Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:48

Sizzle schreef:
Ik zou graag zien dat in iedergeval eerst de thuiszorg voldoende mondkapjes heeft en weet hoe ze ze moeten gebruiken. Dat lijkt me prioriteit over de gemiddelde supermarkt bezoeker.

Zeker weten!

Bij ons in de buurt ging het de eerste tijd heel goed, maar komen er steeds meer gevallen bij zowel in verzorgingstehuizen als thuiszorg (waarschijnlijk verspreid door de medewerkers want bezoek mocht al 3 weken niet meer komen)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:22

Pareltjes schreef:
We weten dat mondkapjes in een ziekenhuis opstelling wel werken. Of mensen nu wel of niet getest zijn.
Dus als ze werken in ZH opstelling moeten ze ook kunnen werken in het gewone leven. Want we weten dat ze werken. Dus ik zou zeggen leer mensen de ZH protocollen mbt mondkapjes.

China blijft roepen juist wél kapjes te gebruiken en daar begrijpen ze niet waarom wij het niet doen.

Of de tweede uitbraak met gebruik van mondkapjes te maken heeft lijkt me ook een erg simpele conclusie.
In europa vinden ook continu nieuwe uitbraken plaats terwijl er nauwelijks mondkapjes worden gebruikt.

China heeft trouwens de strengste app ter wereld. Dan zou je dus in deze lijn van conclusies kunnen concluderen dat die app ook totaal niet werkt.

Omdat in china een totaal andere cultuur heerst die je niet kan vergelijken met Europa. In Oost-Azië is het ook veel gebruikelijker een mondkapje te dragen op het moment dat je zelf verkouden bent zodat je het risico van het aansteken van iemand anders verkleind.
Zou het in die trant gaan werken? Wellicht. Maar tegelijkertijd hoort iedereen met klachten thuis te blijven.

Verder is het gewoon niet zo makkelijk om 17 miljoen mensen een ziekenhuisprotocol aan te leren. Ik werk er nota bene en zelfs ik maak het mee dat ik iets aan- of uittrek en dat dat toch net niet helemaal goed ging ondanks dat ik er goed op probeer te letten. Maar wij hebben wel zo ongeveer elke 2 meter desinfectiespul staan dus dan drenk ik mn handen daar gewoon in of ik was ze met zeep onder de kraan. Dat is in het dagelijks leven niet te doen en ik ken genoeg mensen die zich daar ook niet voldoende aan kunnen/willen houden.

Wat ik ook nog steeds zo onnozel vind zijn mensen in de supermarkt met handschoenen aan en mondkapjes op. Maar tegelijkertijd wel hun telefoon, portemonnee en/of handtas vasthouden of daar in rommelen. Dan had je net zo goed niks kunnen doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:39

Maar dan kom ik weer op het punt dat je mensen moet informeren! Ik hoor steeds weer dat mensen “ te dom “ zouden zijn. Als je mensen niet uitlegt WAT ze fout doen blijven ze het FOUT doen. Als ik de protocollen aan aanleren, mijn man, mijn kinderen dan kan iedereen het leren. Ik begin het toch een vorm van arrogantie te vinden dat mensen in de zorg het wél kunnen ( aanleren ) en de “ gewone “ mens niet.

Wij kunnen net zo als zorgwerkers ook onze billen afvegen, tanden poetsen, handen wassen. Allemaal hygiène handelingen die we ooit hebben moeten aanleren. Dan kunnen we dat ook best wel voor dit virus.
Maar informatie verstrekken is dan wel noodzaak.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:41

Pareltjes schreef:
Maar dan kom ik weer op het punt dat je mensen moet informeren! Ik hoor steeds weer dat mensen “ te dom “ zouden zijn. Als je mensen niet uitlegt WAT ze fout doen blijven ze het FOUT doen. Als ik de protocollen aan aanleren, mijn man, mijn kinderen dan kan iedereen het leren. Ik begin het toch een vorm van arrogantie te vinden dat mensen in de zorg het wél kunnen ( aanleren ) en de “ gewone “ mens niet.

Wij kunnen net zo als zorgwerkers ook onze billen afvegen, tanden poetsen, handen wassen. Allemaal hygiène handelingen die we ooit hebben moeten aanleren. Dan kunnen we dat ook best wel voor dit virus.
Maar informatie verstrekken is dan wel noodzaak.

Volgens mij probeer ik juist aan te geven dat het óók bij mij (en andere zorgmedewerkers) nog steeds wel eens niet goed gaat en dat het juist dáárom zo lastig is om het goed aan te leren. Al helemaal omdat je in het dagelijks leven geen controle en observatiemomenten hebt waarbij je elkaar er op aan kan spreken.
En dan dus de al eerder tig keer uitgelegde onschendbaarheid die veel mensen ervaren en daardoor dus juist gekke dingen gaan doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:08

Moet het perfect zijn denk je? Ik denk van niet. Zou top zijn als het wel realiseerbaar is. Natuurlijk worden er fouten gemaakt. Maar als er onderaan de streep minder besmettingen zijn is het toch ook goed? Virus wordt weer stukje vertraagd.

Maar ook de “ valse vorm van zekerheid “ is uit te leggen.
Volgens mij is er ooit een een filmpje gemaakt met gekleurde verf om aan te tonen waar mensen allemaal met hun handen aanzitten gedurende de dag. Weet alleen niet meer door wie en waar.

Dat zou super handig zijn om meer bewustwording te krijgen.

Misschien dat iemand meer weet over dat filmpje?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:29

Pareltjes schreef:
Moet het perfect zijn denk je? Ik denk van niet. Zou top zijn als het wel realiseerbaar is. Natuurlijk worden er fouten gemaakt. Maar als er onderaan de streep minder besmettingen zijn is het toch ook goed? Virus wordt weer stukje vertraagd.

Maar ook de “ valse vorm van zekerheid “ is uit te leggen.
Volgens mij is er ooit een een filmpje gemaakt met gekleurde verf om aan te tonen waar mensen allemaal met hun handen aanzitten gedurende de dag. Weet alleen niet meer door wie en waar.

Dat zou super handig zijn om meer bewustwording te krijgen.

Misschien dat iemand meer weet over dat filmpje?

Ik weet niet of hij het doet, maar bedoel je deze?

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7065399354

Pareltjes

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:49

Nee was een andere maar deze is ook lekker duidelijk!

Mocht je meer van dit soort filmpjes hebben gooi ze er maar in!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:22

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:05

Belgie mag dan klein zijn opstandig zijn ze wel.....!

Driewerf hoera dat ze de ballen hebben er uit te stappen. En nog om de juiste redenen ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:15

Het 2e land al, gaat lekker.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:19

Welk land nog meer?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:22

Pareltjes schreef:
Belgie mag dan klein zijn opstandig zijn ze wel.....!

Driewerf hoera dat ze de ballen hebben er uit te stappen. En nog om de juiste redenen ook.

}:) :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:28

Pareltjes schreef:
Welk land nog meer?

Gisteren de Zwitserse epidemioloog.
Die vond dat er te weinig transparentie in de data was.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:29

Top! Langzaam worden ogen geopend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:34

Ik meende dan te begrijpen dat ze het gefragmenteerd gaan doen.. dus geen europees iets, maar ieder land voor zich? Of iets met geen europese database maar een landelijke database, zoiets?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 17:34

We gaan het zien. Wel fijn te zien dat sommige landen niet als makke schapen volgen.

Autoriteit Persoonsgegevens ( NL ) geeft geen oordeel zolang er geen duidelijk doel is vastgesteld, veiligheid persoongegevens moeten gegarandeerd worden, wie gaat die databank beheren, etc. etc. Zij betwijfelen dan ook of er uberhaubt zo’n app gaat komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:44

En dat voor een app die eigenlijk enkel een lijstje mogelijke contacten van max. 20 dagen bij moet houden (en wissen wat ouder is), een knop hebben dat je thuis bent en alleen of dat telefoon x, y, z ook bij die locatie horen en een toegangsapp voor de ggd om die lijst een bericht te sturen dat ze in contact zijn geweest met een besmet iemand en nummer 12345 moeten bellen voor afspraak test.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:51

Blacky94 schreef:
Omdat in china een totaal andere cultuur heerst die je niet kan vergelijken met Europa. In Oost-Azië is het ook veel gebruikelijker een mondkapje te dragen op het moment dat je zelf verkouden bent zodat je het risico van het aansteken van iemand anders verkleind.
Zou het in die trant gaan werken? Wellicht. Maar tegelijkertijd hoort iedereen met klachten thuis te blijven.

Verder is het gewoon niet zo makkelijk om 17 miljoen mensen een ziekenhuisprotocol aan te leren. Ik werk er nota bene en zelfs ik maak het mee dat ik iets aan- of uittrek en dat dat toch net niet helemaal goed ging ondanks dat ik er goed op probeer te letten. Maar wij hebben wel zo ongeveer elke 2 meter desinfectiespul staan dus dan drenk ik mn handen daar gewoon in of ik was ze met zeep onder de kraan. Dat is in het dagelijks leven niet te doen en ik ken genoeg mensen die zich daar ook niet voldoende aan kunnen/willen houden.

Wat ik ook nog steeds zo onnozel vind zijn mensen in de supermarkt met handschoenen aan en mondkapjes op. Maar tegelijkertijd wel hun telefoon, portemonnee en/of handtas vasthouden of daar in rommelen. Dan had je net zo goed niks kunnen doen.

Goed verwoord!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:54

Nou ik begreep ondertussen van de internetdeskundigen dat de app er linksom of rechtsom perse moest komen van de overheid om ons tot aan in onze donkere hoekjes te kunnen monitoren, dus ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren :j

Het mondkapjes verhaal snap ik nog niet helemaal.. je bent toch nog steeds vrij om zo'n ding te dragen, als je aan een goeie kunt komen?
Het lijkt alsof de regering nu zegt "NEE, ze zijn VERBODEN!" :')

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:06

Cer schreef:
Nou ik begreep ondertussen van de internetdeskundigen dat de app er linksom of rechtsom perse moest komen van de overheid om ons tot aan in onze donkere hoekjes te kunnen monitoren, dus ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren :j

Het mondkapjes verhaal snap ik nog niet helemaal.. je bent toch nog steeds vrij om zo'n ding te dragen, als je aan een goeie kunt komen?

Je mag ze wel dragen.
Maar het tekort in de zorg is er nog steeds, dus die hebben voorrang.

Goed gebruik, is lastig, bij verkeerd gebruik, wat eerder regel dan uitzondering is, maakt gebruik eigenlijk gevaarlijker dan zonder rondlopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:27

De app mag niet verplicht worden. Dus de app kan er wel moeten komen, gebruik is vrijwillig.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 13:57

Cer schreef:

In NL beginnen ze al te kontendraaien. Eerst een absoluut NEE het werkt niet.Nu beginnen ze met in geval dat....

Voor zover ik heb begrepen laten ze het een beetje los en komen ze schoorvoetend met zodra de ( niet bestaande ) lockdown wordt versoepeld en het drukker wordt in het OV ze daar wellicht handig zouden zijn.

Om kort te gaan, op plaatsen waar je geen 1,5 m afstand kunt nemen zijn ze aan te raden.

En dan nu van de TS. ( lol ) Als je ze draagt blijf er met je vingers vanaf!! Ook al heb je jeuk, kriebels, knelt het etc.ect. Blijf eraf! Laat ze goed sluiten om neus en kin. Praat met je mondkapje op!!! Hang em niet onder kin! Zet em NIET op je voorhoofd, trek hem niet even naar voren om te spreken. OM = OM en raak em alleen nog aan om af te doen. En dat aan de elastieken achter de oren. Raak de voorkant NIET aan! Wees vriendelijk en stop het in een plastik zakje en gooi en dan pas weg. Ga het niet eerst nog opvouwen, uitschudden zwaaien weet ik wat meer. Ontsmet direct daarna je handen.

Stoffen mondkapjes evt met filters na gebruik direct in emmertje groene zeep. Zet dit emmertje buiten! ( heb em zelf in achterklep van de auto) na 15 minuten kun je het veilig eruit halen en mee naar binnen nemen, in de wasmachine stoppen met filter er al. Gooi de filter pas na het wassen weg....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:29

Dus eigenlijk mag iedereen altijd van gedachten veranderen en gezien de ontwikkelingen gedurende tijd veranderen inzichten. Maar een regering moet een soort glazen bol hebben?

NB: Ik heb verhaal van de mondkapjes eigenlijk altijd zo begrepen dat de oppositie voorstelde (of meer eiste): wij moeten als NL mondkapjes verplichten en verspreiden om mensen veilig te houden
De minister zei daarop een aantal keer 'nee, ze zijn te kort in de zorg, daar moeten ze naartoe' en 'het geeft een vals gevoel van veiligheid want voor wie zijn ze dan' (bijv mensen die hoesten moeten binnenblijven en hoeven ze dus niet te hebben want die moeten toch binnen blijven).
Ik heb nooit gehoord dat ze een defitief "nee, nooit" hebben verkondigt.. (maar ik hoor uiteraard ook niet alles)

De briefing over de app is trouwens wel interessant :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:32

Cer schreef:

Maar dragen beschermt niet jouzelf maar de ander. Dus om jou te beschermen moet die ander het ook dragen. Zolang het dus niet verplicht is, kom je nog steeds in aanraking met mensen die jou kunnen besmetten.

Die app laat ik aan me voorbij gaan. Ze lijken daar wel harder mee bezig te zijn dan met het testen-testen-testen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:38

Volgens mij zijn er aan alle kanten heel veel mensen met heel veel dingen bezig.. dus ik denk dat er best een aantal dingen tegelijk geregeld kunnen worden.. dus bijv het testen en de apps tegelijk ontwikkelen.. :j