Beleggers op het forum?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:41

Markettiming is het juist niet. Je koopt wel op een laag punt, maar daar zit wel een berekening achter, waardoor je pas koopt zodra de aandelen echt onder de werkelijke waarde zakken, en dan houd je zo'n aandelen aan, ongeacht wat de koers verder doet, totdat ze volgens die zelfde berekening te duur zijn. Dat kan binnen een maand gebeuren, maar dat kan ook jaren duren.
Zo had Apple in 2018 een keer tegenvallende kwartaalcijfers. Niks ernstigs, maar een paar procent minder winst dan voorspeld, en direct daarna kwam de dip van het najaar van 2018. Toen zakten de aandelen ineens flink onder hun werkelijke waarde. En als zo'n bedrijf wordt afgestraft op een verkeerde voorspelling terwijl ze nog steeds veel winst maken, dan is het risico enorm laag en kun je grote bedragen investeren. Uiteindelijk is Apple dan ook ruim verdriedubbeld in die twee jaar tijd.
Het moeilijkste is het vinden van zo'n kansen en het geduld hebben totdat er echt een voorbij komt.

Hoe vaak we instappen ligt er echt aan hoeveel kansen er voorbij komen. Momenteel is bijna alles enorm duur. Van de bedrijven die we op het oog hebben is er eigenlijk niet eentje goedkoop genoeg. Maar het zou natuurlijk best mogelijk zijn dat er straks tijdens de verkiezingen ineens een flinke dip komt en we ineens een paar kansen zien waar we al ons spaargeld in stoppen.
Het rendement is dan ook lastig te bepalen. Maar we hopen op zo'n 10 tot 15% per jaar. Volgens de boeken zou meer mogelijk zijn, maar ik leg de lat liever niet te hoog, dan kan het ook niet te erg tegenvallen :+
Er zijn ook verhalen van mensen die met deze strategie €1000 inleggen en er een miljoen van maken, maar daar zou ik niet vanuit gaan dat dat lukt :Y)
Met 10 tot 15% zouden we aardig kunnen leven van ons rendement, dus daar zou ik al heel blij mee zijn!
Maar we zijn ons ook pas sinds dit jaar echt in de rule #1 strategie aan het verdiepen, dus we gaan zien of het lukt!

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:15

Mijn vriend wilde nog Shell kopen. Ik wilde dat pas als hij de 10.00 euro zou gaan raken, hij dacht dat dat niet zomaar ging gebeuren. En voila 3 weken wachten en hij is de 10 euro onder gegaan. Nu hopen dat hij niet nog veel meer zakt!
Hoe staat het er bij jullie voor?

Lies09

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:30

Mochten er nog mensen een peaks account willen aanmaken. Zouden jullie dan mijn code willen gebruiken? LISANMOGC
Als nog 2 mensen deze code gebruiken ontvang ik namelijk 75 euro, dat zou ik goed kunnen gebruiken :j

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:27

Ik hoorde dat Shell de cijfers bekend gaat maken, dus ben benieuwd!
De rest zakt ook in een rap tempo :=
Zou mooi zijn als er echt eens een paar koopjes voorbij komen binnenkort.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:39

Hier is ook veel gezakt, maar nog steeds alles in het groen (op 1 na). Maar er zit 1 aandeel tussen met 50% winst (Nio). Die trekt mijn winst lekker omhoog.

Nu ook zoekende naar wat leuke inkopen. :D Heb wel wat IPO's op het oog, o.a. airBNB

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:51

Wij hebben een tijdje geleden bijna alles verkocht wat aardig in de plus stond. Alleen alles wat nog in de min stond hebben we aangehouden, dus inmiddels staan we weer flink in de min dit jaar als je de winst van de verkochte aandelen er niet bij telt. Dat is geen probleem, dat trekt uiteindelijk wel weer bij. Alles bij elkaar hebben we nog steeds wat winst dit jaar. Tot nu toe :')

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:13

Hier vandaag verkocht doet best pijn ik ben nogal trouw

Asmi
Asml
Dsm
Alfen zijn eruit allen met winst maar permaandeel niet meer dan 800 en laagste is geloof ik 500

Heb nu enkel vette minners, van de week weer ff kijken wat ikheb en hopelijk zakken deze aandelen flink en koop ik allen terug
Ik koop ze terug das een feit

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:40

Waarom heb je de keuze gemaakt om nu te verkopen? Naar mijn idee kun je dit allemaal rustig uitzitten. Zelf beleg ik hier niet in dus weer er niet de ins en outs van natuurlijk. Maar als het puur coronainvloeden zijn is er een dikke kans dat je straks duurder uit bent na kosten als het niet veel meer daalt, of stijgt.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:24

Iinge er is nooit goed of fout moment om uit te stappen gewoon omdat je niet weet hoe het loopt.
Aandelen is deels gevoel.

Zo doen we soms daytraden dan gaat het om kleine winsten.... van die eendagsvliegjes wij zijn kleine beleggers dus stappen we klein in maar op genomic vision hadden we een dag winst van 170€ Maandag niet veel maar wel leuk om kapotte raam te vervangen.
Tuurlijk hebben we ook pech en zoeff weg wij doen niet met grote bedragen en ook niet als doel om snel geld te hebben voor later.

De kosten bij de giro zijn nihil aan en verkoop totaal rond 5€ ik maak elke maand transactie bedrag over wat ik normaal kwijt zou zijn aan drankje hier en daar

Op een aandeel had ik al 4500 winst uiteindelijk was er afloop van 2950€ verdampt dus mijn “winst” was 1550 euro
Wanneer stap je dan uit...tot ie boven de 4500 komt of in delen en op nieuw instappen
Dus gekocht op 58 verkocht op 97 had toen 127 gestaan
Opnieuw ingestapt op 100 heeft hoogst op 147 gestaan en verkocht nu op 117 ...... wanneer stap je in en uit
Hoelang blijf je zitten...... hoeveel wil je verliezen
Ja het beste was op 58 kooen blijven zitten tot 147 en nu wachten tot je wil instappen maar he mijn glazen bol doet het niet goed

De overige aandelen die ik heb zijn slecht tot zeer slecht even van weekend mijn balans opmaken en nu even nieuwe aandelen zoeken die ik weer wil kopen.
Maar rijk nee dat word ik er niet van

Wel heb ik dit jaar meer aan winst ontvangen dat ik zou kunnen sparen maar ik kan dan ook geen grote bedragen sparen

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 10:04

Wij hebben gisteren nog voor een klein bedrag Shell bijgekocht, goede keuze geweest :D Onder de 10 euro kan je gewoon niet laten schieten.

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:10

Hij staat nu alweer op 10.50 :P

Tita: dat is het precies! Uitstappen weet je nooit wanneer dat het goed is. Als je het maar probeert te doen wanneer je nog winst maakt.
Ik ben nog nieuw in het hele wereldje maar wel super interessant!
Ben nog mijn tactiek aan het bedenken.
Wil in ieder geval ook nog wat fondsen doen. Maar even kijken en uitzoeken hoe.
Vanaf het weekend weer 10 weken examenvrij, dus dan kan ik weer wat researchen.
Het boek van rule #1 ligt in ieder geval al naast mijn bed hahah

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:44

tita schreef:
Iinge er is nooit goed of fout moment om uit te stappen gewoon omdat je niet weet hoe het loopt.
Aandelen is deels gevoel.

Zo doen we soms daytraden dan gaat het om kleine winsten.... van die eendagsvliegjes wij zijn kleine beleggers dus stappen we klein in maar op genomic vision hadden we een dag winst van 170€ Maandag niet veel maar wel leuk om kapotte raam te vervangen.
Tuurlijk hebben we ook pech en zoeff weg wij doen niet met grote bedragen en ook niet als doel om snel geld te hebben voor later.

De kosten bij de giro zijn nihil aan en verkoop totaal rond 5€ ik maak elke maand transactie bedrag over wat ik normaal kwijt zou zijn aan drankje hier en daar

Op een aandeel had ik al 4500 winst uiteindelijk was er afloop van 2950€ verdampt dus mijn “winst” was 1550 euro
Wanneer stap je dan uit...tot ie boven de 4500 komt of in delen en op nieuw instappen
Dus gekocht op 58 verkocht op 97 had toen 127 gestaan
Opnieuw ingestapt op 100 heeft hoogst op 147 gestaan en verkocht nu op 117 ...... wanneer stap je in en uit
Hoelang blijf je zitten...... hoeveel wil je verliezen
Ja het beste was op 58 kooen blijven zitten tot 147 en nu wachten tot je wil instappen maar he mijn glazen bol doet het niet goed

De overige aandelen die ik heb zijn slecht tot zeer slecht even van weekend mijn balans opmaken en nu even nieuwe aandelen zoeken die ik weer wil kopen.
Maar rijk nee dat word ik er niet van

Wel heb ik dit jaar meer aan winst ontvangen dat ik zou kunnen sparen maar ik kan dan ook geen grote bedragen sparen


Het was ook niet als een aanval bedoeld, excuses als het zo overkwam.

Ik was vooral gewoon heel benieuwd waarom, maar als jij ook al aangeeft dat jij ook vaak aan korte termijn beleggingen doet met lage transactiekosten dat dat dan heel logisch is dat je wel voor de verkoop gaat. Je doet het blijkbaar goed en zijn allemaal leerpunten voor mij om anderen hun beweegredenen te begrijpen. :)

Uitstapmomenten vind ik namelijk ook onwijs moeilijk om te bepalen, dus kan alleen maar meer leren van jullie allemaal hier ;)

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:01

Interessante vraag Inge! Voor mij is het meest belangrijk om te bedenken waarom ik beleg. Doe je dit met als doel om financieel onafhankelijk te worden? Een extra'tje voor je pensioen? Studie voor je kinderen? Omdat je het leuk vind om de markt te proberen te timen? Etc.

Elk doel heeft een eigen risicoprofiel en risocotolerantie. Als je jongt bent en je belegt voor je pensioen, dan kan je prima 100% in aandelen gaan zitten (wel gediversifeerd over meerdere aandelen), maar je kunt het dan lijden dat je in een market crash komt, omdat je genoeg tijd hebt om te herstellen van de crash. Echter als je 60 bent en je gaat beleggen voor je pensioen, dan kan je beter een kleiner percentage aandelen pakken en meer beleggen in beleggingsproducten met een lager risico (en een lagere winst), want het is nogal jammer als je dan met pensioen gaat en je zit net in een crash.

Verder als men de boot niet wil missen wb beleggen, maar ook geen verstand heeft van beleggen, dan raad ik aan om je te verdiepen in ETF's. Dit zijn selecties van aandelen binnen een bepaalde branche/markt. Je hebt bijvoorbeeld een wereldfonds ETF. Vanguard All World (VWRL) is er een voorbeeld van. Dit is een fonds waar 3900 verschillende aandelen van over de hele wereld inzitten, dat maakt het zeer gediversifeerd, het risico lager dan losse aandelen, en het verwachte rendement is 7% per jaar. Je kunt je inleg geheel automatiseren via je bank en rustig blijven zitten tot je met pensioen gaat. Dit is voor veel beleggers een hele stabiele manier om veeeeel meer rendement te pakken dan op de spaarrekening, zonder de markt te hoeven timen, zonder elke dag DeGiro te moeten openen en zonder veel moeite te hoeven doen voor specifieke aandelen.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:21

Badeendje schreef:
Interessante vraag Inge! Voor mij is het meest belangrijk om te bedenken waarom ik beleg. Doe je dit met als doel om financieel onafhankelijk te worden? Een extra'tje voor je pensioen? Studie voor je kinderen? Omdat je het leuk vind om de markt te proberen te timen? Etc.

Elk doel heeft een eigen risicoprofiel en risocotolerantie. Als je jongt bent en je belegt voor je pensioen, dan kan je prima 100% in aandelen gaan zitten (wel gediversifeerd over meerdere aandelen), maar je kunt het dan lijden dat je in een market crash komt, omdat je genoeg tijd hebt om te herstellen van de crash. Echter als je 60 bent en je gaat beleggen voor je pensioen, dan kan je beter een kleiner percentage aandelen pakken en meer beleggen in beleggingsproducten met een lager risico (en een lagere winst), want het is nogal jammer als je dan met pensioen gaat en je zit net in een crash.

Verder als men de boot niet wil missen wb beleggen, maar ook geen verstand heeft van beleggen, dan raad ik aan om je te verdiepen in ETF's. Dit zijn selecties van aandelen binnen een bepaalde branche/markt. Je hebt bijvoorbeeld een wereldfonds ETF. Vanguard All World (VWRL) is er een voorbeeld van. Dit is een fonds waar 3900 verschillende aandelen van over de hele wereld inzitten, dat maakt het zeer gediversifeerd, het risico lager dan losse aandelen, en het verwachte rendement is 7% per jaar. Je kunt je inleg geheel automatiseren via je bank en rustig blijven zitten tot je met pensioen gaat. Dit is voor veel beleggers een hele stabiele manier om veeeeel meer rendement te pakken dan op de spaarrekening, zonder de markt te hoeven timen, zonder elke dag DeGiro te moeten openen en zonder veel moeite te hoeven doen voor specifieke aandelen.


Bedankt voor deze uitleg ook. Zelf beleg ik middellange termijn, met als doel hopelijk zelfvoorzienend te kunnen worden met inkomen uit beleggen. (In andere woorden, gewoon zo vroeg mogelijk met pensioen. :+ )

Totaal nog niet realistisch, maar ik wil dus eigenlijk mijn rendement in een kortere termijn omhoog werken, om het dan de winsten richting een dividend portefuille (eventueel grotendeels in beheer) om te gaan zetten.

Verder is mijn risicobereidheid ook keihoog: Go big or go home, stress voel ik dan ook niet bij beleggen. :') ook kan ik een verlies prima handelen, ben ik door mijn oude beleggingen ook wel achter gekomen. Maar dat zorgt dus juist voor mijn dilemma. Ik wil nooit verkopen :')

Heb een mooi lijstje met verwachte winsten en daar wil ik hem eigenlijk op verkopen. Maar dan gaan ze ineens supersnel omhoog.

Zo had ik er bijvoorbeeld 1 waarbij ik al 35% winst had (ik ging voor 30%), en verkocht had toen hij was gezakt naar 30%. Uiteindelijk ging hij toch nog wel een stuk omhoog. Daar baal ik dan van, ondanks dat dit mijn plan was en 30% prima is.

Zo heb ik er vandaag 1 op 66% winst staan. Toen ik hem kocht verwachtte ik niet zo'n vreselijk snelle stijging. Dus ergens gaat het dan jeuken om gewoon de winst te pakken en weer een leuk aandeel te vinden :+

Dus het dilemma blijft: verkoop ik en ga ik gewoon voor de mooie winst (en koop ik hem daarna eventueel weer bij na een correctie) of blijf ik gewoon lekker zitten.

Ik neig altijd naar het blijven zitten :') maar ooit moet je de winst wel een keer gaan pakken.

Dus tips voor dit soort struggles zijn zeer welkom :D

Ps. Hier ook de aangeraden boeken aangekocht, morgen komen ze binnen en kan ik me gaan inlezen.

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:51

Ik volg dit topic al even en vind het echt mega interessant. Ik kan niet zeggen dat ik al actief beleg, maar ik heb wel peaks en spaar zo in ieder geval een klein bedrag per week dat ook automatisch geinvesteerd qordt. Daarnaast heb ik eind 2017 mee gedaan aan een zogenaamd ESOP traject bij mijn werkgever en leg ik eind dit jaar nog eens een klein bedrag in voor zo'n regeling. Dat legt mijn geld wel 5 jaar vast maar garandeert dat ik aan het eind van die looptijd minstens terug krijg wat ik nu in leg. Voor mijn 1e inleg zijn de volgende getallen nu berekend:

Inleg €750

Asset value on 30 September 2020 €1,335.00 Corresponding to an average annual return, since 29 December 2017 equal to 23.27%

Minimum value of your assets at maturity on 29 December 2022 €1,034.00 Corresponding to a minimum average annual return at maturity equal to 6.63%

Zijn allemaal bruto bedrafen dus er gaat nog zo'n 40%van af maar dat maakt voor % rendement niet uit...

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:08

Iinge_ schreef:
Badeendje schreef:
Interessante vraag Inge! Voor mij is het meest belangrijk om te bedenken waarom ik beleg. Doe je dit met als doel om financieel onafhankelijk te worden? Een extra'tje voor je pensioen? Studie voor je kinderen? Omdat je het leuk vind om de markt te proberen te timen? Etc.

Elk doel heeft een eigen risicoprofiel en risocotolerantie. Als je jongt bent en je belegt voor je pensioen, dan kan je prima 100% in aandelen gaan zitten (wel gediversifeerd over meerdere aandelen), maar je kunt het dan lijden dat je in een market crash komt, omdat je genoeg tijd hebt om te herstellen van de crash. Echter als je 60 bent en je gaat beleggen voor je pensioen, dan kan je beter een kleiner percentage aandelen pakken en meer beleggen in beleggingsproducten met een lager risico (en een lagere winst), want het is nogal jammer als je dan met pensioen gaat en je zit net in een crash.

Verder als men de boot niet wil missen wb beleggen, maar ook geen verstand heeft van beleggen, dan raad ik aan om je te verdiepen in ETF's. Dit zijn selecties van aandelen binnen een bepaalde branche/markt. Je hebt bijvoorbeeld een wereldfonds ETF. Vanguard All World (VWRL) is er een voorbeeld van. Dit is een fonds waar 3900 verschillende aandelen van over de hele wereld inzitten, dat maakt het zeer gediversifeerd, het risico lager dan losse aandelen, en het verwachte rendement is 7% per jaar. Je kunt je inleg geheel automatiseren via je bank en rustig blijven zitten tot je met pensioen gaat. Dit is voor veel beleggers een hele stabiele manier om veeeeel meer rendement te pakken dan op de spaarrekening, zonder de markt te hoeven timen, zonder elke dag DeGiro te moeten openen en zonder veel moeite te hoeven doen voor specifieke aandelen.


Bedankt voor deze uitleg ook. Zelf beleg ik middellange termijn, met als doel hopelijk zelfvoorzienend te kunnen worden met inkomen uit beleggen. (In andere woorden, gewoon zo vroeg mogelijk met pensioen. :+ )

Totaal nog niet realistisch, maar ik wil dus eigenlijk mijn rendement in een kortere termijn omhoog werken, om het dan de winsten richting een dividend portefuille (eventueel grotendeels in beheer) om te gaan zetten.

Verder is mijn risicobereidheid ook keihoog: Go big or go home, stress voel ik dan ook niet bij beleggen. :') ook kan ik een verlies prima handelen, ben ik door mijn oude beleggingen ook wel achter gekomen. Maar dat zorgt dus juist voor mijn dilemma. Ik wil nooit verkopen :')

Heb een mooi lijstje met verwachte winsten en daar wil ik hem eigenlijk op verkopen. Maar dan gaan ze ineens supersnel omhoog.

Zo had ik er bijvoorbeeld 1 waarbij ik al 35% winst had (ik ging voor 30%), en verkocht had toen hij was gezakt naar 30%. Uiteindelijk ging hij toch nog wel een stuk omhoog. Daar baal ik dan van, ondanks dat dit mijn plan was en 30% prima is.

Zo heb ik er vandaag 1 op 66% winst staan. Toen ik hem kocht verwachtte ik niet zo'n vreselijk snelle stijging. Dus ergens gaat het dan jeuken om gewoon de winst te pakken en weer een leuk aandeel te vinden :+

Dus het dilemma blijft: verkoop ik en ga ik gewoon voor de mooie winst (en koop ik hem daarna eventueel weer bij na een correctie) of blijf ik gewoon lekker zitten.

Ik neig altijd naar het blijven zitten :') maar ooit moet je de winst wel een keer gaan pakken.

Dus tips voor dit soort struggles zijn zeer welkom :D

Ps. Hier ook de aangeraden boeken aangekocht, morgen komen ze binnen en kan ik me gaan inlezen.

Ah, nu begrijp ik je beter, jij gaat dus op zoek naar hoog-dividend aandelen om je pensioen te kunnen bekostigen, terwijl ik zelf uitga van steeds een percentage van je portfolio verkopen (safe withdrawal rate) waarbij je er vanuit gaat dat je portfolio elk jaar gemiddeld 7% in waarde stijgt, en je dus theoretisch jaarlijks 7% kan verkopen zonder erop achteruit te gaan. Ik zou je wel aanraden om op z'n minst een combinatie van beide opties te nemen, want stel je had nu een mooi percentage shell aandelen (typisch dividend-aandeel) dan had je nu een probleem, want doordat ze geen/veel minder dividend uitkeren heb je dan geen inkomen en doordat ze geen dividend uitkeren keldert de waarde ook gigantisch hard omlaag.

Qua kopen/verkopen kan ik niet meer meepraten. Ik ben gestopt met daytraden omdat ik die stress helemaal waardeloos vind, ik doe nu enkel passief beleggen zodat ik er de aankomende 30 jaar niet naar hoef te kijken en ook niks hoef te verkopen. Persoonlijk vind ik daytraden ook niet bij een langetermijnstrategie passen, maar ik begrijp dat jij nu gewoon wat gokjes wilt nemen om evt. een wat groter bedrag te kunnen beleggen.
Overigens toen ik nog wel aan daytraden deed heb ik wel eens mijn inleg verkocht en de winst laten staan. Dan maakte het allemaal niks meer uit, ik had mijn inleg eruit en de winst kon mooi blijven groeien, dat zou je natuurlijk kunnen doen. Daarnaast, zijn de bedrijven zo riskant dat je zo graag 'snel' wilt verkopen? Een bedrijf dat je niet failliet ziet gaan kan je natuurlijk rustig laten staan, dat groeit waarschijnlijk wel door (met z'n ups en downs).

Oh en als je dan toch een stuk helemaal hebt gevolgd, mag je de koers gewoon niet meer tracken! Zorgt alleen maar voor frustratie.

Overigens is de safe withdrawal rate geen 7% hoor, in Nederland ligt het behoorlijk complex omdat we een pensioenstelsel hebben en je dus de tijd tot je pensioen veel meer geld nodig hebt dan wanneer je daadwerkelijk met pensioen gaat. Ook moet je vermogensbelasting betalen à 1,2% dus als je een flink bedrag geïnvesteerd hebt loop je elk jaar dat percentage aan rendement alweer mis.

Imay, interessant om dit te kunnen doen inderdaad. Overigens ben ik het niet eens met je laatste zin, als je er nog 40% over kwijt bent gaat dit natuurlijk wel af van het % rendement. Als je op de beurs 6,63% pakt dan moet je hooguit nog wat transactiekosten betalen, maar dat is het dan. Wordt de winst of het gehele bedrag bij jouw inkomen opgerekend? Ik vind het minimumrendement dan wel heel mager eigenlijk.

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:27

Badeendje schreef:
Imay, interessant om dit te kunnen doen inderdaad. Overigens ben ik het niet eens met je laatste zin, als je er nog 40% over kwijt bent gaat dit natuurlijk wel af van het % rendement. Als je op de beurs 6,63% pakt dan moet je hooguit nog wat transactiekosten betalen, maar dat is het dan. Wordt de winst of het gehele bedrag bij jouw inkomen opgerekend? Ik vind het minimumrendement dan wel heel mager eigenlijk.


Inleg was bruto en uitbetaling straks ook. Als van beide 40% af gaat dan blijft de stijging in procenten tussen begin en eind gelijk toch?

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:44

@badeentje klopt helemaal. Een combinatie lijkt me dan ook een goed idee. Het zoeken van een leuk groeiend bedrijf is namelijk ook wel erg leuk naast het passieve deel.

Goede tips allemaal! Hier heb ik veel aan. :D

@imay, begrijp ik je goed dat jij dus belegt, gegarandeerd je inleg terugkrijgt. En dan over alleen de winst 40% belasting moet betalen? Of betaal je over alles wat eruit komt 40% belasting?

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:51

Hier doen we het ook zo inderdaad, we hebben ook een paar dividendbedrijven waaronder Shell.. Die van ons zullen niet enorm groeien, dus voor de waardetoename van de aandelen zelf doen we het niet, maar het dividend is een leuk extraatje.
Wel zijn dit bedrijven die we misschien, als er uiteindelijk echt goede koopkansen van groeibedrijven voorbij komen, verkopen en in zo'n groeiend bedrijf stoppen waar we er meer rendement over kunnen halen. Maar tot die tijd is het ook fijn om een paar stabiele bedrijven te hebben waar je wat dividend van krijgt elk kwartaal.

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:30

Iinge_ schreef:
@badeentje klopt helemaal. Een combinatie lijkt me dan ook een goed idee. Het zoeken van een leuk groeiend bedrijf is namelijk ook wel erg leuk naast het passieve deel.

Goede tips allemaal! Hier heb ik veel aan. :D

@imay, begrijp ik je goed dat jij dus belegt, gegarandeerd je inleg terugkrijgt. En dan over alleen de winst 40% belasting moet betalen? Of betaal je over alles wat eruit komt 40% belasting?


Ik leg nu een x bedrag in van mijn bruto salaris, met de garantie dat ik over 5 jaar minstens dat bedrag uitgekeerd ga krijgen, maar wat ik precies krijg hangt af van wat aandelen van mijn werkgever de komende 5 jaar precies gaan doen. De aandelen worden op een meetmoment rond de inlegperiode gewaardeerd. Als in de looptijd de aandelen meer waard worden dan deze initiele waardering loopt het spaarpotje op. Loopt de waarde onder de originele waarde zakt je inleg niet mee door naar beneden.

Dit is allemaal onder voorbehoud dat ik het goed begrepen heb, het enige dat ik echt zeker weet is dat ik sowieso niet minder ga krijgen dan dat ik ingelegd heb. Ik moet wel over alles wat er uit komt nog belasting betalen, als ik het goed begrepen heb. Er is een openbare site waar het een en ander op staat aan informatie over de programma's: esop-calculator.capgemini.com

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 21:28

@Imay Ah ja dat lijkt me dan inderdaad te kloppen, op zich best een leuke constructie, vooral omdat je jouw bedrijf eigenlijk de mogelijkheid geeft om je salaris tegen een vergoeding wat later uit te betalen, waar ze in de tussentijd natuurlijk zaken mee kunnen doen. Wel interessant! Dan is het rendement inderdaad best prima.

Ja dat is zeker waar Inge, welke bedrijven zit je nu in, als je dit wil prijsgeven?

Leuk om ook jullie strategie te lezen trouwens @8nnemiek! Ik zou het zelf niet kunnen, zo veel tijd wil ik er niet aan besteden, maar het lijkt of jullie er samen ook veel plezier in hebben zo. Op welke bedrijven zitten jullie te azen?

Hier stond ik vorige week nog ergens dik in de +10% voor dit jaar, maar is inmiddels alweer teruggezakt tot +4%. Corona haalt de beurzen weer lekker naar beneden, dus niet getreurd, tijd om bij te kopen.

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 21:55

Wij houden een behoorlijk aantal bedrijven in de gaten, en wachten tot er een of enkelen echt flink zakken.
Wat we zoal in de gaten houden zijn bv Apple, Microsoft, Google, Boeing, Coca cola, Mcdonalds, Starbucks, Vestas, Alfen, Intel, Unilever, 3M, DSM, maar ook wat onbekendere bedrijven. Zo lang het een bedrijf is wat niet zomaar failliet zal gaan en we er bekend mee zijn houden we ze in de gaten voor het geval ze eens zonder goede reden enorm klappen.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:00

@badeentje Oh ja hoor. Ik ben begin april volgens mij begonnen met beleggen. Heb nu qua aandelen arcadis en AMG gehad, allebei met leuke winst verkocht.

Daarna pharming en Nio gekocht, en de nieuwste 2 zijn Apple en Shell (kon dit koopje niet laten liggen). :D

Qua etf's heb ik vanguard s&p 500 en ishares msci world. Hier probeer ik maandelijks iets in te leggen.

Nu wacht ik op de IPO's van Airbnb en Wish en wellicht robinhood. Heb ook nog wat andere aandelen op het lijstje staan, maar hou alvast wat apart voor als die leuk zijn om in te kopen. Ook zoek ik dus een goed dividend fonds of etf.

Vandaag ook nog mijn crypto gered door eindelijk mijn account te verifiëren na 4 jaar ofzo. Daar heb ik dus ook nog wat van. :+ :')

@imay dan snap ik hem denk ik inderdaad. Klinkt interessant!

@8nnemiek hier is het boek first rule binnen. Ziet er al erg interessant uit :D hier hebben wij ook naar Unilever en Coca Cola gekeken, maar vinden we ook nog wat te duur.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:59

Wanneer vinden jullie een aandeel te duur

Alfen zelf weer gekocht wel sky high
Nu wil,ik DSM en ASMI weer terug in portefeuille en dan LT

Aperam heb ik vet in de min en AMG ook die laatst gaat er gelijk uit als die in de plus is ben um zat.... geloof ook niet meer in dat aandeel

Pharming is echt niks ...

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:14

Heeft er iemand Tesla?
Houd die al een tijdje in de gaten en die jojoot best wat. Staat nu weer laag.