@janderegelaa
wat betreft je stelling: vaccineren of muteren.
Volgens mij zeggen de meeste epidemiologen dat de kans groot is dat er sowieso mutaties op zullen treden, waardoor de vaccins bijv. volgend jaar niet meer geldig zijn. Even een quote uit een van de artikelen van rlt nieuws:
"Het virus kent geen grenzen en nieuwe varianten, ergens op aarde, betekenen dat niemand van ons veilig is."
Dus zelfs als heel Nederland straks gevaccineerd is.. en er genoeg plekken overblijven (bijv. de armere landen) waarbij dit niet zo is, zal het virus hoogstwaarschijnlijk alsnog muteren.

Kijk en ik realiseer mij dat deze redenatie misschien 'flauw' is of overkomt, tuurlijk zou je kunnen zeggen begin eens bij eigen verantwoordelijkheid, verbeter de wereld; begin bij jezelf.
Maar voor mij is het ergens ook wel een reden om nog even te wachten met het vaccin.. omdat dat er hoe dan ook een grote kans bestaat dat er bijv. volgend jaar opnieuw gevaccineerd moet worden. en dan niet omdat ik als individu nu beslis om mij niet te laten vaccineren, maar omdat er wereldwijd sowieso niet óveral gevaccineerd zal worden.
Dus om nog even terug te komen op of het verkeerd is om die 'druk' te voelen. Voor mij voelt het wel gek als mensen die druk opleggen vanuit het idee dat dán alles open kan en beter wordt en corona verdwijnt. en dat het dus mijn persoonlijke schuld is wanneer dit niet zo is. terwijl er denk ik veel meer factoren meespelen.