je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:06

elnienjo schreef:
Citaat:
oh het is echt ook overal het zelfde, zo herkenbaar...waar zou een kerk dienst aan moeten voldoen om wel goedgekeurd te worden?

Voor een kind is het sowieso nogal saai zo'n uur stilzitten, maar bij volwassenen zou het veel meer om de gemeenschap mogen draaien, dus meer op de contacten die je daardoor met je buurtgenoten kunt opbouwen. Interactiever, dus de pater/dominee praat het aan elkaar, maar de mensen uit de gemeenschap mogen ook iets vertellen/delen. En de muziek moet écht met z'n tijd mee gaan. Bij ingang van de kerk wat warms te drinken kunnen kopen is ook 'n stuk gastvrijer.

Ik vraag me serieus af wanneer jij voor het laatst in welke kerk bent geweest :') Overigens hoef je hier je koffie niet te kopen hoor, die krijg je gewoon. En dan mag je er ook nog een koekje bij of bij speciale gelegenheden iets anders lekkers.

Suzanne F.

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:11

De kinderen hebben kindernevendienst waar wordt geknutseld aan de hand van een thema wat vaak overeenkomt met het thema die dag in de kerk. Koffie, thee en koekjes zijn gratis en worden gezamenlijk genuttigd na de dienst. Altijd heel gezellig. Voor Corona dan. Nu is het al maanden thuis luisteren en dat is echt een stuk minder leuk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 19:57

Hier was vandaag dochterlief verkouden en ze was gewoon boos dat ze niet mee mocht/ kon naar de kerk!
Hier word het heel modern gedaan zelfs liedje met dansjes op tic toc, gewoon een gezellige bende met een drinken koek en veel spelletjes en knutselen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:02

Het naar de kerk gaan heeft me nooit echt gestoord, dat vond ik op zich nog wel interessant.
Voor mij is echt het dogmatische wat me tegenstaat. Als je dat kunt vermeiden dan is de kennis die je opdoet uit evangelies en zo echt wel waardevol. Ik vind het zelfs een beetje vreemd soms dat er mensen zijn die niet weten wat pasen of pinksteren eigenlijk betekend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:14

Mee eens Sizzle :j

Ik was als puber met mijn zus en haar vriendje aan het fietsen op een warme dag. Mijn zus en ik wilden een ijsje kopen en vielen zowat van onze fiets omdat het vriendje dit absoluut niet acceptabel vond omdat het zondag was!
Zo'n onzin vind ik dat...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:20

Ik denk dat veel kerken steeds minder dogmatisch worden. Ik heb ook echt een hekel aan dogma’s, vooral omdat die regels vaak worden opgelegd door andere mensen en niet de regels van God zijn. De echte regels uit de Bijbel zijn namelijk best ‘simpel’; heb God lief en je naaste als jezelf.
Simpel tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk moeilijker is dan het lijkt, maar al die andere dingen zoals rokken, hoedjes, wel/geen vrouwen in het ambt, wel/geen geld uitgeven op zondag; het zijn futiliteiten; God houdt zich daar niet mee bezig...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:38

Sizzle schreef:
Het naar de kerk gaan heeft me nooit echt gestoord, dat vond ik op zich nog wel interessant.
Voor mij is echt het dogmatische wat me tegenstaat. Als je dat kunt vermeiden dan is de kennis die je opdoet uit evangelies en zo echt wel waardevol. Ik vind het zelfs een beetje vreemd soms dat er mensen zijn die niet weten wat pasen of pinksteren eigenlijk betekend.

Maar dat verschilt enorm per kerk. Bij ons mag je komen zoals je bent. In spijkerbroek en t-shirt, laarzen, maakt niet uit. Geen hoedjes, tenzij je het zelf wilt maar heb er nog nooit eentje gezien eigenlijk. Mensen komen gewoon in truien en warme vesten omdat het vaak best fris is in de kerk. Bij ons geen kledingregels, iedereen is welkom. Ook homo’s, lesbiennes etc. Daar zijn we als een gereformeerde kerk heel vooruitstrevend in denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:53

Ik bedoel niet kleding of suffe regels, ik ben RK opgegroeid, daar waren geen kleding regels.
Zoals ik eerder schreef is datgene wat me stoort is de intolerantie naar anders denkenden, het sneaky veroordelen, het verheven gedrag dat zij wel de waarheid kennen etc.
Als je daar echt oprecht van weg kunt blijven dan juig ik alleen maar toe dat mensen hun religie uitdragen want het is ook een groot stuk geschiedenis.
Helaas is de oprechte tolerantie in de praktijk toch ver te zoeken bij een hoop gelovigen vind ik (nee niet alle, voordat men zich op de tenen getrapt voelt).

Het feit dat het toestaan van homos in de kerk als vooruitstrevend gezien wordt geeft me jeuk. Het zou namelijk logisch moeten zijn en niet eens meer moeten opvallen. Dat vooruitstrevend noemen vind ik een misplaatst op de borst kloppen :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:58

Ik denk niet alleen bij gelovigen maar bij de gehele mensheid helaas...
De mensen die homo’s in elkaar rammen zijn ook niet altijd gelovigen. En tolerantie is in heel NL momenteel ver te zoeken.

Verder vraagt Jezus van ons nederigheid en zachtmoedigheid dus ik hoop vooral dat de meeste christenen zich nederig opstellen, dus dat de verheven oordelende christenen die jij tegenkomt de minderheid is van gelovigen .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:02

Dit topic gaat niet zozeer over wat men gelooft en hoe je dat doet maar wat je je kinderen meegeeft.
Ik hoop dat mensen de religie specifieke dogma‘s en oordelen niet aan hun kinderen meegeven zoals dat bij ons wel het geval was. Verder ben ik niet pro of contra religie.
Het vergelijken met mensen die niet geloven en ook kortzichtig zijn is niet echt relevant. Dat is ook niet goed, maar dat is niet de vraag van het topic.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:15

verootjoo schreef:
Ik denk dat veel kerken steeds minder dogmatisch worden. Ik heb ook echt een hekel aan dogma’s, vooral omdat die regels vaak worden opgelegd door andere mensen en niet de regels van God zijn. De echte regels uit de Bijbel zijn namelijk best ‘simpel’; heb God lief en je naaste als jezelf.
Simpel tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk moeilijker is dan het lijkt, maar al die andere dingen zoals rokken, hoedjes, wel/geen vrouwen in het ambt, wel/geen geld uitgeven op zondag; het zijn futiliteiten; God houdt zich daar niet mee bezig...

Minder simpel nog, aangezien ik dus heb geleerd dat het geen regels zijn. Mijn moeder volgde bijbelstudies en gaf die visie door. Daarmee heb ik in mijn opvoeding veel over zingeving meegekregen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:35

Citaat:
Het feit dat het toestaan van homos in de kerk als vooruitstrevend gezien wordt geeft me jeuk. Het zou namelijk logisch moeten zijn en niet eens meer moeten opvallen. Dat vooruitstrevend noemen vind ik een misplaatst op de borst kloppen :o

Als ik mij goed herinner was het in 1993: dominee Everdina Hagen trouwde met haar Jaqueline.
In haar eigen kerk - en niet op het stadhuis, want dat kon nog niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:46

Dat is wel vooruitstrevend :)

Ik wordt daar bij mijn moeder altijd zo geirriteerd van. Nee hoor, homos zijn volledig geaccepteerd in het geloof. Het probleem zit hem niet in het homo zijn maar in het practiseren (sex). Ofwel, het veroordelen gebeurd nog steeds 8)7

Dat soort bekrompen ideeen hebben naar mijn mening niets in een opvoeding te zoeken. Het lezen in de bijbel erover daarentegen en zonder waardeoordeel erbij is uiteraard niets mis mee.

Ik vond het vroeger zo treurig dat een goede vriend niet naar zijn moeder durfte om te vertellen dat ze een gescheurd condoom hadden (en dus een MAP nodig hadden) omdat hem dan gelijk een preek over sex voor het huwelijk te wachten stond. De ouders van het meisje reageerden gewoon heel relaxed en boden ondersteuning.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:26

kwita schreef:
Hier was vandaag dochterlief verkouden en ze was gewoon boos dat ze niet mee mocht/ kon naar de kerk!
Hier word het heel modern gedaan zelfs liedje met dansjes op tic toc, gewoon een gezellige bende met een drinken koek en veel spelletjes en knutselen.

Is dat dan niet om de jeugd naar de kerk te blijven trekken? Dat de kerk met zijn tijd mee gaat lijkt me normaal hoor, maar moeten ze overal in mee gaan of toch grenzen stellen? Ook als dat betekent dat ze leden gaan verliezen.

Sizzle schreef:
Ik bedoel niet kleding of suffe regels, ik ben RK opgegroeid, daar waren geen kleding regels.
Zoals ik eerder schreef is datgene wat me stoort is de intolerantie naar anders denkenden, het sneaky veroordelen, het verheven gedrag dat zij wel de waarheid kennen etc.
Als je daar echt oprecht van weg kunt blijven dan juig ik alleen maar toe dat mensen hun religie uitdragen want het is ook een groot stuk geschiedenis.
Helaas is de oprechte tolerantie in de praktijk toch ver te zoeken bij een hoop gelovigen vind ik (nee niet alle, voordat men zich op de tenen getrapt voelt).

Dat is dan RK in Nederland. Ik ben naar kerken in Italie geweest en ken Italiaanse mensen die Katholiek zijn, maar wel andere dingen hebben meegekregen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:18

Welke van die andere dingen (welke andere dingen?) zou je specifiek aan je kind willen meegeven en welke niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:34

Wat mij opvalt is dat veel gelovigen de bijbel vaak als een soort waarheidsboek zien en zelf niet doorhebben dat het maar net is hoe je m interpreteert. Oftewel: er is geen enkele geschreven regel of wet, alles is interpretatie.
Dat maakte mijn opvoeding tolerant, want mijn moeder legde uit dat nergens in de bijbel homoseksualiteit verboden of veroordeeld wordt.
Toen ik op kamers woonde kwamen de Jehova's aan de deur om me te vertellen dat dat wèl zo was. Ik vroeg ze of ze op Genesis 19 duidden. Ze waren een beetje van hun apropos dat ik direct kon aangeven over welke tekst ze het hadden en waarom ze die imo verkeerd interpreteerden. Ze wilden me nog overtuigen van hun eigen mening maar daar had ik geen behoefte aan.
Geloof is best interessant, maar het is geen waarheid en niet gebaseerd op feiten. Het is een levenshouding en die kun je vormen zoals je zelf wilt.
Ik zou willen dat gelovigen hun vaak zwaarmoedige rigide achtergrond zouden leren loslaten (geloof toch niet in erfzonde! Welke idioot heeft dat toch bedacht...!)
Als geloof jou en je omgeving een gevoel van vrijheid geeft dan zou het een meerwaarde kunnen hebben, maar helaas houden gelovigen zich meestal bezig met het inperken van vrijheden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 09:41

Juist superpony maar wat maakt het uit, het klasgenootje uit syrie komt ook en ook een aantal niet kerkelijke kinderen maar het is ook een groeps /dorps gevoel bouwen! Ik ben daar zowiso voor het wij gevoel ongeacht herkomst of geloof, omdat toch banden en vrienden kan geven voor de toekomst!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 09:43

Nou Niklass dat vind ik echt niet, zo jij het beschrijft zo geloof ik totaal niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:46

Ik ben vroeger lid geweest van een christelijke jongerenvereniging, was oprecht super leuk.
Het enige jammere waren de ouders. Omdat ik uit een RK nest kwam en de club gereformeerd mocht ik wel bij hun thuiskomen maar ze mochten niet niet perse bij ons naar binnen van hun ouders want dan zouden ze zich in een heidense omgeving begeven >;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:00

Nikass schreef:
Wat mij opvalt is dat veel gelovigen de bijbel vaak als een soort waarheidsboek zien en zelf niet doorhebben dat het maar net is hoe je m interpreteert. Oftewel: er is geen enkele geschreven regel of wet, alles is interpretatie.
Dat maakte mijn opvoeding tolerant, want mijn moeder legde uit dat nergens in de bijbel homoseksualiteit verboden of veroordeeld wordt.
Toen ik op kamers woonde kwamen de Jehova's aan de deur om me te vertellen dat dat wèl zo was. Ik vroeg ze of ze op Genesis 19 duidden. Ze waren een beetje van hun apropos dat ik direct kon aangeven over welke tekst ze het hadden en waarom ze die imo verkeerd interpreteerden. Ze wilden me nog overtuigen van hun eigen mening maar daar had ik geen behoefte aan.
Geloof is best interessant, maar het is geen waarheid en niet gebaseerd op feiten. Het is een levenshouding en die kun je vormen zoals je zelf wilt.
Ik zou willen dat gelovigen hun vaak zwaarmoedige rigide achtergrond zouden leren loslaten (geloof toch niet in erfzonde! Welke idioot heeft dat toch bedacht...!)
Als geloof jou en je omgeving een gevoel van vrijheid geeft dan zou het een meerwaarde kunnen hebben, maar helaas houden gelovigen zich meestal bezig met het inperken van vrijheden.

Er is toch een Bijbelverhaal over Sodom en Gomorrah.Die kwamen slecht weg wegens hun gedrag.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:55

anjali schreef:
Nikass schreef:

Er is toch een Bijbelverhaal over Sodom en Gomorrah.Die kwamen slecht weg wegens hun gedrag.

Tsja, da's zo'n dooddoener, er staat zoveel in de Bijbel waar men zich naar believen wel of niet aan wenst te houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:19

Sizzle schreef:
Ik ben vroeger lid geweest van een christelijke jongerenvereniging, was oprecht super leuk.
Het enige jammere waren de ouders. Omdat ik uit een RK nest kwam en de club gereformeerd mocht ik wel bij hun thuiskomen maar ze mochten niet niet perse bij ons naar binnen van hun ouders want dan zouden ze zich in een heidense omgeving begeven >;)

Zoiets was in mijn kindertijd (ik ben van 1953) hier ook het geval. Alles was verzuild,aparte scholen voor de verschillende stromingen, ook voor niet-gelovigen ( de zog. Nutsscholen).We speelden ook niet met kinderen uit die andere groepen,dat waren gewoon hele andere werelden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:34

kwita schreef:
Juist superpony maar wat maakt het uit, het klasgenootje uit syrie komt ook en ook een aantal niet kerkelijke kinderen maar het is ook een groeps /dorps gevoel bouwen! Ik ben daar zowiso voor het wij gevoel ongeacht herkomst of geloof, omdat toch banden en vrienden kan geven voor de toekomst!

Dat ligt eraan. Veel mensen sluiten dan snel anderen buiten hun dorp uit. Iedereen wete dat het heel moeilijk is om in een gelovig dorp te komen van buitenaf. Tot bedreigingen aan toe. Dan vind ik die gelovigen niet zo vriendelijk meer. En het gebeurt echt veel meer dan je denkt.

Wij woonden in Ermelo en veel fanatiekelingen, die je daar dus veel hebt, zijn niet zo vriendelijk over Putten. En andersom......
Dan ga je in mijn ogen helemaal voorbij aan wat echt belangrijk is.

Het is niet erg om te moderniseren, maar wel om alles te doen om de jeugd te kunnen blijven binden en evt te beinvloeden. Eerst vertellen hoe slecht dingen zijn en ze vervolgens gebruiken vind ik hypocriet. Maar elke kerk zal dat echt anders doen.

Wij hebben ook wel jehova's aan de deur gehad en ik gooi inderdaad de deur dicht. Maar heb ook een keer gezegd; als ik iets wil, weet ik het zelf wel te vinden. Maar eigenlijk vind ik het vrij onbeschoft om mensen in hun huis hiermee lastig te vallen.
Stel je voor dat ik het omgekeerde ga doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:41

Anjali, vond je dat fijn of juist niet? Wat zou jij uit die ervaring aan je kind meegeven?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:15

Sizzle schreef:
Anjali, vond je dat fijn of juist niet? Wat zou jij uit die ervaring aan je kind meegeven?

Ik heb een heel gelukkige jeugd gehad en dacht er toen echt niet over na dat die verzuiling er was. Vriendinnetjes en clubjes waren er genoeg in de eigen groep dus ik miste niets.Dit was het Rijke Roomse Leven in Brabant,toen nog.Dat is er nu niet meer,de tijden en de maatschappij zijn geheel veranderd.