Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:35

Ts, dapper dat je tegen het patroon in bent gegaan en voor jezelf en je dochter bent op gekomen.
Oma zal wel niet geweten hebben wat haar over kwam. Maar ergens is er een grens en schijnbaar was die nu bereikt!

Het leven is geven en nemen maar wel in een juiste verhouding.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:37

tweebelgen schreef:
Wij verschillen hier duidelijk van mening. En dat is ons goed recht.
En wie er gelijk heeft, zullen we in het midden laten.
Mama en oma zouden beter beiden een beetje water bij de wijn doen.
Je moet altijd het verhaal van 2 kanten horen.

Dus jij vind dat een volwassen dochter met kinderen maar moet doen wat haar moeder eist ? Anders krijgt ze geen respect ? Ik snap helemaal niet waarom grootouders ook maar 1 vinger in de melk te brokkelen hebben wat betreft opvoeding van de kleinkinderen. Zeker niet wat kleding betreft en wanneer je als grootouders zoveel kritiek op de opvoeding hebben dan hebben ze blijkbaar zelf gefaald als opvoeder, tja dat kan hard aankomen maar niet over de rug van je kleinkinderen uitspelen.
Bij gevaar voor kleinkinderen is het een ander verhaal maar verder, handen af en respecteer hoe je eigen kind de opvoeding aanpakt van haar kind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:54

tweebelgen schreef:
Ik heb het topic gelezen, en sta verbaast over sommige reacties.
Oma bedoelt het waarschijnlijk heel goed, is fier op haar kleindochtertje.
Mijn moeder en ik hadden ook vaak meningsverschillen over opvoeding en kleding. Maar ik probeerde haar te begrijpen en te respecteren . Eens een toegeving doen maakte het soms veel eenvoudiger.
Per slot van rekening, hier gaat het maar over een jurkje.
Hopelijk worden wij ook eens oma, eens zien hoe we dan reageren. :)

Ik denk dat je dan niet goed gelezen hebt want het gaat hier niet over "maar een jurkje".

luuntje

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:22

Soms moet je als ouders op je strepen gaan staan.
Het is jouw/jullie kind. En dus jouw/jullie verantwoordelijkheid.
En niet die van oma, de buurvrouw of neef Hendrik.

Oma heeft zich maar te schikken.
De wereld draait niet om haar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:33

tweebelgen schreef:

Ja, in de ideale wereld doen beiden water bij de wijn. Maar je kan een ander niet veranderen en deze oma wil geen water bij de wijn, die wil haar zin en brandt TS haar opvoeding af.
Ook prima, maar dan zou ik het ook niet doen. Oma bepaalt niet welke kleding mijn kinderen dragen. Zeker niet als ik het lelijk vindt en al helemaal niet als m’n kind het ook niet mooi vindt om te dragen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:46

Water bij de wijn doen in sommige gevallen is helemaal prima. Maar als ik een kind heb heeft mijn moeder maar te leven met mijn opvoedkeuzes. Ook als ze niet goed zijn. Mijn kind, mijn opvoeding, mijn verantwoordelijkheid. Tenzij het een gevaar oplevert voor het kind of de omgeving natuurlijk.

Het is jammer dat TS en met moeders niet uit is gekomen. Maar zoals ik net al zei...ik zou ook geen consessies doen in MIJN opvoeding. Moeders deed het op haar manier en dat is prima, maar als ik een andere manier beter vind of mij er beter bij voel...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:30

Mijn dochter van 4 is ook heel erg stellig in haar kleding wat ze wel en niet aan wil. Jurken wil ze niet, omdat ze niet tegen die rand kan waar het bovenstuk overgaat in de rok. Dan wordt ze echt helemaal kriegel. Ze wil eigenlijk altijd een legging en shirt aan. Met spijkerbroeken hoef ik al helemaal niet aan te komen, die zal ze never nooit aantrekken. Wie weet over een jaar is het weer anders.
Mijn moeder heeft daar gelukkig geen problemen mee, mijn dochter is nou eenmaal erg duidelijk in wat ze wel en niet aantrekt en dat accepteren we gewoon. Ik ga ook niet in kleding rondlopen wat me niet lekker zit.
Goed dat jij gewoon naar jouw dochter luistert, oma zal daarmee moeten leven en anders is het inderdaad erg jammer maar helaas.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:53

rockwitch schreef:
Mijn dochter van 4 is ook heel erg stellig in haar kleding wat ze wel en niet aan wil. Jurken wil ze niet, omdat ze niet tegen die rand kan waar het bovenstuk overgaat in de rok. Dan wordt ze echt helemaal kriegel. Ze wil eigenlijk altijd een legging en shirt aan. Met spijkerbroeken hoef ik al helemaal niet aan te komen, die zal ze never nooit aantrekken. Wie weet over een jaar is het weer anders.
Mijn moeder heeft daar gelukkig geen problemen mee, mijn dochter is nou eenmaal erg duidelijk in wat ze wel en niet aantrekt en dat accepteren we gewoon. Ik ga ook niet in kleding rondlopen wat me niet lekker zit.
Goed dat jij gewoon naar jouw dochter luistert, oma zal daarmee moeten leven en anders is het inderdaad erg jammer maar helaas.
mijn dochter is 9 en draagt al 6 of 7 jaar geen spijkerbroeken wil ze niet die wil jurkjes de andere dochter wil alleen stoere spijkerbroeken

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:20

Het klinkt alsof er vroeger veel van jouw grenzen overschreden zijn / misschien heb je zelf uiterst je best gedaan om dat te volgen.

Van jezelf accepteer je dat vaak wel
Want je probeert loyaal naar je ouders te zijn.

Nu heb jij dat oer gevoel over je kind en dat gun je anders.
En daar heb je groot gelijk in.

Mijn situatie is anders
Maar wel een reden waarom ik geen contact heb met mijn ouders is omdat ik mijn kinderen zoveel meer gun.
Die spiraal die al jaren door de familie liep.
Wilde wij doorbreken.
Daar was contact breuk voor nodig helaas.
Dat doet pijn.
Maar het feit dat ik dus wel weet dat mijn kinderen dus die spiraal uit zijn , gelukkig zijn en zich veilig voelen is mij 1000000 veel meer waard.

Ik hoop van harte dat je grenzen geaccepteerd worden
Je doet niks fout je doet gewoon wat de natuur hoort te doen.
Het belang van je kind voorop stellen.
En ook kleren tegen iemand zin aantrekken omdat iemand anders dat vind valt daaronder.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:16

tweebelgen schreef:

Waarom zou je water bij de wijn moeten doen? Het is haar kind, niet die van oma.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:09

tweebelgen schreef:
Mijn moeder en ik hadden ook vaak meningsverschillen over opvoeding en kleding. Maar ik probeerde haar te begrijpen en te respecteren . Eens een toegeving doen maakte het soms veel eenvoudiger.

Het is een kind, geen showpony.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:46

tweebelgen schreef:

Die laatste zin, hopen kan maar je hebt niks te willen want het wordt niet jouw keuze. Je kinderen kiezen voor kinderen of niet of kunnen ze niet krijgen daar heb je uiteindelijk ook niks in te willen of bepalen. Lekker laten gaan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:13

tweebelgen schreef:

Eens een toegeving doen moet dan wel van twee kanten komen. In dit geval is het oma die eist en dochter/kleindochter die telkens maar moeten toegeven. Dat wringt en is geen gezonde situatie. Bovendien is het TS haar dochter en niet oma's dochter, dus TS heeft toch echt het laatste woord in de opvoeding. En ja, het gaat inderdaad maar over een jurkje, waarom doet oma daar dan zo moeilijk over? Als jouw kind al zo duidelijk kan zeggen dat ze dit niet graag draagt, waarom zou je haar dan dwingen? Dat je naar sommige gelegenheden netjes gekleed gaat, oké, maar dan nog kan het in samenspraak met je driejarige. Gewoon "omdat oma het wil", is voor mij echt geen goede reden je kind in een keurpakje te stoppen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:22

Nee het gaat niet om een jurkje, het gaat om een oma die het niet is met de opvoeding die haar dochter geeft. En dat is grensoverschrijdend gedrag. Dat los je niet op met af en toe zo'n pokkejurkje te dragen. Er is oud zeer bij TS en misschien iets mis met oma dat ze zo haar stempel wil drukken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:32

Ik ben ook oma dus heb recht van spreken :')
Nooit zal ik zo met mijn dochters of kleinkinderen omgaan!
Mag weleens een dolletje maken over mijn kleinzoon van 18 zijn broek met gaten maar meer ook niet, wel geven we ze complimentjes.
Dat zelfs mijn kleindochter van ruim 2 tegen ons de opmerking maakt ‘mooie kleren’ _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:46

Wat leuk om te lezen chanicha, dan hebben jullie een goede band onderling.
Mijn moeder is nooit een echt leuke of belangstellende oma geweest voor haar kleinkinderen. Heeft nooit wat met ze ondernomen, speelgoed verdween naar de zolder, als de kleinkinderen er dan op bezoek waren was de vraag: blijf je lang anders moet ik helemaal naar zolder om speelgoed te pakken. Dus werd eigen speelgoed meegenomen en daar werd ook moeilijk over gedaan. Nooit een pakje drinken in huis. Nu zijn haar kleinkinderen groot, jongste is inmiddels over de 30 en voelt geen band met oma. Iets wat ik goed kan begrijpen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:56

Ik vraag me af of de bokkers die vinden dat de dochter van TS een 'toegeving' moet doen dit ook zouden zeggen als de dochter een jongetje geweest was. Of zou het dan plots wel ongepast zijn, om een jongen tegen zijn wil in een jurkje te proppen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:30

Omgekeerd zou nog interessanter zijn (en beter kloppen). Stel dat het om een zoontje gaat dat in een jurk naar oma wil, en oma vindt dat-ie in een broek moet lopen, wánt haar dochter voedt haar kind op als een meisje? Wat zou de goegemeente van bokt dán zeggen? :+

(Overigens, historisch detail, tot in de 19e eeuw liepen jongens tot een jaar of 10 in jurken)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:59

meggiemeg schreef:
Mijn moeder is nooit een echt leuke of belangstellende oma geweest voor haar kleinkinderen. Heeft nooit wat met ze ondernomen, speelgoed verdween naar de zolder, als de kleinkinderen er dan op bezoek waren was de vraag: blijf je lang anders moet ik helemaal naar zolder om speelgoed te pakken. Dus werd eigen speelgoed meegenomen en daar werd ook moeilijk over gedaan. Nooit een pakje drinken in huis. Nu zijn haar kleinkinderen groot, jongste is inmiddels over de 30 en voelt geen band met oma. Iets wat ik goed kan begrijpen.

Dank je meggiemeg!
Dat komt ook doordat mijn moeder nogal overheersend was en ik dat perse niet wilde zijn bij mijn kinderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:07

Ibbel schreef:
Omgekeerd zou nog interessanter zijn (en beter kloppen). Stel dat het om een zoontje gaat dat in een jurk naar oma wil, en oma vindt dat-ie in een broek moet lopen, wánt haar dochter voedt haar kind op als een meisje? Wat zou de goegemeente van bokt dán zeggen? :+

(Overigens, historisch detail, tot in de 19e eeuw liepen jongens tot een jaar of 10 in jurken)

Hetzelfde. Mijn zoon draagt graag speldjes en nagellak. Ik denk dat hij er nog wel overheen groeit maar zo niet, ook dikke prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:18

chanicha schreef:
meggiemeg schreef:

Dank je meggiemeg!
Dat komt ook doordat mijn moeder nogal overheersend was en ik dat perse niet wilde zijn bij mijn kinderen.

Dan heb jij je les heel goed geleerd, als ik om me heen kijk wordt het vaak toch gekopieerd wat je tijdens je opvoeding hebt meegekregen, ook al vonden zij dat niet echt geweldig en zo vaak hard op geroepen het niet zo te gaan doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:05

Ibbel schreef:

Vermoed dat dat vaker een probleem is dan een meisje dat liever broeken draagt, helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:33

Nouja ik denk dat een oma die zegt dat ze liever niet haar kleinzoon in een jurk mee naar het dorp neemt, toch wel een beetje een punt heeft hoor.... je loopt met een jongetje in een jurk toch meer te kijk dan met een meisje in een broek :=

Prima dat er kinderen zijn die zich echt een meisje in een jongenslijf voelen, maar als het gewoon gaat om een jochie die het wel geinig vindt maar net zo lief iets anders draagt, dan zou ik mijn kind ook niet aanmoedigen om de straat op te gaan in kleren waar hij praatjes achter zijn rug over krijgt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:01

Als een jongetje van 3 (alleen maar) jurkjes wil dragen kan dat heel goed betekenen dat hij zich een meisje voelt maar hoeft inderdaad niet. Ik zou in beide gevallen er wel in mee gaan. Mensen praten sowieso wel achter je rug om. Hoe belangrijk vind je het wat anderen over jou en familie denken, ik snap dat dat wel bepalend kan zijn hoe je er in staat.

Als ik kijk naar de oma’s van mijn kinderen, vrij groot leeftijdsverschil maar wel beide behoorlijk ruimdenkend, ik had ze dit wel zien doen, het dorp door met hun kleinzonen in een jurk. :j

Je zorgen maken wat dat gaan doen met je (klein)zoon als hij ouder wordt en andere kinderen mensen er negatief op gaan reageren snap ik heel goed al denk ik dat het dan nog steeds voor het kind beter is om aan hem die keus te laten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:00

'Tuurlijk, maar ik denk dat het sowieso de meest veilige optie is als je gewoon heel relaxed wat anders voorstelt dat minder gedoe geeft. En als kind dat ook helemaal prima vindt..... Dan draag je zo'n jurkje maar lekker in de privacy van je eigen huis en doe je buitenshuis lekker je net zo favoriete dinopak met stekels aan....denk ik dan :)

Ik wil mijn kind meegeven dat hij mag zijn wie hij is, mag doen wat hij wil wat bvb. kleren betreft, maar ik leg hem ook uit dat sommige dingen misschien niet zo handig zijn. Je hoeft de problemen niet op te zoeken als het niet nodig is.

Wij hebben trouwens een heel lang "shirt" in huis, van dikke badstof. Handig na spetterpret ;)
Meneer de kleuter verdacht het er al van dat het een jurkje was, maar ik hou stug vol dat het een lang shirt is :=