Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly
Karl66 schreef:Laten we gewoon lekker de mensen vaccineren die wel graag willen en tegen de tijd dat we aan de mensen toe zijn die niet willen, dan hebben we waarschijnlijk allang groepsimmuniteit bereikt. Dus wat dat betreft, als iemand zich niet wil laten vaccineren, prima. Dan is er weer een extra vaccin voor mensen die het wel willen. Maar laten we alsjeblieft ophouden met die onzin dat vaccineren misschien wel meer risico's heeft dan corona zelf, dat is namelijk onzin.
Shadow0 schreef:Dat is of 10% van de mensen die positief testen, of 10% van de mensen die met klachten begint en positief getest wordt. Either way: veel mensen.
Karl66 schreef:Laten we gewoon lekker de mensen vaccineren die wel graag willen en tegen de tijd dat we aan de mensen toe zijn die niet willen, dan hebben we waarschijnlijk allang groepsimmuniteit bereikt. Dus wat dat betreft, als iemand zich niet wil laten vaccineren, prima. Dan is er weer een extra vaccin voor mensen die het wel willen. Maar laten we alsjeblieft ophouden met die onzin dat vaccineren misschien wel meer risico's heeft dan corona zelf, dat is namelijk onzin.
elnienjo schreef:Er zijn wereldwijd al miljoenen mensen gevaccineerd en die vallen niet bij bosjes om. Bovendien is een eventuele bijwerking van 'n vaccin kortdurend. Snap die aversie niet tegen vaccins. Vooral gezien het alternatief -de ziekte doorlopen- vele malen ernstiger kan uitpakken.
Karl66 schreef:Vayo ook voor jongeren zonder gezondheidsrisico's is de kans op ernstige bijwerkingen door het vaccin echt extreem veel lager dan op restklachten door de ziekte zelf. Ik kan niet zo gauw percentages voor de corona vaccins vinden, maar bij vaccins praat je over ernstige bijwerkingen bij 1 op de 10.000 gevallen of daar ergens in de buurt. Dat is dus 0.01% kans. De kans op serieuze restklachten is ook voor iemand die jong en gezond is echt een heel stuk groter.
Vayo schreef:elnienjo schreef:Er zijn wereldwijd al miljoenen mensen gevaccineerd en die vallen niet bij bosjes om. Bovendien is een eventuele bijwerking van 'n vaccin kortdurend. Snap die aversie niet tegen vaccins. Vooral gezien het alternatief -de ziekte doorlopen- vele malen ernstiger kan uitpakken.
Ik heb totaal geen aversie tegen vaccins of dit huidige vaccin. Maar het is nieuw. Mrna vaccins waren mij niet bekend. Hoe je het ook wendt of keert er is nog niet bekend wat het op de lange termijn doet. Ik heb er vertrouwen in en ik acht de kans klein dat er lange termijn bijwerkingen van kunnen/zullen zijn. Maar het is toch niet gek om een dergelijk vaccin enigszins spannend te vinden? Ik zat bij de allereerste groep en toen las je al zoveel indianenverhalen. Ondanks dat ik dat wel kon relativeren vond ik het toch spannend. Er wordt letterlijk gemeld: ´omdat het vaccin kortgeleden is ontwikkeld, zijn er nog geen gegevens over eventuele bijwerkingen op de lange termijn of eventuele zeer zeldzame ernstige bijwerkingen.´
Suzanne F. schreef:Ik denk dat mensen ook steeds minder bang worden omdat ze zien dat veel mensen er gewoon simpel doorheen komen en herstellen. Hier ook. Ik ken meerdere mensen die Corona hebben gehad en die hebben er amper last van gehad. Ik ken er 2 die zijn overleden en die waren beiden al oud met onderliggend lijden.
Dus mensen gaan een soort risicoprofiel in hun hoofd maken en dan blijkt dat het middel nu zwaarder dan de kwaal weegt met de huidige maatregelen/lockdown.
Gisteravond bij Humberto zat er hoogleraar toegepaste economie van de uva. Erg interessant, zij vertelde ook dat we de kwetsbaren moeten beschermen maar op een andere manier dan de economie en de maatschappij op slot gooien.
Citaat:Ook heb ik jaren geleden mijn dochtertje laten vaccineren tegen mexicaanse griep. Er zijn zowel in Nederland als in Scandinavische landen mensen geweest die na de vaccinatie narcolepsie ontwikkelde. In Nederland heeft het Ministerie 5 miljoen uitgetrokken om tot een schikking te komen met de mensen die narcolepsie ontwikkeld hebben. Ik weet ook dat er nooit is vastgesteld dat het direct kwam door het vaccin, maar het was enorm opvallend te noemen dat er zo´n toename was van narcolepsie en dat al die mensen gevaccineerd zijn met Pandemrix. En zo´n schikking, dat wordt niet snel gedaan.
secricible schreef:In trouw stond een mooi interview met Hugo de Jonge.
Vast ook een beetje met verkiezingssausje ondanks dat hij geen lijsttrekker is maar ik vond het ook wel realistisch, menselijk en met een mooie visie op toekomstige gezondheidszorg waarvan ik hoop dat deze iig deels waarheid mag worden.
https://www.trouw.nl/politiek/hugo-de-j ... ~be54d071/
Suzanne, bedoel je Barbara baarsma van herstel NL?
Want er is toch al behoorlijke kritiek op de haalbaarheid van hun plan. Los van de ethische kant.
Citaat:We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.
Popstra schreef:Die hoogleraar roept dat al maanden. Vond het altijd beetje cru want het kwam er op neer dat oudjes en kwetsbare opgesloten moesten worden opgesloten in hotels of omgebouwde leegstaande kantoren. Dat verkondigde ze een half jaar geleden. Ik weet niet wat ze gister vertelde
SusanH schreef:secricible schreef:In trouw stond een mooi interview met Hugo de Jonge.
Vast ook een beetje met verkiezingssausje ondanks dat hij geen lijsttrekker is maar ik vond het ook wel realistisch, menselijk en met een mooie visie op toekomstige gezondheidszorg waarvan ik hoop dat deze iig deels waarheid mag worden.
https://www.trouw.nl/politiek/hugo-de-j ... ~be54d071/
Suzanne, bedoel je Barbara baarsma van herstel NL?
Want er is toch al behoorlijke kritiek op de haalbaarheid van hun plan. Los van de ethische kant.
Wat de Jonge oppert is idd een mooi streven, maar weet niet of mensen hier VPRO tegenlicht hebben gezien deze week? Dat ging precies daarover, de samenwerking in het begin van de corona crisis. En je zag meteen daarna al weer dat ieder het voor zich ging regelen. Ziekenhuizen die snel van de corona afdeling wilden, omdat dat geen geld oplevert bijvoorbeeld en dan tegen collega ziekenhuizen zeiden, nee wij hebben geen plek voor opname. Dus ja, het idee is mooi maar daar is een flinke omslag voor nodig in het zorgstelsel. We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.
DuoPenotti schreef:Citaat:We zullen af moeten van de marktwerking en de grote macht van verzekeraars en farmaceuten.
En dat is het enige juiste antwoord als je het mij vraagt.
Daarom is het hier zo duur maar wel steeds minder zorg daar waar het moet, bij de patiënten en de directe mensen die deze mensen behandelen/verzorgen.
pien_2010 schreef:Als ik hier op Bokt, corona patiënten topic lees word ik daar erg somber van . In eigen kring 1 iemand bijna dood, gaat redelijk weer, 1 iemand nog steeds erg vermoeid (licht geval) die aangaf te hopen dat hij niet bij de groeiende! groep gaat horen met restklachten, de rest gaat wel redelijk.
Dus fluitend door covid komen herken ik niet zo.
Was ik in maart nog erg laconiek dan ben ik dit nu allang niet meer. Integendeel, naarmate ik er meer over weet word ik voorzichtiger in afwachting van vaccin . Het is het me nl niet waard om met restklachten te blijven zitten.
Ik ken dus na 1 60++ die bijna dood was, alleen maar jongere mensen die goed ziek waren thuis en of met restklachten zaten. De vrouw is huisarts en zij gaat weer goed, maar is echt wel bang geweest want ook zij had het over de groeiende groep lichte gevallen met restklachten.