De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:38

Ik vatte: de enige reden dat ik wat afstand houd.... niet op over dat je echt 1.5 mtr afstand probeert te houden. Misschien bedoel je dat wel, maar lees ik het niet zo.

Panisch doe ik ook niet hoor. Maar heb wel graag dat we ons best een beetje doen, en dat lijkt er na 6 weken wel af voor sommige mensen.
Vooral in de supermarkt merk ik dat, en dan vooral de oudere categorie mensen.

Vorige week kwam ik met het buitenrijden ook wel een groep jongeren tegen, die waren met een man of 10/15, bankje, muziekje, drankje bij ons in het bos.
Denk dat wel zonde en doe dat nu niet, maar snap ook heel goed dat het lastig is en vooral zo ongrijpbaar voor heel veel mensen. Zeg daar dus ook niet wat van, zolang het mij niet persoonlijk infecteert.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:02

Cer schreef:
Mensen zijn niets meer gewend tegenwoordig... nog geen maand aanpassingen en ze geven het al op..... De evolutie heeft niet overal voor doorzetters gezorgd... :')

Precies wat ik denk
Verwende prinsjes en prinsesjes....
De een nog erger dan de ander....

Ga je tijd benutten om iets te leren wat je altijd al had willen leren, en anders gewoon om bezig te zijn, maar wordt er rete goed in!
Doe iedere dag een meditiatie, zoek ze op op internet.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:42

Zag zonet foto's van gisteren van de binnenstad hier. Nou, dat gaat wat worden als het straks nog warmer wordt := Leek wel koopzondag.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:02

Cer schreef:
Mensen zijn niets meer gewend tegenwoordig... nog geen maand aanpassingen en ze geven het al op..... De evolutie heeft niet overal voor doorzetters gezorgd... :')

Of misschien is het juist andersom?
Zijn de watjes van tegenwoordig degene die absoluut niet meer kunnen accepteren dat de dood bij het leven hoort.
Iedereen wil alles maar doen om te voorkomen dat..en zelfs als mensen van 95 overlijden roept men nog: die had ook honderd kunnen worden.

Prima, maar ik kijk daar anders naar. Ook als ik zelf zou komen te overlijden is dat wat mij betreft niet een drama. Dan is het gewoon wat het is..pech.
Ik loop niet zoveel kans, maar dat doe ik ook niet bij het oversteken van de straat of bij het lopen van de trap. Helaas is de enige zekerheid in het leven dat je een keer doodgaat.

Virussen als dit horen helaas ook bij het leven. Altijd al gedaan en het zal er ook altijd weer zijn.

Moeten we zoveel mogelijk doen om iedereen te beschermen en de impact te beperken: ja!!!
Moeten we ALLES opzij gooien voor maanden of jaren? Daar twijfel ik over.
Want wie heeft er eigenlijk meer recht? Iemand die psyschisch ziek is die nu uitstel van behandeling krijgt van een half jaar (wat dodelijk kan zijn) iemand met kanker en uitgestelde behandeling, iemand met corona, iemand met een eigen bedrijf en 3 kinderen te voeden en nul inkomsten???
Zichtbare dood maakt mensen bang, maar de mensen die minder zichtbaar sterven tellen daarom niet mee?

Het is uiteindelijk ethiek en daar heeft iedereen zijn eigen mening over. :)
De vraag wie er slecht aanpast en watjes zijn ligt net aan welke kant je het bekijkt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:05

Sunnda schreef:
Cer schreef:

Of misschien is het juist andersom?
Zijn de watjes van tegenwoordig degene die absoluut niet meer kunnen accepteren dat de dood bij het leven hoort.
Iedereen wil alles maar doen om te voorkomen dat..en zelfs als mensen van 95 overlijden roept men nog: die had ook honderd kunnen worden.

Prima, maar ik kijk daar anders naar. Ook als ik zelf zou komen te overlijden is dat wat mij betreft niet een drama. Dan is het gewoon wat het is..pech.
Ik loop niet zoveel kans, maar dat doe ik ook niet bij het oversteken van de straat of bij het lopen van de trap. Helaas is de enige zekerheid in het leven dat je een keer doodgaat.

Virussen als dit horen helaas ook bij het leven. Altijd al gedaan en het zal er ook altijd weer zijn.

Moeten we zoveel mogelijk doen om iedereen te beschermen en de impact te beperken: ja!!!
Want wie heeft er eigenlijk meer recht? Iemand die psyschisch ziek is die nu uitstel van behandeling krijgt van een half jaar (wat dodelijk kan zijn) iemand met kanker en uitgestelde behandeling, iemand met corona, iemand met een eigen bedrijf en 3 kinderen te voeden en nul inkomsten???
Zichtbare dood maakt mensen bang, maar de mensen die minder zichtbaar sterven tellen daarom niet mee?

Het is uiteindelijk ethiek en daar heeft iedereen zijn eigen mening over. :)
De vraag wie er slecht aanpast en watjes zijn ligt net aan welke kant je het bekijkt.

Je hebt het mooi uitgelegd en ik ben het hier wel mee eens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:06

Ik ben het ook eens met je sureido

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:10

Cer schreef:

Nou dit dus! -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:11

mvdende schreef:
Ik zeg ook niet dat alles per 28 april terug naar het oude normaal moet, alleen wel dat bijna alle landen om ons heen gaan versoepelen en dat dat hier in Nederland ook verwacht en heel erg gewenst is.

Dat gebeurd toch ook? Maar wel stap voor stap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:14

Nederland is al heel ver.
Ik moet nog tot 11 mei wachten voor ik weer sokken kan kopen :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:24

purny schreef:
Ik ben het ook eens met je sureido

Nou ik niet, met het stuk van Sunnda dan.
Het zijn niet alleen oudere mensen die ziek worden en doodgaan.
Ik wil mijn vriendin met chronisch longproblemen nog lang bij me houden, evenals mijn vriend die hartpatiënt is. De kennis die chemokuren krijgt en al niet lang te leven meer heeft, moet het nog maar sneller afgelopen zijn? Want "het hoort bij het leven"?
Bij welk leven? Het leven van "ikke ikke ikke"?

Overigens vind ik niet dat als je een andere mening hebt, je een watje bent. Wel als je jong en gezond bent en loopt te miepen omdat je je een paar weken/maanden aan een aantal regels moet houden.
Niet "alles" wordt opzij gezet. Je mag hier gewoon naar buiten, met hond wandelen, sporten...
En nergens wordt geroepen dat de economie stilgelegd moet worden "voor jaren". Wat een kul! dat zegt niemand, en dat gaat ook niet gebeuren.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:32

We hebben een VVD’er als premier, als je van 1 partij mag verwachten dat die echt wel oog voor de economie heeft is het wel de VVD.

Het sterven van mensen is zoals al zo vaak gezegd niet het grote probleem maar de (over)belasting die de zorg nu voelt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:35

Sunnda schreef:

Daar spreek je jezelf toch tegen?
Net om mensen te beperken moeten we nu een aantal dingen (niet 'alles') laten. Grotendeels zijn dit luxe-dingen. Uiteraard niet leuk. De meeste dingen zullen, al dan niet in gewijzigde vorm, vrij snel terug kunnen. Een aantal dingen, vooral waar heel veel mensen gedurende vrij lange tijd op een beperkte ruimte samenzijn, zullen misschien voor lange tijd niet meer kunnen. Ook het moment om eens kritisch naar een aantal dingen te kijken.

Citaat:

Bij mijn weten gaan alle dringende behandelingen door (althans in Belgie) en worden enkel die dingen uitgesteld die kunnen wachten.
Er is idd een spanning tussen wat goed is voor de volksgezondheid en wat goed is voor de ecomomie. We zijn het absoluut niet gewoon dat de economie niet automatisch voorrang krijgt op alles. Dus dat is voor veel mensen een schok dat er nu eens aandacht is voor iets anders en dat de economie tijdelijk een klein stapje terug moet doen. Misschien ook een eye-opener.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:36

cobiie schreef:
We hebben een VVD’er als premier, als je van 1 partij mag verwachten dat die echt wel oog voor de economie heeft is het wel de VVD.

De VVD is er niet voor de economie maar voor de grote bedrijven. Daar past de steun voor de KLM natuurlijk wel goed in.

Citaat:
Het sterven van mensen is zoals al zo vaak gezegd niet het grote probleem

Voor de mensen die doodgaan is het wel het einde van hun leven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:48

Shadow0 schreef:
cobiie schreef:

De VVD is er niet voor de economie maar voor de grote bedrijven. Daar past de steun voor de KLM natuurlijk wel goed in.

Citaat:
Het sterven van mensen is zoals al zo vaak gezegd niet het grote probleem

Voor de mensen die doodgaan is het wel het einde van hun leven.

Laat een KLM kapot gaan en je kan zien hoe goed dat is voor de Nederlandse economie. Daar hangt direct en indirect toch behoorlijk veel aan vast.

Tuurlijk is op individuele basis overlijden van een dierbare vreselijk, je wilt je dierbaren zo lang mogelijk in goede gezondheid bij je hebben.
Bij een zware griepepidemie gaan er ook veel mensen “extra” dood en daarvoor wordt niet 3 kwart van de wereld in lockdown gezet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:57

cobiie schreef:
Tuurlijk is op individuele basis overlijden van een dierbare vreselijk, je wilt je dierbaren zo lang mogelijk in goede gezondheid bij je hebben.
Bij een zware griepepidemie gaan er ook veel mensen “extra” dood en daarvoor wordt niet 3 kwart van de wereld in lockdown gezet.

Heb je die grafiek van het sterftecijfer de afgelopen 3 jaar gezien? Kwam van het CBS en werd getoond tijdens de technische briefing. Dan zie je in één blik het verschil tussen een heftig influenzaseizoen en dit.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:09

Astorga, ik ben juist voor dat er maatregelen genomen zijn en wij niet per 1 mei weer alles “zoals normaal” kunnen gaan doen.

Maar het roepen in dit topic dat Nederland kosten wat het kost iedereen maar in leven wilt houden is per definitie niet waar, zeker in vergelijking met onze omliggende landen niet.

Ook het roepen “andere landen versoepelen dus wij moeten ook”. Andere landen versoepelen vanuit vaak zwaardere maatregelen richting de zwaarte die wij hebben of hebben het minder zwaar te verduren gehad. Dat zijn geen vergelijkingen om te roepen dat het bij ons ook maar snel veel minder zwaar moet worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:10

De KLM zorgt voor heel veel werkgelegenheid. Door KLM te helpen, help je dus niet alleen grote bedrijven. Ik vind het goed dat ze KLM helpen én dat ze daaraan ook voorwaarden hebben gesteld met betrekking tot duurzaamheid. Daar is het nu het juiste moment voor.

Inderdaad Cobiie :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:39

In de landen om ons heen zijn ze idd aan het versoepelen, maar dat komt neer op een beleid dat hier al is.
Dat er weer winkels open mogen buiten de levensmiddelen om, die van ons zijn nooit verplicht dicht geweest.

Of mensen die weer buiten zelfstandig mogen sporten ofzo, dat is bij ons nooit verboden geweest.
Dus als de lockdown heftiger was, is het ook op zich wel logisch dat het íets versoepelen van die lockdown eerder kan, dan wanneer de lockdown al niet volledig was.

Ik vind het beleid tot nog toe niet verkeerd moet ik zeggen.
En had ook niet verwacht dat er heel veel meer al mogelijk zou zijn vanaf 28 april.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:41

Moet zeggen, in andere landen gaan ze ook weer een stuk verder. Aankomende maandag gaan in Denemarken o.a. de kapsalons weer open, tattooshops ook en de rijscholen. In o.a. Oostenrijk en Hongarije willen midden mei de restaurants en café's weer gaan openen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:44

Denemarken heeft ook wel een totaal andere situatie, daar zijn nog geen 500 mensen overleden en het gezondheidssysteem is totaal niet onder druk geweest. In Oostenrijk ook, daar zijn iets van 550 mensen overleden.
Daar komt nog bij dat ze meer dan het dubbele aan testen gedaan hebben per miljoen inwoners in vergelijk tot NL.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-04-20 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:46

Sizzle schreef:
Denemarken heeft ook wel een totaal andere situatie, daar zijn nog geen 500 mensen overleden en het gezondheidssysteem is totaal niet onder druk geweest.

Tuurlijk, maar ik reageerde alleen op het feit dat Marije-jiplover zei dat die landen weer terug gaan naar het beleid van hier. Maar zat landen die het alweer een stapje verder zetten, dus dat is al verder dan het beleid dat we hier hebben.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:33

Nu komen ze met het geweldige plan dat men ook in restaurants en terrassen 1,5 meter van elkaar moeten zitten, óók gezinnen >;)

Sorry horecaondernemers, ik had graag weer uiteten willen gaan en jullie willen steunen, maar dat stel ik dus ook nog maar weer even uit...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:43

Huh, dat is raar, ik dacht gewoon per tafel 1,5m afstand.
Je gaat toch niet aan tafel ook 1,5 afstand houden :') zeker niet als je als gezin uit eten gaat. Mijn kinderen moeten ook nog geholpen worden met eten :+

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:47

verootjoo schreef:
Huh, dat is raar, ik dacht gewoon per tafel 1,5m afstand.

Maar dan zou het betekenen dat vriendengroepen of groepjes met alleenstaanden niet welkom zijn in de horeca. Ook niet zo gastvrij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:19

Nikass schreef:
De KLM zorgt voor heel veel werkgelegenheid. Door KLM te helpen, help je dus niet alleen grote bedrijven. Ik vind het goed dat ze KLM helpen én dat ze daaraan ook voorwaarden hebben gesteld met betrekking tot duurzaamheid. Daar is het nu het juiste moment voor.

Inderdaad Cobiie :j

Veel medewerkers van Schiphol/KLM doen nu vrijwilligerswerk in de GGZ.
Dat vind ik een mooie tegenprestatie +:)+