Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:39

DuoPenotti schreef:
Badeendje schreef:
Ik vind het heel verhelderend om dit te lezen, het is voor mij een leerzaam topic. Ik ben zelf een enorme einzelgänger en vermaak me heel goed alleen, waardoor ik me nu best schuldig voel dat ik mogelijk vrienden/vriendinnen in deze situatie heb geplaatst. Ik heb er oprecht nooit bij stilgestaan dat dit voor een ander zo vervelend kan zijn. Nu ben ik geen mega te laat komer zoals de uren die hier worden besproken, maar toch, leuk om het van andermans perspectief te lezen! Als ik weer eens wat afspreek met vrienden dan ga ik het aan ze vragen!

Waarschijnlijk heeft ze daar geen last van, ze spreekt immers nog met je af :D
Maar er naar vragen is natuurlijk altijd lief :j

Zoals ik eerder aangaf, iemand die zelfs bij alle belangrijke dingen te laat is zou ik me uiteraard precies hetzelfde voelen, daar alleen in dat restaurant. Maar ik denk wel dat ik dan zou proberen er overheen te stappen.
Beetje hetzelfde als iemand met dyscalculie vragen te hoofdrekenen, dat kan niet.
Maar als iemand het wel kan met een rekenmachine voor belangrijke sommen, zou ik het ook prettig vinden als die rekenmachine ook gebruikt word die bij mijn stipte (dus niet thuis) afspraak ook te gebruiken.

Misschien niet eerlijk. Ik weet het.

Nou ja, zo zit jij gewoon in elkaar. Op elk potje past een deksel toch, dus ik vind het wel eerlijk.
Als die persoon dan een keer de rekenmachine vergeet, dan ben je toch niet gelijk afgeknapt, lijkt mij? En zo wel, nou ja, jammer, maar dan komt iedereen ook wel weer terecht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:02

Niobe schreef:
Dat is gewoon niet op komen dagen, heeft niet zoveel meer met te laat komen te maken. Iedereen zou al opgestapt zijn in zo’n geval

Inderdaad, ik vind het ook moeilijk om 2 uur nog als "te laat komen" te zien. Daarom dat dit topic zo tweeledig verloopt denk ik. Ik denk dat de meeste mensen bij "te laat komen" denken aan 1 tot max. 30 minuten na afgesproken tijd. Langer dan dat is gewoon niet meer: oeps sorry te laat, dat is gewoon een afspraak niet nakomen. En ik denk dat daar niemand van zegt: joh, moet kunnen hoor.

Ninx

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:08

Ik ben van deze variant:

Fashionably Late
The refined art of being just late enough (5 minutes or so) to give the impression that you are a busy, popular person that was held up with other business.

En dat vind ik ook wel acceptabel... alles binnen 15 min. Heel veel later niet, ik heb ook van alles te doen.
Maar te vroeg komen heb ik meer moeite mee dan te laat komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:12

Niobe schreef:
Nou ja, zo zit jij gewoon in elkaar. Op elk potje past een deksel toch, dus ik vind het wel eerlijk.
Als die persoon dan een keer de rekenmachine vergeet, dan ben je toch niet gelijk afgeknapt, lijkt mij? En zo wel, nou ja, jammer, maar dan komt iedereen ook wel weer terecht.

Nee een keertje niet. Uiteraard niet.
Maar als iemand voor je gevoel je vaak in de steek laat, ja dan wel.

En precies, op ieder potje past een dekseltje. Gelukkig maar :j
En daarom hebben we ook allemaal onze eigen vrienden die passen.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:30

Groot fan van het Brabants Kwartieke...... *\o/*

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:01

Ik ben ook graag op tijd. Als ik ergens 5 minuten te laat kom, voel ik me al schuldig. Kan me ook echt verbazen over het gemak waarmee sommige mensen te laat komen. 10 of 15 minuten vind ik prima acceptabel, meer echt niet.

Mijn schoonfamilie is trouwens het tegenovergestelde: als iemand z'n verjaardag viert vanaf (bijvoorbeeld) 11.00, word je eigenlijk geacht er om 10.45 te zijn. Kom je om 11.15 of 11.30 (wat ik een prima tijd vind, er wordt immers gezegd 'vanaf 11.00') dan vinden ze dat je te laat bent. :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:54

Ik heb dus een vriendin waar ik me groen en geel aan heb geergerd (sorry als je dit leest Y;( )

Dan spraken we af voor de bioscoop. Ik woon het verst weg en was altijd netjes op tijd, de bios verwacht dat je 20 minuten voor aanvang de kaartjes komt halen. Of doordeweeks kan dat nog op het laatste moment.
Dus we spraken af en dan kwam ze bijna letterlijk op de laatste seconden binnen. Ze had nog gedoucht en moest nog even snel naar stal om paard te voeren, daar werd weer een gesprek aangeknoopt (maar nooit gezegd sorry ik moet gaan want iemand staat op mij te wachten)

Ja dan kookt mn bloed -:(-
Ik kan me niet meer herinneren of ik daadwerkelijk ook een keer ben weggelopen.

Ook gewoon bij afspreken stond ze nog onder de douche, moest zich nog aankleden, haren doen enz. Vaak toch ook nog even langs stal (voeren/ mesten) maar dit stond niet in mijn planning.

Prima dat je chaotisch bent, maar het is niet gezond voor een ander :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:59

Ik was vroeger altijd te vroeg en stipt op tijd. Maar al snel merkte ik op de middelbare school, maar nog meer tijdens mijn studie dat anderen dat niet waren. Geen uur te laat (tenzij legitieme reden), maar meestal wel 10 tot 30 minuten. Langzaam ging er bij mij een knopje om en nu ben ik zelf regelmatig te laat :Y) .
Meestal niet meer dan 5 of 10 minuten, tenzij ik weet dat een vriendin waarschijnlijk toch nog later gaat zijn :+ . Al ben ik wel iemand die dan een appje stuurt dat ik iets later ben.
Bij mijn vader probeer ik altijd 15 minuten vooraf klaar te zijn, want hij is altijd te vroeg :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:37

DuoPenotti schreef:
Qerty schreef:

Ik kom geregeld te laat en haal zelden de geplande trein. Ook bij belangrijkere afspraken. Dan kan het dus gebeuren dat ik een uur langer in de wachtkamer zit omdat er andere afspraken zijn voorgelaten en het is me weleens gebeurd dat ik een dat ik een nieuw ticket moest kopen omdat ik mijn vliegtuig had gemist.
Dat vind ik terecht, niet de hele wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beperkingen.

Misschien is er weleens een vriendschap door gesneuveld. Maar tegenover mijn gebrek aan stiptheid staat een heleboel spontaniteit, impulsiviteit en flexibeliteit. Mijn hechte (ook de stipte) vrienden kunnen dit blijkbaar goed waarderen. Want ik krijg geregeld opmerkingen over mijn chaos en te laat komen, maar eigenlijk nooit een verwijt.
Nu ben ik ook niet iemand die een uur te laat komt bij een afspraak op locatie. Wel geregeld 5-15 minuten.

Dat heeft niets te maken met hoeveel een vriendschap voor mij betekent, sterker nog, hoe liever iemand mij is, hoe meer ik bij hem of haar mijn niet zo punctuele zelf durf te zijn.

Als ik jou bericht lees, lees ik dat jij bij alles vaak te laat bent, zoals bijvoorbeeld het vliegtuig.
En om de een of andere reden heb ik dan zoiets, jij kunt het echt niet.
Daar zou ik dan minder moeite mee hebben als je bij mij ook te laat zou komen.

Maar bij andere die wel belangrijke afspraken op tijd kunnen halen, maar bij vrienden niet, dan bekruipt mij het gevoel (wellicht onterecht) dat vrienden dan niet belangrijk genoeg zijn om de best te doen om ook op tijd te zijn.

Omdat een afspraak halen zorgt voor onwijs veel stress. Als je dan van afspraak naar afspraak gaat leven (denk ook aan de vele klokken die maar gezet hoeven te worden op een dag volgens sommigen) ben je gewoon de hele dag aan het stressen. Als ik dit verlang van mijn vriend, dan heeft die elke dag giga migraine. Zoveel vraagt het van iemand...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:00

Ik krijg juist migraine van geen klokken zetten.
dan ben ik juist in de stressmodus omdat ik het dan zelf in de gaten moet houden. En dat lukt me niet.

Dus ja we werken dan precies andersom :)

Maar nogmaals, prima als je er mee om kunt gaan, ik kan dat niet.
En dat is geen verwijt naar die ander, maar hoe mijn klokje tik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:12

Ik zet zelden wekkers. Ik heb een soort ingebouwde klok.
Als ik eten kook en een timer heb ingesteld, dan ben ik 9 van de 10 keer 30 seconden voor de timer afgaat in de keuken. En dan maakt het niet uit of ik 8 minuten of 15 minuten of 25 minuten heb ingesteld, ergens gaat er min of meer op de juiste tijd een intern belletje af voordat het echte belletje afgaat.
Ik kook niet zonder timer, just in case, maar het overkomt me echt zelden dat die timer volledig onverwacht af gaat.
Maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen zo in elkaar zit. Alleen, dan is het dus wel handig wél een externe timer te hebben. Anders is je eten óf niet gaar, óf geblakerd :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:16

Ja koken gaat ook met de timer. Maar dat is handig, die zit hier bij mijn inductie per kookplaat.

Ik had eerder ook geen last, maar tik op de kop heeft hier wel wat veranderd :)
Maar heb geleerd ermee om te gaan.
Maar irritant is het wel. Zelfs voor alledaagse dingen moest ik klokken.
Ik heb 6 jaar lang avonddienst gedraaid, 5 dagen in de week, en dan alles klokken, van douchen tot in de auto stappen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:47

Ik zet nooit een timer met koken. En er gaat praktisch nooit wat mis. :+
Ik doe alles op gevoel; kijken, proeven, ruiken. Maar dan moet je wel gevoel voor koken hebben. Dat hebben sommigen niet. :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:51

Ik ben in staat hardgekookte eieren te laten aanbranden :+ }:0 .
Maar dat is dan omdat ik 'even' iets anders ga doen en m'n eieren rats vergeet.

Als ik er aan blijf denken gaat het niet fout en ben ik idd wel op het juiste moment terug in de keuken zonder timer. Nja misschien niet precies 10 minuten, maar wel als ze hardgekookt zijn en er nog water in de pot zit te pruttelen :') .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:01

Thioro schreef:

Als ik er aan blijf denken gaat het niet fout en ben ik idd wel op het juiste moment terug in de keuken zonder timer. Nja misschien niet precies 10 minuten, maar wel als ze hardgekookt zijn en er nog water in de pot zit te pruttelen :') .

*kuch* dit klinkt heel bekend. Het ging trouwens met wekker ook nog vaak genoeg mis. Het is één van de redenen dat ik dol ben op mijn airfryer. Eieren zijn in 12 minuten op 120°C klaar. Met mijn nepper moest ik voor iedere 2 eieren (boven de 2) er 2 minuten bij optellen. Voor mijn echte airfryer moet ik met 8 of 10 eieren 1 minuut extra doen.

Ook vlees is op deze manier heel goed klaar te maken. En van die voorgekookte krieltjes. Ik heb heel wat verbrand eten gegeten voordat ik een airfryer had gekocht.

Ik kan overigens ook heel goed koken met de magnetron. Ook daar zit de timer ingebouwd.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 15-02-21 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:18

Ik ben zelf liever te vroeg dan te laat, mijn man schat slecht tijd in en is regelmatig later dan hij zegt. ( vooral vervelend naar klanten toe die dan staan te wachten)

Ik heb er echt een enorme hekel aan als mensen standaard later komen dan afgesproken. Heb een bijrijder die rustig een uur later komt. Ik hou in mijn planning rekening met jou dan verwacht ik dat ook terug. Komt het een keer voor is niet erg maar laat het ff weten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:19

Mizora schreef:
Ook vlees is op deze manier heel goed klaar te maken. En van die voorgekookte krieltjes. Ik heb heel wat verbrand eten gegeten.

Jop en dat verbrande eten dus ook gewoon opeten want weggooien is ook zo zonde (aka, het is dat of niets) :') .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:30

Thioro schreef:
Mizora schreef:
Ook vlees is op deze manier heel goed klaar te maken. En van die voorgekookte krieltjes. Ik heb heel wat verbrand eten gegeten.

Jop en dat verbrande eten dus ook gewoon opeten want weggooien is ook zo zonde (aka, het is dat of niets) :') .

Zeker. Ik moest het wel heel bont maken om het niet meer op te eten.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:12

Mizora schreef:
Thioro schreef:

*kuch* dit klinkt heel bekend. Het ging trouwens met wekker ook nog vaak genoeg mis. Het is één van de redenen dat ik dol ben op mijn airfryer. Eieren zijn in 12 minuten op 120°C klaar. Met mijn nepper moest ik voor iedere 2 eieren (boven de 2) er 2 minuten bij optellen. Voor mijn echte airfryer moet ik met 8 of 10 eieren 1 minuut extra doen.

Ook vlees is op deze manier heel goed klaar te maken. En van die voorgekookte krieltjes. Ik heb heel wat verbrand eten gegeten voordat ik een airfryer had gekocht.

Ik kan overigens ook heel goed koken met de magnetron. Ook daar zit de timer ingebouwd.

Wacht... Eieren kunnen in de airfryer? :wow:

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:00

Ik leer hier allemaal nieuwe dingen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:22

Hoe doe je koken in de magnetron dan?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:37

Shaggy09 schreef:

Kant en klaar maaltijden in mijn geval.
Ik ben ook geen kookheld om deze redenen :')

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:44

Sodera schreef:
Ik ben zo iemand die vaak 5/10 min te laat is, vooral voor “geen reservering/afspraak” afspraken. Dokter, kapper, werkafspraken etc ben ik zeker op tijd. “Gewoon” afspreken dus wat vaker, maar niet als er externe reserveringen zijn zoals uit eten oid.
Reden? Chaotisch... moet weg en dan moet ik nog schoenen/tas/jas pakken, reistijd is vaak langer dan ik inschat, etc etc.
Of ik ben juist te erg op tijd klaar en doe nog even een klusje oid en dan ben ik ineens te laat.

Standaard meer dan 15 min te laat zou ik ook irritant vinden, maar die 5 min...

Dit is voor mij ook enorm herkenbaar! Ik ben een standaard laatkomer bij informele omstandigheden, om maar zo te zeggen. Gelukkig weten vriendinnen dit inmiddels en spreken ze met mij gewoon een vroegere tijd af hahaha. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd eigenlijk altijd op tijd ben sinds zij er wat van hebben gezegd, dus dat raad ik dan ook zeker aan om te doen als het je erg dwars zit!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:33

Ik vertrek ook liever op tijd en daar nog even te wachten dan te laat komen.

Als ik ergens heb afgesproken, dan zit al in mijn hoofd zo laat vertrekken.
Maar dan heb je mijn vriend die alles op het gemakje toepast.
Dan begin ik boos te worden dat we later vertrekken dan ik had gepland.Begint hij boos te worden dat we toch op tijd zijn en ik me niet moet aanstellen.

En dan heb je nog een goede vriendin van me, ook altijd te laat.
We gaan ook altijd met ons 3 op vakantie. Maar om 1 of andere reden weten ze dat ze dan geen grapjes moeten uithalen ~~}> .
Ik ben pas aanspreekbaar als ik in het vliegtuig zit }> .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:24

Shaggy09 schreef:

Het zit qua smaak een beetje tussen koken in water en in de oven in.

Snij de stukken aardappel en groenten ongeveer even groot, voeg bij niet slikkende groenten 1 eetlepel water toe of het aanhangend vocht van het wassen. Groenten in het midden vlak neerleggen, aardappelen er omheen als ring. 1 portie duurt zo'n 5-7 minuten bij mijn magnetron.

100-150g vlees kan ook, zou ik wel los doen. Meestal 4-6 minuten, bij voorkeur platterige dingen. Wees erop bedacht dat kipfilet ontploft in de magnetron, dus in een bakje doen met ventiel, anders mag je de magnetron schoonmaken.

Niobe schreef:
Kant en klaar maaltijden in mijn geval.
Ik ben ook geen kookheld om deze redenen :')

Dat is geen koken, dat is opwarmen. De slowcooker staat ook in mijn keukenkastje, is ideaal omdat hij niet tijdgevoelig is.