineerd moet worden. en dan niet omdat ik als individu nu beslis om mij niet te laten vaccineren, maar omdat er wereldwijd sowieso niet óveral gevaccineerd zal worden.

Dus om nog even terug te komen op of het verkeerd is om die 'druk' te voelen. Voor mij voelt het wel gek als mensen die druk opleggen vanuit het idee dat dán alles open kan en beter wordt en corona verdwijnt. en dat het dus mijn persoonlijke schuld is wanneer dit niet zo is. terwijl er denk ik veel meer factoren meespelen. :)

Hoe meer er gevaccineerd wordt des te minder mutaties er zijn. Zo simpel is het. En daarom is het ook zo belangrijk dat we ruimhartig doneren aan bijv. Afrika.

En als ik volgend jaar weer moet dan ga ik gewoon weer. Net als de griepprik.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:03

Schemerdier schreef:

Dat zijn artsen die betrokken zijn bij de patient en handelen op basis van hun medische kennis en ervaring in hun domein. Maar eens gekozen en beslist stopt ook dat.

Nu wil jij zonder relevante achtergrond het recht voorbehouden om anderen blijvend onder druk te zetten voor hun keuzes? De vergelijking gaat imo helemaal niet op.

En janderegelaa, alsjeblieft zeg met je muteren of vaccineren, hou op. Jij bent echt het absolute voorbeeld van de pro-vacc complot theoriedenker met extreme zendingsdrang. Tegenwoordig kunnen zelfs katachtigen corona hebben, en ik meen me te herinneren dat het van een of ander vleermuisbeestje afkomstig was, dus voila... je virus reservoir zodat deze ziekte nooit volledig uitgeroeid kan worden en altijd kans maakt op mutaties is er al. (En jaja statistiek... de kans is kleiner bij minder virus is juist maar ‘t is allemaal niet zo zwartwit en ongenuanceerd als die absolute waarheid die jij zo stellig verkondigt).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:07

Toen mijn jongste dochter jaren geleden (te vroeg) geboren werd, woonde ik in een wijk met veel zwaar-gereformeerden. De groenteboer aan de overkant had 11 kinderen en geen van de kinderen was ingeënt. Zij zaten op reformatorisch onderwijs, maar mijn oudste dochter en buurmeisje speelden veel met hun. Door de vroeggeboorte van mijn jongste dochter, liep zij een aantal maanden achter op het vaccinatieschema. Ik nam haar dan ook niet mee naar binnen bij de groentewinkel en ook liet ik de buurtkinderen in die tijd niet binnen.

Ik vond dat gevaarlijk voor mijn jongste dochter.

Net zoals je met een pup uit moet kijken bij andere honden, tot hij is ingeënt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:09

Poekkie schreef:
Schemerdier schreef:

Dat zijn artsen die betrokken zijn bij de patient en handelen op basis van hun medische kennis en ervaring in hun domein. Maar eens gekozen en beslist stopt ook dat.

Nu wil jij zonder relevante achtergrond het recht voorbehouden om anderen blijvend onder druk te zetten voor hun keuzes? De vergelijking gaat imo helemaal niet op.

En janderegelaa, alsjeblieft zeg met je muteren of vaccineren, hou op. Jij bent echt het absolute voorbeeld van de pro-vacc complot theoriedenker met extreme zendingsdrang. Tegenwoordig kunnen zelfs katachtigen corona hebben, en ik meen me te herinneren dat het van een of ander vleermuisbeestje afkomstig was, dus voila... je virus reservoir zodat deze ziekte nooit volledig uitgeroeid kan worden en altijd kans maakt op mutaties is er al. (En jaja statistiek... de kans is kleiner bij minder virus is juist maar ‘t is allemaal niet zo zwartwit en ongenuanceerd als die absolute waarheid die jij zo stellig verkondigt).

Dat is het dus wel. Jouw kennis ontbreekt. Niet de mijne.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:13

Nee zo werkt het niet. Iemand mag ondanks die kennis nog steeds een andere keuze maken dan die jij wil dat ze maken. Iemand hoeft zich niet te verdedigen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:15

Janderegelaa, ik heb je getemd.
Je gaat weer de kant op van anderen dom te noemen en persoonlijk aan te vallen, net zoals in het vorige topic dat hierom gesloten is.

Jou kennis is echt niets meer dan de mijne, daar ben ik onderhand wel zeker van. Maar de manier waarop we lezen en selecteren en besluiten is duidelijk anders.

(En ja jou zal met w zijn maar het zal me eveneens worst wezen)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 12:16

janderegelaa schreef:
Dat is het dus wel. Jouw kennis ontbreekt. Niet de mijne.

Of jij gelooft verkeerde informatie en neemt dat als 'waar' aan.

Ik heb je ook getemd. Je blijft op de man spelen.