De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:25

Dit, dit is toch zeer ernstig te noemen.
De Nederlander is niet zo snel verontrust, maar dat zou ik dit geval wel eens niet zo slim kunnen zijn.

Het pamflet chargeert wellicht ietwat, toch geeft het een aardige indruk waar deze wet toe leidt. En dat is handig zodat mensen ook echt begrijpen wat er gebeurt in Jip en Janneke taal.
Ik zie overigens geen leugens ik dit pamflet, maar wanneer iemand anders die wel ziet is het misschien goed dit uit te leggen?

Solistar schreef:
Voor mij is het het belangrijkste aan deze wet dat de tweede kamer niet meer mee beslist, en daardoor niet democratisch is. Alleen al daarom ben ik tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:37

Daarom heb ik dit topic ook geopend :j

Ik ben niet principieel tegen een wet maar wel tegen een wet waarmee alle controle organen en toezicht buiten spel worden gezet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:54

Ninx schreef:
Dit, dit is toch zeer ernstig te noemen.
De Nederlander is niet zo snel verontrust, maar dat zou ik dit geval wel eens niet zo slim kunnen zijn.

Het pamflet chargeert wellicht ietwat, toch geeft het een aardige indruk waar deze wet toe leidt. En dat is handig zodat mensen ook echt begrijpen wat er gebeurt in Jip en Janneke taal.
Ik zie overigens geen leugens ik dit pamflet, maar wanneer iemand anders die wel ziet is het misschien goed dit uit te leggen?

Solistar schreef:
Voor mij is het het belangrijkste aan deze wet dat de tweede kamer niet meer mee beslist, en daardoor niet democratisch is. Alleen al daarom ben ik tegen.

Je mag je wel verenigen tot het maximum aantal bezoekers wat op dat moment gesteld is, en de 1,5m afstand moet gewaarborgd kunnen worden, dus niet in een te kleine ruimte.

Demonstreren wordt niet verboden, maar moet voldoen aan de op dat moment geldende regels

Je mag (moet!) nog steeds eerste hulp verlenen. De regels mbt reanimatie zijn anders geworden mbt beademing. Je past hartmassage toe, en plaatst sneller AED, maar past niet zomaar mond-op-mond beademing toe. (Voor je eigen veiligheid!)

De politie mag niet zomaar je huis binnenvallen.

Je krijgt niet gelijk een boete/gevangenisstraf als je je kleinkinderen knuffelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:18

Ik denk dat jij je in je betoog vooral beroept op het gezonde verstand van handhaving om deze wet op een verstandige manier toe te passen. De kans is ook vrij groot dat dit gebeurt, de wet (op papier) garandeert dit echter natuurlijk niet.
De manier waarop deze wet er komt en de consequenties die dit heeft wanneer handhaving strikter/ harder nageleefd wordt dan jij nu voorziet, maken mij onrustig.

verootjoo schreef:
Je mag je wel verenigen tot het maximum aantal bezoekers wat op dat moment gesteld is, en de 1,5m afstand moet gewaarborgd kunnen worden, dus niet in een te kleine ruimte.

slechts 30 mensen toch? Dit betekent de doodsteek voor een oneindig aantal initiatieven, festivals, culturele evenementen, etc.....

Demonstreren wordt niet verboden, maar moet voldoen aan de op dat moment geldende regels

Demonsteren wordt wel verboden. Je mag nu dan bijv WEL naar een BLM demonstratie, maar NIET naar een demonstratie tegen deze wet.

Je mag (moet!) nog steeds eerste hulp verlenen. De regels mbt reanimatie zijn anders geworden mbt beademing. Je past hartmassage toe, en plaatst sneller AED, maar past niet zomaar mond-op-mond beademing toe. (Voor je eigen veiligheid!)

Ben ik niet zeker van, maar ik geloof je graag.

Handhaving krijgt wel degelijk meer bevoegdheden tot het betreden van huizen, winkels, zaken. Dit gebeurt al.

Je krijgt niet gelijk een boete/gevangenisstraf als je je kleinkinderen knuffelt.

In de praktijk wordt die soep wellicht niet zo heet gegeten, in theorie/ op papier ben je echter wel strafbaar.

Magrathea

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:20

Als de soep niet zo heet gegeten wordt, waarom moet het dan wel zo heet in de wettekst staan? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:34

Demonstraties konden al lang voor corona worden verboden als de veiligheid in het geding is, of als men daar bang voor is. Zoals bijvoorbeeld de pegida demonstratie in het bericht hieronder in Eindhoven in 2019.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/300 ... egeldheden

Er staan zeker wel leugens in dat facebookplaatje. De politie mag niet je huis binnenvallen als jij met je nieuwe lover in bed ligt of als je thuis je neefje een knuffel geeft. Dat wordt wel gesuggereerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:40

Demonstraties moeten toch sowieso altijd aangevraagd worden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:42

Ninx schreef:
Ik denk dat jij je in je betoog vooral beroept op het gezonde verstand van handhaving om deze wet op een verstandige manier toe te passen. De kans is ook vrij groot dat dit gebeurt, de wet (op papier) garandeert dit echter natuurlijk niet.
De manier waarop deze wet er komt en de consequenties die dit heeft wanneer handhaving strikter/ harder nageleefd wordt dan jij nu voorziet, maken mij onrustig.

verootjoo schreef:

slechts 30 mensen toch? Dit betekent de doodsteek voor een oneindig aantal initiatieven, festivals, culturele evenementen, etc.....

Demonsteren wordt wel verboden. Je mag nu dan bijv WEL naar een BLM demonstratie, maar NIET naar een demonstratie tegen deze wet.

Handhaving krijgt wel degelijk meer bevoegdheden tot het betreden van huizen, winkels, zaken. Dit gebeurt al.

In de praktijk wordt die soep wellicht niet zo heet gegeten, in theorie/ op papier ben je echter wel strafbaar.

Dan had je allang onrustig moeten zijn, want het wetboek staat vol met strafbare feiten die als ze harder nageleefd zouden worden grotere consequenties kennen.

Je krijgt echt geen strafblad als je illegaal je kleinkinderen knuffelt.
Blijf het een beetje in perspectief zien. De uitvoerenden en mensen die de wetten opstellen hebben ook kinderen en kleinkinderen.

En het is ook niet zo dat alleen de tweede kamer deze wet maakt, nieuwe wetten gaan altijd ook nog langs de hoge raad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:43

LadyMadonna schreef:

Ja maar in de nieuwe wet moeten ze voldoen aan de dan geldende regels, zodat het voor iedereen duidelijk is en we geen toestanden meer krijgen zoals met Femke Halsema op de dam

En nu is het zo dat er in elke gemeente andere regels gelden/golden bij begrafenissen bv. In sommige gemeenten werd een erehaag toegestaan, in sommige niet. Soms mochten er bij het buitengedeelte meer mensen komen en soms niet.
Met de nieuwe wet gelden in het hele land dezelfde regels en ben je niet afhankelijk van de interpretaties van de burgemeester

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:54

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:

Ja maar in de nieuwe wet moeten ze voldoen aan de dan geldende regels, zodat het voor iedereen duidelijk is en we geen toestanden meer krijgen zoals met Femke Halsema op de dam

En nu is het zo dat er in elke gemeente andere regels gelden/golden bij begrafenissen bv. In sommige gemeenten werd een erehaag toegestaan, in sommige niet. Soms mochten er bij het buitengedeelte meer mensen komen en soms niet.
Met de nieuwe wet gelden in het hele land dezelfde regels en ben je niet afhankelijk van de interpretaties van de burgemeester

Ik zie niet wat daar mis mee is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:56

Ik ook niet, zo’n wet aangepast aan de noodsituatie die er was/is en misschien weer gaat komen lijkt me zo gek nog niet.

Maar blijkbaar vinden sommige mensen het een hoop drama en wordt er ‘vrijheid’ afgepakt. Maar mi is dat niet echt zo.

Ook wordt beweerd dat de tweede kamer deze wet in haar eentje maakt, maar er wordt natuurlijk geadviseerd en ondersteund door de wetsgeleerden, niemand kan zomaar zelf een wet maken en aannemen, dat wordt eerst volledig getoetst.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:58

Marie_Anne schreef:
Demonstraties konden al lang voor corona worden verboden als de veiligheid in het geding is, of als men daar bang voor is. Zoals bijvoorbeeld de pegida demonstratie in het bericht hieronder in Eindhoven in 2019.

Er staan zeker wel leugens in dat facebookplaatje. De politie mag niet je huis binnenvallen als jij met je nieuwe lover in bed ligt of als je thuis je neefje een knuffel geeft. Dat wordt wel gesuggereerd.

Maar als jij een boze buur hebt die wraak wil nemen omdat jij altijd je vuilnisbak de avond van tevoren al aan de weg zet in plaats van s ochtends zoals het hoort mag die er wel melding van maken.
En waarom het wettelijk vastleggen als we het allemaal toch niet gaan naleven? Wat is de toegevoegde waarde van de wet dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:01

Oh, ik had gemist dat je antwoorden in de quote had gezet.

Ninx schreef:

op de dan geldende norm. Deze kan ook aangepast worden naar meer mensen of weer volledig evenementen toestaan, als de situatie dat toelaat. En kan weer ingeperkt worden als de situatie weer uit de hand loopt.

wie zegt dat? Staat niet in de voorlopige wetstekst. Daar staat in dat het recht op demonstratie NIET wordt afgenomen

Dan moeten ze voor deze wet eerst nog een andere wet aanpassen waarin staat dat je verplicht bent eerste hulp te verlenen indien nodig. Dat gaat het advies van de wetsgeleerden niet zijn

meer bevoegdheden betekent echt niet dat ze ineens naast je bed staan waar jij in ligt met je ONS. Om huisvredebreuk te plegen moet WEL toestemming zijn, staat ook in de voorlopige wetstekst en anders moeten ze wederom een andere wet uit het wetboek gaan aanpassen

Daar staat het wetboek vol mee, met dingen waar je op papier strafbaar voor bent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:07

Om een pandemie te kunnen bestrijden moeten er maatregelen genomen kunnen worden om verspreiding te voorkomen. Op het moment dat je verspreiding wilt voorkomen, dan moet je beperkingen aan mensen opleggen. Het is dus ook niet gek dat deze wet beperkingen aan mensen oplegt. Op het moment dat je mensen beperkingen oplegt, dan zal je ook de consequenties van het niet naleven in die wet moeten zetten. Je kan in een rechtstaat mensen namelijk niet bestraffen als je niet van tevoren in de wet zet wat die straffen zijn. Wat ook in een rechtstaat geldt is dat die straffen de maximum straffen zijn en dat een rechter de situatie weegt en een straf uitspreekt die wel lager maar nooit hoger dan de maximum straf kan zijn.

Dat de wet dus beperkingen oplegt is op zich niet fout en dat de maximum straffen in de wet staan is ook niet raar. De vraag is of de beperkingen die de wet oplegt in balans zijn met de risico's van een pandemie of dat de beperkingen een te grote inbreuk op de rechtstaat zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:09

Magrathea schreef:
Marie_Anne schreef:

Maar als jij een boze buur hebt die wraak wil nemen omdat jij altijd je vuilnisbak de avond van tevoren al aan de weg zet in plaats van s ochtends zoals het hoort mag die er wel melding van maken.
En waarom het wettelijk vastleggen als we het allemaal toch niet gaan naleven? Wat is de toegevoegde waarde van de wet dan?

Omdat het wel vastgelegd moet zijn en er regels voor moeten zijn. Omdat als er ergens ruzie over uitbreekt iemand (een rechter) moet zeggen hoe het zit en wat de bedoeling is. En omdat je je vuilnisbakken op je eigen terrein neer moet zetten, en niet de hele week aan de weg mag laten staan. Want als er geen regels over zijn, dan mag je je vuilnisbak ook gewoon altijd daar laten staan ipv in de tuin, dat zou ik veel liever hebben want mijn tuin is te klein voor 4 vuilnisbakken :')
En dan moet je toch een grens trekken.

Overigens voerde mijn vorige buurvrouw deze wet wel uit, want als je je kliko vergeten was op te halen voor 18.00 (is bij ons de wet, maar dan zijn we nog niet eens thuis van werk :+) zet ze hem zelf al op je eigen inrit :7

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:11

Mensen doen alsof deze wet voor de rest van je leven is.... :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:13

Ik opteer voor het laatste: de inbreuk is te groot wanneer ik het afzet tegen het huidig risico.
De spoedwet is er nu ook niet, en over het algemeen zijn de regels aardig nageleefd. En wel zodanig dat er op dit moment wel erg weinig ziektegevallen zijn.

Je kunt je ook nog afvragen of we überhaupt gewoon het ergste al achter de rug hebben. Maar voor zowel het antwoord op die vraag als de vraag of meer vrijheid meer ziektegevallen in de hand werkt is geen antwoord te formuleren.

De samenkomst op de Dam heeft iig niets engs opgeleverd.

In plaats van zo druk zijn met die spoedwetgeving zou ik liever zien dat er haast gemaakt wordt met de btw op fruit en groente naar beneden bijstellen, meer educatie op gebied van weerstand opbouwen, die vieze intensieve veeteelt laten optiefen (pardon my french), Meer focus op lokaal verbouwen en consumeren, en dus aan het werk met de oorzaak!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:14

LadyMadonna schreef:

Btw van 19% naar 21% was ook tijdelijk.... reken er maar niet op dat dat weer teruggedraaid wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:16

De rest van je leven op 1,5 meter? Dat geloof je zelf?
Ik zal wel weer hopeloos naïef zijn.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:19

LadyMadonna schreef:
De rest van je leven op 1,5 meter? Dat geloof je zelf?
Ik zal wel weer hopeloos naïef zijn.....

Wellicht dat niet perse. Maar meer vrijheden om privacy te omzeilen, meer controlemiddelen in te kunnen zetten, minder vrijheid tot demonstratie, minder massala bijeenkomsten, etc....

Een beetje naïef wellicht wel.
In het buitenland is men ook sprakeloos over de voorgenomen plannen van Nederland.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:23

LadyMadonna schreef:

Ik vind het ook als ik officieel "maar een jaar" niet mijn vriend mag omhelzen een erg grote inbreuk op mijn persoonlijke leven.
En een belachelijke inbreuk ook, wat is het verschil met wanneer we zouden samenwonen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:27

Privacy, tja... Ik zie vooral veel mensen klagen over hun privacy, die vervolgens hun hele hebben en houwen op facebook gooien....

Ik probeer het allemaal te begrijpen hoor, maar vind het lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:28

Magrathea schreef:
Marie_Anne schreef:

Het is helemaal niet vastgelegd. Er staat dat er ernstige vrees voor onmiddellijke verspreiding moet zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een anti-coronafeestje met heel veel mensen op elkaar gepropt in een kleine woning ofzo. Als jij iemand een knuffel geeft in je huis is er gewoon geen ernstige vrees voor onmiddellijke verspreiding. We hebben ook nog een rechterlijke macht in dit land hè, waar je heen kunt als je het niet eens bent met je boete of de manier waarop een wet wordt toegepast door de handhavers. Zo ontstaat er weer jurisprudentie.

Citaat:
En het is ook niet zo dat alleen de tweede kamer deze wet maakt, nieuwe wetten gaan altijd ook nog langs de hoge raad.

Niet de Hoge Raad, de Raad van State, die heeft een adviesfunctie. Die heeft al aangegeven zeer kritisch te zijn en vindt dat de minister het voorstel aan moet passen. Hun advies is nog niet openbaar gemaakt.
De regering maakt de wet, de eerste en tweede kamer moeten akkoord gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:35

LadyMadonna schreef:
Privacy, tja... Ik zie vooral veel mensen klagen over hun privacy, die vervolgens hun hele hebben en houwen op facebook gooien....

Ik probeer het allemaal te begrijpen hoor, maar vind het lastig

O, maar dat gaat niet om privacy hoor. Meer om hoe ik kies mijn leven te leiden en dat ik als niet-samenwonend persoon aan mijn behoefte aan menselijk contact mag voldoen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:38

Laten we het eens omdraaien; waarom een spoedwet wanneer de huidige situatie absoluut niet alarmerend is.

Of dat komt door de interventies of sowieso uitgedoofd zou zijn zullen we nooit weten.
Maar waarom iets veranderen wanneer het goed gaat?

Waarom niet alle beschikbare tijd en energie naar het voorkomen van en dus reguleren van de oorzaken? De intensieve veeteelt, het eindeloos nutteloze vliegen tussen continenten, het uitkleden van de zorg en gezonde voeding steeds duurder maken.