Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:34

Aaah thanks! Ik wist nog dat ik 'm ergens had gezien, maar kon het niet meer plaatsen waar :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:36

Grappig feitje, het is nu weer de onderste post van de vorige pagina :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:45

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:23

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:59

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:14

MarliesR schreef:
RIVM heeft wat meer data vrijgegeven qua verdeling van leeftijden en onderliggende issues in NL;

https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... art-2020-0

Interessante vind ik hier uit dat net iets meer vrouwen bevestigde besmettingen hebben, maar dat er in het zkh juist een groter percentage mannen ligt dan vrouwen. En idem voor overlijden meer mannen dan vrouwen. Blijkbaar ernstiger bij mannen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:16

Serita schreef:
MarliesR schreef:
RIVM heeft wat meer data vrijgegeven qua verdeling van leeftijden en onderliggende issues in NL;

https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... art-2020-0

Interessante vind ik hier uit dat net iets meer vrouwen bevestigde besmettingen hebben, maar dat er in het zkh juist een groter percentage mannen ligt dan vrouwen. En idem voor overlijden meer mannen dan vrouwen. Blijkbaar ernstiger bij mannen.

In Italië is het blijkbaar ook zo dat er meer mannen zijn overleden dan vrouwen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:25

Volgens mij is de prevalentie hart en vaatziekten en diabetes ook hoger bij mannen dan bij vrouwen. En spelen deze 2 risicofactoren ook een rol bij het risico op overlijden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:54

Roken en overgewicht zie je ook vaker bij mannen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:26

Serita schreef:

Er zijn ook net iets meer vrouwen dan mannen in NL.
Als je van deze CBS data (https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb) de getallen van 2019 neemt, dan zijn er 49,65% mannen en 50,35% vrouwen in Nederland.
Daar zitten die verschillen in besmetting wel aardig dichtbij.
Dat lijkt mij (maar zou ik moeten uitrekenenen :o ) op deze aantallen geen significant verschil in besmettingskans tussen mannen en vrouwen.

Wel heel significant verschil in ziekenhuisopname en overlijden inderdaad.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:44

Misschien ook omdat veel zorgpersoneel getest wordt en dat meest vrouwen zijn (en daarbij dus ook de milde gevallen meegenomen worden).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:45

Hypotheses mogen hier niet maar men vermoedt dat oestrogeen een rol speelt. (ook vrouwen na de overgang hebben nog wel wat oestrogeen). Maar nog niet voldoende onderzocht.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:56

Heb je daar een link van? :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:59

Ik las pas juist een artikel (die ik helaas niet heb opgeslagen) dat vrouwen een betere weerstand hebben, maar dat dit ook een heel groot nadeel heeft voor vrouwen: de overgrote meerderheid van de autoimmuunziektes krijgen vrouwen.
Dat heeft vermoedelijk ook weer met dat (te goed) werkend immuunsysteem te maken.

En dan ga ik nu zoeken naar een bron. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:00

Nee dus, ik heb het gelezen maar sla geen linken op. Vandaar dat ik zeg dat het nog een hypothese is. Ik wil van middag wel eens in mijn (inmiddels ellenlange) browsergeschiedenis duiken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:03

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:06

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:09

mysa schreef:

Gaarne geen losse linkjes plaatsen zonder omschrijving svp..

"Why Some COVID-19 Cases Are Worse than Others
Emerging data as well as knowledge from the SARS and MERS coronavirus outbreaks yield some clues as to why SARS-CoV-2 affects some people worse than others."

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:10

Er zou vanmorgen om 11 uur ergens een uitzending zijn over hartpatiënten en corona. Ik weet alleen niet meer waar dat dan te bekijken was. Weet iemand daar iets over?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:19

mysa schreef:
Hypotheses mogen hier niet maar men vermoedt dat oestrogeen een rol speelt. (ook vrouwen na de overgang hebben nog wel wat oestrogeen). Maar nog niet voldoende onderzocht.

Hypotheses zijn prima, mits het duidelijk is dat het geen conclusie maar een hypothese is!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:21

Virus blijft 17 dagen leven op oppervlakten. Bleek na onderzoek ontruimd cruiseschip.

Bron NOS

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:21

Ik zie alweer interesse leesvoer voorbij komen, waarvoor dank!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:22

Arabesk schreef:
Virus blijft 17 dagen leven op oppervlakten. Bleek na onderzoek ontruimd cruiseschip.

Bron NOS

Iets uitgebreidere bron met de originele info wordt heel erg gewaardeerd.

Maar ik ga zo (na de videoconference waar ik zo aan mee doe) even verder zoeken!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:37

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/ ... mm6912e3_w

En om precies te zijn dan dit stukje:
Citaat:
SARS-CoV-2 RNA was identified on a variety of surfaces in cabins of both symptomatic and asymptomatic infected passengers up to 17 days after cabins were vacated on the Diamond Princess but before disinfection procedures had been conducted (Takuya Yamagishi, National Institute of Infectious Diseases, personal communication, 2020). Although these data cannot be used to determine whether transmission occurred from contaminated surfaces, further study of fomite transmission of SARS-CoV-2 aboard cruise ships is warranted.

Of het dan nog besmettelijk is en mensen er nog ziek van kunnen worden, is een andere vraag
Die conclusie laten ze zelf in ieder geval nog open (zie laatste zin)

En dan toch nog even een berichtje voor Arabesk: ik zie dat je vooral alarmerende items post, met halve informatie, en zonder echte bron. En daarna ook niet meer reageert op verzoeken voor de bron / verdere toelichting. Daarmee lijkt je doel meer om te waarschuwen, dan om aan wetenschappelijke discussie / informatie deling te doen. Daar is dit topic in principe niet voor bedoeld. Dus wat mij betreft zou het prettig zijn als je of die berichten niet meer doet, of de moeite neemt om de bron (en dus ook het complete bericht) te posten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:41

Femke_Tweety schreef:
Arabesk schreef:

Bron NOS

Iets uitgebreidere bron met de originele info wordt heel erg gewaardeerd.

Maar ik ga zo (na de videoconference waar ik zo aan mee doe) even verder zoeken!

Het lukte me niet 123 de link te pakken. Het staat in de liveblog.

We moeten nu even op zoek gaan naar een uitgebreide publicatie. Want ik zou wel willen weten of dat geldt voor metaal en plastic enzo.

Kelan.
Het is goed bedoeld niet als sensatie nieuws. Maar goed ik zal voortaan alleen nog vuistdikke dossiers posten. En vooral geen voorzet geven om met z'n allen op zoek te gaan naar meer en diepere info.

Boodschap is duidelijk.