Oh, ik had gemist dat je antwoorden in de quote had gezet.
Ninx schreef:Ik denk dat jij je in je betoog vooral beroept op het gezonde verstand van handhaving om deze wet op een verstandige manier toe te passen. De kans is ook vrij groot dat dit gebeurt, de wet (op papier) garandeert dit echter natuurlijk niet.
De manier waarop deze wet er komt en de consequenties die dit heeft wanneer handhaving strikter/ harder nageleefd wordt dan jij nu voorziet, maken mij onrustig.
Je mag je wel verenigen tot het maximum aantal bezoekers wat op dat moment gesteld is, en de 1,5m afstand moet gewaarborgd kunnen worden, dus niet in een te kleine ruimte.
slechts 30 mensen toch? Dit betekent de doodsteek voor een oneindig aantal initiatieven, festivals, culturele evenementen, etc.....
op de dan geldende norm. Deze kan ook aangepast worden naar meer mensen of weer volledig evenementen toestaan, als de situatie dat toelaat. En kan weer ingeperkt worden als de situatie weer uit de hand loopt.
Demonstreren wordt niet verboden, maar moet voldoen aan de op dat moment geldende regels
Demonsteren wordt wel verboden. Je mag nu dan bijv WEL naar een BLM demonstratie, maar NIET naar een demonstratie tegen deze wet.
wie zegt dat? Staat niet in de voorlopige wetstekst. Daar staat in dat het recht op demonstratie NIET wordt afgenomen
Je mag (moet!) nog steeds eerste hulp verlenen. De regels mbt reanimatie zijn anders geworden mbt beademing. Je past hartmassage toe, en plaatst sneller AED, maar past niet zomaar mond-op-mond beademing toe. (Voor je eigen veiligheid!)
Ben ik niet zeker van, maar ik geloof je graag.
Dan moeten ze voor deze wet eerst nog een andere wet aanpassen waarin staat dat je verplicht bent eerste hulp te verlenen indien nodig. Dat gaat het advies van de wetsgeleerden niet zijn
De politie mag niet zomaar je huis binnenvallen.
Handhaving krijgt wel degelijk meer bevoegdheden tot het betreden van huizen, winkels, zaken. Dit gebeurt al.
meer bevoegdheden betekent echt niet dat ze ineens naast je bed staan waar jij in ligt met je ONS. Om huisvredebreuk te plegen moet WEL toestemming zijn, staat ook in de voorlopige wetstekst en anders moeten ze wederom een andere wet uit het wetboek gaan aanpassen
Je krijgt niet gelijk een boete/gevangenisstraf als je je kleinkinderen knuffelt.
In de praktijk wordt die soep wellicht niet zo heet gegeten, in theorie/ op papier ben je echter wel strafbaar.
Daar staat het wetboek vol mee, met dingen waar je op papier strafbaar voor bent.