Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:40

Ik heb me gisteren weer geestoord aan mountainbikers.
Eerlijk is eerlijk; ze groeten allemaal vriendelijk en passen echt wel op in het bos, maar toen ik met mijn hond in het losloopgebied aan kwam waren daar ook gewoon veel mountainbikers. Er liggen geen speciale paden, dus ze fietsen waar ik loop en mijn hond rond rent.
Ik begrijp gewoon niet dat je dan niet een ander stuk bos pakt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:42

Dilan +:)+

Ik heb gelukkig echt zelden last van (mensen met) loslopende honden als ik ergens wandelend of te paard voorbij kom.

Zeker te paard, als ik zie dat mensen hun hond bij zich roepen, ben ik absoluut bereid om even te wachten tot dat gelukt is, óók als de betreffende hond net ff bananen in z'n oren heeft en niet meteen vraag terugloopt naar z'n baasje.
Wanneer mensen zelf geen poging doen de hond bij zich te roepen, ga ik ervanuit dat de hond dan wel gewoon in de buurt van z'n baas zal blijven en dan hoef ik dus ook niet te stoppen of te blijven stappen.

Wanneer die dan een paar km achter ons aan dribbelt, is dat ook niet echt mijn probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:45

Mensen moeten hun hond die niet uit zichzelf bij hen blijft echt aan lijnen.
Ik ben een keer tijdens het hardlopen gebeten in mijn been door een herdershond die mij aan vloog. Sindsdien ben ik dus ook erg bang voor honden helaas. Zo'n incident kan echt invloed hebben op iemand en kan makkelijk voorkomen worden imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:07

Ik ben als kleuter terwijl ik zat te spelen in mijn gezicht gehapt door een teckel. Goddank heb ik mijn oog nog en geen litteken.
Later op een wandeling met oma en haar hondje aangevallen door een doberman die van een erf kwam gevlogen. De poort stond open, wij liepen aan de overkant. Beest vloog zo op oma haar hondje af. Ook afgelopen zonder problemen.
Mijn oude overburen lieten hun retriever ook overal loslopen met "hij doet niks", maar luisteren deed hij evenmin. Ik kon met mijn eigen hond niet naar buiten als zij met hun beest op straat waren, want hij vloog steevast bovenop de mijne. En nee, niet om te spelen. Uiteindelijk is de hond in beslag genomen nadat hij ook voorbijgangers begon aan te vliegen en als kers op de taart een kinderwagen is ingedoken en het kind gehapt heeft.
En ben ook al gebeten geweest tijdens hardlopen omdat iemand zijn hond niet kon/wou aanlijnen, terwijl dat wel verplicht was.

Dus nee, staat je hond niet onder appèl, vliegt hij (goedbedoeld) op mensen/ruiters/fietsers af, durft hij happen? Aan de lijn ermee. Geen excuses voor. Ook in losloopgebied. Ik ben niet bang voor honden, maar ik waardeer dit soort zaken absoluut niet.

Vriend en ik wandelen altijd tegen verkeer in maar we worden zo vaak heel vreemd aangekeken... Laatst op het jaagpad zelfs uitgescholden door fietsers erom. Terwijl we elkaar zo wel hadden zien aankomen. Daarom vroeg ik me dus af of het nog aangeleerd werd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:32

Ik loop ook ( en te paard langs een 60 km weg) het liefst links zodat ik het verkeer zie aankomen en zij mij ook het beste zien.

Ik heb te paard wel eens kilometers een hond achter ons aan gehad. Dat baasje heeft lange tijd moeten zoeken, maar ze heeft van mij 3x de kans gehad om de hond aan te lijnen en deed dat niet. Zoek dan je beest zelf maar weer op :evaw:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:36

Ineke2 schreef:
Ik loop ook ( en te paard langs een 60 km weg) het liefst links zodat ik het verkeer zie aankomen en zij mij ook het beste zien.

Ik heb te paard wel eens kilometers een hond achter ons aan gehad. Dat baasje heeft lange tijd moeten zoeken, maar ze heeft van mij 3x de kans gehad om de hond aan te lijnen en deed dat niet. Zoek dan je beest zelf maar weer op :evaw:

Je weet dat je te paard rechts op de weg hoort.
Je mag alleen links lopen/ rijden met je paard als je in de berm loopt.

Op de weg hoor je je rechts te bevinden.

Alleen wandelend als mens zonder paard mag je zowel links als rechts lopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:52

Varekaj schreef:
Ik ben als kleuter terwijl ik zat te spelen in mijn gezicht gehapt door een teckel. Goddank heb ik mijn oog nog en geen litteken.
Later op een wandeling met oma en haar hondje aangevallen door een doberman die van een erf kwam gevlogen. De poort stond open, wij liepen aan de overkant. Beest vloog zo op oma haar hondje af. Ook afgelopen zonder problemen.
Mijn oude overburen lieten hun retriever ook overal loslopen met "hij doet niks", maar luisteren deed hij evenmin. Ik kon met mijn eigen hond niet naar buiten als zij met hun beest op straat waren, want hij vloog steevast bovenop de mijne. En nee, niet om te spelen. Uiteindelijk is de hond in beslag genomen nadat hij ook voorbijgangers begon aan te vliegen en als kers op de taart een kinderwagen is ingedoken en het kind gehapt heeft.
En ben ook al gebeten geweest tijdens hardlopen omdat iemand zijn hond niet kon/wou aanlijnen, terwijl dat wel verplicht was.

Dus nee, staat je hond niet onder appèl, vliegt hij (goedbedoeld) op mensen/ruiters/fietsers af, durft hij happen? Aan de lijn ermee. Geen excuses voor. Ook in losloopgebied. Ik ben niet bang voor honden, maar ik waardeer dit soort zaken absoluut niet.

Vriend en ik wandelen altijd tegen verkeer in maar we worden zo vaak heel vreemd aangekeken... Laatst op het jaagpad zelfs uitgescholden door fietsers erom. Terwijl we elkaar zo wel hadden zien aankomen. Daarom vroeg ik me dus af of het nog aangeleerd werd.

Toch, misschien moeilijk voor te stellen, zijn er ook hardlopers die zo gillen en handen om hoog doen als zij langs de hond lopen en deze even snuffelt ;)
Dan vind ik toch echt de hardloper fout in een gebied waar de hond los mag.

Ik vind alle extremen niet goed. Ik lijn m’n hond altijd aan als ik een paard zie aankomen.
Halen zij mij in draf in heb ik daar niet altijd de tijd voor. Dat vind ik dan vervelend, ook al gaat het goed omdat ik gewoon wil dat mijn hond van vreemde paarden weg blijft.
Op een gemengd pad vind ik het sowieso niet terecht dat je in draf of galop wordt ingehaald.
En ja ik snap dat je wil draven of galopperen maar zo wil ik dat ik mijn hond los heb. Kom elkaar ook gewoon wat tegemoet. Alle partijen moeten rekening houden met elkaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:52

Te paard rijd ik dan tegen de berm aan eventueel in de berm ja ( mits het verkeer dan niet nog eens extra gas geeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:29

Dat begrijp ik lenaatje, en in een losloopgebied weet je dat je niet-aangelijnde honden tegen kan komen. Als die zich gedragen, prima. Ik ga altijd naar stap trouwens bij een loslopende hond, net omdat ik niet extra aantrekkelijk wil zijn als zogenaamd weglopend wild :))
Het gaat om gevallen waarbij de hond gewoon niet luistert én aangeeft geen correcte bedoelingen te hebben. Spontaan opspringen ben ik niet van gediend, ongeacht formaat of los of niet. Een losse hond die gewoon even komt snuffelen en verder geen interesse heeft, daar hoor je me niet over.

Een hond die blaffend of stuiterend eraan komt gesjeesd en gaat happen/cirkelen/rondbouncen, nee.

Maar ik begrijp dan ook niet goed waarom ze losloopgebied combineren met bijvoorbeeld mtb-routes en/of wandelpaden of hardlooproutes. Soms zijn er geen alternatieven voor diegene die niet door dat losloopgebied willen, en da's wel zonde natuurlijk.

Nu moet ik wel aangeven dat er hier bij ons nergens losloopgebied is. Dat is in België veel minder gekend dan in NL volgens mij? Alle paden die ik gebruik als ruiter, fietser en wandelaar hebben zeer duidelijke borden dat aanlijnen verplicht is. Enerzijds omwille van openbare weg (jaagpad, straat) anderzijds omwille van het loslopend wild en natuurbeheer. De enige honden die eigenlijk los mogen zijn de jachthonden als er jachtmomenten zijn en dan alleen in die gebieden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:31

Ineke2 schreef:
Te paard rijd ik dan tegen de berm aan eventueel in de berm ja ( mits het verkeer dan niet nog eens extra gas geeft)

Tegen de berm aan zit je dus nog steeds verkeerd.
Je bent een bestuurder met je paard, op deze momenten ben jij dus heel bewust aan het spookrijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:36

Onali schreef:
Ineke2 schreef:

Tegen de berm aan zit je dus nog steeds verkeerd.
Je bent een bestuurder met je paard, op deze momenten ben jij dus heel bewust aan het spookrijden.

So be it, het is op het stuk waar ik dat doe echt een stuk veiliger.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:46

lenaa_tje schreef:
Toch, misschien moeilijk voor te stellen, zijn er ook hardlopers die zo gillen en handen om hoog doen als zij langs de hond lopen en deze even snuffelt ;)

Ik vind alle extremen niet goed. Ik lijn m’n hond altijd aan als ik een paard zie aankomen.
Halen zij mij in draf in heb ik daar niet altijd de tijd voor. Dat vind ik dan vervelend, ook al gaat het goed omdat ik gewoon wil dat mijn hond van vreemde paarden weg blijft.
Op een gemengd pad vind ik het sowieso niet terecht dat je in draf of galop wordt ingehaald.
En ja ik snap dat je wil draven of galopperen maar zo wil ik dat ik mijn hond los heb. Kom elkaar ook gewoon wat tegemoet. Alle partijen moeten rekening houden met elkaar.

Een losloopgebied is een gunst, geen privelege.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:49

Tsja. Mijn puberhond luistert nog niet perfect, dat maakt het wel lastig. We zijn nu zover dat ik haar meestal wel goed op tijd terug kan roepen en aanlijnen. Maar soms is iets toch te leuk of te interessant en dan krijg ik haar niet meteen terug; nadat ze even heeft kunnen snuffelen komt ze wel weer maar dat moet echt eerder. Ik vind het een lastige fase, moeten het toch ook een keer leren en dat gaat niet zonder te oefenen, maar dan gaat het wel eens mis. Ze springt ook niet meer tegen mensen aan maar kan wel stuiteren. Ik train ook wel veel aan de lange lijn, en probeer strategisch te kiezen voor geschikte plaatsen en tijdstippen.
Het is dan wel heel fijn als mensen begripvol reageren, de meesten doen dat gelukkig ook.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:15

_San87_ schreef:
lenaa_tje schreef:

Een natuurgebied is ook een gunst en dat deel je met iedereen die daar loopt. Of is het een privilege om daar te mogen hard lopen :)
Mijn hond rent en springt niet en mag daar ook staan. Dat hoeft niet aan een lijn te zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:22

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:25

lenaa_tje schreef:
_San87_ schreef:

Een natuurgebied is ook een gunst en dat deel je met iedereen die daar loopt. Of is het een privilege om daar te mogen hard lopen :)
Mijn hond rent en springt niet en mag daar ook staan. Dat hoeft niet aan een lijn te zijn.

Klopt. Die deel je inderdaad, dus houd je rekening met elkaar. Je lijnt je hond aan als er tegenliggers aan komen en je weet dat je hond ernaartoe gaat, je zei immers dat jouw hond even snuffelt. Het is hele simpele etiquette dat je zorgt dat je hond bij anderen weg blijft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:28

Mijn hond snuffelt als iemand langs loopt. Zij loopt er niet naar toe. Dus het voorbeeld van de gillende mevrouw was de mevrouw die rakelings langs mijn hond loopt. Moet ze dan de andere kant op lopen? Sorry hoor maar dat is omgekeerde wereld. Zij hoeft al stil staand niet de berm in te lopen omdat er een hardloper aan komt. Dit snuffelen was dan zelfs aan de lijn gebeurd. Je houdt rekening met elkaar.
Ben je extreem bang voor honden ga je niet naar een bos wat tevens een losloop gebied is.
Ik wil prima aanlijnen maar van achter hoor je dan gewoon aan te geven dat je er aankomt.

Of loop je als hardloper ook maar zomaar een kind van 2 om ver die op het pad loopt?

Je deelt het bos met elkaar dus houdt je ook rekening met elkaar en daar anticipeer je allemaal op. Niet alleen de honden eigenaar, niet alleen de hardloper of ouders met kind. Je bent samen in dat bos.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:40

lenaa_tje schreef:
Mijn hond snuffelt als iemand langs loopt. Zij loopt er niet naar toe. Dus het voorbeeld van de gillende mevrouw was de mevrouw die rakelings langs mijn hond loopt. Moet ze dan de andere kant op lopen? Sorry hoor maar dat is omgekeerde wereld. Zij hoeft al stil staand niet de berm in te lopen omdat er een hardloper aan komt. Dit snuffelen was dan zelfs aan de lijn gebeurd. Je houdt rekening met elkaar.
Ben je extreem bang voor honden ga je niet naar een bos wat tevens een losloop gebied is.
Ik wil prima aanlijnen maar van achter hoor je dan gewoon aan te geven dat je er aankomt.

Of loop je als hardloper ook maar zomaar een kind van 2 om ver die op het pad loopt?

Van achter is het wel zo netjes om inderdaad even aan te geven dat je er bent of erlangs wil. Ik heb mezelf aangeleerd regelmatig even achter me te kijken wanneer de honden los lopen. Scheelt mijzelf een hoop ergernis.

Misschien had de mevrouw je hond niet gezien, dat kan natuurlijk. En voor jou is de reactie misschien overdreven, maar je kent de ervaring van die mevrouw natuurlijk niet. Verder ken ik de situatie niet, maar ik vond uit je berichten lichtjes naar voren komen dat jouw hond meer rechten heeft dan een ander.

Waarom je dat kind erbij haalt snap ik niet goed, net als bij een hond moet je als ouders ook altijd op je kind letten. Helemaal in recreatiegebieden waar meerdere sporten beoefend worden en de paden door elkaar lopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:42

Omdat je samen bent dus je rekening houdt met elkaar. Als honden eigenaar kan je ook wat missen.
Als iemand mij in draf vanachter in haalt heb ik niet altijd de tijd m’n hond aan te lijnen en ja dat vind ik zelf vervelend.
Mijn punt is dat je rekening houdt met elkaar.
Zie ik voor mij gillende kinderen? Heb ik daar geen zin in neem ik een ander pad.
Ben ik aan het hardlopen en zie in kinderen op zo’n loop fietsje geef ik dat aan of ik haal ze met een bocht in.
Je bent niet alleen in het bos dus houdt je rekening met elkaar. Wat je ook aan het doen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:54

Iemand van achteren in draf of galop willen passeren zonder verwittigen dat je eraan komt is absoluut niet netjes. Ik roep dan ook als ik eraan kom, op voorwaarde dat zij én opzij kunnen indien nodig én het pad ruim genoeg is. Anders ga ik gewoon naar stap.
Vol gas langs denderen door plassen of modder is trouwens ook zoiets wat zeker wel gebeurd door andere ruiters, fietsers en mountainbikers waarvan ik denk, moet dat nou?

Met mijne ene paard maakt een stuiterende hond niet zoveel uit, maar als zijn geduld op is, tjah. Jammer dan. Mijn andere paard is nog in opleiding op dat punt, die zal ofwel proberen wegschieten en anders zit de kans van trappen erin. Maar ook dat zal hij niet zomaar doen, want hij is wel honden gewend.

Het is altijd een samenloop van omstandigheden waarbij we ervan moeten uitgaan dat niemand het met opzet doet. En je merkt wel wie er vaker mee in aanraking komt en wie anders blijkbaar nooit, maar nu door Corona wel ineens voor die uitdaging komt te staan.
Helaas merk je dan vaak tegelijk ook dat het net die laatste zijn die denken dat alles maar moet kunnen en mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:28

brokjes schreef:
Ik ben een keer tijdens het hardlopen gebeten in mijn been door een herdershond die mij aan vloog. Sindsdien ben ik dus ook erg bang voor honden helaas. Zo'n incident kan echt invloed hebben op iemand en kan makkelijk voorkomen worden imo.

Eens, maar als hardloper zou ik dan niet de kat op het spek binden en in een hondenlosloopgebied gaan hardlopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:29

Varekaj schreef:
Iemand van achteren in draf of galop willen passeren zonder verwittigen dat je eraan komt is absoluut niet netjes. Ik roep dan ook als ik eraan kom, op voorwaarde dat zij én opzij kunnen indien nodig én het pad ruim genoeg is. Anders ga ik gewoon naar stap.
Vol gas langs denderen door plassen of modder is trouwens ook zoiets wat zeker wel gebeurd door andere ruiters, fietsers en mountainbikers waarvan ik denk, moet dat nou?

Met mijne ene paard maakt een stuiterende hond niet zoveel uit, maar als zijn geduld op is, tjah. Jammer dan. Mijn andere paard is nog in opleiding op dat punt, die zal ofwel proberen wegschieten en anders zit de kans van trappen erin. Maar ook dat zal hij niet zomaar doen, want hij is wel honden gewend.

Het is altijd een samenloop van omstandigheden waarbij we ervan moeten uitgaan dat niemand het met opzet doet. En je merkt wel wie er vaker mee in aanraking komt en wie anders blijkbaar nooit, maar nu door Corona wel ineens voor die uitdaging komt te staan.
Helaas merk je dan vaak tegelijk ook dat het net die laatste zijn die denken dat alles maar moet kunnen en mogen.

Eens :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:30

Mindim schreef:
brokjes schreef:

Eens, maar als hardloper zou ik dan niet de kat op het spek binden en in een hondenlosloopgebied gaan hardlopen.

Bijna heel het bos hier is hondenlosloopgebied, ook daar waar t niet mag :').

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:30

Mindim schreef:
brokjes schreef:

Je wilt niet weten hoeveel honden in niet losloopgebieden gewoon loslopen en vaak ook van die onopgevoede monsters,

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:31

Mindim schreef:
brokjes schreef:

Een hond die bijt hoort ook niet in een los loop gebied wat mij betreft.

Maar overal zitten nou eenmaal rotte appels tussen dit bij de ruiters, wandelaars, honden eigenaren en de gezinnen.