Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nynke55 schreef:Ik denk dat je overdrijft, we wonen niet in China, en ook niet in een dictatuur. Als ik daar bang voor zou moeten zijn, zijn er nog wel andere dingen die hoger op dat lijstje zouden staan.
Lusitana schreef:Tja,je zult dan iedereen toch echt elke maand moeten blijven inenten omdat het nu eenmaal muteert.
Ik snap dat het nu zin heeft om veel mensen te vaccineren om te proberen het de wereld uit te helpen (het is immers een globaal probleem), maar we mogen hopen dat als het zo goed als weg is, het zo zeldzaam is dat je gewoon uitbraken in de gaten moet houden, net als bij bv ebola.
IMANDRA schreef:Lusitana schreef:Tja,je zult dan iedereen toch echt elke maand moeten blijven inenten omdat het nu eenmaal muteert.
Ik snap dat het nu zin heeft om veel mensen te vaccineren om te proberen het de wereld uit te helpen (het is immers een globaal probleem), maar we mogen hopen dat als het zo goed als weg is, het zo zeldzaam is dat je gewoon uitbraken in de gaten moet houden, net als bij bv ebola.
Elke maand enten is niet realistisch. Je ziet dat de vaccins tegen meerdere varianten werken (hoe goed ze werken is wisselend) en die meerdere varianten zijn ontstaan door mutaties doordat het zo veel voorkomt. Als straks het grootste deel van Nederland is geënt of corona heeft doorgemaakt heeft het virus minder griep, dus minder verspreiding, dus minder snel mutaties. Elke maand je paspoort aan laten passen is dus niet nodig, verwacht ik. Zeker niet als ze aantal besmettingen gaan laten meewegen.
Pandora2 schreef:nynke55 schreef:Nu net op het nieuws dat de maatregelen voor volledig gevaccineerde mensen in Duitsland ook opgeheven worden, waarschijnlijk dit weekend al.
Hoe kunnen ze laten zien dat ze gevaccineerd zijn ? Bestaan daar al zo'n paspoorten ?
Ik ben nieuwsgierig
Cer schreef:Als ik een paspoort bij me moet hebben om mensen te beschermen, prima. Als ik een paspoort moet dragen om aan te geven dat ik beter/sterker ben en dat anderen nooit meer mee mogen doen, dan wordt het een ander verhaal..
Cer schreef:Juist omdat andere landen wat vrij omgaan met mensenrechten denk ik dat we in NL best oke zitten..
Ik had laatst een gesprek met iemand die ook zei 'de dood hoort bij het leven, dus waarom hebben we zoveel maatregelen voor iets wat maar een bepaalde groep mensen echt aanvalt' (ook benauwd voor paspoort, werd vergeleken met gele ster ..)
maar toen vroeg ik: Dus in jouw optiek mogen alleen de sterksten, dus de zgn übermensch, overleven.. dat is dan toch eigenlijk precies waar je nu benauwd voor bent, met je gele ster?'
..maar dat zag ik dus verkeerd..
Als ik een paspoort bij me moet hebben om mensen te beschermen, prima. Als ik een paspoort moet dragen om aan te geven dat ik beter/sterker ben en dat anderen nooit meer mee mogen doen, dan wordt het een ander verhaal..
nynke55 schreef:Pareltje, echt! Je gaat van een vaccinatiepaspoort naar een wereldoorlog, vind je dat echt realistisch? En zouden we dan geen andere problemen hebben dan een registratie van gezondheidsproblemen?
Palmera schreef:[ Dat zie je verkeerd ja. Ik vind natuurlijke selectie door een virus net even anders dan "natuurlijke" selectie door een kleine groep mensen die moeite heeft met jouw geloof/huidskleur/whatever en jou daarom op de trein naar een vernietigingskamp zet.
En ja, de dood hoort zeker bij het leven, het lijkt er alleen meer en meer op dat de mens niet meer dood mág gaan! Ook niet als ze heel erg ziek of oud zijn, alles word maar gerekt.
Ik hoop dat oprecht nooit mee te hoeven maken. Als het tijd is wil ik gaan zonder te worden tegengehouden.
Pareltjes schreef:En wat als het ergens in het midden zit. Een paspoort dat zegt dat je niet gevaccineerd bent en dus “ even “ niet mee mag doen? Maar dat “ even “ is niet duidelijk aangegeven. Wat als je keuze niet hebt om wél te vaccineren ( vanwege een ziekte ) is het dan fair deze mensen uit te sluiten van de samenleving?
Feitelijk ben je eenmaal in het bezit van zo’n paspoort dus, al is het tijdelijk, superieur....
Maatregelen gelden voor iedereen. Alleen ontrekken mensen zich er aan.
Dat we als kind gevaccineerd zijn is niet vergelijkbaar met nu. Immers aan die vroegere entingen zitten geen consequenties. Niemand in de kroeg vraagt mij er naar...
Pareltjes schreef:Cer schreef:Als ik een paspoort bij me moet hebben om mensen te beschermen, prima. Als ik een paspoort moet dragen om aan te geven dat ik beter/sterker ben en dat anderen nooit meer mee mogen doen, dan wordt het een ander verhaal..
En wat als het ergens in het midden zit. Een paspoort dat zegt dat je niet gevaccineerd bent en dus “ even “ niet mee mag doen? Maar dat “ even “ is niet duidelijk aangegeven. Wat als je keuze niet hebt om wél te vaccineren ( vanwege een ziekte ) is het dan fair deze mensen uit te sluiten van de samenleving?
Feitelijk ben je eenmaal in het bezit van zo’n paspoort dus, al is het tijdelijk, superieur....
Dat we als kind gevaccineerd zijn is niet vergelijkbaar met nu. Immers aan die vroegere entingen zitten geen consequenties. Niemand in de kroeg vraagt mij er naar...
Pareltjes schreef:Cer schreef:Als ik een paspoort bij me moet hebben om mensen te beschermen, prima. Als ik een paspoort moet dragen om aan te geven dat ik beter/sterker ben en dat anderen nooit meer mee mogen doen, dan wordt het een ander verhaal..
En wat als het ergens in het midden zit. Een paspoort dat zegt dat je niet gevaccineerd bent en dus “ even “ niet mee mag doen? Maar dat “ even “ is niet duidelijk aangegeven. Wat als je keuze niet hebt om wél te vaccineren ( vanwege een ziekte ) is het dan fair deze mensen uit te sluiten van de samenleving?
Douce schreef:Ik ben persoonlijk geen voorstander van een vaccinatie paspoort. Het is al bewezen dat een vaccin geen 100% garantie geeft. Een kleinere kans, maar niet non existing. Je kunt het tevens nog verspreiden, ook al heb je zelf mildere klachten dankzij je vaccin. Ik vind dat over dit feit nogal makkelijk heen wordt gestapt.
Die schijnveiligheid geef je wel als je gevaccineerden meer privileges geeft. Bovendien kan en wil nog niet iedereen zich vaccineren. Die druk lijkt me ook nergens voor nodig, tot nu toe lijkt er genoeg vrijwillige bereidheid te zijn in Nederland.
Ik zou oprecht meer zien in een negatief testbewijs voor iedereen, gevaccineerd of niet. Ook dan krijg je beter een beeld van besmetting na vaccinatie. Alleen dan niet voor ieder willekeurig terrasbezoek maar bijvoorbeeld bij vakanties richting het buitenland.
Pareltjes schreef:Popstra schreef:Beschikking over eigen lijf en leden in de zin van wat dan??
Waar zijn jullie nou eigenlijk bang voor?
Als de rechten over jou beschikking over lijf en leden wordt aangetast kan dat hele nare consequenties hebben. Kijk maar naar China decennia geleden ( trouwens nog bij minderheden ) zwanger van 2de kind verplicht abortus! Minderheid? Verplicht sterilisatie....want dat mag want er is geen zelfbeschikkingsrecht over lijf en leden... Of besnijdenis....etc etc...
Ik sta eerlijk gezegd versteld dat er zo makkelijk over gedaan wordt.
IMANDRA schreef:Douce schreef:Ik ben persoonlijk geen voorstander van een vaccinatie paspoort. Het is al bewezen dat een vaccin geen 100% garantie geeft. Een kleinere kans, maar niet non existing. Je kunt het tevens nog verspreiden, ook al heb je zelf mildere klachten dankzij je vaccin. Ik vind dat over dit feit nogal makkelijk heen wordt gestapt.
Die schijnveiligheid geef je wel als je gevaccineerden meer privileges geeft. Bovendien kan en wil nog niet iedereen zich vaccineren. Die druk lijkt me ook nergens voor nodig, tot nu toe lijkt er genoeg vrijwillige bereidheid te zijn in Nederland.
Ik zou oprecht meer zien in een negatief testbewijs voor iedereen, gevaccineerd of niet. Ook dan krijg je beter een beeld van besmetting na vaccinatie. Alleen dan niet voor ieder willekeurig terrasbezoek maar bijvoorbeeld bij vakanties richting het buitenland.
Hoe is het schijnveiligheid als is aangetoond dat de kans om anderen te besmetten een grof stuk lager ligt?
@Vayo: eens!
Mizora schreef:Ook met een negatieve test is er kans dat je alsnog mensen kan besmetten. Bij een sneltest kan hij vals negatief zijn, bij een cpr-test kan je tussen testen en de activiteit besmettelijk worden (los van de veel kleinere kans dat hij vals negatief is).
Zo ook na een bewezen genezen besmetting. De meeste mensen krijgen dan in ieder geval het volgende half jaar geen echte besmetting meer, maar het is absoluut geen zekerheid. Want er zijn er meerdere geweest die toch wel, al dan niet echt ziek, weer virusdeeltjes uitstootte.
Groen licht via het paspoort geeft dus aan dat er een sterk verlaagd risico is, dat is zo met alle 3 de mogelijkheden. 1x gevaccineerd met AZ geeft én zo'n 65% minder kans op uberhaupt nog symptomatisch worden en krijg je wel een positieve testen, dan heb je tot 50% minder kans om je ongevaccineerde huisgenoten aan te steken. Die twee gegevens gecombineerd maakt de kans dat je iemand besmet na 1 vaccinatie 5x zo laag.