Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ineke2 schreef:Ik loop ook ( en te paard langs een 60 km weg) het liefst links zodat ik het verkeer zie aankomen en zij mij ook het beste zien.
Ik heb te paard wel eens kilometers een hond achter ons aan gehad. Dat baasje heeft lange tijd moeten zoeken, maar ze heeft van mij 3x de kans gehad om de hond aan te lijnen en deed dat niet. Zoek dan je beest zelf maar weer op
Varekaj schreef:Ik ben als kleuter terwijl ik zat te spelen in mijn gezicht gehapt door een teckel. Goddank heb ik mijn oog nog en geen litteken.
Later op een wandeling met oma en haar hondje aangevallen door een doberman die van een erf kwam gevlogen. De poort stond open, wij liepen aan de overkant. Beest vloog zo op oma haar hondje af. Ook afgelopen zonder problemen.
Mijn oude overburen lieten hun retriever ook overal loslopen met "hij doet niks", maar luisteren deed hij evenmin. Ik kon met mijn eigen hond niet naar buiten als zij met hun beest op straat waren, want hij vloog steevast bovenop de mijne. En nee, niet om te spelen. Uiteindelijk is de hond in beslag genomen nadat hij ook voorbijgangers begon aan te vliegen en als kers op de taart een kinderwagen is ingedoken en het kind gehapt heeft.
En ben ook al gebeten geweest tijdens hardlopen omdat iemand zijn hond niet kon/wou aanlijnen, terwijl dat wel verplicht was.
Dus nee, staat je hond niet onder appèl, vliegt hij (goedbedoeld) op mensen/ruiters/fietsers af, durft hij happen? Aan de lijn ermee. Geen excuses voor. Ook in losloopgebied. Ik ben niet bang voor honden, maar ik waardeer dit soort zaken absoluut niet.
Vriend en ik wandelen altijd tegen verkeer in maar we worden zo vaak heel vreemd aangekeken... Laatst op het jaagpad zelfs uitgescholden door fietsers erom. Terwijl we elkaar zo wel hadden zien aankomen. Daarom vroeg ik me dus af of het nog aangeleerd werd.
Onali schreef:Ineke2 schreef:Te paard rijd ik dan tegen de berm aan eventueel in de berm ja ( mits het verkeer dan niet nog eens extra gas geeft)
Tegen de berm aan zit je dus nog steeds verkeerd.
Je bent een bestuurder met je paard, op deze momenten ben jij dus heel bewust aan het spookrijden.
lenaa_tje schreef:Toch, misschien moeilijk voor te stellen, zijn er ook hardlopers die zo gillen en handen om hoog doen als zij langs de hond lopen en deze even snuffelt![]()
Dan vind ik toch echt de hardloper fout in een gebied waar de hond los mag.
Ik vind alle extremen niet goed. Ik lijn m’n hond altijd aan als ik een paard zie aankomen.
Halen zij mij in draf in heb ik daar niet altijd de tijd voor. Dat vind ik dan vervelend, ook al gaat het goed omdat ik gewoon wil dat mijn hond van vreemde paarden weg blijft.
Op een gemengd pad vind ik het sowieso niet terecht dat je in draf of galop wordt ingehaald.
En ja ik snap dat je wil draven of galopperen maar zo wil ik dat ik mijn hond los heb. Kom elkaar ook gewoon wat tegemoet. Alle partijen moeten rekening houden met elkaar.
_San87_ schreef:lenaa_tje schreef:Toch, misschien moeilijk voor te stellen, zijn er ook hardlopers die zo gillen en handen om hoog doen als zij langs de hond lopen en deze even snuffelt![]()
Dan vind ik toch echt de hardloper fout in een gebied waar de hond los mag.
Ik vind alle extremen niet goed. Ik lijn m’n hond altijd aan als ik een paard zie aankomen.
Halen zij mij in draf in heb ik daar niet altijd de tijd voor. Dat vind ik dan vervelend, ook al gaat het goed omdat ik gewoon wil dat mijn hond van vreemde paarden weg blijft.
Op een gemengd pad vind ik het sowieso niet terecht dat je in draf of galop wordt ingehaald.
En ja ik snap dat je wil draven of galopperen maar zo wil ik dat ik mijn hond los heb. Kom elkaar ook gewoon wat tegemoet. Alle partijen moeten rekening houden met elkaar.
Een losloopgebied is een gunst, geen privelege.

lenaa_tje schreef:_San87_ schreef:
Een losloopgebied is een gunst, geen privelege.
Een natuurgebied is ook een gunst en dat deel je met iedereen die daar loopt. Of is het een privilege om daar te mogen hard lopen
Mijn hond rent en springt niet en mag daar ook staan. Dat hoeft niet aan een lijn te zijn.
lenaa_tje schreef:Mijn hond snuffelt als iemand langs loopt. Zij loopt er niet naar toe. Dus het voorbeeld van de gillende mevrouw was de mevrouw die rakelings langs mijn hond loopt. Moet ze dan de andere kant op lopen? Sorry hoor maar dat is omgekeerde wereld. Zij hoeft al stil staand niet de berm in te lopen omdat er een hardloper aan komt. Dit snuffelen was dan zelfs aan de lijn gebeurd. Je houdt rekening met elkaar.
Ben je extreem bang voor honden ga je niet naar een bos wat tevens een losloop gebied is.
Ik wil prima aanlijnen maar van achter hoor je dan gewoon aan te geven dat je er aankomt.
Of loop je als hardloper ook maar zomaar een kind van 2 om ver die op het pad loopt?
brokjes schreef:Mensen moeten hun hond die niet uit zichzelf bij hen blijft echt aan lijnen.
Ik ben een keer tijdens het hardlopen gebeten in mijn been door een herdershond die mij aan vloog. Sindsdien ben ik dus ook erg bang voor honden helaas. Zo'n incident kan echt invloed hebben op iemand en kan makkelijk voorkomen worden imo.
Varekaj schreef:Iemand van achteren in draf of galop willen passeren zonder verwittigen dat je eraan komt is absoluut niet netjes. Ik roep dan ook als ik eraan kom, op voorwaarde dat zij én opzij kunnen indien nodig én het pad ruim genoeg is. Anders ga ik gewoon naar stap.
Vol gas langs denderen door plassen of modder is trouwens ook zoiets wat zeker wel gebeurd door andere ruiters, fietsers en mountainbikers waarvan ik denk, moet dat nou?
Met mijne ene paard maakt een stuiterende hond niet zoveel uit, maar als zijn geduld op is, tjah. Jammer dan. Mijn andere paard is nog in opleiding op dat punt, die zal ofwel proberen wegschieten en anders zit de kans van trappen erin. Maar ook dat zal hij niet zomaar doen, want hij is wel honden gewend.
Het is altijd een samenloop van omstandigheden waarbij we ervan moeten uitgaan dat niemand het met opzet doet. En je merkt wel wie er vaker mee in aanraking komt en wie anders blijkbaar nooit, maar nu door Corona wel ineens voor die uitdaging komt te staan.
Helaas merk je dan vaak tegelijk ook dat het net die laatste zijn die denken dat alles maar moet kunnen en mogen.
Mindim schreef:brokjes schreef:Mensen moeten hun hond die niet uit zichzelf bij hen blijft echt aan lijnen.
Ik ben een keer tijdens het hardlopen gebeten in mijn been door een herdershond die mij aan vloog. Sindsdien ben ik dus ook erg bang voor honden helaas. Zo'n incident kan echt invloed hebben op iemand en kan makkelijk voorkomen worden imo.
Eens, maar als hardloper zou ik dan niet de kat op het spek binden en in een hondenlosloopgebied gaan hardlopen.
. Mindim schreef:brokjes schreef:Mensen moeten hun hond die niet uit zichzelf bij hen blijft echt aan lijnen.
Eens, maar als hardloper zou ik dan niet de kat op het spek binden en in een hondenlosloopgebied gaan hardlopen.
Mindim schreef:brokjes schreef:Mensen moeten hun hond die niet uit zichzelf bij hen blijft echt aan lijnen.